Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Här säger man i klarspråk att det enda som fungerar är flockimmnuitet och man kan gör det snabbt eller långsam.

Det är väl knappast någon konspirationteori? Det är svart på vitt från den korrespondens som FHM förde med sina experter och efter det följde Sveriges mjuka linje med öppna skolor osv. Ingen kan väl på allvar tro att det inte är var en medveten stratergi från FHM i mars?

På vilket sätt skulle ditt inlägg visa på motsatsen? Menar du att man tidigare hade en stratergi att hålla smittan under kontroll? Ja det hade man innan flockimmunitetstänket tog över.
Att någon utomstående skriver något i ett mejl betyder inte att det är den strategi som det beslöts om inne på FHM. Det finns många experter inne på FHM och de har kontakter inom WHO och t.ex. våra grannländers motsv. till FHM. De utgår verkligen inte bara från vad några få utomstående svenskar skriver i några mejl. Du bara gissar och griper efter halmstrån, vilket är väldigt likt början till en konspirationsteori. Börjar utan fakta och går vidare med fler gissningar och vilda tolkningar för att till slut helt lämna all sorts verklighetsanknytning.

FHM:s strategi har ju just varit det som WHO skrev: "slow transmission and reduce impact"
Platta till kurvan så att sjukvården fungerar samt skydda de äldsta och andra riskgrupper.

Ulltand Ulltand skrev:
Eller när det helt enkelt inte finns någon forskning. Och det kan det knappast heller finnas från 1918 vad gäller flockimmunitet. En hypotes helt enkelt.
Mer teori än hypotes i så fall.
Till skillnad om din hypotes om FHM:s strategi.

Ulltand Ulltand skrev:
Det är svårt eftersom FHM valt att hemligstämpla material och att sluta redogöra för sina regelbundna starterigmöten mitt i pandemin. Vi kommer aldrig få ett offiiciellt erkännade för stratergin då den fördöms så hårt från omvärlden och WHO och sannolikt lett till onödigt höga dödstal

Det blir lite som ett mål där den tilltalade inte erkänner, men det är utom all rimlig tvivel.
Det är väl synnerligen bra med tanke på att det tydligen helt går att missförstå mejl. Jösses vilka konspirationsteorier vi skulle ha sett när amatörer skulle försöka tolka experternas fackspråk i mötesanteckningar.

Ulltand Ulltand skrev:
Mässlingen är nog inte helt relevant då det smittar på ett så annorlunda sätt och extremt mycket mer. Och visst vaccinerar vi väl mot mässlingen för att vi inte har någon annan tillräcklig flockimmunitet i samhället?
Det spelar ingen roll hur en sjukdom smittar för att man uppnår flockimmunitet när tillräckligt många har varit sjuka.

Nu kanske du vet om att det föds nya barn hela tiden och dessa saknar immunitet. Det innebär att efter några år så är det inte längre 95 % (eller exakt vilken andel som behövs när det gäller mässling) av befolkningen som är immuna och därmed upphör flockimmuniteten för mässling och man får nya utbrott tills det tillräckligt hög andel har varit sjuka igen.

Samma sak med alla barnsjukdomar, de har alltid gått i vågor med några års mellanrum och då smittat en stor andel av dem som inte tidigare varit sjuka.

För att hålla på och tjata om flockimmunitet verkar du veta väldigt lite om vad det innebär.
 
  • Gilla
  • Älska
hapazard och 4 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Ulltand Ulltand skrev:
Man valde flockimmunitet som vapen men det vetenksppliga underlaget är skröpligt.
Vaccination är väl vetenskapligt bevisat?
Ulltand Ulltand skrev:
flockimmnuitet och man kan gör det snabbt eller långsam.
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Saxat från [länk]

Flockimmunitet kan stävja spridningen, men är ingen strategi enligt Folkhälsomyndigheten.
Folkhälsomyndighetens nuvarande statsepidemiolog Anders Tegnell invänder däremot att det skulle vara Sveriges mål att nå flockimmunitet, även om det är något man troligen kommer nå på sikt.

