Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
När munskyddsreserverna visade sig vara tomma, gjorde de, det enkelt för sig, genom att få Tegnell att upprepade gånger säga att "det inte fanns några bevis på att de fungerade". Därför kom inte heller några sådana rekommendationer.

Staffan
Är ”de” Björn Olsen och gänget du menar då eller, han skrev ju i sin bok som kom ut i Juni att munskydd inte gör någon som helst nytta?

Staffans2000
tusenett skrev:
Är ”de” Björn Olsen och gänget du menar då eller, han skrev ju i sin bok som kom ut i Juni att munskydd inte gör någon som helst nytta?
Som bekant har han haft kurage nog att kunna ändra sig och medge att hans tidigare uppfattning var felaktig. Hade du läst på, hade du kännt till det.

Staffan

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
R
När munskyddsreserverna visade sig vara tomma, gjorde de, det enkelt för sig, genom att få Tegnell att upprepade gånger säga att "det inte fanns några bevis på att de fungerade". Därför kom inte heller några sådana rekommendationer.

Staffan
Fast det är ju milsvid skillnad på att säga att det inte finns bevis för att de fungerar, och att säga att det finns bevis för att de inte fungerar.

Dessutom är jag helt säker på att han pratade om att det inte fanns bevis för att allmänt maskbärande fungerar mot smittspridning i samhället, inte om mask i sig fungerar. Och nu ett drygt halvår senare verkar han ju haft rätt i det. Någon koppling till minskad smittspridning och masktvång har i.a.f. inte jag sett.

• Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
P
Som bekant har han haft kurage nog att kunna ändra sig och medge att hans tidigare uppfattning var felaktig. Hade du läst på, hade du kännt till det.

Staffan
Men FHM har ju också ändrat sig på den punkten. Hade du läst på hade du känt till det.

Staffans2000
R RoAd skrev:
Någon koppling till minskad smittspridning och masktvång har i.a.f. inte jag sett.
Det kan vi omöjligt veta, eftersom det inte finns några placeboländer att jämföra med. Ja, förutom Belgien då:D. Själv bygger jag min tro på att, om munskydd fungerar vid asbest, mögel, dammhantering samt på sjukhus, har jag väldigt svårt att tro att det inte är effektivt hos icke landstingsanstälda. Att bära mask är en vanesak. DVS mer pillande i början. Samma som när jag fick mina första glasögon. Så hade svenskarna, likt nästan alla andra länderr medborgare, uppmanats att bära mask, hade tillvänjningsfasen redan varit över och mycket av pillandet, ett minne blott.

Staffan

Staffans2000
tusenett skrev:
Men FHM har ju också ändrat sig så vad är din poäng med att kritisera deras gamla uttalanden på det sättet?
Har dom?

Staffan

P
Har dom?

Staffan
Hade du läst på hade du känt till det.

• Haha
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
tusenett skrev:
Hade du läst på hade du känt till det.
:D Där fick du mig. Men, var har du hört det?

Staffan

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
R
Det kan vi omöjligt veta, eftersom det inte finns några placeboländer att jämföra med. Ja, förutom Belgien då:D. Själv bygger jag min tro på att, om munskydd fungerar vid asbest, mögel, dammhantering samt på sjukhus, har jag väldigt svårt att tro att det inte är effektivt hos icke landstingsanstälda. Att bära mask är en vanesak. DVS mer pillande i början. Samma som när jag fick mina första glasögon. Så hade svenskarna, likt nästan alla andra länderr medborgare, uppmanats att bära mask, hade tillvänjningsfasen redan varit över och mycket av pillandet, ett minne blott.

Staffan
Jag tycker nog att vi borde sett några tendenser till minskning efter masktvång. Eller att länder med tvång skulle klarat sig bättre. Men allt sådant lyser med sin frånvaro. Detta tyder ju förstås på att det är verkningslöst i praktiken.

Återigen är det så vitt jag kan se INGEN som hävdar att rätt skydd inte skyddar när de används rätt. Det är en halmgubbe du (och många andra) bygger upp. Jag påstår att vanliga människor ute i den riktiga världen kommer att använda dem fel, använda fel sort, och dessutom bete sig mindre försiktigt i övrigt (minskat avstånd och liknande). Jag har själv sett detta i Tyskland i somras.

• Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
Gammelnörden
När Tegnells förmodade påstående angående munskydd, både i avseende om dess effektivitet samt kulturgrejen, diskuterades i tråden för nästan exakt en månad sedan var det intervjun från DN det avsåg. Här är den igen...

Därför skyddar inte munskydd mot virus
UPPDATERAD 2020-01-29 PUBLICERAD 2020-01-28

"Svenska experter upprepar gång på gång att munskydden som man kan köpa på apotek inte skyddar mot virus."
"Och i Kina uppmanas invånarna att använda munskydden. Hur går det ihop?
– Myndigheterna där kan ju inte uppmana folk att sluta använda dem. Det är tradition i Asien och ett sätt att visa hänsyn och respekt mot sin omgivning, men det skyddar inte mot virus, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten.
Den sortens skydd är avsedda bland annat för tandläkare, för att hindra att till exempel saliv kommer på patienter."

"Det finns munskydd som stoppar virus, men de är av en annan typ än de som säljs på svenska apotek.
De är mycket tätare, de är jobbiga att andas i och går därför inte att använda så många timmar eftersom man blir andfådd. De måste också bytas ofta, allteftersom virus samlas i dem.
– Det kräver att man kan hantera dem, så att de sitter tätt och luft inte kommer in vid sidan om munskyddet, och att man till exempel kan ta av dem utan att få virus på sig, säger Anders Tegnell.
Om man inte har de förutsättningarna är risken tvärtom att man smittar sig själv med mer virus än man skulle ha fått utan skyddet."

"– Det finns inga belägg för att användning av munskydd i samhället skulle hjälpa mot spridningen av virus.
Det finns dock en teoretisk möjlighet att munskydden som går att köpa på apotek kan ha skyddande effekt. Hypotesen bygger på att de hindrar bäraren från att peta sig i ansiktet, och att detta skulle leda till att en mindre mängd virus överförs till slemhinnorna i näsan och munnen."
https://www.dn.se/nyheter/sverige/darfor-skyddar-inte-munskydd-mot-virus/

Personligen tycker jag att Tegnell resonerar rationellt och korrekt utifrån kunskapsläget, vilket är FHM uppdrag. Diskussionen är också kring huruvida ansiktsmasker av den sort som fanns på apoteketskyddade bäraren från virus inte tvärt om. Inte om munskydd fungerar eller inte fungerar alls...

Angående bristen på "belägg"

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/det-sager-vetenskapen-om-munskydd

• Gilla
Fairlane och 8 till
  • Laddar…
Nej Anna. Nu har du allt hoppat i galen tunna. Det finns inget "kollektivt" med att hyra en bil med chaufför för enskild transport.

Saxat från Wikipedia: Kollektivtrafik innebär passagerartrafik som är tillgänglig för allmänheten, till skillnad från enskilda former av transport, som till exempel taxi.

Staffan
I det här fallet räknas de som kollektivtrafik. Taxichaufförer är också en av de yrkeskategorier som drabbats hårdast av Corona.

• Wow
Staffans2000
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
När Tegnells förmodade påstående angående munskydd, både i avseende om dess effektivitet samt kulturgrejen, diskuterades i tråden för nästan exakt en månad sedan var det intervjun från DN det avsåg. Här är den igen...

Därför skyddar inte munskydd mot virus
UPPDATERAD 2020-01-29 PUBLICERAD 2020-01-28

"Svenska experter upprepar gång på gång att munskydden som man kan köpa på apotek inte skyddar mot virus."
"Och i Kina uppmanas invånarna att använda munskydden. Hur går det ihop?
– Myndigheterna där kan ju inte uppmana folk att sluta använda dem. Det är tradition i Asien och ett sätt att visa hänsyn och respekt mot sin omgivning, men det skyddar inte mot virus, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten.
Den sortens skydd är avsedda bland annat för tandläkare, för att hindra att till exempel saliv kommer på patienter."

