Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mediantid för dödsfall på 11,5 dagar ger att det redan efter en vecka kan ses i statistiken. Alltså smitades många fler i Sverige runt 20 mars. Om det beror på att fler var smittade från början eller att vi vidtagit otillräcklig åtgärder kan vi inte veta. Dock vet vi att Sverige var långsammare med besöksförbud i ett väldigt kritiskt läge.

Linjediagram som visar ökningen av dödsfall i Sverige, Danmark, Norge och Finland från 19 mars till 5 april.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Hur stort är det ekonomiska behovet att männiksor rör sig fysiskt över gränserna under en pandemi?

Lek med tanken på att vi stängt gränserna i februari och hållit dem stängda. Hur hade det påverkat ekonomin? Knappast negativt alls. Däremot hade alla affärer, restauranger, hotell, sport och kulturliv kört på som vanligt. Sjukvården hade rullat på som vanligt och ingen stor vårdskuld hade byggts upp. 6.000 färre döda osv

Det hade så klart varit en drömsits så här i backspegeln.
Om vi säger att det inte rör sig några varor eller andra saker som på något sätt påverkar samhälls ekonomin negativt. Utan vi försöker drömma.
Så tror inte jag att en stängning av gränsen skulle spara några människoliv att tala om. Framförallt inga 6000....
Däremot skulle samhället drabbas ganska snabbt. För vi är beroende av import och även export. Eller du skulle bara stoppa människor via flyg?
Eftersom som bara fakta duger för dig så måste du veta hur många liv som skulle kunna sparas? Det går imte att svara på eftersom det går inte att räkna så... Eller var det inte det du sa?
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Antalet gånger något diskuteras i tråden har dessvärre inget värde för hur sant det är.

Det uppgifter jag hittar säger att mediantiden från insjuknande till dödsfall för personer över 70 år är 11,5 dagar.

Eftersom smittan fördubblas snabbt initialt kan man därför inte säga att höga dödstal i början av april beror på stort antal smittade 3 veckor tidigare.

Det är precis lika troligt att smittonivån varit lika i länderna men att de kraftfullare åtgärdena i grannläderna gjode hela skillnaden.

Här måste du skilja på hypoteser och fakta. Det är en hypoten du framför och det är lätt att hitta svagheter i den som du ser.
Nä, men det blir lite tjatigt när du drar upp gamla saker.

Varifrån kommer den uppgiften?
Det är ju väldigt nära tiden från symtom till IVA-inläggning enligt https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

"Eftersom smittan fördubblas snabbt initialt"
Innebär ingenting för mig. Menar du totalt antal smittade eller antalet nysmittade per dag?
Hur länge är snabbt och initialt?

Men om du föredrar att räkna på 11,5 dagar från symtom till dödsfall så blir det då 11,5 + 5 dagars inkubationstid, dvs. kolla på antalet avlidna 2,5 vecka efter restriktionerna infördes. Men oavsett vilka restriktioner som införs så kommer människor att fortsätta träffas, inom hemmet och på samhällskritiska arbetsplatser så all smittspridning upphör verkligen inte för att man inför hårda restriktioner (vilket inte har införts i Norden) utan kommer att fortsätta ändå och naturligtvis då t.ex. när yngre vuxna utan (ännu utvecklade) symtom smittar boende på äldreboenden. Ju fler smittade unga vuxna desto mer smitta på äldreboenden i steg 2.

Den 1 april las det in 25 st på IVA i Region Stockholm, det är dagen med högst antal inläggningar. I snitt hade alltså dessa smittats den 15 mars. Man kan alltså när det gäller Stockholm se en mycket tydlig effekt av restriktionernas införande i mitten av mars eftersom inläggningarna avtar snabbt i början av april.
Graf över nya unika coronapatienter på IVA i Stockholm med topp den 1 april 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Alltså smittades många fler i Sverige runt 20 mars. Om det beror på att fler var smittade från början eller att vi vidtagit otillräcklig åtgärder kan vi inte veta. Dock vet vi att Sverige var långsammare med besöksförbud i ett väldigt kritiskt läge.]
Stockholm, där de flesta dödsfallen på äldreboendena i landet inträffade, införde besöksförbud ett tag före den 20 mars. Den 12 mars publicerades nedanstående nyhet om besöksförbud:
https://www.dn.se/sthlm/totalstopp-for-anhoriga-pa-aldreboenden-i-stockholm/
Och den 18:e mars utvidgades förbudet till alla stans äldreboenden:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...stockholms-aldreboenden-da-infors-besokforbud

