Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
DennisCA DennisCA skrev:
Det är sådana gånger man måste stå på sig och göra ett helvetes jävla liv och skita i att vara snäll och gå med på vad nån annan säger.

Min morsa räddade livet på mig då jag var yngre genom att göra så då läkaren ville skicka hem mig med ibuprofen efter jag legat allvarligt sjuk med hårda smärtor i hela kroppen, så hemskt jag ville dö. Andra gången vi var dit dessutom. Hon vägrade gå med på det denna och ställde till en massa liv och hotade läkarna med allt möjligt om dom inte gjorde en ordentlig kontroll. Till sist tog dom fram EKG och såg det var åt helvete det här och jag rusades i ambulans till Vasa centralsjukhus och där låg jag på intensiven en vecka.

Hade fått myokardit (inflammerad hjärtmuskel), som tur var undgick jag permanenta skador på hjärtat.
Ja så är det. Det som är så jävla sjukt är att man ens ska behöva föra ”ett liv”.

Man ser inte skogen för alla träden!

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och jag hoppas ingen missade Johan Giesecke i Aktuellt igår kväll. Han är en god representant för den icke politiska delen av smittskyddets syn på denna situation. Dessutom är han trots sin lite elefantlika framtoning i programmet en person som är ödmjuk för både för evidens och verklighetens möjligheter och har som emeritus ingen investerad prestige:

[länk]

[bild]
Mycket bra information som kommer fram där, han var även i morgonstudion 08.09 i morse där han svarar på tittarnas frågor. https://www.svtplay.se/video/24909912/morgonstudion/morgonstudion-19-mars-06-00

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Hur tänkte du att skolan ska lyckas distribuera matlådor till alla elever? Ja, det här är en riktigt dålig situation för många ungdomar, inte bara de som är dåliga på att laga mat, utan för att många helt enkelt inte har någon mat hemma, det är skolmaten som gäller. Vet många här med tight ekonomi och dåliga rutiner som aldrig äter något annat än lite mackor hemma.
När föräldrarna gör matlåda åt sig själva så gör de extra även åt barnen. Enkelt

P Putte 9497 skrev:
När föräldrarna gör matlåda åt sig själva så gör de extra även åt barnen. Enkelt
Ja fast nu bor ju min grabb 13mil bort så riktigt så enkelt är det ju inte för oss.
Fick besked idag att rektorn för en dialog med dom som lagar maten åt skolan så vi får se vart det landar, dom lagar även åt ett ålderdomshem så det borde lösas sig, sen är det ju distributionen då, men kanske så kan dom få hämta veckovis eller så.
Tror 95% av eleverna äter tacos varje dag så det borde ju funka :D

nino nino skrev:
Ja fast nu bor ju min grabb 13mil bort så riktigt så enkelt är det ju inte för oss.
Fick besked idag att rektorn för en dialog med dom som lagar maten åt skolan så vi får se vart det landar, dom lagar även åt ett ålderdomshem så det borde lösas sig, sen är det ju distributionen då, men kanske så kan dom få hämta veckovis eller så.
Nu tänkte jag kanske lite mer generellt

• Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag hoppas verkligen att det löser sig för alla ungdomar som inte har närheten till sina föräldrar

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
[länk]

Denna pojke kunde ha dött, 2 år med över 40 graders feber i 9 dygn. Det får gå max några dygn på ett sånt litet barn.

Vilket Corona fall är mer prioriterat än ett barn?

Denna jävla hysteri lamslår hela Sverige, fokus är helt åt helvete!
En frikostig regel är tre dagar, mer klassiskt gäller bedömning efter fem dagar. Men tyvärr kommer rutinvård som detta försämras vid en pandemi

Sydkorea verkar vara framgångsrika i sin bekämpning av virus.
Men kan det här verkligen vara vettigt?
Att desinficera en tom arena?
Arbetare i skyddskläder desinficerar åskådarläktare på en tom basebollarena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ni vet kanske att Nordiska museet samlar in folks berättelser och tankar om corona-pandemin?
Den som vill kan skriva av sig här: https://minnen.se/

