2 351 460 läst ·
32 467 svar
2351k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Taxibilar för 8 pers är också för små för att hålla säkert avstånd.BirgitS skrev:
FHM har sagt att man ska hålla ordentliga avstånd, särskilt när det inte är utomhus, och avståndet mellan den som kör bilen och den som sitter bakom är inte särskilt långt om det inte gäller en limousine eller en bil för 8 personer. Det behövs alltså ingen särskild regel för taxi utan det räcker bra med de allmänna råden.
Det är väl bara det att här i tråden är det bara en person som upprepade gånger håller på och skryter om hur bra hen är på att hålla avstånd och följa råden med marginal. Då blir det ju som att sticka hål på en ballong när det visar sig att det inte stämmer.
Om föraren är skyddad med plexiglas eller mask plus sprit så är det väl ok, den ska ju inte behöva bli dålig (sämst betalda gruppen i Sverige) och vara hemma med ekonomisk katastrof.
Men det upprepar sig, vid svininfluensan så skyddades inga chaufförer överhuvudtaget. Körde själv då främst sjukresor och färdtjänst men även vanlig taxi. Det var aldrig på tal om att skydda någon överhuvudtaget.
Det är samma idag, ser dagligen specialfordon där kunden sitter fram bredvid föraren utan någon form av skydd.
Och i en sådan bil är det så väldigt lätt att avskärma förare från kund, bara till att slänga upp plexivägg. Och när man behöver hjälpa någon så är det på med handskar och sprit.
Protesterade vi att köra någon som vi visste var väldigt smitsamma, typ maginfluensa eller annat så blev vi bestraffade av beställningscentralen istället med att de tog bort alla uppdrag förutom turer där folk skulle till ica. Någon fick varning av chefen med.
Inte så rätt när man vill undvika att bli sjuk då man hade riktigt uselt betalt och det knappast blev bättre av att vara hemma.
Jag själv väntar på att se om svenskarna kommer motbevisa mina spekulationer (sedan corona utbröt) eller spä på dem nu framöver.. för om några veckor börjar det närma sig en kritisk punkt i vårt samhälle då vi kommer se om spridningen ska till att öka.. eller om vi faktiskt lärt oss tänka själva och bevisar att vi kan sköta oss om det verkligen krisar!
Jag själv tror (tyvärr) på en drastiskt ökad smittspridning lagom till jul. men hoppas för guds skull att jag blir motbevisad!
Julshoppingen ska till och börja..
Och svenskarna har inte visat sina mest tänkande sidor när det kommer till semestrar, helgdagar, restaurangbesök och nöjesmässigt (allmänt). Nu är den stora frågan, kommer de handla julklappar i butikerna/shoppingcenter .. eller kommer de ta sitt ansvar och handla hemma på internet?!
.. och när de nu handlat sina julklappar och sin julmat (ja, oavsett online eller ej).. kommer de fira jul med familjemedlemmar/vänner som de inte träffat på länge? eller kommer de hålla sig kring sin absoluta närmsta familj ..och grupper om max typ 10 pers?
Och när julen passerat, kommer alla hålla sig inne och inte festa på nyårsafton?
Den generella svensken... har hittills inte brytt sig nämnvärt om annat än vad den själv vill göra.. och jag tror tyvärr samma anda är att vänta framöver..
(Därför tror jag smittspridningen kommer öka).
Jag själv tror (tyvärr) på en drastiskt ökad smittspridning lagom till jul. men hoppas för guds skull att jag blir motbevisad!
Julshoppingen ska till och börja..
Och svenskarna har inte visat sina mest tänkande sidor när det kommer till semestrar, helgdagar, restaurangbesök och nöjesmässigt (allmänt). Nu är den stora frågan, kommer de handla julklappar i butikerna/shoppingcenter .. eller kommer de ta sitt ansvar och handla hemma på internet?!
