Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
Även om folk skulle använda munskydd korrekt, vilket jag tror att de flesta är eniga om att majoriteten inte gör, så är det inte säkert att smittspridningen skulle minska för att många verkar strunta i andra delar istället, exempelvis avstånd.

Så sent som igår såg jag en familj, mamma pappa och två barn där mannen var munskydd, men inte övriga. Om han bar munskydd för att skydda sig själv, kanske i riskgrupp, så borde resten av familjen också försöka undvika att dra på sig Covid-19 för att risken att han smittas hemma är stor då
Om han bar den för att inte smitta omgivningen så antar jag att han gick ut med symptom, vilket är vansinne, men kanske så många tänker "jag har symptom, men jag kan gå ut och handla för jag har munskydd"

Det jag ser är att många med munskydd slarvar med avstånd, kanske invaggade i en falsk säkerhet.

Det är alla dessa faktorer som gör att ett labbtest med råttor inte går att överföra till mänsklig hantering i verkligheten.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
J
optimum optimum skrev:
Underligt att du inte bombarderas av alla som ständigt är på mig, Ulltand, brfbo och Staffan2000 för om vi skulle länka till en på mista sätt tveksam artikel och dessutom på en betalsida. Jo snacka om vilket väsen det då blir.

Återkom med den gärna så vi kan ta del i vad som skrivs utan att behöva betala för den.
Nej reggar mig inte på en sida med 0 kr förstå månaden.
En kvalificerad gissning är att det beror på att 3/4 av namnen ovanför, enligt flera av oss Tegnelleganter, verkar ha just corona som specialintresse, och att det totalt genomsyrar inläggen. 1/4 av dem har också svårt med sanningen. De flesta andra i tråden går vidare som vanligt med sina liv och oroar sig kanske inte enbart för att de själva eller dess familj ska ramla ner stendöda inom kort. Lite sunt kritiskt tänkande har uppenbarligen inte någon golgatainverkan på inläggen, med stenkastning och burop, vilket din spaning ju också visar.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Med munskydd får man säkert mer ev smitta på fingrarna,som överförs till kundvagn mm, eftersom alla pillar på masken hela tiden(egen observation)utan mask hade man inte haft det beteendet:thinking:
rent teoretisk alltså:)
Utan mask så kan människor torka ock pilla sig i näsan,mun, mm och sen ta på kundvagnen,
och tom andas ut massa virus över hela kundvagnen och varorna och människorna i dens närhet.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vet inte om det varit uppe men nu kommer reaktioner med stängda gränser och karantänskrav på Danmark efter minksmittan-

Precis som världen borde ha reagerat när omfattningen av smittan i Wuhan blev känd. Jag har sagt det förr, vi kommer att få se en helt annan beredskap mot pandemier efter Covid19.

Kinesiska media rapporterar att man fått in coronasmitta från tyskt fryst kött och att lagerarbetare smittats.
Det gör en ju lite betänksam om hurvida corona smittar via matvaror. Tror den svenska hållningen är att den inte gör det.

Tips man kan spraya 3%ig väterperoxidlösning på förpackningarna om vill vara säker
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Om arbetsgivaren bestämmer att om man åker till typ grannkommunen så är det 5 dagars karantän, utomlands 15 dagar karantän (eller rättare sagt att man inte får komma på jobbet under den tiden) vad gäller då med ersättning?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ex 1: Det är inte så jämförande studier går till. Läs gärna den studie jag länkade till eller den tyska studien som det har skrivits mycket om.

Ex 2: Som sagt i Kina har det gjorts en studie med smittspårning gällande tågåkning med 2000 smittade. De har god kontroll att så de kan kolla upp vilka som åkt tåg och var de har suttit i efterhand.

Det är ju just för att avstånd och tid är viktiga (precis vad den kinesiska tågstudien kom fram till) som det inte ska vara någon trängsel i t.ex. tunnelbanan. Numera är det ju ingen trängsel i tunnelbanan, åtminstone om folk tar sitt ansvar och inte envisas med att åka i första eller sista vagnen, enligt ansvariga på SL.

Vad tror du händer om någon virusspridare på en full tunnelbana bestämmer sig för att det är jobbigt med munskyddet och därför tar av sig det och låter det hänga i handen och snurra omkring?
Varifrån kommer det mest virus på ett sätt som riskerar att smitta andra, från den nedåtgående luftströmmen från näsan eller från ett munskydd som sprider ansamlade virus omkring sig åt alla håll?

