Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ulltand Ulltand skrev:
Fast det är inte det vi diskuterar. Vi diskuetara vetanskapen bakom flockimmnuitet genom sjukdom. Har det fungerat? Vilka evidens finns i så fall?

Detta i kontexten att söka flockimmuniet genom sjukdom för Covid19
Finns det andra sätt att uppnå immunitet än via vaccination eller via sjukdom?
Många andra sjukdomar så räcker det att haft den en gång så är man immun. Jag har inte hört om att man kunnat bli immun met än vaccin.
 
J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mästerkonspirationsteoretikern ... :)
Ja just det, var du en av de som trodde (tror) att allt detta bara är ett planerat massmord på äldre?

Jag är ledsen, du har tyvärr fötts i fel land, du borde haft tur att födas i USA, där det är relativt OK att tro att allt styrs av ett pedofilnätverk, med demokraterna på något vis, som har sin bas i en pizzeria i washington och allt vad det nu är.
I det landet hade du varit så normal att du mest verkat lite skum, kanske själv med i det där nätverket.
Tyvärr är det inte roligt att raljera över U längre då det inte är sunda tankar som driver honom och jag försöker kommentera med ett minimum i fortsättningen. Tror det är mer en personlig vendetta mot FHM kopplat till riskerna för ME som driver och då är det inte längre roligt eftersom det inte går att diskutera fram och tillbaka utan att fastna i cirkelresonemang eller bli för taskig. Men det var roligt så länge det varade och det finns ju de som vill ta till sig kunskap och är villiga att föra diskussionen framåt.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Ännu ingen som vågat sig på att svara på om T-celler ger immunitet eller endast lindrigare sjukdom i covid-19.

Med lindrigare sjukdom så bör man ändå kunna smitta andra.

Alltså T-cells immunitet finns inte. Eller?
Det är ett lite komplext ämne att ge sig in på. Men i korthet handlar det om att T-cellerna känner igen likartade virus och reagerar på dem. Beroende på vilka erfarenheter dina T-celler (som alla har och som är en del av immunförsvaret) fått och hur de reagerar på nästa sjukdom. Det kan ge allt från bara lite lindrigare symptom, till fullständig immunitet.
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Snailman
G GargamelSE skrev:
Det är bara den vanliga hat-retoriken från media, de måste alltid klämma in nåt hat mot sd/trump/nånannandeintegillar.
Ja, det har blivit väldigt tydligt på sista tiden, när de samtidigt har med nyheter om hur bra Tegnell har skött Corona i Sverige (utan munskydd, och utan att stänga ner landet så mycket) att den Hemske Trump inte varit tillräckligt snabb med munskydden, och hur de goda (Obama och Biden) vill att alla ska bära munskydd och att landet ska stängas ner mycket mer än vad Trump har gjort.

Grönköpings veckoblad behövs inte längre, bara öppna godtycklig tidning (y)
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Liten vaccin update.

Beijing Institute of Biological Products utvecklar en vaccinkandidat mot covid-19 kallat BBIBP-CorV.
Vaccinet är testat i en kombinerad fas 1 / fas 2 studie på 600 personer med mycket bra resultat och inga biverkningar. Vaccinet sägs ha godkänts för ”tidig användning” i Kina, utan fas 3 studier

Både Jonsson & Jonsson Och Ely Lilly har pausat sin vaccin.

Källa: Det här vet vi om vaccin mot covid-19 [NyTeknik]

Jag tror jag skrivit om kinesiska vaccin med avdödat sars-cov2 tidigare och varit lite skeptisk till för att jag tror de kräver mer och längre testning för att visa att det är säkert och att produktionen är säker. Det är väl den här typen av vaccin som traditionellt tar lång tid att utveckla?

Men det är också den typen som fungerar bäst för äldre.

Safety and immunogenicity of an inactivated SARS-CoV-2 vaccine, BBIBP-CorV: a randomised, double-blind, placebo-controlled, phase 1/2 trial, [TheLancet, Published online October 15, 2020]
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
I helgen gick både Argentina och Colombia om oss i listan över döda per invånare:

Statistisk tabell som visar länder rankade efter dödstal per invånare med Sverige på plats 15.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Anna_H
  • Laddar…
Man undrar lite hur effektiva olika åtgärder är? :rolleyes:
Går inte U.K. lite långt?

UK couples living apart banned from sex under new COVID-19 rule [NewYorkPost]
By Natalie O'Neill, October 16, 2020

“The purpose of the measures we’ve put in place is to break the chain of transmission between households, and the scientific advice is that there is greatest transmission of the virus indoors,” a spokesman for UK Prime Minister Boris Johnson told the paper.

But some observers were hot and bothered by the sex ban.

