2 356 896 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Aha!L Lars48 skrev:Det var inte alls så jag menade. Jag menar varje gång viruset förökar sig till och går över människor då finns det alltid en risk för viruset att det muterar. Varje gång det muterar då ändras arvmassan och då blir viruset svagare.
Om det händer tillräckligt många gg då det inte samma virus längre och det dör ut av sina egna mutationer. Det har inget med antikroppar och immunförsvaret att göra.
Nej.
Nej, beroendet av en fungerande import börjar inte alls märkas. Det som märks är att folk handlar mer än vanligt men att butikerna inte hunnit få ut leveranserna och få upp det i hyllorna. Det har nämligen inte skett någon nerstängning ännu. Istället är det alla inlägg i stil med ditt som får folk att hamstra i rädsla av att det ska ta slut - så att det tar slut.arneri68 skrev:
Jag vet inte var du fått dina teorier om hur virus fungerar ifrån, du får väldigt gärna länka till en källa. Du påstår ju dessutom att det inte har något med immunförsvaret att göra, isåfall förestår jag inte varför man överhuvudtaget försöker forska fram vaccin till några sjukdomar, då är det ju bara att isolera alla riskgrupper tills viruset blivit svagt nog?L Lars48 skrev:
Intressant i detta sammanhang är ju också att ju större (fler) avkomma något får (djur, växt eller virus), desto fler mutationer och variationer kan man ha utan att det skadar fortlevnaden.M MagHam skrev:Fast det var inte så du skrev från början
Mutationer leder nästan alltid till en "sämre" avkomma eller rentav död.
Men någon gång ytterst sällan stärks livskraften för den miljö där organismen finns. Sedan kan den väljas ut till framgångsrik överlevnad om den är bättre anpassad för sin omgivning.
Principen för Darwins evolutionslära.
Om ett djur enbart får fyra ungar i snitt under sin levnad (ett R på 2 eftersom två djur behövs
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 167 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 167 inlägg
Transport av livsmedel/medicin m.m är inte stängt över gränserna så ni kan lägga ner skitsnacket om vi står utan importvaror.
Såååååå jääääääävla trött på dessa ”troll” som vill försöka få detta till att det är undergången som slår till nu.
jävligt tragiskt om riskgrupperna riskerar att dö, men de flesta av oss är inte inom denna så sluta upp med domedagsprofetiorna och dylikt.
Såååååå jääääääävla trött på dessa ”troll” som vill försöka få detta till att det är undergången som slår till nu.
jävligt tragiskt om riskgrupperna riskerar att dö, men de flesta av oss är inte inom denna så sluta upp med domedagsprofetiorna och dylikt.
"Påverkas svensk livsmedelsproduktion av spridningen av coronaviruset?
Det kan det komma att göra, men inget konkret ännu förutom att en del hushåll skaffat sig beredskap. Det har skett en eskalering i och med att det finns smittspridning inom Sverige, vilket gör att tidigare bedömningar ersatts av nya.
Om personal insjuknar eller inte kan vara på sitt arbete, så kan det påverka produktionen. De tre viktigaste faktorerna för att livsmedelsförsörjningen ska fungera är el, vatten och transporter."
Saxat från livsmedelsforetagen.se
Det kan det komma att göra, men inget konkret ännu förutom att en del hushåll skaffat sig beredskap. Det har skett en eskalering i och med att det finns smittspridning inom Sverige, vilket gör att tidigare bedömningar ersatts av nya.
Om personal insjuknar eller inte kan vara på sitt arbete, så kan det påverka produktionen. De tre viktigaste faktorerna för att livsmedelsförsörjningen ska fungera är el, vatten och transporter."
Saxat från livsmedelsforetagen.se
"
Matberedskap och corona
Det finns i ingen livsmedelsbrist i Sverige. Även om specifika varor tillfälligt kan vara slut så fylls varor på efter hand eller kan ersättas av alternativa varor.
Flöden av livsmedel in och ut ur landet påverkas inte av att länder som Danmark och Norge har stängt sina gränser för människor. Inte heller EU:s beslut om stängda gränser innebär restriktioner i flödet av varor.
Butikers lager är inte anpassade för en oväntad efterfrågan av enskilda varor, därför kan det tillfälligt bli tomt när många väljer att köpa samma sak. Dricksvattenproduktionen påverkas inte i nuläget.
Livsmedelsverkets bedömning grundar sig på regelbunden dialog med berörda aktörer inom dagligvaruhandeln och bland dricksvattenproducenter. Livsmedelsverket gör löpande beskrivningar och bedömningar av situationen och lämnar till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Livsmedelskedjan är beroende av att bland annat el, vatten, IT och transporter fungerar. Sverige köper i första hand livsmedel från andra länder i Nordeuropa.
