Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men Birgit! Det är Belgien som vi skall jämföra oss med. Sade du inte det? Inte England och framförallt inte Skandinavien .

Hur det varit utan böter i England vet vi därför inte, eftersom det inte finns ett Placeboengland att jämföra med!

Staffan
Nu var det ju du som drog upp England och inte jag.
Jag kommer inte ihåg exakt vad diskussionen om England handlade om längre, men tror det var något typ att du ansåg att vi skulle ha haft böter i Sverige för att fler skulle följa våra restriktioner. Om du vill jämföra med något annat land än England i stället så får du gärna presentera en siffra på hur hög följsamhet till tvingande regler med bötesstraff det har varit i något annat land som Frankrike eller Spanien. I Köpenhamn har man i alla fall bötfällt folk som inte ens bar munskydd i kollektivtrafiken när de blev personligen uppmanade att göra det.

P
"Pigg och vaken yngling". Nu blir jag generad igen:love:.

Det gäller alltifrån lokala fackklubbar till stora arbetsplatser och allt däremellan. När den som bestämmer säger -då är vi överens om blå blå blå ... sitter alla tysta och nickar. Känns det igen ?

Din Staffan
Känns absolut igen,det gäller att inte sticka ut med egen åsikt,följa strömmen,alldeles för många k*ksugare/ynkryggar oftast enligt min erfarenhet :confused:

Det gäller alltifrån lokala fackklubbar till stora arbetsplatser och allt däremellan. När den som bestämmer säger -då är vi överens om blå blå blå ... sitter alla tysta och nickar. Känns det igen ?
Visst finns det en och annan som hamnat på fel plats, uppfylld av sin egen betydelse men att utifrån den erfarenheten dra slutsatsen att det generellt är så, det opponerar jag mig bestämt mot.

GD Carlsson på FHM har jag aldrig träffat men jag har väldigt svårt att föreställa mig denna timida person passa in på din beskrivning ;) att det finns många goda ledare i vårt land är jag övertygad om. Världen blir kanske enklare att förstå om man målar den i svartvitt men det är nyanserna som är spännande - och fascinerande

...men vad vet en koreagran om mänskligheten?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
A Abies koreana skrev:
.men vad vet en koreagran om mänskligheten?
Och dessutom en kortväxt en:D

Ulltand Ulltand skrev:
Den risken finns. Mycket handlar om hur Sverigebilden ska kunna återställas.
Hört från utlandet nu i veckan: "It's absolutely amazing how Sweden managed to pick the correct strategy by accident!"

(True story)

• Haha
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
DN har en intervju med Tegnell ang. hur man ska tänka om man nu nödvändigtvis måste ut och resa i Europa.
Frågorna som ställs är:
  • Med den nuvarande utvecklingen, hur ska man förhålla sig till att resa inom Europa?
  • Spanien har just nu en kraftig ökning av antalet nya bekräftade fall. Bör man undvika att resa dit?
  • Hur ska den agera som kommer hem från ett land med hög smittspridning?
  • Vilken är den mest utsatta situationen för smittspridning vid en utlandsresa?
  • Är det en risk att semesterresenären sänker garden för mycket?
  • Ska den som ger sig ut i Europa packa ned munskydd?
  • I vintras förde svenskar som rest till Italien och Österrike under sportlovet in smitta i Sverige. Finns det risk för ett liknande läge under hösten?
  • EU-länderna genererar många nya fall just nu. Vilken är förklaringen till att Sverige inte följer efter?
https://www.dn.se/sverige/anders-tegnell-sa-ska-du-tanka-om-du-ska-resa-i-europa/

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Hört från utlandet nu i veckan: "It's absolutely amazing how Sweden managed to pick the correct strategy by accident!"

(True story)
Hm, tänk om det är så här istället
"It's absolutely amazing how Sweden managed to pick the correct strategy by thoughtful planning and by
listening to experts instead of just follow others panic measures"

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:

(True story)
LOL Jo det är över när det är över. Det går ju bra för Sverige nu men 6000 döda i bagaget är redan glömt :)

Det till och med uppmanas (av poltiska skäl) att lämna det bakom oss!

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
LOL Jo det är över när det är över. Det går ju bra för Sverige nu men 6000 döda i bagaget är redan glömt :)
Vi står ju på olika sidor du och jag men jag håller absolut med. Man ska inte glömma vad som varit.

Detta sades dock av en fransman och Frankrike har ju nästan identiska siffror som Sverige och låg under uppgången också nästan exakt i fas. Och detta trots att man haft en månadslång stenhård lockdown och samtliga använder munskydd.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Om Sveriges agerande visat sig vara bättre än andras ser vi vid skärningspunkten om den kommer. Hoppet är det sista som överger en sägs det,

Linjediagram som jämför dödsfall per miljon invånare pga Covid-19 i Sverige, Danmark, Norge och Finland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Om Sveriges agerande visat sig vara bättre än andras ser vi vid skärningspunkten om den kommer. Hoppet är det sista som överger en sägs det,

[bild]
Sveriges agerande kommer aldrig göra dig nöjd. Det kommer alltid vara fel.
Sen tycker jag att det är dags att sluta tjata om alla stackare som har dött och gå vidare. Varför fortsätta att jämföra döda. När de flesta länder pratar om antal smittade. Anledningen till att norrmännen inte varit välkomna här beror inte på antal Döda utan antal smittade

• Haha
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fast det är ju inte så enkelt att alla länder har exakt samma förutsättningar och hur man drabbas endast påverkas av besluten man tagit efter mitten på mars.

Det är lika dumt som att påstå att de som fått cancer tidigt borde ätit nyttigare.

Ärftlighet (politisk historia), smittoläget i februari (miljö) och slumpen (mutationer) spelar roll.

• Gilla
BirgitS och 5 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Fast det är ju inte så enkelt att alla länder har exakt samma förutsättningar och hur man drabbas endast påverkas av besluten man tagit efter mitten på mars.

Det är lika dumt som att påstå att de som fått cancer tidigt borde ätit nyttigare.

Ärftlighet (politisk historia), smittoläget i februari (miljö) och slumpen (mutationer) spelar roll.
Precis. Så det bästa jag kunde göra att ta våra grannländer i jämförelse. Alla hade samma infromation om wuhan i januari, alla har liknande klimat, liknande ekonomi, liknande sjukvårdskapacitet, liknande befolkningstätet, osv

De stora skillnader man ser är hur resp land aggerat. Förenklat hårt eller mjukt.

Staffans2000
Ulltand Ulltand skrev:
Precis. Så det bästa jag kunde göra att ta våra grannländer i jämförelse. Alla hade samma infromation om wuhan i januari, alla har liknande klimat, liknande ekonomi, liknande sjukvårdskapacitet, liknande befolkningstätet, osv

De stora skillnader man ser är hur resp land aggerat. Förenklat hårt eller mjukt.
Fel. Du har inte fattat ett dugg. Idiot. Vårt grannland är Belgien. Skolkade du dig igenom hela grundskolan?

Staffan

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
T
Fel. Du har inte fattat ett dugg. Idiot. Vårt grannland är Belgien. Skolkade du dig igenom hela grundskolan?

Staffan
Blir inte samma kvalitet på trollandet om man jämför med Belgien.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.