Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Men Jocke har ju inte påstått att merparten hade högt blodtryck och diabetes samtidigt.


Precis, det var just det jag och troligen Jocke gjorde. Vissa sjukdomar var överrepresenterade.


Det står ju i undersökningen och jag skrev lite utifrån det i inlägg #23779.

Men vad bra då kan vi slå fast att en minoritet hade andra sjukdomar som högt blodtryck eller diabetes.

Medelådern var 49 år

och av dem har har 74 % skador på hjärtmuskeln.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Men vad bra då kan vi slå fast att en minoritet hade andra sjukdomar som högt blodtryck eller diabetes.
Nej, det kan man inte så fast, hitta inte på saker. Man kan endast slå fast det som faktiskt står i studien:
Tabell med patientkarakteristika från en medicinsk studie om COVID-19, inkluderar data om ålder, kön och hälsotillstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://jamanetwork.com/journals/jamacardiology/fullarticle/2768916

Du får förstås gissa att det var en minoritet som tillhörde någon av de uppräknade grupperna, men det är en gissning, och man kan också gissa att alla tillhörde någon av grupperna (eftersom summan är långt över 100 %). Men det är gissningar och inget man kan slå fast eftersom det inte framgår av rapporten.
 
  • Gilla
  • Älska
crappyusrname och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det kan man inte så fast, hitta inte på saker. Man kan endast slå fast det som faktiskt står i studien:
[bild]
[länk]

Du får förstås gissa att det var en minoritet som tillhörde någon av de uppräknade grupperna, men det är en gissning, och man kan också gissa att alla tillhörde någon av grupperna (eftersom summan är långt över 100 %). Men det är gissningar och inget man kan slå fast eftersom det inte framgår av rapporten.


Jo det står faltiskt att det är en minoritet som hade höggt blotryck eller diabetes

Någon som Jocke lyfte in som varande vanligt i kombination vilket alltså inte kan utläsas i studien.

Tabellen är intressant och den ser väl inte ut att ligga att för långt ifrån en genomsnittssvensk.

Vär att notera. Vi vet väl inte här om det ens finns några riksfaktorer övh eller om det drabbar lika rakt av?

Också värt att notera, är skadorna på hjärtmuskeln reversibel?

Ger skadorna någon förhöld risk över tid?
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Någon som Jocke lyfte in som varande vanligt i kombination vilket alltså inte kan utläsas i studien.
Nej, det påstod han inte. Ordet och kan användas på flera sätt. I studien är det vanligt med högt blodtryck, 22 %, och det är vanligt med diabetes, 18 %.

Ulltand Ulltand skrev:
Jo det står faltiskt att det är en minoritet som hade höggt blotryck eller diabetes
Men det är fler riskfaktorer uppräknade och det är förstås alla som kan vara intressanta, inte bara just de två första som jag tog som exempel en gång i tiden.

Ulltand Ulltand skrev:
Tabellen är intressant och den ser väl inte ut att ligga att för långt ifrån en genomsnittssvensk.
Vad har du för faktaunderlag till ditt påstående att det stämmer ung. för hela Sveriges befolkning?
För mig verkar det mer vara något vad man kanske kan få fram om man bara kollar den äldre halvan av Sveriges befolkning.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Men Jocke har ju inte påstått att merparten hade högt blodtryck och diabetes samtidigt.


Precis, det var just det jag och troligen Jocke gjorde. Vissa sjukdomar var överrepresenterade.


Det står ju i undersökningen och jag skrev lite utifrån det i inlägg #23779.
Tycker BirgitS sammanfattar läget bra. Det är tur att det är någon som besvarar hittepå med fakta både åt det ena såväl som det andra hållet. Jag har fått mothugg och medhåll från henne ett otal gånger men vissa vägrar stenhårt att se på saker utanför sin ståndpunkt.
Sedan backar jag inte en millimeter från det jag skrev. Samtidigt ska man vara medveten om att mitt svar var på ett påstående där Ulltand inte gjorde en ansats att förklara att underlaget till undersökningen var en samling sjuklingar med krämpor sedan tidigare. Det är just detta som är glidandet med sanningen. Vanligt är tydligen ett ord där mängden baseras på vad man tycker är bra eller dåligt. Så lämpligt :cool:
 
Redigerat:
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Jaså? Det har nog resten av oss missat. Eller är beviset att Reinis treåring blev sjuk före mamman? Annars drar jag också slutsatser. Barn till fd statsministrar löper miljoner procent större risk att drabbas av corona.
Nu skrev ju Fredrik att dottern blev sjuk först.
 
P
J Jocke Best skrev:
Tycker BirgitS sammanfattar läget bra. Det är tur att det är någon som besvarar hittepå med fakta både åt det ena såväl som det andra hållet. Jag har fått mothugg och medhåll från henne ett otal gånger men vissa vägrar stenhårt att se på saker utanför sin ståndpunkt.
Sedan backar jag inte en millimeter från det jag skrev. Samtidigt ska man vara medveten om att mitt svar var på ett påstående där Ulltand inte gjorde en ansats att förklara att underlaget till undersökningen var en samling sjuklingar med krämpor sedan tidigare. Det är just detta som är glidandet med sanningen. Vanligt är tydligen ett ord där mängden baseras på vad man tycker är bra eller dåligt. Så lämpligt :cool:
När jag ska läsa en forskningsrapport utan att fördjupa mig i den så brukar jag läsa ”abstract”, sedan går jag oftast direkt på ”resultat”, ”conclusions”, ”discussion” och ”limitations”. De sektionerna tillsammans brukar vara en bra utgångspunkt i att förstå vad studien handlar om och vilka växlar man kan dra.

