2 351 721 läst ·
32 467 svar
2352k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Kan så vara men inte säkert. Tillgången på influensavaccin är osäker i år. Jag vet inte vad det beror på men det var känt väl innan vaccinationssäsongen skulle dra igång så jag är inte säker på att hela förklaringen är högre efterfrågan här i Sverige.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 042 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 042 inlägg
Jag har läst att Sverige har beställt extra många vaccindoser i år bara för att fler än vanligt ska kunna vaccinera sig.F fiskbuggaren skrev:
BirgitS skrev:
Är det inte i princip det man säger? Mitten eller början av november och kan då finnas för leverans detta år.
Så det finns flera kandidater som troligen är godkända i januari och som sedan länge tillverkar sina vacciner.
Jag kan inte svara för hur FHM resonerar men om vaccinerna finns klara i december så vill man ju kunna vaccinera då.BirgitS skrev:
Fast den är från augusti och i en plan så får man ju ta höjd för olika möjligheter.
"För att vara redo när de första vaccinerna är tillgängliga, vilket kan ske redan i december 2020, behöver den nya lagen träda i kraft januari 2021."
Eftersom lagen trots allt då skulle träda i kraft i januari så är det ju knappast förväntat att det verkligen går att vaccinera någon innan januari.
Det låter som om FHM kan tänka sig att tappa en månad av vaccinering i sitt resonemang.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 042 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 042 inlägg
Hur tolkar du dettaUlltand skrev:
"resultaten som krävs för att man ska kunna lämna in ansökan om godkännande är planerade att komma redan före årsskiftet."
som att det sker i november?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 042 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 042 inlägg
Eller så menar de just att godkännandet sker strax före årsskiftet. Vilket ju stämmer bra med uttalanden från vaccinsamordnaren och bolagen. Varpå vaccinering kan börja i januari.Ulltand skrev:
Ett annat ställe i artiklen.BirgitS skrev:
"Pfizer räknar med att lämna ut slutgiltig ansökan om godkännande av vaccinet den andra eller tredje veckan i november, och att det därefter kan gå fort, eftersom man bland annat redan har en öppnad ansökningsprocess hos den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA."
Helheten.
"Det är flera vaccintillverkare och experter som uppger till SVT att det är nu i november och december som flera vaccintillverkare räknar att bli helt färdiga med testerna genom att resultaten i de så kallade fas 3-studierna blir klara.
– Det kommer komma en mängd resultat nu under november, säger Matti Sällberg, vaccinforskare och professor på Karolinska institutet.
Samma bild ger vaccintillverkare som SVT talat med"
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 042 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 042 inlägg
Att Pfizer kan tänkas ha ett godkänt vaccin vid årsskiftet kändes inte precis som en nyhet utan det lät ju snarare på dig som att det kunde komma tidigare pga. snabb behandling. Vilket jag tyckte verkade väl optimistiskt.Ulltand skrev:
Ett annat ställe i artiklen.
"Pfizer räknar med att lämna ut slutgiltig ansökan om godkännande av vaccinet den andra eller tredje veckan i november, och att det därefter kan gå fort, eftersom man bland annat redan har en öppnad ansökningsprocess hos den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA."
Helheten.
"Det är flera vaccintillverkare och experter som uppger till SVT att det är nu i november och december som flera vaccintillverkare räknar att bli helt färdiga med testerna genom att resultaten i de så kallade fas 3-studierna blir klara.
– Det kommer komma en mängd resultat nu under november, säger Matti Sällberg, vaccinforskare och professor på Karolinska institutet.
Samma bild ger vaccintillverkare som SVT talat med"
Sen kommenterade jag det som står om AstraZenecas vaccin och att det kunde tolkas som en försening.
BirgitS skrev:
För de som arbetar med vaccinationer är det nog inte läge att ta jullov detta år. Hoppas man kompenserar vårdpersonalen ordentligt.
Har man tänkt klart så distrubueras tänkbara vaccin redan innan ett godkännande.
BirgitS skrev:
Att Pfizer kan tänkas ha ett godkänt vaccin vid årsskiftet kändes inte precis som en nyhet utan det lät ju snarare på dig som att det kunde komma tidigare pga. snabb behandling. Vilket jag tyckte verkade väl optimistiskt.
Sen kommenterade jag det som står om AstraZenecas vaccin och att det kunde tolkas som en försening.
Jag årterkommer till Astra. De kommenterade senast idag ett det finns en möjlighet för gödkännande i december.
Då skulle ju FHM faktiskt få rätt
Vet du hur J&J ligger till mer i detalj?
Moderna ligger väl lite efter?
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jag glömde att man måste vara extremt tydlig när man skriver här. Då många tyvärr saknar läsförståelse.R RoAd skrev:
Bra att du påminde mig om den biten.
Så om du övar läsförståelse så övar jag på att skriva tydligt. Låter det som bra deal?
Jag tyckte du var ganska tydlig. Det lät som om du ville att man skulle följa råden. Det verkade bara konstigt eftersom du för några dagar sedan försvarade din rätt att inte göra det.B Byggdjuret skrev:
Om du inte menade att man ska följa råden så är det inte min läsförmåga som brister, du var i.s.f. extremt otydlig.
Så varsågod och omformulera dig. Eller svara bara på om du tycker att rekommendationerna ska följas. Just nu verkar det som ja, om det gäller andra, och nej om det gäller dig.
Flera skribenter påstod liknande saker i våras. Kanske var du en av dem. Nu finns det lite data kring det. Svenska Institutet undersöker sverigebilden:K Kreutzer skrev:
Sverige fortsatt på plats 9 av 50 i 2020 års Nation Brands IndexSI har följt rapporteringen om Sverige i samband med pandemin. Den har varit både djup och omfattande, men verkar inte hittills i någon större omfattning ha påverkat bilden av Sverige hos allmänheten i andra länder. Tyskland är exempelvis ett av de länder som varit mindre positivt till Sveriges hantering av coronapandemin, men det tycks inte ha påverkat hur tyskarna ser på Sverige generellt.
Den som är intresserad av sverigebilden kan följa nyhetsrapporteringen här:
Sverige och covid-19 i internationell nyhetsrapportering