“Couples cant have sex yet pubs are still open? The UK is making such a sh-t show of this pandemic,” one critic bashed on Twitter
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B b8q skrev:
I helgen gick både Argentina och Colombia om oss i listan över döda per invånare:

[bild]
Har vi trillat ännu längre ner. Nu får vi sluta tvätta händerna ett tag så kommer igång :D

Som alltid så är det inte samma sanning som skrivit inlägget som som är den riktiga sanningen.
Inlägget kan alltså innehålla vissa spår av ironi
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Har vi trillat ännu längre ner. Nu får vi sluta tvätta händerna ett tag så kommer igång :D

Som alltid så är det inte samma sanning som skrivit inlägget som som är den riktiga sanningen.
Inlägget kan alltså innehålla vissa spår av ironi
Ja, det är ju ett maratonlopp och vi sackar efter. Om några år kanske vi ligger på plats 200, vem vet.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Man undrar lite hur effektiva olika åtgärder är? :rolleyes:
Går inte U.K. lite långt?

UK couples living apart banned from sex under new COVID-19 rule [NewYorkPost]
By Natalie O'Neill, October 16, 2020

“The purpose of the measures we’ve put in place is to break the chain of transmission between households, and the scientific advice is that there is greatest transmission of the virus indoors,” a spokesman for UK Prime Minister Boris Johnson told the paper.

But some observers were hot and bothered by the sex ban.

“Couples cant have sex yet pubs are still open? The UK is making such a sh-t show of this pandemic,” one critic bashed on Twitter
Om det där är sant så börjar den här cirkusen att bli allt löjligare. Suck. Vart är vi på väg, när en sett i större sammanhang relativt harmlös sjukdom får följder som blir fånigare för varje ny nation som hittar på nya hyss.

Återigen från min sida, vad skall vi hitta på när nästa virus poppar upp? Vid minsta antydan till något nytt så måste man då i konsekvensens namn stänga hela samhället för varje nytt virus som dyker upp.
Finns ju en del i den här tråden som anser det, om man ska dra slutsatser av deras inlägg vad vi borde ha gjort i januari-februari.

Då kan vi lika gärna stänga ner vår "civilisation" redan nu, låsa in befolkningen för att förhindra vidare spridning av denna och kommande virus, för det kommer flera...
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Om det där är sant så börjar den här cirkusen att bli allt löjligare. Suck. Vart är vi på väg, när en sett i större sammanhang relativt harmlös sjukdom får följder som blir fånigare för varje ny nation som hittar på nya hyss.

Återigen från min sida, vad skall vi hitta på när nästa virus poppar upp? Vid minsta antydan till något nytt så måste man då i konsekvensens namn stänga hela samhället för varje nytt virus som dyker upp.
Finns ju en del i den här tråden som anser det, om man ska dra slutsatser av deras inlägg vad vi borde ha gjort i januari-februari.

Då kan vi lika gärna stänga ner vår "civilisation" redan nu, låsa in befolkningen för att förhindra vidare spridning av denna och kommande virus, för det kommer flera...
Tja, men det kanske inte vore så dumt för planeten? Människan själv är nog den värsta farsot som drabbat Jorden, så om vi frivilligt hittar på åtgärder som minskar vårt födelsetal så är det kanske bara bra?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Tja, men det kanske inte vore så dumt för planeten? Människan själv är nog den värsta farsot som drabbat Jorden, så om vi frivilligt hittar på åtgärder som minskar vårt födelsetal så är det kanske bara bra?
Där är vi rörande överens, vi är det värsta skadedjur som drabbat planeten, så en minskning med sisådär 95-98 procent skulle vara väldigt gynnsamt för andra varelser och växter.
Tyvärr fullständigt omöjligt att genomföra då det är tabu att nämna den orimliga befolkningsökningen och att göra något åt födelsetalen.
Det enda som fokuseras på är åtgärder för att vi skall kunna bli ännu flera utan att hela systemet kraschar.
Fel ände att börja i.

Covid-19 är definitivt inte det som kommer att påverka jordens befolkning ett smack när det gäller antal.
 
B Byggdjuret skrev:
Har vi trillat ännu längre ner. Nu får vi sluta tvätta händerna ett tag så kommer igång :D

Som alltid så är det inte samma sanning som skrivit inlägget som som är den riktiga sanningen.
Inlägget kan alltså innehålla vissa spår av ironi
För att vara seriös skulle vi ligga bra mycket längre ner på listan om alla räknade på samma sätt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
För att vara seriös skulle vi ligga bra mycket längre ner på listan om alla räknade på samma sätt.
Självklart är det så!.
Jag får vända på det...
Nu har vi lyckats komma ner två platser! Så fortsätt tvätta händerna och öka avstånden
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mikael_L
J Jocke Best skrev:
Tyvärr är det inte roligt att raljera över U längre då det inte är sunda tankar som driver honom och jag försöker kommentera med ett minimum i fortsättningen. Tror det är mer en personlig vendetta mot FHM kopplat till riskerna för ME som driver och då är det inte längre roligt eftersom det inte går att diskutera fram och tillbaka utan att fastna i cirkelresonemang eller bli för taskig. Men det var roligt så länge det varade och det finns ju de som vill ta till sig kunskap och är villiga att föra diskussionen framåt.
Tja, egentligen ville jag raljera med U's inlägg, inte han som person. Fast tyvärr blev lite personligare i slutet, utan att det riktigt var ment.

Men jag tar till mig det du skriver.

Ber U om ursäkt, hoppas du förstår att det handlade om att jag anser att man ska vara försiktig med att presentera eller göda konspirationsteorier.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.