Förberedd för oväntade situationer
För att klara oväntade händelser överlag bör alla som kan ha en hemberedskap med mat och vatten, värme och tillgång till kommunikation. Det finns däremot ingen anledning att som privatperson, utöver denna hemberedskap, köpa extra stora mängder livsmedel med anledning av just virusutbrottet."
Källa: livsmedelsverket.se
Matberedskap och corona
Det finns i ingen livsmedelsbrist i Sverige. Även om specifika varor tillfälligt kan vara slut så fylls varor på efter hand eller kan ersättas av alternativa varor.
Flöden av livsmedel in och ut ur landet påverkas inte av att länder som Danmark och Norge har stängt sina gränser för människor. Inte heller EU:s beslut om stängda gränser innebär restriktioner i flödet av varor.
Butikers lager är inte anpassade för en oväntad efterfrågan av enskilda varor, därför kan det tillfälligt bli tomt när många väljer att köpa samma sak. Dricksvattenproduktionen påverkas inte i nuläget.
Livsmedelsverkets bedömning grundar sig på regelbunden dialog med berörda aktörer inom dagligvaruhandeln och bland dricksvattenproducenter. Livsmedelsverket gör löpande beskrivningar och bedömningar av situationen och lämnar till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Livsmedelskedjan är beroende av att bland annat el, vatten, IT och transporter fungerar. Sverige köper i första hand livsmedel från andra länder i Nordeuropa.
Förberedd för oväntade situationer
För att klara oväntade händelser överlag bör alla som kan ha en hemberedskap med mat och vatten, värme och tillgång till kommunikation. Det finns däremot ingen anledning att som privatperson, utöver denna hemberedskap, köpa extra stora mängder livsmedel med anledning av just virusutbrottet."
Källa: livsmedelsverket.se
Råkade ut för alla symptomer för att bli klassad som sjuk i Corona. Torrhostade några gånger om dagen, nersatt kondition en dag när jag skulle cykla till stan, yrsel vid ett tillfälle, kurr i magen efter att jag ätit, inte det minsta snorig, lite hes, blev lite varmt under täcket men kände inte att jag hade feber. Har inte träffat någon som vari förkyld eller uppvisat tecken på att vara sjuk. Har besökt Västerås konserthus tre gånger i början av mars så jag tror att det var där jag kan ha blivit smittad av corona. 3 Herb sisters, 4 Eva Eastwood, 9 Peter Jesevski Eftersom jag inte sökt läkare ingår jag inte i statistiken. Misstänker att det finns gott om folk som knappast märkt att man varit sjuk i corona. Med tanke på att några smittats av corona där det inte ska finnas corona sjuka misstänker jag att det finns gott om corona smittade. Hörde på nyheterna att man bara smittar under en kort period.
https://www.expressen.se/kvallsposten/sabinas-son-philip-2-fick-inte-hjalp-i-coronakaoset/
Denna pojke kunde ha dött, 2 år med över 40 graders feber i 9 dygn. Det får gå max några dygn på ett sånt litet barn.
Vilket Corona fall är mer prioriterat än ett barn?
Denna jävla hysteri lamslår hela Sverige, fokus är helt åt helvete!
Denna pojke kunde ha dött, 2 år med över 40 graders feber i 9 dygn. Det får gå max några dygn på ett sånt litet barn.
Vilket Corona fall är mer prioriterat än ett barn?
Denna jävla hysteri lamslår hela Sverige, fokus är helt åt helvete!
Vet inte om det redan skrivits, det är svårt att hänga med här i tråden.
Men snittåldern på avlidna i Corona, i Italien är 79 år för män och 84 år för kvinnor, och det hade 3 eller flera underliggande sjukdomar sen innan.
Var och jobbade på ett huvudlager för en stor aktör inom livsmedel idag, det var ingen brist där varken på varor eller långtradare med nya varor.
Men snittåldern på avlidna i Corona, i Italien är 79 år för män och 84 år för kvinnor, och det hade 3 eller flera underliggande sjukdomar sen innan.
Var och jobbade på ett huvudlager för en stor aktör inom livsmedel idag, det var ingen brist där varken på varor eller långtradare med nya varor.
Det kommer bli många många sånna fall framöver.T Thomas' skrev:
Tänk på det när det diskuteras genus,migration och jämlikhet. Vi skippar beredskapslager och respiratorer för att fokusera på könsnormer.....