Så nej, det är nog inte besökare som stått för den stora smittspridningen på äldreboenden, utan snarare personalen (och de boende själva förstås - det går ju inte att låsa in dem så att de inte träffar varandra). Och att stänga ute personalen hade varit svårt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gammelnörden och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Mediantid för dödsfall på 11,5 dagar ger att det redan efter en vecka kan ses i statistiken. Alltså smitades många fler i Sverige runt 20 mars. Om det beror på att fler var smittade från början eller att vi vidtagit otillräcklig åtgärder kan vi inte veta. Dock vet vi att Sverige var långsammare med besöksförbud i ett väldigt kritiskt läge.

[bild]
Nej, det är inte normalt att man kan se att antalet avlidna minskar en vecka efter att kontakt mellan människor minskar. Det blir 11,5 dagar + 5 dagars inkubationstid, dvs. drygt 2 veckor. Då har du dessutom inte tagit hänsyn till att smittspridning fortsätter på t.ex. äldreboenden även efter nedstängningar.

Dina kurvor visar väl bra att just före mitten av mars smittades många av dem som skulle avlida 29 mars och någon vecka framåt. Därmed att det var fler sådana smittade i mitten av mars i Sverige än i Danmark (för att inte tala om i Norge och Finland).

I Stockholmsområdet där den mesta svenska smittspridningen ägde rum i mars och där de flesta dog i början infördes lokalt besöksförbud i mitten mars. Så ingen skillnad.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men om du föredrar att räkna på 11,5 dagar från symtom till dödsfall så blir det då 11,5 + 5 dagars inkubationstid, dvs. kolla på antalet avlidna 2,5 vecka efter restriktionerna infördes.
[länk]
Här tänker du lite fel. 11,5 dagar är mediantiden. Alltså stiger dödstalen tydligt innan 11,5 dagar. 11,5 dagar är peeken när flest avlider efter insjuknande och kan inte användas som ett startvärde på en en utveckling.

Om vi säger att det börjar synas då efter en vecka och lägger på 4 dagar inkubationstid ( för det är inte den genomsnittliga som är intressant) så hamnar man på 11 dagar. Inte 2,5 veckor.

Tjatigt kanske det, men du återkommer till en slutsats som är en hypotes och som har uppenbara svagheter.

Det finns inga fakta som visar att Sverige hade fler smittade när restriktionerna infördes.
 
B b8q skrev:
Stockholm, där de flesta dödsfallen på äldreboendena i landet inträffade, införde besöksförbud ett tag före den 20 mars. Den 12 mars publicerades nedanstående nyhet om besöksförbud:
[länk]
Och den 18:e mars utvidgades förbudet till alla stans äldreboenden:
[länk]

Så nej, det är nog inte besökare som stått för den stora smittspridningen på äldreboenden, utan snarare personalen (och de boende själva förstås - det går ju inte att låsa in dem så att de inte träffar varandra). Och att stänga ute personalen hade varit svårt.

Nej ett besöksförbud är bara en del i ett pussel med många bitar.

Förresen så är nyheten från 12 mars inte om besöksförbud. Utan en rekommendation att inte i onödan besöka boenden.

Det 18 mars slog man till med ett förbud pga att det nu var så många smittade på boenden.
 
Matti Sällberg i dag i DN om varför framtagningen av vaccin har gått snabbare än vanligt.