Peter2400 Peter2400 skrev:
Sydkorea verkar vara framgångsrika i sin bekämpning av virus.
Men kan det här verkligen vara vettigt?
Att desinficera en tom arena?
[bild]
Jag tror inte att vi skall ifrågasätta något som Korea gör, de verkar vara det enda demokratiska land som klarar av detta på ett vettigt sätt.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
harry73
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tror inte att vi skall ifrågasätta något som Korea gör, de verkar vara det enda demokratiska land som klarar av detta på ett vettigt sätt.
Det vet vi först när faran är borta.
Syd Korea väjer en annan strategi, där de trycker ner smittspridning så mycket som bara går. Men det betyder också att de inte kan lätta alltför mycket på trycket tills det finns ett vaccin.
Lättar de på trycket och kommer smittan tillbaka, får de börja om från början.
Om Sveriges strategi fungerar bättre vet vi inte än. Än så länge klarar vården av det mesta och samtidigt bygger vi upp immunitet.
Många skriver att svensk strategi är ett stort experiment med människoliv. Jag skulle snarare säga att Syd Koreas strategi är en stor chansning. Dels om man kan vidhålla åtgärderna tills det finns ett vaccin och dels om vaccinet när den är där fungerar tillräckligt bra utan för stora biverkningar.

Men om några år kan vi kanske analysera vilken strategi fungerade bäst. Att Italien släcker ner hela landet är något man behövde göra oavsett om man väljer Syd Koreas strategi eller vår strategi eftersom smittan var redan så spridd och vården så överbelastad. Hamnar vi där kommer vi också stänga ner det mesta.

• Gilla
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det vet vi först när faran är borta.
Syd Korea väjer en annan strategi, där de trycker ner smittspridning så mycket som bara går. Men det betyder också att de inte kan lätta alltför mycket på trycket tills det finns ett vaccin.
Lättar de på trycket och kommer smittan tillbaka, får de börja om från början.
Om Sveriges strategi fungerar bättre vet vi inte än. Än så länge klarar vården av det mesta och samtidigt bygger vi upp immunitet.
Många skriver att svensk strategi är ett stort experiment med människoliv. Jag skulle snarare säga att Syd Koreas strategi är en stor chansning. Dels om man kan vidhålla åtgärderna tills det finns ett vaccin och dels om vaccinet när den är där fungerar tillräckligt bra utan för stora biverkningar.

Men om några år kan vi kanske analysera vilken strategi fungerade bäst. Att Italien släcker ner hela landet är något man behövde göra oavsett om man väljer Syd Koreas strategi eller vår strategi eftersom smittan var redan så spridd och vården så överbelastad. Hamnar vi där kommer vi också stänga ner det mesta.
Saken är bara den att vi har större restriktioner än vad Sydkorea har numera och hur länge skall dessa finnas kvar? Mina överslagsberäkni9ngar säger att vi kommer att ha detta läget långt in på hösten åtminstone, om vi lyckas hålla nere antalet dödsfall så kan vi behöva ha dem över ett år.

Visst, Korea har en riskfylld strategi de också, men i värsta fall så måste de falla tillbaka på det vi gör i Europa, så de har inget att förlora på sin strategi. Om den lyckas räddar de liv, om den misslyckas så tvingas de göra som vi gör. Eller så väljer de då att göra som Kina gjorde och svälta ut viruset via ännu tightare karantäner.

I Europa så vågade man inte införa stränga regler innan virusspridningen var ett faktum, man verkade hoppas att det skulle gå bra ändå...

Kina bedriver just nu en massiv internationell propagandakampanj för att flytta fokus från deras misslyckade mörkläggning i början av utbrottet och det faktum att smittan (återigen) kommer från deras dåligt kontrollerade djurmarknader.
Även om man redan innan skulle vara skeptisk till officiell statistik från en totalitär diktatur så kan man nog numera utgå ifrån att deras optimistiska rapporter över nya smittade ligger ganska långt från sanningen.

• Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
Det kommer rapporter om att utegångsförbud etc fungerar i italien, Jag försökte förstå detta då graferna fortfarande pekar rakt upp där. (enligt https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/)

Men om man tittar noga så ser man att det fortfarande ökar exponentiellt, men bara med ~1.2 /dag istället för ~1.3 /dag.

Om det bara är denna effekt som utegångsförbud har så förstår jag inte alls poängen med det.

Skillnaden blir inte så stor i praktiken. Dubbelt så många döda/smittade var 3:de eller var 4:de dag har båda effekten att sjukvården inte alls kan hantera det.

harry73
Jag blir inte heller klok av vad som händer i Italien, men om jag förstått det rätt, börjar situationen i norra Italien stabilisera sig, men börjar smittspridningen i resten av Italien ta fart ordentligt.
Karantänen i resten av Italien efterlevs inte så bra som i norra Italien.
Det skulle vara intressant att få siffrorna per delområde i Italien.
Samma gäller för övrigt för Kina

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.