2 356 896 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Vilka är skillnaderna då i agerandet mellan t ex Norge och Sverige som förklarar att Norge har en tiondel så stor andel döda? Rörligheten i samhället minskade i princip lika mycket i mars/april, så det kan ju inte bero på det. Är det att Norge förbjöd frisersalonger att hålla öppet?Ulltand skrev:
En fundering jag har är varför Storbritannien drabbades så hårt? De har ju stängt ner och kört munskydd och hela baletten? Tämligen bra sjukvård också väl? De har väl gjort allt rätt enligt en del här? Så jag skulle gärna vilja släppa Sverige en stund om någon med mer kunskap kan förklara för mig vad det var som hände där?
Håller inte ofta med ulltand. Men i detta fallet med nästan 6000 döda jämfört med Portugals 1800, där jag bor, och samma antal invånare i båda länderna, och dessutom är Sverige väl 5 ggr så stort (glesbefolkat) som Portugal...
...men sannolikt väldigt stor skillnad i storleken på den oupptäckta smittspridningen när väl åtgärder sattes in. Jag är övertygad om att det är detta det kommer koka ner till.Ulltand skrev:
Ja DET är tiotusenkronorsfrågan.Guzzi skrev:
En fundering jag har är varför Storbritannien drabbades så hårt? De har ju stängt ner och kört munskydd och hela baletten? Tämligen bra sjukvård också väl? De har väl gjort allt rätt enligt en del här? Så jag skulle gärna vilja släppa Sverige en stund om någon med mer kunskap kan förklara för mig vad det var som hände där?
Svaret har inte de som bara vill vara Sverigekritiska. De hade varit negativa till Sveriges Strategi även om vi klarat oss med 600 döda, ty det spelar ingen roll, utan det enda viktiga är att vara kritiska.
Jag tror många jobbar på att försöka lösa denna fråga. Likväl som vi i Sverige undrar varför det gick så här för oss, så undrar naturligtvis England, Spanien, Belgien, Italien och några till länder varför det gick som det gick för de, fast Tyskland, Portugal, Malta osv klarade sig så mycket bättre.
Alla (som inte har skygglapparna på för att de egentligen inte bryr sig om corona, utan bara vill resa kritik) ser ju att de kraftfulla, eller mindre kraftfulla åtgärder och nedstängningar som gjorts inte korrelerar med dödstalen. Så det är mycket uppenbart att det inte är här som svaret ligger.
Jag misstänker att det kommer upptäckas att det beror på:
1. Hur den initiala smittspridningen såg ut, utan att man ens visste om det, sådär i Januari, typ.
2. Hur stort resande och stor rörlighet man hade både inom landet samt till utlandet samt var detta resande gick. (typ jan-mar)
3. I Sverige åtminstone, troligen andra länder också, så visar det sig att dåliga rutiner/vård/kunskap i äldreomsorgen bidrog till onödig kraftig smittspridning bland våra äldre.
Dessa punkter är ju bara mina högst personliga gissningar, inte bättre än andras försök till förklaringar. Och OBS, de som hela tiden attackerar Sveriges/FHM's strategi har aldrig något svar på något som förklarar de skillnader som vi ser, t.ex. det du tar upp om GB, utan bara kritik - inga förklaringar, och säger saker som att vi skulle gjort åtgärder innan vi ens visste att det fanns corona typ, dvs då inga andra länder heller gjorde något för de visste inte heller om corona.
Här försöker jag åtminstone ge lite förklaringar, som ev kan hänga samman på något logiskt vis. Att olika länders demografi samt resande och resandemönster hade en stor betydelse. Min tro är att de länder som drabbades hårdare hade mycket större okänd samhällsspridning redan 1 jan, då Kina släppte ut nyheten om viruset, och alla med symptom då, trodde det var bara förkylningar. Och resande mellan länderna avtog eller minskade inte någonstans i Europa förrän i mars. TS som tydligen just kommit från Asien då när tråden startade hade ju varit nästan till startpunkten för viruset utan att det var något märkligt just då.
Sen skulle jag nog vilja säga att äldrevården i Sverige visade på ett rätt rejält misslyckande, som visade sig som en brist på material, brist på kunskap och rutiner vad gäller smittskydd, och förstärkt av prispressad vård men mycket vikarier osv.
