Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ulltand Ulltand skrev:
Hel iden med att jämför just nodens länder bygger på att vi är så pass lika i många viktiga avseende. Tidigt i pandemin låg också dödstalen relativt lika i realtid. Sverige och Danmarks kurvor följde varandra längst tid. Till och med Tegnell jämförde oss med Danmark innan vi började dra iväg. Då kom istället beskedet att vi ligger bara före, de andra länderna kommer efter. Så har i vart fall inte skett ännu.
Det går tyvärr inte att tex säga "spanien har höga dödstal trots lock down". För vi har ingen aning om hur dödstalen sett ut där utan lock down.
Jag skrev ett inlägg om ditt resonemang. Eftersom det haltar betänkligt. Med ditt resonemang så vet inte om fhms taktik var dålig. Eftersom vi vet inte hur många som skulle dött annars. Det kanske är den bästa taktiken?
 
Ulltand Ulltand skrev:
BO hävdade visserligen att de samhällen som stängde ner hårt 1918 klarade både ekonomi och dödstal bättre än andra,
För hundra år sedan var man inte lika beroende av den globaliserade ekonomin.
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
För hundra år sedan var man inte lika beroende av den globaliserade ekonomin.
Levde man inte ofta ganska isolerat?
Man lämnade inte syn by?
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Hel iden med att jämför just nodens länder bygger på att vi är så pass lika i många viktiga avseende. Tidigt i pandemin låg också dödstalen relativt lika i realtid. Sverige och Danmarks kurvor följde varandra längst tid. Till och med Tegnell jämförde oss med Danmark innan vi började dra iväg. Då kom istället beskedet att vi ligger bara före, de andra länderna kommer efter. Så har i vart fall inte skett ännu.

Det går tyvärr inte att tex säga "spanien har höga dödstal trots lock down". För vi har ingen aning om hur dödstalen sett ut där utan lock down.
Nej, länderna i Norden avviker ifrån varandra betydligt på en del väsentliga sätt. Ett exempel antalet smittade i mitten av mars när restriktioner infördes i alla länderna.

Det betyder ju bara att hårda restriktioner inte innebär att det blir få avlidna automatiskt. Att Danmark och Norge har klarat sig bättre beror således på annat, särskilt som det i praktiken var få skillnader mellan de länderna och Sverige.

Ulltand Ulltand skrev:
Helt riktigt. Det stannar vid en hypotes att ju mindre kontakt det sker mellan människor dess mindre smittspridningen i samhället.
Men nu var det ju väldigt liten skillnad mellan hur människor i Norden hade kontakt med varandra från mitten av mars och två månader framåt, medan det var mycket mindre kontakt i t.ex. Spanien som hade utegångsförbud.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, länderna i Norden avviker ifrån varandra betydligt på en del väsentliga sätt. Ett exempel antalet smittade i mitten av mars när restriktioner infördes i alla länderna.

Jag skulle säga att likheterna är större än skillnaderna.

En poäng med min graf över döda i nordens länder är att den speglar hela förloppet. Eftersom smittan var känd i januari så var det fritt fram för alla länder att börja vida åtgärder redan då. Kurvan säger inte vad som har gått fel i Sverige men den säger att det har gått fel.

Det ligger alltså i respentive lands möjlighet att påverka även hur många smittade det finns i landet i mitten av mars.

Du återkommer ofta till att Sverige hade betydligt fler smittade i början av mars när restriktionerna infördes. Det vore intressant att se fakta bakom det?
 
Jag tror aldrig det inträffat att corona muterat med en andra våg, och än mindre att den andra vågen skulle vara värre.

Även med snabbt muterande influensa är det ovanligt

I våras stängde man ner för att inte överbelasta sjukvården. Varför länder stänger ner nu är obegripligt och oförsvarligt.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag skulle säga att likheterna är större än skillnaderna.

