2 356 844 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Har FHM sagt att man inte får åka taxi?BirgitS skrev:
tror inte det och de har inte heller sagt att man ska ha munskydd eller andningsskydd i taxi.
de har väl sagt att man ska undvika kollektivtrafiken?
Jag tycker också att det är ökad risk med att åka taxi,vilket nog Optimum också tycker?
han är i alla fall ärlig här och delar med sig, även av sånt som han kunde gjort bättre,
men handen på hjärtat så har nog de flesta av oss under dessa månader tappat greppet/kontrollen/inte tänkt rätt i stunden och hamnat i inte helt optimala situationer,
hur hårt vi än jobbar på att sköta oss!
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Om du tar och läser mina inlägg så får du svar på dina frågor.R RoAd skrev:Jag tyckte du var ganska tydlig. Det lät som om du ville att man skulle följa råden. Det verkade bara konstigt eftersom du för några dagar sedan försvarade din rätt att inte göra det.
Om du inte menade att man ska följa råden så är det inte min läsförmåga som brister, du var i.s.f. extremt otydlig.
Så varsågod och omformulera dig. Eller svara bara på om du tycker att rekommendationerna ska följas. Just nu verkar det som ja, om det gäller andra, och nej om det gäller dig.
Du är verkligen onyanserad och ofta osaklig i dina uttalanden, vilket @BirgitS tydligt visade rörande din referens till Aftonbladet i mitten av april.K Kreutzer skrev:Ja, har sett deras siffror. Och Belgien och Frankrike. Det är i den urusla klassen vi rör oss. Tätbefolkade metropoler med stor social samvaro. Men vi som ett glesbefolkat land och vad vi tror världens bästa sjukvård måste vara lika dåliga.
Jämförbara länder borde vara tex Danmark, Norge. Vilken skillnad när man har myndigheter som tar det på allvar!.
Hur kommer det sig att du har det starka behovet av att svartmåla Sverige? Får det dig att må bättre på något sätt?
För du gör dina egna negativa tolkningar av hur Sverige hanterat pandemin. I verkligheten ligger Sverige hittills i mittfältet någonstans vad gäller c19, vad gäller ekonomiska konsekvenserna så borde Sverige ligga bra till internationellt.
Först säger du att Sverige klarat sig sämre än sina grannländer, då påminner jag dig om att UK är ett av våra grannländer som det hittills inte gått så bra för, då plötsligt pratar du om en massa andra länder.... min poäng var att våra grannländer hittills inte alls klarat sig så bra som du påstår.
Eftersom pandemin kanske på sin höjd är halvvägs så vet varken du elller någon annan hur allt kommer att se ut när pandemin är över om kanske ett par år.
Du påstår att svenska myndigheter o ledning inte tagit pandemin på allvar. När du skriver på det viset, så är det helt omöjligt att ta dig på allvar.
Redigerat:
Anders Tegnell berättade i våras att det inte fanns några vetenskapliga bevis för att munskydd skyddade mot coronan.
Ni har säkert både läst och hört det flera gånger.
Stämmer säkert att det då inte fanns några vetenskapliga bevis för just coronan. Den forskningen var nog inte klar då.
Nu säger han att han har bevis för att munskydd inte fungerar och hänvisar till smittspridningen i de länder där smittan nu ökar men som har regler om att man ska bära munskydd på vissa platser.
Underligt att samma person kräver vetenskapliga bevis åt ena hållet men sedan tar egna ovetenskapliga observationer som bevis för att de inte fungerar.
Stämmer säkert att det då inte fanns några vetenskapliga bevis för just coronan. Den forskningen var nog inte klar då.
Nu säger han att han har bevis för att munskydd inte fungerar och hänvisar till smittspridningen i de länder där smittan nu ökar men som har regler om att man ska bära munskydd på vissa platser.
Underligt att samma person kräver vetenskapliga bevis åt ena hållet men sedan tar egna ovetenskapliga observationer som bevis för att de inte fungerar.