De stora smittkällorna är fortfarande vänner, arbetskamrater och familjen. Det är där det är viktigt att sätta in åtgärder först och främst. Att komma åt alla möjliga smittvägar är omöjligt.

Som det skrevs igår kväll så skyddar andningsmask och munskydd i stort sett lika. I vilket fall som helst finns det inte tillräckligt med andningsmasker att uppbringa så det räcker till alla som åker kollektivt och går i affärer.
Jag har bedrivit forskning inom vården, och tom blivit publicerad.
Jag visade bara på några exempel tidigare, utan att lägga fram en hel forskningsstudie,och det är inte heller förbjudet att på det sättet försöka förklara.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Underligt att du inte bombarderas av alla som ständigt är på mig, Ulltand, brfbo och Staffan2000 för om vi skulle länka till en på mista sätt tveksam artikel och dessutom på en betalsida. Jo snacka om vilket väsen det då blir.

Återkom med den gärna så vi kan ta del i vad som skrivs utan att behöva betala för den.
Nej reggar mig inte på en sida med 0 kr förstå månaden.
Det kanske beror på att man bara behövde klicka på länken i texten i tidningen för att komma till en beskrivning av studien, vad vet jag?https://www.rigshospitalet.dk/press...kytter-mod-covid-19-i-det-offentlige-rum.aspx

Om du vill förkovra dig ännu mer innan du kontaktar cheferna i vården och USA kan du också googla på t.ex. ”study face mask denmark” så får du ännu lite mer att läsa på om studien.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Om man ständigt utgår från att alla gör fel så blir det givetvis fel.
Slickar man på handtaget till en kundvagn där någon covid-sjuk tagit på så blir det nog problem.
Men tar man på ett munskydd med rena händer gör det inte något.

Direkt efter jag tagit i något som kan vara smittat, t.ex. dörrhandtag, betalautomater, hissknappar mm så spritar jag händerna innan jag tar i något annat.
Tror inte jag är världsunik med att göra så.
Har alltid en liten flaska med handsprit i fickan. Påfylld många gånger från större flaskor jag har hemma.

Jo jag pillar mig i ansiktet jag också men endast med rena händer.
Det är bl.a. så jag håller mig frisk.

Om man kan tänka lite utanför vad FHM skriver om hygien så förstår man vad som krävs.
Kan vara bra tips till dig om du inte redan gör så.:love:
Men då är det ofarligt att skaka hand alltså...
Långnäsa till all som skällde ut mig:p
Eller så innehåller vissa delar spår av ironi
 
optimum
tusenett skrev:
Det kanske beror på att man bara behövde klicka på länken i texten i tidningen för att komma till en beskrivning av studien, vad vet jag?[länk]

Om du vill förkovra dig ännu mer innan du kontaktar cheferna i vården och USA kan du också googla på t.ex. ”study face mask denmark” så får du ännu lite mer att läsa på om studien.
Tackar, missade den länken. :love:

Översatt till svenska blir den rätt kul

I stora städer runt om i världen har bandage blivit en del av stadsbilden under koronapandemin. Det saknas dock fortfarande kunskap om i vilken utsträckning sanitetsbindorna faktiskt hjälper till att skydda individen från att smittas. Med ett bidrag på fem miljoner. från Salling Foundations kommer en grupp forskare från fyra sjukhus i huvudstadsregionen nu att systematiskt undersöka om bandagen minskar risken för koronainfektion.

Nej jag kommer aldrig att ta på mig någon sanitetsbinda. (översättningsprogrammet skojar med oss)

Tycker inte det gav så mycket nytt.
Jag är av åsikten att munskydd (rätt använt givetvis) ger ett bra skydd men bäst är att inte hamna i situationer där det skulle behövas. Detta oavsett vad massa olika rapporter hänvisar till.
Munskydd används sedan många år inom vården vid situationer där smittspring kan förekomma och det räcker för mig.
Nej hittills inte behövt använda något munskydd mot smittspridning men i somras använde jag några FFP1 mot slipdamm.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Detta är kanske användbart för någon annan också, så delar med mig.
Vi har nu köpt två elektriska värmefiltar till våran 89 åring:heart:,
så att hen även nu då det blir kyligare kan ta en utomhusfika med nån nära/bekant,
hen har en altan med tak, finns även en liten infravärme.

OBS!Det är inte vetenskapligt bevisat och finns nog ingen studie på att detta upplägg kommer att fungera;)
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Snailman
optimum optimum skrev:
Tackar, missade den länken. :love:

Översatt till svenska blir den rätt kul

I stora städer runt om i världen har bandage blivit en del av stadsbilden under koronapandemin. Det saknas dock fortfarande kunskap om i vilken utsträckning sanitetsbindorna faktiskt hjälper till att skydda individen från att smittas. Med ett bidrag på fem miljoner. från Salling Foundations kommer en grupp forskare från fyra sjukhus i huvudstadsregionen nu att systematiskt undersöka om bandagen minskar risken för koronainfektion.