– Nej, i alla fall inte att det ska ske så snabbt som möjligt. Däremot börjar vi nå en förståelse för att viruset inte kommer att sluta spridas förrän vi når flockimmunitet. Men det måste ske lugnt, sakta och kontrollerat så att sjukvården hinner med att hantera det, vi ska inte skynda på det.
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Saxat från [länk]

"– Hela vårt upplägg, vår smittskyddslag, bygger på eget ansvar. Man kan gärna jobba hemma och undvika onödiga sociala kontakter. Jag tycker inte att det är otydligt."

"– Vi inser alla att vi inte kommer att kunna ta bort alla sociala kontakter. Vi försöker minska ned dem så vi får den här smittspridningen att gå så långsamt som möjligt. Det är det stora målet."

"Ander Tegnell menar ändå att det finns miljöer där det är svårt för individen att själv ta detta ansvar, till exempel i en restaurangmiljö, där man är utelämnad till hur själva platsen är organiserad.
Detta är också anledningen till att regeringen i dag presenterade nya restriktioner i kampen mot smittspridningen."

"– Vår strategi har två ben. Dels minska kontakt mellan sjuka och friska människor. Stanna alltså hemma om du är sjuk och stanna hemma tills du varit frisk i två dagar. Det är det grundläggande. Dels skydda våra äldre. Det är jätteviktigt. Allt handlar om att minska smittspridningen och få den att gå långsamt."
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl synnerligen bra med tanke på att det tydligen helt går att missförstå mejl. Jösses vilka konspirationsteorier vi skulle ha sett när amatörer skulle försöka tolka experternas fackspråk i mötesanteckningar.

Här håller jag med men omvänt. Det är närmast obegripligt att det går att missförstå : ) Omvärlden har kanske inte läst mailväxlingen men det räcker ju med att se vilken väg FHM valt.

-Vad får stopp på detta?

-Flockimmunitet

-Ska man dra ut den onda tanden snabbt eller långsamt är frågan?

-Men stuvan undan de äldre först.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Här håller jag med men omvänt. Det är närmast obegripligt att det går att missförstå : ) Omvärlden har kanske inte läst mailväxlingen men det räcker ju med att se vilken väg FHM valt.

-Vad får stopp på detta?

-Flockimmunitet

-Ska man dra ut den onda tanden snabbt eller långsamt är frågan?

-Men stuvan undan de äldre först.
Du måste skilja på idéer och synpunkter i mejl från utomstående och beslut som tas av många personer i en organisation.

När det gäller FHM i det här fallet så resonerar du som att det skulle vara självklart att bara för att jag tycker du har fel när det gäller något så kommer du att ändra åsikt. Så är det ju inte utan du har ju en åsikt oavsett vad folk skriver till dig här i forumet.
 
E
Ulltand Ulltand skrev:
Här håller jag med men omvänt. Det är närmast obegripligt att det går att missförstå : ) Omvärlden har kanske inte läst mailväxlingen men det räcker ju med att se vilken väg FHM valt.

-Vad får stopp på detta?

-Flockimmunitet

-Ska man dra ut den onda tanden snabbt eller långsamt är frågan?

-Men stuvan undan de äldre först.
Ja, det är väl inget att skriva om, att viruset skulle självdö känns ju som en utopi. Läkemedel kanske kan lindra eller bota, men knappast stoppa.

Och då står hoppet till immunitet, antingen genom vaccin eller tillräckligt snabb samhällssmitta, då Covid-19 inte är så smittsamt samt ofta ger för svag immunitet står nu hoppet 2021 till diverse vaccin för utvärdering.

Detta kommer behöva upprepas många kommer och Covid-19 kommer vi få leva med i måånga låånga år tyvärrligen.
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Vaccination är väl vetenskapligt bevisat?
Fast det är inte det vi diskuterar. Vi diskuetara vetanskapen bakom flockimmnuitet genom sjukdom. Har det fungerat? Vilka evidens finns i så fall?

