2 356 868 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Båda har flyttat vid 15-16års ålder för studier på annan ort... nu är det bara en av dom som pluggar.A Anders_Nilsson skrev:
Det är sådana gånger man måste stå på sig och göra ett helvetes jävla liv och skita i att vara snäll och gå med på vad nån annan säger.T Thomas' skrev:
Min morsa räddade livet på mig då jag var yngre genom att göra så då läkaren ville skicka hem mig med ibuprofen efter jag legat allvarligt sjuk med hårda smärtor i hela kroppen, så hemskt jag ville dö. Andra gången vi var dit dessutom. Hon vägrade gå med på det denna och ställde till en massa liv och hotade läkarna med allt möjligt om dom inte gjorde en ordentlig kontroll. Till sist tog dom fram EKG och såg det var åt helvete det här och jag rusades i ambulans till Vasa centralsjukhus och där låg jag på intensiven en vecka.
Hade fått myokardit (inflammerad hjärtmuskel), som tur var undgick jag permanenta skador på hjärtat.
Ja det är uppenbart att det är rätt meningslöst att applicera statistik från Italien på sverige. Helt annan åldersdemografi, helt annan efterlevnad av myndigheters råd och oklart för mig om man tidigt hade samma fokus på att isolera äldre.Möbius skrev:
Frågan är hur högt man skall värdera risken att dö mellan underliggande sjukdom och ålder?
Det Italien kartlägger är bra men det kan ge en skev bild då deras medianålder är nästan 50 år.
Går man enbart på ålder så är det 70+ som dödligheten ökar markant på. Men skall en frisk vital 70 åring verkligen isolera sig? Det vet man ju inte riktigt.
Det Italien kartlägger är bra men det kan ge en skev bild då deras medianålder är nästan 50 år.
Går man enbart på ålder så är det 70+ som dödligheten ökar markant på. Men skall en frisk vital 70 åring verkligen isolera sig? Det vet man ju inte riktigt.
Så är det naturligtvis i vanliga fall, skolmat ska ingå för barn som går i skolan.nino skrev:
Dessvärre står vi ju nu inför en inte så vanlig situation så det är nog tyvärr så.
Har barnen flyttat hemifrån får de lära sig den hårda vägen att det är vettigt att laga ordentlig mat, tipset bör ju vara att laga storkok och sedan äta matlådor om de tycker det är tråkigt att laga mat. Billigare och enklare.
MathiasS skrev:
Medelåldern på de som dött är 79,5 skulle det stå, sorry blev lite otydligt.MathiasS skrev:
Informationen styrker ändå vad man tidigare har sett, äldre personer med i huvudsak två eller flera underliggande sjukdomar riskerar i högre utsträckning än andra att avlida av sviterna av viruset. Det är säkert precis samma sak med vår årliga influensa fast då kan man vaccinera dom äldre och det är inte lika många i samhället som blir sjuka överlag.
Värt att notera är också att det verkar som om betydligt fler män än kvinnor både har diagnosticerats och dött, man skyller både i Kina och Italien preliminärt på rökning och dålig hygien då det är mycket fler män som röker och som slarvar med handtvätten, medan kvinnorna är hemma och städar och lagar mat. Isåfall borde det blir mycket jämnare i Sverige eftersom vi har lika många män som kvinnor som röker. Dock för litet statistiskt underlag här ännu (och så hoppas vi väl att det förblir?).Isakare skrev:
Vet inte om det redan skrivits, det är svårt att hänga med här i tråden.
Men snittåldern på avlidna i Corona, i Italien är 79 år för män och 84 år för kvinnor, och det hade 3 eller flera underliggande sjukdomar sen innan.
Var och jobbade på ett huvudlager för en stor aktör inom livsmedel idag, det var ingen brist där varken på varor eller långtradare med nya varor.
Det är nog en större andel äldre män än kvinnor som har skadade lungor på grund av dammiga arbetsmiljöer. Så det kan nog finnas skillnader även i Sverige.
Hur tänkte du att skolan ska lyckas distribuera matlådor till alla elever? Ja, det här är en riktigt dålig situation för många ungdomar, inte bara de som är dåliga på att laga mat, utan för att många helt enkelt inte har någon mat hemma, det är skolmaten som gäller. Vet många här med tight ekonomi och dåliga rutiner som aldrig äter något annat än lite mackor hemma.nino skrev:
Och jag hoppas ingen missade Johan Giesecke i Aktuellt igår kväll. Han är en god representant för den icke politiska delen av smittskyddets syn på denna situation. Dessutom är han trots sin lite elefantlika framtoning i programmet en person som är ödmjuk för både för evidens och verklighetens möjligheter och har som emeritus ingen investerad prestige:
https://www.svtplay.se/aktuellt
https://www.svtplay.se/aktuellt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Åldersdemografin är nog likartad, och även vi har mycket fler kvinnor än män i respektive åldersgrupp bland de äldre. Just därför är det intressant att det är fler män både som diagnosticeras och som dör. Det där behöver utredas, är det något i generna, eller handlar det om det sociala könet (dvs rökning och hygien som man framfört som teori).MathiasS skrev:
Ett virus som diskriminerar män...
Den här kokboken har min dotter, funkar väldigt bra, kanske är något att beställa till ungarna. Beställer du idag så har de den förhoppingsvis på måndag:nino skrev:
https://www.adlibris.com/se/bok/por...or-dig-din-planbok-och-planeten-9789177750567
Så långt tänkte jag väl inte...Anna_H skrev:
Hur tänkte du att skolan ska lyckas distribuera matlådor till alla elever? Ja, det här är en riktigt dålig situation för många ungdomar, inte bara de som är dåliga på att laga mat, utan för att många helt enkelt inte har någon mat hemma, det är skolmaten som gäller. Vet många här med tight ekonomi och dåliga rutiner som aldrig äter något annat än lite mackor hemma.
Inte annat än att min grabb kan gå dit och hämta då det är 1km, klart det är svårare för dom som har längre och måste åka buss