2 357 033 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
T tanaris skrev:
Haha rätt kul för en av det viktigaste förklaringarna till låg smitta antas vara att det är masktvång. Det flesta som simittades gjorde det innan det blev masktvång!
"Tegnell. Vaför skall man ha mask på flygplan"
Annras är det en intressant hypotes men många svagheter. Tex vem smittspårar en inrest person från utlandet som sitter i karantän? Sverige lär knappast smittspåra i Italen och vise versa. Så försvinner en del av fallen från statistiken.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
För mig är det ju så att min fantasi är mycket värre än verkligheten i detta fall så att hålla koll på den faktiska utvecklingen är ju lugnade.D jonas_t skrev:
FHM duger bra för mig. Jag flyger gärna, skicka en biljett så blir du av med mig på ett kick. Även rapporten vi just fick. 44 fall på några miljarder resande. Större risk att ramla i trappan till flygplanet.Ulltand skrev:
Nu vet ju jag att du fokuserar på just covid, men själv stod jag bakom en passagerare på Zakynthos när vi gick på planet där för några år sedan. Hon blev stucken av en jordgeting när vi boardade planet, och blev medvetslös efter 15 minuter, och hade dött om det inte varit sjuksköterskor med på samma resa. Med lite anekdotisk bevisföring så kan jag nu anse att getingar är farligare än covid.Kanske ska bli som ni och agera Don Quijoute mot dom framöver?
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Nej, det är fel tolkning.Ulltand skrev:
Det var extremt sällsynt när folk inte hade mask.
HEPA-filter är bra.
Om masktvånget infördes i juni och bara 44 personer av 1.2 miljarder smittats på flygplan är det nog svårt att säga någonting över huvud taget om effektiviteten av mask på flygplan. Att det sedan är osäkra slutsatser (eller svagheter, som du kallar det) står ju i artikeln.Ulltand skrev:
Haha rätt kul för en av det viktigaste förklaringarna till låg smitta antas vara att det är masktvång. Det flesta som simittades gjorde det innan det blev masktvång!
"Tegnell. Vaför skall man ha mask på flygplan"
Annras är det en intressant hypotes men många svagheter. Tex vem smittspårar en inrest person från utlandet som sitter i karantän? Sverige lär knappast smittspåra i Italen och vise versa. Så försvinner en del av fallen från statistiken.
Nu slängde jag ihop en sammanställning av de siffror som fanns här:
En sammanställning av alla detta årets månader:
Det syns att det fortfarande i år är en "överdödlighet" om 3429 människor. Dessa härrör ffa från april och maj.
Dock kan man börja dissekera siffrorna ytterligare:
Om man börjar titta på siffrorna över döda under de senaste 5 åren så ser man att 2019 var ett år då det dog 3633 personer mindre än snittet av de 4 åren före. Detta matchar väldigt väl med de 3429 som motsvarar statistiken för i år....
Så kanske är det bara så att medelvärdet börjar rätta in sig till standard igen...
Jag ställer mig fortfarande tvivlande till att munskydd är någon helig graal.
Att hålla avstånd hjälper.
Sverige är ett bra land, vad ni andra FHM hatar tycker.
Go Biden. Köp gröna aktier. De närmaste 3 månaderna kommer det vara stor uppsida inom den sektorn.
Piiiz, over n out.
En sammanställning av alla detta årets månader:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det syns att det fortfarande i år är en "överdödlighet" om 3429 människor. Dessa härrör ffa från april och maj.
Dock kan man börja dissekera siffrorna ytterligare:
Om man börjar titta på siffrorna över döda under de senaste 5 åren så ser man att 2019 var ett år då det dog 3633 personer mindre än snittet av de 4 åren före. Detta matchar väldigt väl med de 3429 som motsvarar statistiken för i år....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så kanske är det bara så att medelvärdet börjar rätta in sig till standard igen...
Jag ställer mig fortfarande tvivlande till att munskydd är någon helig graal.
Att hålla avstånd hjälper.
Sverige är ett bra land, vad ni andra FHM hatar tycker.
Go Biden. Köp gröna aktier. De närmaste 3 månaderna kommer det vara stor uppsida inom den sektorn.
Piiiz, over n out.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Sedan det kom till.Nissens skrev:
https://www.svd.se/studier-coronasmitta-paverkas-av-torrare-luft låst artikel men det viktigaste ser man ju ändå
Men det är ju inget unikt för just detta coronavirus utan gäller många luftvägsvirus som denna artikel från 2017 visar: https://lakartidningen.se/klinik-oc...7/01/torr-och-kall-luft-gynnar-luftvagsvirus/
Vid torr inomhusluft så avdunstar vattnet i de utandade dropparna så att viruspartiklarna blir fria och lätta och kan därmed förbli i luften längre tid.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
"Multipel regression utfördes för respektive virus med väderdata (utomhustemperatur, relativ luftfuktighet, absolut luftfuktighet, nederbörd och vindstyrka) som oberoende variabler. Resultatet visade tydligt att låg temperatur korrelerade starkt till ökad förekomst av influensa A-virus, influensa B-virus, RS-virus, coronavirus och metapneumovirus. Låg absolut (men inte relativ) luftfuktighet var också starkt korrelerad till ökad förekomst av dessa virus. Förekomst av rinovirus och enterovirus var oberoende av väderfaktorer."
"Sammantaget visar studien att inte bara influensa utan också förekomsten av flera andra viktiga luftvägsvirus är starkt beroende av kall och torr luft. Detta stödjer teorin att kall och torr luft gynnar aerosolsmitta genom att vätskan kring viruspartiklarna minskar, varvid dessa kan förbli luftburna."
https://lakartidningen.se/klinik-oc...7/01/torr-och-kall-luft-gynnar-luftvagsvirus/
edit: tvåa på bollen
"Sammantaget visar studien att inte bara influensa utan också förekomsten av flera andra viktiga luftvägsvirus är starkt beroende av kall och torr luft. Detta stödjer teorin att kall och torr luft gynnar aerosolsmitta genom att vätskan kring viruspartiklarna minskar, varvid dessa kan förbli luftburna."
https://lakartidningen.se/klinik-oc...7/01/torr-och-kall-luft-gynnar-luftvagsvirus/
edit: tvåa på bollen
”Forskarna kommer dock fram till olika slutsatser om hur viruset påverkas av torr och fuktig luft.”BirgitS skrev:
Sedan det kom till.
[länk] låst artikel men det viktigaste ser man ju ändå
Men det är ju inget unikt för just detta coronavirus utan gäller många luftvägsvirus som denna artikel från 2017 visar: [länk]
Vid torr inomhusluft så avdunstar vattnet i de utandade dropparna så att viruspartiklarna blir fria och lätta och kan därmed förbli i luften längre tid.
Det är ett direkt citat från första artikeln du länkade till. Tänk vad bra det är att kolla källor.
I kombination med det snabba luftbytet (Eller snarare filtrering) som sker i en flygkabin så skulle jag gissa att ett det minskar spridningen då viruset lättare flyger upp i ventilationen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Jag har inte tillgång till SVD:s låsta artiklar men du kan ju då lämpligen läsa vad som står i Läkartidningen. Eller dessa:Nissens skrev:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/...igheten-kan-paverka-viruspartiklars-spridning
https://www.nyteknik.se/innovation/avgorande-fragan-kan-varen-bromsa-coronaviruset-6991137
Men det är något som det skrevs redan om i mars/april så jag är lite förvånad över att du inte visste om det.