Kan tillägga att taxichauffören hade vädrat ur bilen före vi klev in då jag själv körde upp rutan på min plats i baksätet.B brfbo skrev:Har FHM sagt att man inte får åka taxi?
tror inte det och de har inte heller sagt att man ska ha munskydd eller andningsskydd i taxi.
Jag tycker också att det är ökad risk med att åka taxi,vilket nog Optimum också tycker?
han är i alla fall ärlig här och delar med sig, även av sånt som han kunde gjort bättre,
men handen på hjärtat så har nog de flesta av oss under dessa månader tappat greppet/kontrollen/inte tänkt rätt i stunden och hamnat i inte helt optimala situationer,
Bra gjort.
Vi satt båda i baksätet och på va 1 meters avstånd.
En resa på 15 minuter.
Ja en risk men den värderade vi före vi åkte hem med taxi,
Vi är fortfarande friska.
Kan du specificera exakt när och var han sa att ”han har bevis för att munskydd inte fungerar”? Jag misstänker att det var på en pressträff du hänvisar till så du får gärna berätta vilken pressträff och vilken tid in i sändningen han säger det, alternativ annan referens du har till detta uttalande. Där han uttryckligen säger att han har bevis på att de inte fungerar alltså. Jag misstänker att du inte kommer lyckas, men gör gärna ett försök.optimum skrev:
Anders Tegnell berättade i våras att det inte fanns några vetenskapliga bevis för att munskydd skyddade mot coronan.
Redigerat av moderator:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 086 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 086 inlägg
FHM har sagt att man ska hålla ordentliga avstånd, särskilt när det inte är utomhus, och avståndet mellan den som kör bilen och den som sitter bakom är inte särskilt långt om det inte gäller en limousine eller en bil för 8 personer. Det behövs alltså ingen särskild regel för taxi utan det räcker bra med de allmänna råden.B brfbo skrev:Har FHM sagt att man inte får åka taxi?
Det är väl bara det att här i tråden är det bara en person som upprepade gånger håller på och skryter om hur bra hen är på att hålla avstånd och följa råden med marginal. Då blir det ju som att sticka hål på en ballong när det visar sig att det inte stämmer.
Kan vi sluta hacka på @optimum för hans taxiresa nu? Det är ju inte precis så att han åker taxi varje vecka! Om alla bara försöker dra ner sitt resande, umgänge, festande och lunchrestaurangbesök så mycket var och en kan, så blir det här snart bättre.
Även jag har ju varit tvungen att ta pendeltåg en gång det senaste halvåret (det var för långt att cykla, och frun har bilen).
”Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.”
Även jag har ju varit tvungen att ta pendeltåg en gång det senaste halvåret (det var för långt att cykla, och frun har bilen).
Håller med du, är inte ofta jag håller med optimum i coronatråden, men han är åtminstone ärlig.B b8q skrev:Kan vi sluta hacka på @optimum för hans taxiresa nu? Det är ju inte precis så att han åker taxi varje vecka! Om alla bara försöker dra ner sitt resande, umgänge, festande och lunchrestaurangbesök så mycket var och en kan, så blir det här snart bättre.
Om han nu är så noggrann som han säger i övrigt så tycker jag att han och hans fru borde tillåtas att leva också mellan varven!
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
När han berättar att han varit på en liten fest och åkt taxi? Med tanke på hur infekterad (pun intended) den här tråden är hade han lika gärna kunnat utlämna det. Hur ärlig han, och för den delen andra i tråden är för övrigt kan jag inte svara på.Darling McFluff skrev:
Nej Anna. Nu har du allt hoppat i galen tunna. Det finns inget "kollektivt" med att hyra en bil med chaufför för enskild transport.Anna_H skrev:
Saxat från Wikipedia: Kollektivtrafik innebär passagerartrafik som är tillgänglig för allmänheten, till skillnad från enskilda former av transport, som till exempel taxi.
Staffan