Status
Inte öppen för fler kommentarer.
J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, egentligen ville jag raljera med U's inlägg, inte han som person. Fast tyvärr blev lite personligare i slutet, utan att det riktigt var ment.

Men jag tar till mig det du skriver.

Ber U om ursäkt, hoppas du förstår att det handlade om att jag anser att man ska vara försiktig med att presentera eller göda konspirationsteorier.
Vi är nog lika goda kålsupsare allihop. Det är så svårt att diskutera sakligt när man har olika preferenser och agendor men det är värt att tänka på iallafall :D
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Från Trondheim rapporteras det att en virusvariant som går runt där har inte tidigare setts till i Norge och den verkar smitta betydligt lättare och folk blir smittspridare bara en till två dagar efter smittotillfället. Symtomen har varit mycket lindriga men å andra sidan är det ju mest unga vuxna som insjuknat.
https://www.trondheim.kommune.no/aktuelt/korona-samleside/et-mer-smittsomt-korona-virus/

Än så länge lär det väl vara rätt osäkert tror jag eftersom det är ett litet underlag men något att hålla koll på framöver.
 
D
B b8q skrev:
Ja, det är ju ett maratonlopp och vi sackar efter. Om några år kanske vi ligger på plats 200, vem vet.
Skandal, den svenska avlivningskommissionen gör Löfven besviken, -igen!
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Från Trondheim rapporteras det att en virusvariant som går runt där har inte tidigare setts till i Norge och den verkar smitta betydligt lättare och folk blir smittspridare bara en till två dagar efter smittotillfället. Symtomen har varit mycket lindriga men å andra sidan är det ju mest unga vuxna som insjuknat.
[länk]

Än så länge lär det väl vara rätt osäkert tror jag eftersom det är ett litet underlag men något att hålla koll på framöver.
Några kommentarer från några experter: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experter-om-virusmutation-i-norge-helt-forvantat
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, egentligen ville jag raljera med U's inlägg, inte han som person. Fast tyvärr blev lite personligare i slutet, utan att det riktigt var ment.

Men jag tar till mig det du skriver.

Ber U om ursäkt, hoppas du förstår att det handlade om att jag anser att man ska vara försiktig med att presentera eller göda konspirationsteorier.

Ja det skulle aldrig falla mig in men när men när e-postkorrespondensen mellan Tegnell och hans experter landar i att flockimmnuitet genom sjudom är vägen frammåt så är det svårt att inte se vad som händer.

Men för vissa tycket det räcker men att FHM säger att nej det är inte vår stratergi och samtidigt hemligtstämplar underlagen.

Konspiationsteorier är sällan värda att lyssna till men att inte se detta är imo mer än lovligt blåögt.
 
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, det är det DU diskuterar. Vi andra diskuterar flockimmunitet.
Jasså? Finns det tvivel om det eller vad är det ni diskuterar om den i så fall?
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ja det skulle aldrig falla mig in men när men när e-postkorrespondensen mellan Tegnell och hans experter landar i att flockimmnuitet genom sjudom är vägen frammåt så är det svårt att inte se vad som händer.

Men för vissa tycket det räcker men att FHM säger att nej det är inte vår stratergi och samtidigt hemligtstämplar underlagen.

Konspiationsteorier är sällan värda att lyssna till men att inte se detta är imo mer än lovligt blåögt.
För mig så resonerar du just nu som konspirationsteoretiker brukar göra. Tar lite lösryckta citat ur sitt sammanhang och tror att de har en annan betydelse för det som händer än de har.

Vad ansåg WHO var vägen framåt i mars?
De ansåg ju också att det skulle dröja flera år innan det skulle komma ett vaccin och även WHO bör ju inse att man inte kan stänga ner hur mycket av samhället som helst i flera år.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Om det där är sant så börjar den här cirkusen att bli allt löjligare. Suck. Vart är vi på väg, när en sett i större sammanhang relativt harmlös sjukdom får följder som blir fånigare för varje ny nation som hittar på nya hyss.

Återigen från min sida, vad skall vi hitta på när nästa virus poppar upp? Vid minsta antydan till något nytt så måste man då i konsekvensens namn stänga hela samhället för varje nytt virus som dyker upp.
Finns ju en del i den här tråden som anser det, om man ska dra slutsatser av deras inlägg vad vi borde ha gjort i januari-februari.

Då kan vi lika gärna stänga ner vår "civilisation" redan nu, låsa in befolkningen för att förhindra vidare spridning av denna och kommande virus, för det kommer flera...

Målsättningen måste vara när nästa pandemi rullar fram att stänga snabbt och hårt. Då finns förutsättningarna för ett snart uppöppnande och nationella ekonomier kan rulla på relativt ostört.