"Det finns munskydd som stoppar virus, men de är av en annan typ än de som säljs på svenska apotek.
De är mycket tätare, de är jobbiga att andas i och går därför inte att använda så många timmar eftersom man blir andfådd. De måste också bytas ofta, allteftersom virus samlas i dem.
– Det kräver att man kan hantera dem, så att de sitter tätt och luft inte kommer in vid sidan om munskyddet, och att man till exempel kan ta av dem utan att få virus på sig, säger Anders Tegnell.
Om man inte har de förutsättningarna är risken tvärtom att man smittar sig själv med mer virus än man skulle ha fått utan skyddet."

"– Det finns inga belägg för att användning av munskydd i samhället skulle hjälpa mot spridningen av virus.
Det finns dock en teoretisk möjlighet att munskydden som går att köpa på apotek kan ha skyddande effekt. Hypotesen bygger på att de hindrar bäraren från att peta sig i ansiktet, och att detta skulle leda till att en mindre mängd virus överförs till slemhinnorna i näsan och munnen."
[länk]

Personligen tycker jag att Tegnell resonerar rationellt och korrekt utifrån kunskapsläget, vilket är FHM uppdrag. Diskussionen är också kring huruvida ansiktsmasker av den sort som fanns på apoteketskyddade bäraren från virus inte tvärt om. Inte om munskydd fungerar eller inte fungerar alls...

Angående bristen på "belägg"

[länk]
Tegnell har fel i sak när han skriver att de inte stoppar virus. Det gör dom då viruset oftast är bundet till vätskedroppar.

Han har även fel i att bättre masker ( ffp3 ) skulle vara jobbiga att använda.

Dåligt påläst helt enkelt och därefter blir råden.

Det är bara lite på WHO istället och använda munskydd när avstånd inte kan hållas. Det skulle ju dock vara mycket bätter om alla gjorde så.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Med respekt för alla som drabbade så tycker jag det är viktigt att man är tydlig.
2019 dog 88822 människor
243 person om dagen.
Ca 27500 människor dog i hjärt och kärlrelaterade sjukdomar 2019. ca 31%
(inser absolut detta inte är smittsamt)

2020 Mars - november så har i snitt 16 person dött med eller av Corona per dag.

Dödligheten på Corona av dom som är smittade är 4,4%
Antal smittade av totalbefolkningen är ca 1,7% (beräknat på ca 10,5 miljoner människor i Sverige)

Sifforna är hämtade från SCB.

Varför skriver jag allt?
För jag tycker i bland det saknas perspektiv på alla åtgärder på hur vi agerar och resonerar i samhället.
Corona är verkligen skit ur alla synvinklar det finns ingen tvekan.
Men manar åtminstone till viss lugn i resonemangen.

Givetvis ska vi följa alla åtgärder, men tittar vi på sifforna som dom ser ut idag när vi stänger ner igen.
Så är det inga glada siffror innan och dom företagen som klarade lockdown 1, skulle jag gissa får oerhört svårt klara lockdown 2.
kvartal två går BNP ner 8,6 %. Största enskilda nedgången sen 1980

Jag tror man behöver börja fundera och ställa frågan om samhället som vi känner igen överlever detta.

Men detta var min reflektion av bara läst par inlägg i tråden Corona...

• Gilla
uplj och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är många inom vården som inte håller med dig eftersom de har rapporterat in arbetsskador pga. de ansiktsskydd som de har använt under så lång tid.

Ulltand Ulltand skrev:
Tegnell har fel i sak när han skriver att de inte stoppar virus. Det gör dom då viruset oftast är bundet till vätskedroppar.
Nu får du bestämma dig. Antingen stoppar maskerna alla virus inkl. de som inte är bundna till vätskedroppar eller så stoppar de inte virus.

Ulltand Ulltand skrev:
Det är bara lite på WHO istället och använda munskydd när avstånd inte kan hållas.
Varför ska man lita på WHO när de inte har kunnat bevisa det vetenskapligt?

J
Ulltand Ulltand skrev:

Dåligt påläst helt enkelt och därefter blir råden.

Det är bara lite på WHO istället och använda munskydd när avstånd inte kan hållas. Det skulle ju dock vara mycket bätter om alla gjorde så.
Du citerar ju det själv. Han säger ju att det finns munskydd som stoppar virus, men att de vanliga inte skyddar på grund av anledningarna han nämner. Varför hittar du på igen? Har du en tvångsmässighet att hela tiden ändra på givna fakta?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.