Ja, det är ju vad JAG TROR.
Vill också lägga till att Sverige varit väldigt förskonad från normala influensaepedemier de senaste året/åren jämfört med grannländerna. Vilket resulterat i en underdödlighet som nu togs igen på några veckor..
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3674138
https://www.aier.org/article/sweden...rdics-dry-tinder-and-other-important-factors/
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3674138
https://www.aier.org/article/sweden...rdics-dry-tinder-and-other-important-factors/
Det här är samhällsvetenskap, mjuk vetenskap. Det kommer aldrig att finnas någon hård vetenskap som förklarar varför vissa länder klarat sig bättre än andra. Än mindre kommer det att finnas modeller som ger tillförlitliga prediktioner hur olika policy ger olika utfall. Uppenbart är i alla fall att politisk repressiv lockdown och ansiktsmasker inte är några viktiga komponenter för att förklara de faktiska övergripande skeendena. I teorin fungerar naturligtvis lockdown men samhällen och verkligheten är inte teori. Det går inte att stänga ned samhällen, vi människor kan inte frysas ned för att sedan tinas upp igen.
Vad vi kan skapa viss förståelse för är den epidemiologiska historien, hur viruset tog sig in i olika samhällen och spred sig. Och det är rätt klart redan för Sverige. I Sverige kom det främst in via Arlanda-Stockholm från multipla införselorter i det redan kraftigt nedsmittade västeuropa och etablerade sig i Stockholm. Samhället förstod vid tidpunkten att viruset redan var här och spred sig i tysthet.
Viruset etablerade sig sedan över hela stan med hotspots i de socialt utsatta områdena. Samtidigt hoppade det till det socialt utsatta områdena i centrala Sörmland och fick en bredare spridning där och spred sig parallellt ut över hela landet.. Det kom tidigt in på äldreboendena via anhöriga och personal och skapade smitta i dessa miljöer. Det är huvudförklaringen till dödsfallen. Sverige hade dessutom byggt upp en stor grupp mycket sköra äldre - många på dessa boenden - p g a underdödlighet orsakat av en mild föregående influensasäsong. Viruset blev således droppen som fick bägaren att rinna över för många av dessa mycket sköra äldre. Det gav oss en tillfällig topp av överdödlighet, viruset tog de sköraste. Vi är snart uppe i 5900 döda med COVID-19, hur många som dog av COVID-19 är lite av en akademisk fråga. Om vi räknar bort de som lika gärna skulle kunnat trillat av pin av t ex en vanlig säsongsinfluensa då är dödsfallen klart lägre än de registrerade, kanske en tiondel?
Vad vi kan skapa viss förståelse för är den epidemiologiska historien, hur viruset tog sig in i olika samhällen och spred sig. Och det är rätt klart redan för Sverige. I Sverige kom det främst in via Arlanda-Stockholm från multipla införselorter i det redan kraftigt nedsmittade västeuropa och etablerade sig i Stockholm. Samhället förstod vid tidpunkten att viruset redan var här och spred sig i tysthet.
Viruset etablerade sig sedan över hela stan med hotspots i de socialt utsatta områdena. Samtidigt hoppade det till det socialt utsatta områdena i centrala Sörmland och fick en bredare spridning där och spred sig parallellt ut över hela landet.. Det kom tidigt in på äldreboendena via anhöriga och personal och skapade smitta i dessa miljöer. Det är huvudförklaringen till dödsfallen. Sverige hade dessutom byggt upp en stor grupp mycket sköra äldre - många på dessa boenden - p g a underdödlighet orsakat av en mild föregående influensasäsong. Viruset blev således droppen som fick bägaren att rinna över för många av dessa mycket sköra äldre. Det gav oss en tillfällig topp av överdödlighet, viruset tog de sköraste. Vi är snart uppe i 5900 döda med COVID-19, hur många som dog av COVID-19 är lite av en akademisk fråga. Om vi räknar bort de som lika gärna skulle kunnat trillat av pin av t ex en vanlig säsongsinfluensa då är dödsfallen klart lägre än de registrerade, kanske en tiondel?