En poäng med min graf över döda i nordens länder är att den speglar hela förloppet. Eftersom smittan var känd i januari så var det fritt fram för alla länder att börja vida åtgärder redan då. Kurvan säger inte vad som har gått fel i Sverige men den säger att det har gått fel.

Det ligger alltså i respentive lands möjlighet att påverka även hur många smittade det finns i landet i mitten av mars.

Du återkommer ofta till att Sverige hade betydligt fler smittade i början av mars när restriktionerna infördes. Det vore intressant att se fakta bakom det?
Det här har ju diskuterats mängder med gånger i forumet.

Stockholm är betydligt tätare befolkat än Oslo och Helsingfors. Det är mycket vanligare med sportlovsresor utomlands från Stockholmsområdet vecka 9 än från Oslo och Helsingfors.

Inte något europeiskt land kunde införa några restriktioner som hade tagits på allvar i januari och februari, för utan smittspridning i Europa så hade i stort sett alla levt som vanligt oavsett vad några myndigheter sagt och det hade kunnat innebära att det hade blivit ett värre förlopp i mars.

Det är ju bara att titta på IVA-inläggningarna i Stockholm i månadsskiftet mars/april och antalet avlidna någon vecka in i april. I genomsnitt så avspeglar det antalet smittade i mitten av mars eftersom man från det man blev smittad har i genomsnitt 5 dagars inkubation och därefter 10-11 dagar innan det blir aktuellt med inläggning på IVA. Dödsfall sker i genomsnitt ytterligare en vecka senare.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
J Jehu skrev:
Jag tror aldrig det inträffat att corona muterat med en andra våg, och än mindre att den andra vågen skulle vara värre.

Även med snabbt muterande influensa är det ovanligt

I våras stängde man ner för att inte överbelasta sjukvården. Varför länder stänger ner nu är obegripligt och oförsvarligt.
Nej, sjukvården är nära överbelastning på en del ställen i Spanien och Frankrike, för att inte tala om på en del håll i Östeuropa där sjukvården redan i vanliga fall är otillräcklig. Eftersom det tar i snitt 2-3 veckor från smittotillfället till en inläggning på IVA så måste man införa åtgärder i god tid för annars så räcker de inte till.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Jag har inte påstått att Norge Finland eller Danmark inte drabbats hårt ekonomiskt. Men har deras stratergi gjort att de drabbats mycket värre än oss? Om inte så faller Jockes tes. För övrigt så ligger ju bevisbördan på den som påstår något!
Jag tror absolut att de har det, men eftersom jag inte kan åka fram och kika hur det går för de generationer som drabbats så kan jag inte veta.

Man känner dock till att till exempel sämre skolgång är skadligt.

Gällande Norge så är det svårt att jämföra, spelar liksom ingen ekonomisk roll för de, handlar mest om att folk ska vara sysselsatta med något så de inte blir galna.
 
useless useless skrev:
För hundra år sedan var man inte lika beroende av den globaliserade ekonomin.

Hur stort är det ekonomiska behovet att männiksor rör sig fysiskt över gränserna under en pandemi?

Lek med tanken på att vi stängt gränserna i februari och hållit dem stängda. Hur hade det påverkat ekonomin? Knappast negativt alls. Däremot hade alla affärer, restauranger, hotell, sport och kulturliv kört på som vanligt. Sjukvården hade rullat på som vanligt och ingen stor vårdskuld hade byggts upp. 6.000 färre döda osv

Det hade så klart varit en drömsits så här i backspegeln.
 
T
Ulltand Ulltand skrev:
I den här undersökningen från Novus kan man läsa att över 100.000 patienter varit sjuka i mer 10 veckor. Alarmerande? Något du hört på FHM presskonferenser?
Kan du inte sluta med den där lågintensiva alarmismen du håller på med i vart och vartannat inlägg?
 
  • Gilla
Hellacopter och 6 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Hur stort är det ekonomiska behovet att männiksor rör sig fysiskt över gränserna under en pandemi?