– Man har hoppat över en del av grundforskningen. Man har använt kartan för vaccinen mot Sars och Mers i stället för att börja om från början. Men man har inte hoppat över säkerhetsstudier och letandet efter biverkningar. Där har man varit noga, säger Matti Sällberg.

Det stora intresset som finns för vaccinen mot covid-19 sätter också press på företagen att leverera säkra produkter, menar han.

– Nu har världen ögonen på vaccinen på ett sätt vi aldrig varit med om tidigare. Det inser bolagen. Om någon tar fram ett vaccin som är pannkaka är det bolaget rökt. Det vill man inte riskera.""
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Förresen så är nyheten från 12 mars inte om besöksförbud. Utan en rekommendation att inte i onödan besöka boenden.
Läs igen. Dels rubriken (”Totalstopp”), dels att det då var åtta boenden som infört förbudet. Fler följde efter, och den 18:e var det framme vid stadens alla boenden.

Och hur mycket snabbare var t.ex. Norge då? Tja, även där varierade det, enligt den här artikeln så infördes det i Tromsö ”redan från den 13:e mars”:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRkRka/darfor-har-aldreboenden-i-norska-tromso-inga-smittade
(Som för övrigt även hävdar att restriktionerna i norska äldreboenden hela tiden varit MINDRE än motsvarande svenska). Nej, det är nog snarare de andra skillnaderna som nämns som spelat roll; gott om sjuksköterskor (många av dem svenska, för övrigt), gott om ansiktsmasker osv. Och förstås att man hade mindre initial smitta till att börja med eftersom norrmännen inte kom hem från utländska sportlov i samma utsträckning och samma tidsperiod som svenskar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Här tänker du lite fel. 11,5 dagar är mediantiden. Alltså stiger dödstalen tydligt innan 11,5 dagar. 11,5 dagar är peeken när flest avlider efter insjuknande och kan inte användas som ett startvärde på en en utveckling.

Om vi säger att det börjar synas då efter en vecka och lägger på 4 dagar inkubationstid ( för det är inte den genomsnittliga som är intressant) så hamnar man på 11 dagar. Inte 2,5 veckor.

Tjatigt kanske det, men du återkommer till en slutsats som är en hypotes och som har uppenbara svagheter.

Det finns inga fakta som visar att Sverige hade fler smittade när restriktionerna infördes.
Där anser jag att du tänker fel. Det är ju inte så att några inte blev så allvarligt sjuka vare sig före eller efter mitten av mars utan genomsnittsvärden fungerar utmärkt att räkna på. Det är inte en engångshändelse vi kan se utan en smittspridning utspridd i tiden. När du räknar avlidna efter dina 11 dagar så kommer du i huvudsak att se dem som smittades för mer än 11 dagar sen.

Du har fortfarande inte berättat varifrån dina 11,5 dagar kommer.

I våras pratades det allmänt om tre veckor som snittvärde. Tidigare visade jag dig IVA-kurvan för Stockholm och man ser ju tydligt att kurvan över avlidna toppar ungefär en vecka senare än kurvan över IVA. Vilket ju just tyder på att dödsfall inträffar en vecka senare än IVA-inläggning.

Ulltand Ulltand skrev:
Alltså stiger dödstalen tydligt innan 11,5 dagar.
Ja, de börjar stiga tydligt 24 mars. På vilket sätt har det betydelse?
Är du ute efter att försöka bevisa att restriktioner ökar antalet avlidna?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Matti Sällberg i dag i DN om varför framtagningen av vaccin har gått snabbare än vanligt.

– Man har hoppat över en del av grundforskningen. Man har använt kartan för vaccinen mot Sars och Mers i stället för att börja om från början. Men man har inte hoppat över säkerhetsstudier och letandet efter biverkningar. Där har man varit noga, säger Matti Sällberg.

Det stora intresset som finns för vaccinen mot covid-19 sätter också press på företagen att leverera säkra produkter, menar han.