Detta i kontexten att söka flockimmuniet genom sjukdom för Covid19
 
E El-Löken66 skrev:
Ja, det är väl inget att skriva om, att viruset skulle självdö känns ju som en utopi. Läkemedel kanske kan lindra eller bota, men knappast stoppa.

Och då står hoppet till immunitet, antingen genom vaccin eller tillräckligt snabb samhällssmitta, då Covid-19 inte är så smittsamt samt ofta ger för svag immunitet står nu hoppet 2021 till diverse vaccin för utvärdering.

Detta kommer behöva upprepas många kommer och Covid-19 kommer vi få leva med i måånga låånga år tyvärrligen.

Jo så ligger det till. Samhällssmittan fungerar dåligt. Förmodligen kommer covid19vaccin att ges i överskådlig tid,
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Fast det är inte det vi diskuterar. Vi diskuetara vetanskapen bakom flockimmnuitet genom sjukdom. Har det fungerat? Vilka evidens finns i så fall?

Detta i kontexten att söka flockimmuniet genom sjukdom för Covid19
Du påstår att det är på ett visst sätt. Då kan väl du bevisa att det du påstår stämmer istället för att försöka få andra att bevisa motsatsen.


Wikipedia, Argumentationsfel, Bevisbördeargument:
”Bevisbördeargument är försök att belägga motståndaren med en bevisbörda som man själv avstår från, enligt modellen "jag har rätt så länge du inte kan bevisa motsatsen".

samt

”Argumentum ad ignorantiam (argument till okunnigheten), att hävda att frånvaron av bevis är ett bevis.”

och

Omvänd bevisbörda:
”Man undviker att föra fram argument/bevis för något, genom att på ett okonventionellt eller absurt - 'omvänt' - sätt hävda att det istället är motparten som ska bevisa/argumentera för motsatsen.”
 
Redigerat av moderator:
tusenett skrev:
Du påstår att det är på ett visst sätt. Då kan väl du bevisa att det du påstår stämmer istället för att försöka få andra att bevisa motsatsen.


Wikipedia, Argumentationsfel, Bevisbördeargument:
”Bevisbördeargument är försök att belägga motståndaren med en bevisbörda som man själv avstår från, enligt modellen "jag har rätt så länge du inte kan bevisa motsatsen".

samt

”Argumentum ad ignorantiam (argument till okunnigheten), att hävda att frånvaron av bevis är ett bevis.”

och

Omvänd bevisbörda:
”Man undviker att föra fram argument/bevis för något, genom att på ett okonventionellt eller absurt - 'omvänt' - sätt hävda att det istället är motparten som ska bevisa/argumentera för motsatsen.”
Du vet hur det är stämmer inte sanningen då får man ändra på sanningen ;)
 
Ulltand Ulltand skrev:
Fast det är inte det vi diskuterar. Vi diskuetara vetanskapen bakom flockimmnuitet genom sjukdom. Har det fungerat? Vilka evidens finns i så fall?

Detta i kontexten att söka flockimmuniet genom sjukdom för Covid19
Men nu diskuterar vi flockimmunitet.
Med de olika sätt som finns.
Det finns vaccin eller via sjukdom.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det är svårt eftersom FHM valt att hemligstämpla material och att sluta redogöra för sina regelbundna starterigmöten mitt i pandemin. Vi kommer aldrig få ett offiiciellt erkännade för stratergin då den fördöms så hårt från omvärlden och WHO och sannolikt lett till onödigt höga dödstal

Det blir lite som ett mål där den tilltalade inte erkänner, men det är utom all rimlig tvivel.
Det här var faktiskt en helt ny nivå på källhänvisningar.

Vid flera tillfällen i tråden har du tyckt att någon lagt orden i munnen på dig. Nu drar du själv kaniner ur hatten och fantiserar ihop vad FHM ska ha skrivit i sina hemligstämplade dokument, baserat på vad du tycker dig läsa in i en mejlkonversation.
Jag är tveksam till att jag delar din slutsats. Tvärt om tycker jag att det finns starka indicier på att du hittar på lite som det passar dig.