Lek med tanken på att vi stängt gränserna i februari och hållit dem stängda. Hur hade det påverkat ekonomin? Knappast negativt alls. Däremot hade alla affärer, restauranger, hotell, sport och kulturliv kört på som vanligt. Sjukvården hade rullat på som vanligt och ingen stor vårdskuld hade byggts upp. 6.000 färre döda osv

Det hade så klart varit en drömsits så här i backspegeln.
Jag antar att du menar att man skull stänga gränserna HELT, och inte släppa in långtradare, tåg, fartyg och flyg med transporter till eller från Sverige (möjligen från, men de får inte komma tillbaka utan att sitta minst två veckor i karantän osv).
Och givetvis inga utländska turister förrän hela världen är virusfri.
Eller hur menar du?

Och du tror inte detta skulle haft några större ekonomiska konsekvenser???
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
I den här undersökningen från Novus kan man läsa att över 100.000 patienter varit sjuka i mer 10 veckor. Alarmerande? Något du hört på FHM presskonferenser?
[länk]
Det verkar vara någon slags sammanfattning av Coronaläget med lite blandade källor.
Du svarade att du tror att du smittats av Corona NÄR tror du att du smittades?
...en graf...
Detta är baserat på 14 % av svenska folket (ca 1 miljon vuxna) som har bekräftat (3%) eller tror de smittats (11%) av Covid.
Man har pratat med 2117 personer.

Den sjukdom du har nu, ungefär hur längesedan var det du fick sjukdomen?
Av de 14% som varit sjuka vet vi inte i vilken sjukdom de haft i dessa 10 veckor.
Hur många var sjuka i mer än 10 veckor vid den här tiden förra året?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det här har ju diskuterats mängder med gånger i forumet.

Stockholm är betydligt tätare befolkat än Oslo och Helsingfors. Det är mycket vanligare med sportlovsresor utomlands från Stockholmsområdet vecka 9 än från Oslo och Helsingfors.

Inte något europeiskt land kunde införa några restriktioner som hade tagits på allvar i januari och februari, för utan smittspridning i Europa så hade i stort sett alla levt som vanligt oavsett vad några myndigheter sagt och det hade kunnat innebära att det hade blivit ett värre förlopp i mars.

Det är ju bara att titta på IVA-inläggningarna i Stockholm i månadsskiftet mars/april och antalet avlidna någon vecka in i april. I genomsnitt så avspeglar det antalet smittade i mitten av mars eftersom man från det man blev smittad har i genomsnitt 5 dagars inkubation och därefter 10-11 dagar innan det blir aktuellt med inläggning på IVA. Dödsfall sker i genomsnitt ytterligare en vecka senare.
Antalet gånger något diskuteras i tråden har dessvärre inget värde för hur sant det är.

Det uppgifter jag hittar säger att mediantiden från insjuknande till dödsfall för personer över 70 år är 11,5 dagar.

Eftersom smittan fördubblas snabbt initialt kan man därför inte säga att höga dödstal i början av april beror på stort antal smittade 3 veckor tidigare.

Det är precis lika troligt att smittonivån varit lika i länderna men att de kraftfullare åtgärdena i grannläderna gjode hela skillnaden.

Här måste du skilja på hypoteser och fakta. Det är en hypotes du framför och det är lätt att hitta svagheter i den som du ser.
 
Redigerat:
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Lek med tanken på att vi stängt gränserna i februari och hållit dem stängda. Hur hade det påverkat ekonomin? Knappast negativt alls. Däremot hade alla affärer, restauranger, hotell, sport och kulturliv kört på som vanligt. Sjukvården hade rullat på som vanligt och ingen stor vårdskuld hade byggts upp. 6.000 färre döda osv

Det hade så klart varit en drömsits så här i backspegeln.
Tyvärr en väldigt grov förenkling...
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.