Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Sverige förlorade upp emot 100 milijarder i sommras på utebliven turism. En anledning till detta var att vi hade för höga smittal i jämförelse med flertalet andra länder. Var det en rimlig konsekvens av den mjuka linjen?
Även våra grannländer drabbades av liknande förluster pga utebliven turism i somras. För att inte tala om länderna söderöver. Spanien tapp på 20 % i BNP andra kvartalet berodde ju i huvudsak på utebliven turism. Så slutsatsen blir fel eftersom du utgår från alltför begränsad data.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Även våra grannländer drabbades av liknande förluster pga utebliven turism i somras. För att inte tala om länderna söderöver. Spanien tapp på 20 % i BNP andra kvartalet berodde ju i huvudsak på utebliven turism. Så slutsatsen blir fel eftersom du utgår från alltför begränsad data.
Jag har inte påstått att Norge Finland eller Danmark inte drabbats hårt ekonomiskt. Men har deras stratergi gjort att de drabbats mycket värre än oss? Om inte så faller Jockes tes. För övrigt så ligger ju bevisbördan på den som påstår något!
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
I den här undersökningen från Novus kan man läsa att över 100.000 patienter varit sjuka i mer 10 veckor. Alarmerande? Något du hört på FHM presskonferenser?
Om det ska rapporteras om det så är det Socialstyrelsen som gör det, inte FHM. Det pågår undersökningar inom vården om saken, vilket nog är mer tillförlitligt än ett opinionsinstitut som för en dryg månad sen rapporterade att 40 % varit sjuka i mer än 10 veckor och 3 veckor senare rapporterar att det gäller 14 %. Något stämmer inte.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om det ska rapporteras om det så är det Socialstyrelsen som gör det, inte FHM. Det pågår undersökningar inom vården om saken, vilket nog är mer tillförlitligt än ett opinionsinstitut som för en dryg månad sen rapporterade att 40 % varit sjuka i mer än 10 veckor och 3 veckor senare rapporterar att det gäller 14 %. Något stämmer inte.
Det finns en kommentar om detta i länken till Novus. Om jag minns rätt så beror det på när/hur man mäter. Båda är förmodligen rätt men speglar olika sannningar.

Jag tycker i allra högsta grad att detta är en folhälsofråga som borde lyftas av FHM. FHM är ju annars generösa med att förklara att Covid19 i pincip är ofarligt för den som är ung. Stämmer verkligen det?
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Stämmer din analys? Har hela samhällen i Norge, Danmark eller Finland dukat under? Har dessa länder drabbats betydligt hårdare ekonomisk än vi?

Sverige förlorade upp emot 100 milijarder i sommras på utebliven turism. En anledning till detta var att vi hade för höga smittal i jämförelse med flertalet andra länder. Var det en rimlig konsekvens av den mjuka linjen?

Och nej det stämmer inte alls att jag är mest rädd för ME men det är en fruktansvärd konsekvens för de som drabbas. Och eftersom det finns medicinska data på att så sker är det då inte rimligt att tex FHM informerar om detta som en tänkbar risk? Här tror jag dock inte FHM kände till detta vilket man borde ha gjort med kunskaper efter tex SARS.

I den här undersökningen från Novus kan man läsa att över 100.000 patienter varit sjuka i mer 10 veckor. Alarmerande? Något du hört på FHM presskonferenser?

[länk]
Samhällsstrukturer, inte Samhällen...
Du överdriver även som vanligt angående hur folk mår. Den text som Novus skriver handlar om snuva och hosta i allmänhet, inte bara Corona, men i din värld kanske vi har 100.000 långtidssjuka i ME i Sverige just nu?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Jag har inte påstått att Norge Finland eller Danmark inte drabbats hårt ekonomiskt. Men har deras stratergi gjort att de drabbats mycket värre än oss? Om inte så faller Jockes tes. För övrigt så ligger ju bevisbördan på den som påstår något!
Jag har ingen TES, jag noterar att hela branscher kämpar för sin överlevnad, det är mer tydligt än dina hittepåsiffror om långtidssjuka, glöm den saken jag säger bara att du verkar vara tänka väl egoistiskt och använder anekdotisk bevisföring, och lyssnar på lekmän på opinionsinstitut som också talar i egen sak. Sovra informationen så känns det lugnare. Som det är nu så låter det mest som att vi ska skydda dina nära och kära, medan samhället får klara sig självt. Det finns inte bottenlösa kassakistor att ösa ur tyvärr.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Samhällsstrukturer, inte Samhällen...
Du överdriver även som vanligt angående hur folk mår. Den text som Novus skriver handlar om snuva och hosta i allmänhet, inte bara Corona, men i din värld kanske vi har 100.000 långtidssjuka i ME i Sverige just nu?
Nej gudskelov så lär nog många av dessa bli friska över tid. Men inte alla.