Men en eloge vill jag ge dig. Du var ju borta härifrån ett par veckor (eller hur länge det var) och då var tråden helt död. Med undantag av någon faktauppdatering emellanåt. Allt blev väldigt sakligt och torrt.
 
  • Gilla
  • Älska
lob och 9 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Och visst vaccinerar vi väl mot mässlingen för att vi inte har någon annan tillräcklig flockimmunitet i samhället?
Du verkar tro att det finns olika sorters flockimmunitet? Det gör det inte. Flockimmunitet är när tillräckligt många är immuna mot sjukdomen för att det inte ska bli en epidemi. För mässling som har så hög smittograd är den omkring 95%, medan det för många andra sjukdomar är betydligt lägre. Lokalt kan det räcka med 92%, men då behöver det ligga på runt 98% i närområdena för att minska risken att smittan når dem.

HUR man uppnår det spelar ur epidemiologiskt hänseende ingen roll, men för sjukdomar med risk för dödsfall eller följder av olika slag (som tex mässling, röda hund eller påssjuka( är det önskvärt om det sker medelst vaccin. Jag vaccinerar mig tex vanligtvis inte mot influensa, eftersom jag inte tillhör någon som helt riskgrupp (sist var jag riktigt dålig nästan 4 timmar), utan låter dem som behöver det få sprutorna.

FoHM har liksom WHO påpekat att epidemin inte tar slut förrän flockimmunitet har uppnåtts. FoHM har även varit tydliga med att det är omöjligt att helt stoppa smittan. De nedstängningar som hade krävts för att minimera smittan och förhoppningsvis antalet dödsfall kostar helt enkelt samhället för mycket, v flera skäl, inte minst pga att influensasäsongen året innan var så lindrig. Vi visste att det dröjer att få ett vaccin och FoHM har valt en uthållig strategi, där man inte stoppar smittan helt, utan försöker skydda de gamla ("stuva undan dem") i väntan på vaccinen så att de kan vaccineras..

Tyvärr hängde inte äldreomsorgen med på det tåget, FoHM trodde tyvärr att det fanns rutiner överallt för att hantera epidemier, att man tagit lärdom av hur det gått när det kommit in vinterkräksjuka tex. Och på många ställen är det uppenbarligen så, annars hade vi haft helt andra dödstal men vissa äldreboenden klarade inte att hantera det.

Det ska bli väldigt intressant att se om de lyckas analysera vad som gick snett i Munkfors tex.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Fast det är inte det vi diskuterar. Vi diskuetara vetanskapen bakom flockimmnuitet genom sjukdom. Har det fungerat? Vilka evidens finns i så fall?

Detta i kontexten att söka flockimmuniet genom sjukdom för Covid19
Nej, det är det DU diskuterar. Vi andra diskuterar flockimmunitet.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
optimum
Ännu ingen som vågat sig på att svara på om T-celler ger immunitet eller endast lindrigare sjukdom i covid-19.

Med lindrigare sjukdom så bör man ändå kunna smitta andra.

Alltså T-cells immunitet finns inte. Eller?
 
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Här håller jag med men omvänt. Det är närmast obegripligt att det går att missförstå : ) Omvärlden har kanske inte läst mailväxlingen men det räcker ju med att se vilken väg FHM valt.

-Vad får stopp på detta?

-Flockimmunitet

-Ska man dra ut den onda tanden snabbt eller långsamt är frågan?

-Men stuvan undan de äldre först.
Mästerkonspirationsteoretikern ... :)
Ja just det, var du en av de som trodde (tror) att allt detta bara är ett planerat massmord på äldre?

Jag är ledsen, du har tyvärr fötts i fel land, du borde haft tur att födas i USA, där det är relativt OK att tro att allt styrs av ett pedofilnätverk, med demokraterna på något vis, som har sin bas i en pizzeria i washington och allt vad det nu är.
I det landet hade du varit så normal att du mest verkat lite skum, kanske själv med i det där nätverket.
 
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.