Liknar de inte Sverige i smittmönstret, mycket smitta i områden där folk reser väldigt mycket internationellt och nästan ingen smitta i andra områden. Detta har väl också sedan länge förklarat skillnaden mellan både Sverige och våra grannländer och Stockholm och de städer i Sverige där man inte reser utomlands lika frekvent?Guzzi skrev:
Många infekterade tidigt, till och med innan det blev så publikt, skapade perfekta förutsättningar för en "explosion" av fall.
Nej, influensasäsongen 2017/2018 var en av de dödligare på flera år i Sverige. 2016/2017 var också dödligare än normalt.O [old rusty] skrev:
https://www.socialstyrelsen.se/glob...ment/artikelkatalog/statistik/2020-4-6737.pdf
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Visst vi har haft många döda. Det är naturligtvis en oerhörd sorg för de anhöriga.
Men nu är det så att vi många döda. Vi vet varför. De dog till följd av corona
Hur dessa smittades och om det hade gått att undvika? Många av dessa döda var äldre multi sjuka som redan Hade ena benet i kista. De flesta dött i corona har haft andra problem samtidigt.
Vi vet att Äldrevården klantade sig.
Men vi kommer inte få reda på varför så många sätt i Sverige dog.
Visst vi har haft väldigt Öppet i samhället. Det kanske tagit några extra liv. Men å andra sidan få har fått sparken många har överlevt tack vara det sättet vi bemötte corona. Folk har respekterat avstånd och hygien. Det finns alltid några som inte förstår, som står och hostar en örat. Många företag har förändrat sitt arbete för att undvika att smittas.
Nu börjar andra länder få upp ögonen för Sverige. Det har visat sig att var taktik har fungerat.
Nu kanske vi kan släppa antal Döda?
Och istället tänka positivt?
Alla länder har haft döda även de med större lockdown.
Alla vet att vi har väldigt många döda.
Gläds åt att det inte dör lika många.
Det smittas fler i andra länder än i Sverige. Varför inte glädjas åt det?
Vi slipper troligtvis en andra våg. Utan corona rullar på som vanligt.
Jag är trött på tabeller dom visar hur hemskt Sverige är....
Se framåt...
Men nu är det så att vi många döda. Vi vet varför. De dog till följd av corona
Hur dessa smittades och om det hade gått att undvika? Många av dessa döda var äldre multi sjuka som redan Hade ena benet i kista. De flesta dött i corona har haft andra problem samtidigt.
Vi vet att Äldrevården klantade sig.
Men vi kommer inte få reda på varför så många sätt i Sverige dog.
Visst vi har haft väldigt Öppet i samhället. Det kanske tagit några extra liv. Men å andra sidan få har fått sparken många har överlevt tack vara det sättet vi bemötte corona. Folk har respekterat avstånd och hygien. Det finns alltid några som inte förstår, som står och hostar en örat. Många företag har förändrat sitt arbete för att undvika att smittas.
Nu börjar andra länder få upp ögonen för Sverige. Det har visat sig att var taktik har fungerat.
Nu kanske vi kan släppa antal Döda?
Och istället tänka positivt?
Alla länder har haft döda även de med större lockdown.
Alla vet att vi har väldigt många döda.
Gläds åt att det inte dör lika många.
Det smittas fler i andra länder än i Sverige. Varför inte glädjas åt det?
Vi slipper troligtvis en andra våg. Utan corona rullar på som vanligt.
Jag är trött på tabeller dom visar hur hemskt Sverige är....
Se framåt...
[QUOTE Om vi räknar bort de som lika gärna skulle kunnat trillat av pin av t ex en vanlig säsongsinfluensa då är dödsfallen klart lägre än de registrerade, kanske en tiondel?[/QUOTE]
Det kan ändå inte stämma då överdödligheten under perioden nästan exkat korelerar med de inrapporterade dödsfallen i covid.
Det kan ändå inte stämma då överdödligheten under perioden nästan exkat korelerar med de inrapporterade dödsfallen i covid.
Redigerat:
Du förstod inte riktigt vad han skrev.Ulltand skrev:
[QUOTE Om vi räknar bort de som lika gärna skulle kunnat trillat av pin av t ex en vanlig säsongsinfluensa då är dödsfallen klart lägre än de registrerade, kanske en tiondel?/QUOTE]