Hur som så är det ett grundkrav för ME diagnos minst 6 månaders sjukdom + att man uteslutit alla andra diagnoser som skulle kunna vara aktuella. Så det lär ta lång tid innan vi har det slutliga svaret.

Tillbaka till samhälsstrukturerna och företagen. Har det gått sämre för Danmark. Norge och Finland? Jag har inte aktuella data men jag får intrycket av att du har det?
 
J
Ulltand Ulltand skrev:
Nej gudskelov så lär nog många av dessa bli friska över tid. Men inte alla.

Hur som så är det ett grundkrav för ME diagnos minst 6 månaders sjukdom + att man uteslutit alla andra diagnoser som skulle kunna vara aktuella. Så det lär ta lång tid innan vi har det slutliga svaret.

Tillbaka till samhälsstrukturerna och företagen. Har det gått sämre för Danmark. Norge och Finland? Jag har inte aktuella data men jag får intrycket av att du har det?
Jag har inte nämnt några grannländer alls, det får du kolla upp med BirgitS. Jag noterar bara att det är mycket stora problem för företagare, kulturarbetare, anställda inom tex restaruran, besöksnäring, nöjesindustrin i Sverige (och Norden också, jag bryr mig gärna om dom med), och jag lovar att dessa är mångfallt fler än de som riskerar att bli kvar i sjukdomsliknande tillstånd efter Covid-19. Det hade varit skönt att läsa hur du vill underlätta för dessa också. Jag tror på att hålla öppet och igång verksamheter, och då riskera ett högre smittoantal och belastning för vården, än att strypa verksamheter och invänta virus, som opinionen faktiskt inte ändå har ett högt förtroende för, troligen för att det tex finns hobbyvirologer som propagerar för tex ryska och kindesiska vaccin. Vården går inte på knäna just nu även om vissa vill tro det.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
harry73
Det intressanta med våra grannländer är inte hur mycket bättre de klarade sig än Sverige, men hur mycket bättre (eller sämre) de hade klarat sig med en hårdare eller mindre hård nedstängning.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag har inte påstått att Norge Finland eller Danmark inte drabbats hårt ekonomiskt. Men har deras stratergi gjort att de drabbats mycket värre än oss? Om inte så faller Jockes tes. För övrigt så ligger ju bevisbördan på den som påstår något!
Din tes var:
Ulltand Ulltand skrev:
Sverige förlorade upp emot 100 milijarder i sommras på utebliven turism. En anledning till detta var att vi hade för höga smittal i jämförelse med flertalet andra länder.
Nej, även Danmark och Norge förlorade ung. lika mycket pga. utebliven turism. Alla länders turism har förlorat mycket under sommaren oberoende av smittspridningen under sommaren. Folk har i stort tagit det säkra alternativet och hållit sig hemmavid oberoende av land.

Jag tycker det blir lite löjligt när du hela tiden bara jämför de nordiska länderna och helt glömmer bort länderna söderöver som verkligen tog till hårda åtgärder. Italien, Spanien och Frankrike har drabbats mycket värre ekonomiskt än Sverige. Medan det i praktiken skilde väldigt lite mellan åtgärderna i Sverige, Norge och Danmark samt att alla de tre länderna har drabbats av tappad BNP. Se den mycket lilla skillnaden mellan Sverige och Danmark:
Stapeldiagram som visar BNP-fall i Norden jämfört med andra europeiska länder under första halvåret 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.dn.se/ekonomi/carl-joha...norden-pandemikrisen-battre-an-ovriga-europa/ bakom registreringsvägg

Vad säger att inte Sverige skulle ha drabbats värre ekonomiskt om vi hade haft hårdare restriktioner?
Restriktioner som i Belgien och dubbelt så stort BNP-tapp som de hade?
 