– Nu har världen ögonen på vaccinen på ett sätt vi aldrig varit med om tidigare. Det inser bolagen. Om någon tar fram ett vaccin som är pannkaka är det bolaget rökt. Det vill man inte riskera.""
Så vi får säkra produkter som ingen verkligen vet hur bra de fungerar.
Som jag förstått kan behöva ha olika vaccin. Du ser inget problem där?
Jag är ledsen men tyvärr får jag inte bättra vibbar för det. Känns som media har fått i uppdrag att berätta hur ofarligt det är.
Man har alltså skippat det viktigaste att forska fram själva viruser...
Så istället klipper å klistrar man?
 
  • Haha
1
  • Laddar…
BirgitS
J Jehu skrev:
I våras stängde man ner för att inte överbelasta sjukvården. Varför länder stänger ner nu är obegripligt och oförsvarligt.
Idag rapporterar Frankrike att de har mer än 9100 Covid-patienter på sjukhusen och det har inte funnits så många där sen 25 juni. Förstår då varför de vill få ner smittspridningen kraftigt nu?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Man har alltså skippat det viktigaste att forska fram själva viruser...
Varför ska man forska fram viruset?
Det finns ju i stort antal omkring oss.
 
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Läs igen. Dels rubriken (”Totalstopp”), dels att det då var åtta boenden som infört förbudet. Fler följde efter, och den 18:e var det framme vid stadens alla boenden.

Och hur mycket snabbare var t.ex. Norge då? Tja, även där varierade det, enligt den här artikeln så infördes det i Tromsö ”redan från den 13:e mars”:
[länk]
(Som för övrigt även hävdar att restriktionerna i norska äldreboenden hela tiden varit MINDRE än motsvarande svenska). Nej, det är nog snarare de andra skillnaderna som nämns som spelat roll; gott om sjuksköterskor (många av dem svenska, för övrigt), gott om ansiktsmasker osv. Och förstås att man hade mindre initial smitta till att börja med eftersom norrmännen inte kom hem från utländska sportlov i samma utsträckning och samma tidsperiod som svenskar.

Var det en rekommendtion eller ett förbud? Nej det var ingen förbud utan en rekommnedation från onödiga besök. Väldigt stor skilland IRL.

Nej du vet inte om norrmännen hade mindre initial smitta men det är en hypotes.

Visst så är detta bara en del av i helheten. Alla delar räknas.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Där anser jag att du tänker fel. Det är ju inte så att några inte blev så allvarligt sjuka vare sig före eller efter mitten av mars utan genomsnittsvärden fungerar utmärkt att räkna på. Det är inte en engångshändelse vi kan se utan en smittspridning utspridd i tiden. När du räknar avlidna efter dina 11 dagar så kommer du i huvudsak att se dem som smittades för mer än 11 dagar sen.

Du har fortfarande inte berättat varifrån dina 11,5 dagar kommer.

I våras pratades det allmänt om tre veckor som snittvärde. Tidigare visade jag dig IVA-kurvan för Stockholm och man ser ju tydligt att kurvan över avlidna toppar ungefär en vecka senare än kurvan över IVA. Vilket ju just tyder på att dödsfall inträffar en vecka senare än IVA-inläggning.


Ja, de börjar stiga tydligt 24 mars. På vilket sätt har det betydelse?
Är du ute efter att försöka bevisa att restriktioner ökar antalet avlidna?
Du har så många feltänk här att det är jobbigt att svara på alla men jag tar nummer ett.

Mediantiden för dödsfall från symtom är för +70 är 11.5 dagar. Mediantiden är då allra flest avlider efter symptomdebud. Kommer det då att avlida några för mediantiden? Ja självklart! Efter 7-8 dagar så avlider en betydande andel.

Vad innebär det? Jo att efter 7-8 dagar efterinsjuknande + tiden för inkubation så landar man på tiden för smittotillället. Vilken inkubationstid skall man räkna på, medel? Nej det blir fel därför att en grupp insjuknar före den tiden.

Rätt räknat så ser man effekten av av ökad smittspridning redan efter ca 10 dagar, då som i Sverige smittspridningen når de äldre.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.