2 356 177 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det är alldeles för tidigt att dra slutsatser vad utegångsförbudet har för effekt. Det måste gå minst någon månad. Sedan har man inte heller uppgifter vilka som blir utsatta eller hur karantänen fungerar i verkligheten. Om man har karantän men att man ändå bor trångt med ett antal äldre i ens närhet så kommer det bli smitta inom familjen men inte utåt, vilket verkar vara fallet i Italien. Det kommer således fortsätta ett bra tag innan man ens kan utvärdera en eventuell effekt av karantän.Nefrums skrev:
Det kommer rapporter om att utegångsförbud etc fungerar i italien, Jag försökte förstå detta då graferna fortfarande pekar rakt upp där. (enligt [länk])
Men om man tittar noga så ser man att det fortfarande ökar exponentiellt, men bara med ~1.2 /dag istället för ~1.3 /dag.
Om det bara är denna effekt som utegångsförbud har så förstår jag inte alls poängen med det.
Skillnaden blir inte så stor i praktiken. Dubbelt så många döda/smittade var 3:de eller var 4:de dag har båda effekten att sjukvården inte alls kan hantera det.
Sant, men med en fortsatt exponentiell ökning så blir det ju snabbt värre. Jag tror verkligen att vi set trendbrottet innan det gått en månad. Annars hamnar vi ju på miljoner döda, och det är inte rimligt, så många gamla och sjuka finns det inte i Italien.Silver78 skrev:
Det är alldeles för tidigt att dra slutsatser vad utegångsförbudet har för effekt. Det måste gå minst någon månad. Sedan har man inte heller uppgifter vilka som blir utsatta eller hur karantänen fungerar i verkligheten. Om man har karantän men att man ändå bor trångt med ett antal äldre i ens närhet så kommer det bli smitta inom familjen men inte utåt, vilket verkar vara fallet i Italien. Det kommer således fortsätta ett bra tag innan man ens kan utvärdera en eventuell effekt av karantän.
Men om vi antar att Sverige kommer ha liknade spridnings takt som Italien och att vi inför totalt utegångsförbud typ ons/tor nästa vecka när vi är uppe i nåt 100tal döda. Så borde vi kunna släppa restriktionerna i början på maj, då borde vi närma oss "flock immunitet". dödstalet i Sverige borde då dock närma sig 100.000 då. Med mindre än 1% av dessa fått vård överhuvud taget.
Detta är ju inte den utvecklingen vi vill ha, frågan är vad vi kan göra åt det?
I Lompardiet har man sett att ökningen klingat av snabbt, men inte i resten av landet. Men Lombardiet har ju haft restriktioner längre än de andra delarna av landet, samt att man där nog är mer försiktig rent allmänt.
Slutade att fungera redan i början veckan, det är stor andel nu i Italien som struntar i inskränkningarna. Ganska väntat. Karantän visar sig åter igen vara ett väldigt trubbigt verktyg att stoppa smitta med.harry73 skrev:
Jag blir inte heller klok av vad som händer i Italien, men om jag förstått det rätt, börjar situationen i norra Italien stabilisera sig, men börjar smittspridningen i resten av Italien ta fart ordentligt.
Karantänen i resten av Italien efterlevs inte så bra som i norra Italien.
Det skulle vara intressant att få siffrorna per delområde i Italien.
Samma gäller för övrigt för Kina
Sverige är väldigt annorlunda mot Italien, vi har inte generationsboenden och vi bor inte heller tills vi är 30år hemma vilket är vanligt i Italien. Vi har en mycket yngre befolkning i överlag. Sverige är kanske ett av världens redan mest socialt distanserade länder med små gruppboenden för äldre med lite kontakt med omvärlden samt att vi har en mycket låg befolkningstäthet i större delen av landet.