.. och när de nu handlat sina julklappar och sin julmat (ja, oavsett online eller ej).. kommer de fira jul med familjemedlemmar/vänner som de inte träffat på länge? eller kommer de hålla sig kring sin absoluta närmsta familj ..och grupper om max typ 10 pers?
Och när julen passerat, kommer alla hålla sig inne och inte festa på nyårsafton?
Den generella svensken... har hittills inte brytt sig nämnvärt om annat än vad den själv vill göra.. och jag tror tyvärr samma anda är att vänta framöver..
(Därför tror jag smittspridningen kommer öka).
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 040 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 040 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 040 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 040 inlägg
Jag lyckas med det mesta jag ger mig på.tusenett skrev:Kan du specificera exakt när och var han sa att ”han har bevis för att munskydd inte fungerar”? Jag misstänker att det var på en pressträff du hänvisar till så du får gärna berätta vilken pressträff och vilken tid in i sändningen han säger det, alternativ annan referens du har till detta uttalande. Där han uttryckligen säger att han har bevis på att de inte fungerar alltså. Jag misstänker att du inte kommer lyckas, men gör gärna ett försök.
Men att ödla tid på att övertyga dig är något jag lätt prioriterar bort.
Ett tips är att lyssna på presskonferenser och träffa själv.
Vad kul du är hahaha, du borde nog satsa på stand-upJ Jocke Best skrev:
Nej det var en helt vanlig taxichaufför som körde en vit Toyota prius.
Han var förgrymmad över en tidigare körning tidigare den kvällen med några idioter som vägrade betala och han fick tillkalla polis.
Jag tror jag ligger ett bra snäpp över medel när det gäller säkerhet mot detta virus.
Jo redan i januari före vår resa till Thailand började vi värdera olika risker och hade hjälp av goda vänner som reste 1 vecka före oss om hur läget var.
Med i packningen var plasthandskar, rikligt med handsprit och ett gäng munskydd av typ FFP3.
Tror det är få här på forumet som ens har sådana i sin ägo.
Jo jag är ibland för ärlig, faktiskt rätt ofta.mikethebik skrev:
Men då får man stå ut med sådana som älskar att hacka på andra då de har egna brister de försöker dölja.
Jo jag vågar sticka ut lite och står för mina åsikter och rätt så krävande med vad jag tycker är rätt och fel.
Nej lång ifrån en ja-sägande nickedocka.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 040 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 040 inlägg
Nu har ju FHM hela tiden ansett att munskydd ska användas inom vården så de har ju verkligen inte tyckt att munskydd inte fungerar. Så kan du inte komma med något bevis så får nog ditt uttalande anses vara en gissning.optimum skrev:
Jag har lyssnat på många presskonferenser och jag har aldrig hört Tegnell eller någon annan på FHM säga att det finns bevis för att munskydd inte fungerar.
Jag lyssnar ofta och har inte hört det du påstår, därav min fråga.optimum skrev:
Man kan ju samtidigt undra vad du har för syfte med att framföra något som förefaller vara en lögn (eftersom du inte kan ge en referens till uttalandet).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 040 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 040 inlägg
Tror du? Jag hittade ett gäng i garaget, säkert något jag plockat på mig på Bauhaus för att ha som dammskydd. På den tiden det inte var jättenoga med skyddsklasserna och när priserna var lägre. Plasthandskar och handsprit har väl de flesta, i alla fall om man har barn.optimum skrev:
Fascinerande ändå att du tyckte att det var ok att åka till Thailand, här hemma hade vi diskussioner om ifall det var ok att åka till Dalarna
När munskyddsreserverna visade sig vara tomma, gjorde de, det enkelt för sig, genom att få Tegnell att upprepade gånger säga att "det inte fanns några bevis på att de fungerade". Därför kom inte heller några sådana rekommendationer.BirgitS skrev:
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 040 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 040 inlägg
Som sagt fram med bevis på det.Staffan2000 skrev:
Det finns visst rekommendationer om munskydd inom vård och omsorg.