Ett annat coronavirus MERS hade runt 20 % dödlighet och ett R-tal på ca 5 i sydkorea. Vi skall vara väldigt glada att man lyckdes stänga in det i tid.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ett annat coronavirus MERS hade runt 20 % dödlighet och ett R-tal på ca 5 i sydkorea. Vi skall vara väldigt glada att man lyckdes stänga in det i tid.
Nu sprids ju MERS-coronaviruset rätt annorlunda än det nya coronaviruset så det är ju inte jämförbart när det gäller svårighet att stänga in det.
However, humans are typically infected from camels, either during direct contact or indirectly. Spread between humans typically requires close contact with an infected person. Its spread is uncommon outside of hospitals. Thus, its risk to the global population is currently deemed to be fairly low.
https://en.wikipedia.org/wiki/Middle_East_respiratory_syndrome
Det är ju det som har gjort att det inte blivit några stora pandemier av MERS-utbrotten.

Det är ju inte heller slut på MERS-utbrott utan de uppstår varje år som framgår av ovanstående länk.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Målsättningen måste vara när nästa pandemi rullar fram att stänga snabbt och hårt. Då finns förutsättningarna för ett snart uppöppnande och nationella ekonomier kan rulla på relativt ostört.
Och några veckor efter uppöppnandet så tar spridningen fart igen, så då stänger man snabbt och hårt igen, osv... Hur länge tror du samhället klarar det?
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ja det skulle aldrig falla mig in men när men när e-postkorrespondensen mellan Tegnell och hans experter landar i att flockimmnuitet genom sjudom är vägen frammåt så är det svårt att inte se vad som händer.

Men för vissa tycket det räcker men att FHM säger att nej det är inte vår stratergi och samtidigt hemligtstämplar underlagen.

Konspiationsteorier är sällan värda att lyssna till men att inte se detta är imo mer än lovligt blåögt.
En snabb googling på tegnell och folkimunitet. Så hittar jag en sajt jag inte vet hur seriös den är har en mail korrespondens med tegnell. Där verkar inte tegnell vara drivande. Utan svarar på frågor.
Men å andra sidan vad är så fel med immunitet taktiken? Om man gör på rätt sätt. Men jag måste säga det att föra att ha en egen agenda så tycker jag inte han lyckas speciellt bra. Framförallt när han går ut och vill skärpa rekommendationerna. Han var även emot att öka antalet besökare till 500st. Så jag måste säga han döljer det bra....
Så frågan är. Har du rätt eller tegnell?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Målsättningen måste vara när nästa pandemi rullar fram att stänga snabbt och hårt. Då finns förutsättningarna för ett snart uppöppnande och nationella ekonomier kan rulla på relativt ostört.

Ett annat coronavirus MERS hade runt 20 % dödlighet och ett R-tal på ca 5 i sydkorea. Vi skall vara väldigt glada att man lyckdes stänga in det i tid.
Det där har vi diskuterat förr. Och du vägrar förstå att det inte fungerar samhällsekonomiskt. Det finns många inlägg som förklarar. Både som svar till dina inlägg och andra. Så gå tillbaka och välj och vraka
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Målsättningen måste vara när nästa pandemi rullar fram att stänga snabbt och hårt. Då finns förutsättningarna för ett snart uppöppnande och nationella ekonomier kan rulla på relativt ostört.
Och det ska man göra då för varje nytt okänt virus som dyker upp?
Som jag skrev tidigare, då kan vi lika gärna stänga ner vår civilisation redan nu och återgå till självhushåll och förmodligen också anarki.
Tur för oss att man inte tänkte så innan internet öppnade upp för allsköns spridning av skrönor, teorier och panikstämning.
Det har varit många virus och influensor genom åren.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
optimum
Vi har inte kontroll på detta virus och var var jäkligt dåligt förberedda på en pandemi och den som påstod att vår beredskap vara bra ljög något enormt.

Vi har inte ens lagliga möjligheter att kontrollera smittspridningen. Nu sitter man och pillar med ett lagförslag som troligen inte går att använda förrän nästa sommar.

Amatörmässigt.

Nej nej och åter nej, Jag förespråkar INTE lockdown. Sådant anser jag inte fungera.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Vi har inte kontroll på detta virus och var var jäkligt dåligt förberedda på en pandemi och den som påstod att vår beredskap vara bra ljög något enormt.

Vi har inte ens lagliga möjligheter att kontrollera smittspridningen. Nu sitter man och pillar med ett lagförslag som troligen inte går att använda förrän nästa sommar.

Amatörmässigt.
Var det här något du pratade om före mars 2020 också? Om inte, varför?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.