Nej jag kommer aldrig att ta på mig någon sanitetsbinda. (översättningsprogrammet skojar med oss)

Tycker inte det gav så mycket nytt.
Jag är av åsikten att munskydd (rätt använt givetvis) ger ett bra skydd men bäst är att inte hamna i situationer där det skulle behövas. Detta oavsett vad massa olika rapporter hänvisar till.
Munskydd används sedan många år inom vården vid situationer där smittspring kan förekomma och det räcker för mig.
Nej hittills inte behövt använda något munskydd mot smittspridning men i somras använde jag några FFP1 mot slipdamm.
Ja, rätt spännande detta med munskydd, Kadhammar var ju i USA inför valet, och därigenom tvungen att använda munskydd, och han tycker efter ett tags användning att de är bra, och påminner en om att vara försiktig.
Måste vara jobbigt för pressen detta, klaga på att Trump vidtagit för lite åtgärder (trots masktvång) och berömma Biden för att han vill skärpa åtgärderna och stänga ner samhället. Samtidigt som man ska berömma Tegnell (och regeringen) för att han inte stänger ner samhället, men får väl erkänna att man skriver mer negativt på sistone om Tegnells aversion mot att bära mask.

Det är lag på att bära bilbälte, och det skulle jag bära ändå, cykelhjälm bär jag fast det inte är lag för vuxna, men mask kommer jag inte att bära förrän alla måste bära en sådan, så här har jag ingen, men i USA skulle jag bära en sådan.

Men som sagt, ganska lustigt att man berömmer / klagar på en och samma åtgärd enbart baserat på vilket land det gäller, klagomål på USA och beröm till Sverige.
 
Redigerat:
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Kinesiska media rapporterar att man fått in coronasmitta från tyskt fryst kött och att lagerarbetare smittats.
Det gör en ju lite betänksam om hurvida corona smittar via matvaror. Tror den svenska hållningen är att den inte gör det.

Tips man kan spraya 3%ig väterperoxidlösning på förpackningarna om vill vara säker
Och en gång påstod de att viruset hade kommit med lax från Norge men när man gjorde en noggrann undersökning hittade man inget virus. Däremot så var ju just då Kina angelägna om att ställa Norge i dålig dager för de ogillade något som Norge hade sagt om Kina (eller hur det nu var, det är ju ett tag sen). Vad som kommer från Kina behöver alltså tas med en nypa salt.

Det är en allmän hållning i hela världen, inkl. WHO, att coronaviruset inte smittar via matvaror. Det finns inget fall rapporterat där någon har blivit sjuk av att äta mat. Virus överlever dåligt i frysen för när vätska fryser och tinar förstörs strukturen på viruset. I kylskåp kan det däremot överleva längre tid än i rumstemperatur.
 
BirgitS
B brfbo skrev:
Detta är kanske användbart för någon annan också, så delar med mig.
Vi har nu köpt två elektriska värmefiltar till våran 89 åring:heart:,
så att hen även nu då det blir kyligare kan ta en utomhusfika med nån nära/bekant,
hen har en altan med tak, finns även en liten infravärme.

OBS!Det är inte vetenskapligt bevisat och finns nog ingen studie på att detta upplägg kommer att fungera;)
Komplettera gärna med en plexiglasskiva om det inte är långt mellan stolarna. Även bra om ev. vind kommer från sidan och inte går från den ena till den andra (om plexiglasskiva saknas).
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Inte just munskydd men det finns andra former av skydd för underlivet och som är relativt bra på att minska spridningen av andra former av sjukdomar.
Precis, därför som liknelsen som din bildserie försökte sig på blir tokig.
 
BirgitS
– Man kan tycka vad man vill om flockimmunitet men det är det enda som får kontroll på en infektion, särskilt den här typen av infektion, men man kan uppnå flockimmunitet på olika sätt, säger vaccinforskaren Matti Sällberg.
Angående flockimmunitet i Stockholm:
Vi märker att i vissa regioner, till exempel Stockholm, där det var mycket sjukdom i våras, är det inte riktigt lika allvarligt som det är just nu i Uppsala eller Östergötland, säger överläkaren Johan Styryd.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fragor-om-corona-hur-aktuellt-ar-det-med-flockimmunitet
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.