  • Gilla
  • Älska
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Din tes var:

Nej, även Danmark och Norge förlorade ung. lika mycket pga. utebliven turism. Alla länders turism har förlorat mycket under sommaren oberoende av smittspridningen under sommaren. Folk har i stort tagit det säkra alternativet och hållit sig hemmavid oberoende av land.

Jag tycker det blir lite löjligt när du hela tiden bara jämför de nordiska länderna och helt glömmer bort länderna söderöver som verkligen tog till hårda åtgärder. Italien, Spanien och Frankrike har drabbats mycket värre ekonomiskt än Sverige. Medan det i praktiken skilde väldigt lite mellan åtgärderna i Sverige, Norge och Danmark samt att alla de tre länderna har drabbats av tappad BNP. Se den mycket lilla skillnaden mellan Sverige och Danmark:
[bild]

[länk] bakom registreringsvägg

Vad säger att inte Sverige skulle ha drabbats värre ekonomiskt om vi hade haft hårdare restriktioner?
Restriktioner som i Belgien och dubbelt så stort BNP-tapp som de hade?

Hel iden med att jämför just nodens länder bygger på att vi är så pass lika i många viktiga avseende. Tidigt i pandemin låg också dödstalen relativt lika i realtid. Sverige och Danmarks kurvor följde varandra längst tid. Till och med Tegnell jämförde oss med Danmark innan vi började dra iväg. Då kom istället beskedet att vi ligger bara före, de andra länderna kommer efter. Så har i vart fall inte skett ännu.

Det går tyvärr inte att tex säga "spanien har höga dödstal trots lock down". För vi har ingen aning om hur dödstalen sett ut där utan lock down.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Syrgas är ju bara en av sakerna som tydligen inte har givits. Man har ju inte ens försökt hjälpa många. Och då är det ju inte konstigt att dödstalen va skyhöga. Och då det testades så lite så finns det ju inte så mycket mer statistik som är någotsånär pålitlig.
Jag har inte läst om detta förut i denna tråd men kan ju ha missat nått då många sidor i början bara skummats igenom.
Det är anmält till ivo eller vad det heter. Därefter får vi hoppas att få reda på vad som verkligen hänt.
Men allting handlar om läkarbeslut.
Jag vet inte om de har möjlighet att ge syrgas på äldrevården.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det går tyvärr inte att tex säga "spanien har höga dödstal trots lock down". För vi har ingen aning om hur dödstalen sett ut där utan lock down.
Och på precis samma sätt har vi ingen aning om hur dödstalen i Sverige hade sett ut om vi haft en hårdare eller tidigare lock-down. Det går bara att gissa.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Och på precis samma sätt har vi ingen aning om hur dödstalen i Sverige hade sett ut om vi haft en hårdare eller tidigare lock-down. Det går bara att gissa.
Helt riktigt. Det stannar vid en hypotes att ju mindre kontakt det sker mellan människor dess mindre smittspridningen i samhället.

Möjligen kan man modulera detta när vi vet ännu mer om hur detta smittar.

BO hävdade visserligen att de samhällen som stängde ner hårt 1918 klarade både ekonomi och dödstal bättre än andra,
 
""Smittspridningen av corona i Sverige ökar i 17 av 21 regioner, visar en genomgång gjord av SVT.

Så gott som alla länsstyrelser uppger att spridningen inte bara ökar, på många håll ökar den dessutom i snabb takt.

I regionJämtland-Härjedalen har läget drastiskt förvärrats på en vecka.

– Det finns nu en konstaterad samhällssmitta i flera kommuner, framför allt bland skolbarn, ungdomar, hemtjänst samt i personalen på flera avdelningar på sjukhuset, skriver de enligt SVT.""
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.