2 356 896 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Nu var det ju du som drog upp England och inte jag.Staffan2000 skrev:
Jag kommer inte ihåg exakt vad diskussionen om England handlade om längre, men tror det var något typ att du ansåg att vi skulle ha haft böter i Sverige för att fler skulle följa våra restriktioner. Om du vill jämföra med något annat land än England i stället så får du gärna presentera en siffra på hur hög följsamhet till tvingande regler med bötesstraff det har varit i något annat land som Frankrike eller Spanien. I Köpenhamn har man i alla fall bötfällt folk som inte ens bar munskydd i kollektivtrafiken när de blev personligen uppmanade att göra det.
Känns absolut igen,det gäller att inte sticka ut med egen åsikt,följa strömmen,alldeles för många k*ksugare/ynkryggar oftast enligt min erfarenhetStaffan2000 skrev:
Visst finns det en och annan som hamnat på fel plats, uppfylld av sin egen betydelse men att utifrån den erfarenheten dra slutsatsen att det generellt är så, det opponerar jag mig bestämt mot.Staffan2000 skrev:
GD Carlsson på FHM har jag aldrig träffat men jag har väldigt svårt att föreställa mig denna timida person passa in på din beskrivning
...men vad vet en koreagran om mänskligheten?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
DN har en intervju med Tegnell ang. hur man ska tänka om man nu nödvändigtvis måste ut och resa i Europa.
Frågorna som ställs är:
Frågorna som ställs är:
- Med den nuvarande utvecklingen, hur ska man förhålla sig till att resa inom Europa?
- Spanien har just nu en kraftig ökning av antalet nya bekräftade fall. Bör man undvika att resa dit?
- Hur ska den agera som kommer hem från ett land med hög smittspridning?
- Vilken är den mest utsatta situationen för smittspridning vid en utlandsresa?
- Är det en risk att semesterresenären sänker garden för mycket?
- Ska den som ger sig ut i Europa packa ned munskydd?
- I vintras förde svenskar som rest till Italien och Österrike under sportlovet in smitta i Sverige. Finns det risk för ett liknande läge under hösten?
- EU-länderna genererar många nya fall just nu. Vilken är förklaringen till att Sverige inte följer efter?
Hm, tänk om det är så här iställetNyfniken skrev:
"It's absolutely amazing how Sweden managed to pick the correct strategy by thoughtful planning and by
listening to experts instead of just follow others panic measures"
LOL Jo det är över när det är över. Det går ju bra för Sverige nu men 6000 döda i bagaget är redan glömtNyfniken skrev:
Det till och med uppmanas (av poltiska skäl) att lämna det bakom oss!
Vi står ju på olika sidor du och jag men jag håller absolut med. Man ska inte glömma vad som varit.Ulltand skrev:
Detta sades dock av en fransman och Frankrike har ju nästan identiska siffror som Sverige och låg under uppgången också nästan exakt i fas. Och detta trots att man haft en månadslång stenhård lockdown och samtliga använder munskydd.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Sveriges agerande kommer aldrig göra dig nöjd. Det kommer alltid vara fel.Ulltand skrev:
Sen tycker jag att det är dags att sluta tjata om alla stackare som har dött och gå vidare. Varför fortsätta att jämföra döda. När de flesta länder pratar om antal smittade. Anledningen till att norrmännen inte varit välkomna här beror inte på antal Döda utan antal smittade
Fast det är ju inte så enkelt att alla länder har exakt samma förutsättningar och hur man drabbas endast påverkas av besluten man tagit efter mitten på mars.
Det är lika dumt som att påstå att de som fått cancer tidigt borde ätit nyttigare.
Ärftlighet (politisk historia), smittoläget i februari (miljö) och slumpen (mutationer) spelar roll.
Det är lika dumt som att påstå att de som fått cancer tidigt borde ätit nyttigare.
Ärftlighet (politisk historia), smittoläget i februari (miljö) och slumpen (mutationer) spelar roll.
Precis. Så det bästa jag kunde göra att ta våra grannländer i jämförelse. Alla hade samma infromation om wuhan i januari, alla har liknande klimat, liknande ekonomi, liknande sjukvårdskapacitet, liknande befolkningstätet, osvNyfniken skrev:
Fast det är ju inte så enkelt att alla länder har exakt samma förutsättningar och hur man drabbas endast påverkas av besluten man tagit efter mitten på mars.
De stora skillnader man ser är hur resp land aggerat. Förenklat hårt eller mjukt.
Fel. Du har inte fattat ett dugg. Idiot. Vårt grannland är Belgien. Skolkade du dig igenom hela grundskolan?Ulltand skrev:
Precis. Så det bästa jag kunde göra att ta våra grannländer i jämförelse. Alla hade samma infromation om wuhan i januari, alla har liknande klimat, liknande ekonomi, liknande sjukvårdskapacitet, liknande befolkningstätet, osv
De stora skillnader man ser är hur resp land aggerat. Förenklat hårt eller mjukt.
Staffan