Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, nu går du över gränsen för mittt statistiska kunnande.
Men vad har det med konfidensintervall att göra?
I mitt ursprungliga inlägg som du svarade på avsåg jag att via ett hypotetiskt exempel påstå att ett visst felaktigt användande av konfidensintervall är ohederligt. Men jag uttryckte mig nog otydligt vilket ledde till att du antagligen tolkade det som att det är jag som använder konfidensintervall på det felaktiga sättet. Så det blev nog en del missförstånd.
 
D
J Jocke Best skrev:
När kommer förresten förslag från er oroliga på lockdown nu när böldpesten är igång i Kina?
Försiktighetsprincipen borde väl råda?
Jag sitter fortfarande och väntar/hoppas på nästa förutsägelse från de som hela tiden kunnat se in i framtiden, spännande!
 
Kommer Wolf att få skit för detta tro?
- https://omni.se/a/wP7W8d

Snacka om segregerat samhälle - unga mot gamla!

Emanuel Karlsten skrev dessutom om segregationen mellan de som är haft och inte haft Covid-19 i gårdagens GP. Också mycket läsvärt för de av er som har den tidningen.
 
Redigerat:
J
pacman42 pacman42 skrev:
Kommer Wolf att få skit för detta tro?
- [länk]

Snacka om segregerat samhälle - unga mot gamla!

Emanuel Karlsten skrev dessutom om segregationen mellan de som är haft och inte haft Covid-19 i gårdagens GP. Också mycket läsvärt för de av er som har den tidningen.
Tror hon är rätt immun (ursäkta) mot kritik tack vare sin rättframa framtoning och sin egen ålder. Sedan ligger det väl lite i det hon säger. Dagens äldre boomers imponerar tydligen inte riktigt på de unga zoomerserna. Men det är väl en annan diskussion.
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Kommer Wolf att få skit för detta tro?
- [länk]

Snacka om segregerat samhälle - unga mot gamla!

Emanuel Karlsten skrev dessutom om segregationen mellan de som är haft och inte haft Covid-19 i gårdagens GP. Också mycket läsvärt för de av er som har den tidningen.
Varför skulle hon få skit för detta, hon bara gissar och tycker lite, inte hennes fel att Coronaviruset inte självdör?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det blir ju lite svårt med det när du skriver om att orsaken till att Tegnell pratade om jämlikhet skulle grundas på en punkt om jämställdhet.
Fast jämställdhet är enbart kön, jämlikhet inkluderar även andra faktorer som funktionsnedsättning, var du är född, sexualitet, religion, men även kön. Så det torde vara jämlikhet han menar och inte bara skillnaden mellan kvinnor och män. Personligen ser jag dock inget problem att blanda termerna fritt. Det torde framgå av sammanhanget om man avser enbart kön eller även andra faktorer.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Hade merparten både högt blodtryck och diabetes?

För det är väl inte så att du hittar på här i syfte att stärka din linje?
Merparten av den äldre befolkningen har högt blodtryck. Det är normalt och beror på att blodådrorna stelnar.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Kommer Wolf att få skit för detta tro?
- [länk]

Snacka om segregerat samhälle - unga mot gamla!
Tja, det finns säkert några gamla (eller deras anhöriga) som tycker att hon har fel och att alla ska "offra sig" för att 70-plussarna ska ha mindre risk att smittas. Men i sak tycker jag hon har rätt - den som är rädd att smittas får väl ta huvudansvar för sig själv, oavsett ålder. Och ALLA äldre i min släkt och bekantskapskrets tycker ju själva att "sluta stänga samhället för vår skull, vi har redan haft ett långt och bra liv".
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Vad definierar du då som äldre? 70+? De 70-åringar jag känner är på intet sätt ”klara” med sitt liv och uppskattar allt vi gör för att förhindra att de ska smittas, men klart att är man 95 ser man det nog lite annorlunda.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vad definierar du då som äldre? 70+? De 70-åringar jag känner är på intet sätt ”klara” med sitt liv och uppskattar allt vi gör för att förhindra att de ska smittas, men klart att är man 95 ser man det nog lite annorlunda.
Lite varierat, men säg från 75 och uppåt. De är alla mer oroade över att deras barnbarn inte får jobb då arbetslösheten fördubblas, än av att de själva skulle trilla av pinn.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
  • Haha
Ulltand
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Kommer Wolf att få skit för detta tro?
- [länk]

Snacka om segregerat samhälle - unga mot gamla!

Emanuel Karlsten skrev dessutom om segregationen mellan de som är haft och inte haft Covid-19 i gårdagens GP. Också mycket läsvärt för de av er som har den tidningen.
Bra tänk av henne, exakt min egen uppfattning också, att bomma igen samhället är kontraproduktivt även för de äldre.
Så länge hjulen fortsätter snurra rullar det också in kronor för att ge den äldre generationen ett drägligare liv, även om tyvärr mycket av dessa kronor försvinner på vägen på ovidkommande ting.

Att sätta unga mot gamla känns som att hårddra det hela, tror bägge parter tjänar på det svenska sättet att hantera covid19.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Giesecke försökte påverka Tegnell för att öppna gymnasier a redan efter påsk:
[länk]
Han kanske har rätt i det han skrev men enligt artikeln svarade inte Tegnell ens på mailet, med tanke på hur massmedia kopplat ihop dessa två känns det som om relationen är lite svalare än vad man kunnat tro.
 
D
mikethebik mikethebik skrev:
Bra tänk av henne, exakt min egen uppfattning också, att bomma igen samhället är kontraproduktivt även för de äldre.
Så länge hjulen fortsätter snurra rullar det också in kronor för att ge den äldre generationen ett drägligare liv, även om tyvärr mycket av dessa kronor försvinner på vägen på ovidkommande ting.

Att sätta unga mot gamla känns som att hårddra det hela, tror bägge parter tjänar på det svenska sättet att hantera covid19.
Bara massmediatrams, man ber ju också tjocka hålla igen på maten medan underviktiga gärna ska äta lite mer, -ställer man då dessa mot varandra?

Såklart ska de som är extra känsliga för en sjukdom undvika att få denna.. att det ens blir en rubrik när någon säger detta! :)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.