@Nefrums
Vi går in i en kris med en överbelastad vård. Att då tro att Sverige kommer klara detta bra är uteslutet. Vi kommer att få se en utveckling där folk inte kommer få vård trots att de behöver det. Svårt sjuka som är äldre kommer inte att prioriteras. Vårt stora hopp är att vi medborgare tar ett solidariskt ansvar samt att vi kan hålla riskgrupper isolerade tills faran blåst förbi. Vi måste alla hjälpas åt. Det är vad jag tror.
Vi går in i en kris med en överbelastad vård. Att då tro att Sverige kommer klara detta bra är uteslutet. Vi kommer att få se en utveckling där folk inte kommer få vård trots att de behöver det. Svårt sjuka som är äldre kommer inte att prioriteras. Vårt stora hopp är att vi medborgare tar ett solidariskt ansvar samt att vi kan hålla riskgrupper isolerade tills faran blåst förbi. Vi måste alla hjälpas åt. Det är vad jag tror.
Amerikanska regeringen förbereder landet för en pandemi som kan sträcka sig över 18 månader, skriver CNN.
Om de räknar med att de helt skall kunna platta ut kurvan så är det nog minst så lång tid som behövs.
Om de räknar med att de helt skall kunna platta ut kurvan så är det nog minst så lång tid som behövs.
Tycker vore intressant att förstå om stölder av byggsaker, bildelar, jordbruksprodukter har minskat, pga att en stor del av stölderna görs av östligor? Gränserna är ju stängda!
Sedan har en fundering: hur kommer det sig att alla som kommer utomlands verkar var i högre grad mer smittade? Rapporteringen via media indikerar att det skulle vara så! Är det så att smittan sprids via flygplatser, tågstationer? eller -förstår inte!
Sedan har en fundering: hur kommer det sig att alla som kommer utomlands verkar var i högre grad mer smittade? Rapporteringen via media indikerar att det skulle vara så! Är det så att smittan sprids via flygplatser, tågstationer? eller -förstår inte!
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
Många är undantagna, inklusive asylsökande (som 2019 var nästan 22 000): https://www.regeringen.se/artiklar/2020/03/fragor-och-svar--inresestopp-till-eu-via-sverige/trähandtag skrev:
Tycker vore intressant att förstå om stölder av byggsaker, bildelar, jordbruksprodukter har minskat, pga att en stor del av stölderna görs av östligor? Gränserna är ju stängda!
Dra vilka slutsater du själv vill av detta.
Edit: Rättat efter påpekande av @windestal , tack!
Redigerat:
@sunnis
Även Sveriges befolkning blir äldre. Dock är vår medianålder 8 år lägre än Italien. Vi har 17 procent av vår befolkning över 70. De flesta i vårt land bor i städerna. Att då räkna på individ/km2 blir missvisande. Stockhom har 5800 invånare per km2 (3500 invånare/km2 med förorter) jämfört med Milano 7500 invånare/km2 (4000 invånare/km2 med omnejd eller 400 invånare/km2 om du räknar hela Lombardiet). Det är således samma problematik oavsett storstad. Det som skiljer oss från italienarna är att många är 30 år som fortfarande bor kvar hemma samt att även far och morfäldrar även kan bo där.
Även Sveriges befolkning blir äldre. Dock är vår medianålder 8 år lägre än Italien. Vi har 17 procent av vår befolkning över 70. De flesta i vårt land bor i städerna. Att då räkna på individ/km2 blir missvisande. Stockhom har 5800 invånare per km2 (3500 invånare/km2 med förorter) jämfört med Milano 7500 invånare/km2 (4000 invånare/km2 med omnejd eller 400 invånare/km2 om du räknar hela Lombardiet). Det är således samma problematik oavsett storstad. Det som skiljer oss från italienarna är att många är 30 år som fortfarande bor kvar hemma samt att även far och morfäldrar även kan bo där.
Redigerat:
https://www.expressen.se/tv/nyheter...en-arbetslosa-har-hogre-risk-att-do-i-fortid/
"Det förvånar mig att man inte diskuterat detta" - Ja det förvånar mig också!
"Det förvånar mig att man inte diskuterat detta" - Ja det förvånar mig också!