I detta fallet kan man bl.a. läsa i ”limitations”:

”The findings are not validated for the use in pediatric patients 18 years and younger. They also do not represent patients during acute COVID-19 infection or those who are completely asymptomatic with COVID-19. Several patients within our cohort had new or persistent symptoms, thus increasing the likelihood of positive CMR findings.”

Och i ”conclusions”:
”These findings indicate the need for ongoing investigation of the long-term cardiovascular consequences of COVID-19.”

Varken mer eller mindre. Vill man dra större växlar än vad författarna gör själva tycker jag man bör kunna motivera det ordentligt.
 
  • Gilla
  • Älska
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
J
pacman42 pacman42 skrev:
Nu skrev ju Fredrik att dottern blev sjuk först.
Ja
 
optimum
T tanaris skrev:
Men hallå? Den där postades och diskuterades här redan i mars. Att komma på den nu och hänvisa till Flashback känns inte sådär jättefantastiskt.
Kan du ge mig när det inlägget lades in här så tror jag på dig.
Datum och vem som skrev det.
Tack
 
Satsuki
Ulltand Ulltand skrev:
Men vad bra då kan vi slå fast att en minoritet hade andra sjukdomar som högt blodtryck eller diabetes.

Medelådern var 49 år

och av dem har har 74 % skador på hjärtmuskeln.
Fel - Medianåldern var 49 år. Skilj på medel och median....
 
  • Haha
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Kan du ge mig när det inlägget lades in här så tror jag på dig.
Datum och vem som skrev det.
Tack
Självklart, men att du inte klarar av eller orkar söka fram det själv kan ju förklara varför du ofta postar saker som redan varit uppe i tråden som om de vore helt okända. Det kanske är något du borde lära dig; det är inte särskilt svårt.

Tompas11 postade det den 28:e mars, med utdrag liknande dina:

https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-322#post-3624966

Snailman postade länken den 22:a maj och även den 3:e juni:

https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-1055#post-3718759
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
Självklart, men att du inte klarar av eller orkar söka fram det själv kan ju förklara varför du ofta postar saker som redan varit uppe i tråden som om de vore helt okända. Det kanske är något du borde lära dig; det är inte särskilt svårt.

Tompas11 postade det den 28:e mars, med utdrag liknande dina:

[länk]

Snailman postade länken den 22:a maj och även den 3:e juni:

[länk]
Tackar.
Jag letade igenom 700 inlägg men detta kom mycket senare i mars än vad jag kom fram igenom.

Har faktiskt missat båda. Synd för det ger en bra förklaring till deras agerande.
Bra att du bringade klarhet i detta.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Tackar.
Jag letade igenom 700 inlägg men detta kom mycket senare i mars än vad jag kom fram igenom.

Har faktiskt missat båda. Synd för det ger en bra förklaring till deras agerande.
Bra att du bringade klarhet i detta.
Sök i ämne -> nyckelord

Lämpligt nyckelord i det här fallet är t ex "fyrkantig".
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
J
Satsuki KristinaRT skrev:
Fel - Medianåldern var 49 år. Skilj på medel och median....
Så att alla förstår skillnaden kan alltså det varit med en bebis och resten hundraåringar. Eller tvärtom. Median används ofta då det är ett litet urval av personer där det kan vara en stor övervikt åt ena hållet och då blir medelvärdet missvisande.
Det som är märkligt är att om man anser att det finns tillgänglig statistik som är helt omvälvande, men att man ändå måste trixa med den för att den när man skriver om den i forumet, och att det då ska se värre ut, det skadar trovärdigheten. Bättre då att skriva, typ : stämmer detta så kanske 5 % skulle kunna få men en tid. Istället försöker man få det till att tusentals människor i Sverige ska få hjärtproblem. Hederligt? Nja...
 
Redigerat:
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Satsuki
J Jocke Best skrev:
Så att alla förstår skillnaden kan alltså det varit med en bebis och resten hundraåringar. Eller tvärtom. Median används ofta då det är ett litet urval av personer där det kan vara en stor övervikt åt ena hållet och då blir medelvärdet missvisande.
Det som är märkligt är att om man anser att det finns tillgänglig statistik som är helt omvälvande, men att man ändå måste trixa med den för att den när man skriver om den i forumet, och att det då ska se värre ut, det skadar trovärdigheten. Bättre då att skriva, typ : stämmer detta så kanske 5 % skulle kunna få men en tid. Istället försöker man få det till att tusentals människor i Sverige ska få hjärtproblem. Hederligt? Nja...
Tja, det är större chans att få en studie publicerad om man kan visa på stora effekter. Ur en vetenskaplig synvinkel är jag starkt oroad över att studier på COVID-19 forceras fram och inte granskas tillräckligt. På samma sätt åsidosätts etiska regler och det är också bekymmersamt.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.