2 356 896 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Vet ni va. Nu tror ni att jag är en konspiratoriker men det struntar väl jag i.
Jag har en vännina hos mig ikväll som bor i Sundbyberg . Hon påstår att hon har sett nåt lik en rund flygplan som rörde dig fram och tillbaks. Hor ser att varelser som har huvud som en älg och kropp som människor går marsch framför hennes fönster (4 våningar). Hon tar kameran och filmar. Hon påstår att hon har sett den runda UFO grejen 5 nätter i rad.
Jag har inte sett videon än men jag ska snart titta på den.
Personligen tror jag inte på det alls. Men det går en trend att folk börjar se saker och ting.
Jag har en vännina hos mig ikväll som bor i Sundbyberg . Hon påstår att hon har sett nåt lik en rund flygplan som rörde dig fram och tillbaks. Hor ser att varelser som har huvud som en älg och kropp som människor går marsch framför hennes fönster (4 våningar). Hon tar kameran och filmar. Hon påstår att hon har sett den runda UFO grejen 5 nätter i rad.
Personligen tror jag inte på det alls. Men det går en trend att folk börjar se saker och ting.
”För sex år sedan slogs Smittskyddsinstitutet samman med Folkhälsoinstitutet. Det blev Folkhälsomyndigheten. Vet ni vad regeringen säger åt den myndigheten att ägna sig åt i det senaste regleringsbrevet, undertecknat av socialminister Lena Hallengren så sent som i mellandagarna? Expressen har hela listan.
Vid sidan av att löpande lämna ekonomiska prognoser ser den ut såhär:
Psykisk ohälsa bland migrantbarn.
Utvecklingsprojekt inom alkohol-, narkotika-, dopnings- och tobaksområdet.
Insatser för att förebygga spelproblem.
Insatser för att främja lika rättigheter oavsett sexuell läggning, könsidentitet eller könsuttryck.
Genomförande av EU:s tobaksproduktdirektiv.
Dopingförebyggande arbete och nätverket PRODIS.
Ett utvecklat dopingförebyggande arbete.
Preciserad inriktning för arbetet med civilt försvar.
Ändrat uppdrag om stöd till kunskapsutveckling.
Ändrat uppdrag om informationsinsats inom psykisk hälsa och suicidprevention.
Nationella minoriteter.
Minskat och förenklat uppgiftslämnande.
Saknar ni något, så här tre månader och en coronapandemi senare?”
https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/en-fyrkantig-myndighet-blev-livsstilsseminarium-/
Insatser för att främja lika rättigheter oavsett sexuell läggning, könsidentitet eller könsuttryck.
Nationella minoriteter.
https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/en-fyrkantig-myndighet-blev-livsstilsseminarium-/
Den trenden är lika gammal som människan.L Lars48 skrev:Vet ni va. Nu tror ni att jag är en konspiratoriker men det struntar väl jag i.
Jodå, men att efterlysa verklighetsnärvaro hos politiker "låter sig inte göras", för att använda en av statsministerns favoritfraser.tompas11 skrev:
”För sex år sedan slogs Smittskyddsinstitutet samman med Folkhälsoinstitutet. Det blev Folkhälsomyndigheten. Vet ni vad regeringen säger åt den myndigheten att ägna sig åt i det senaste regleringsbrevet, undertecknat av socialminister Lena Hallengren så sent som i mellandagarna? Expressen har hela listan.
Nationella minoriteter.
[länk]
Hur kan du ha en väninna på besök, hon kan ju ha viruset eller eventuellt något annat som cirkulerar i blodet?!L Lars48 skrev:Vet ni va. Nu tror ni att jag är en konspiratoriker men det struntar väl jag i.
Med alla länkar och fakta du länkar till har jag ett tips på detta:
https://www.halge.se/halgepedia/
SL har is stort fungerat bra och det är glest med trafikanter. Det var enstaka busslinjer där några SL-chefer tillsammans med de upphandlade företagen klantade till det så att det i måndags blev överfulla bussar i t ex Nacka. Men det är åtgärdat efter att den politiska ledningen berömvärt snabbt satte ned foten.T tobiast skrev:Vi följer inte samma strategi, åtminstone inte i praktiken. Andra länder stänger, vi har öppet krogar och en massa annat och folk går dit Ändra beteende i motsats till fulla uteserveringar i Malmö igår kväll? Eller som det såg ut för några dar sen och troligen fortfarande ser ut hos SL i Stockholm? Och det är bara vad vi fått genom medierna, vilket inte är mycket. Vad kvalificerar ett ändrat beteende till det sämre undrar jag då?
Uteserveringarna i Stockholm är inte en faktor. Om det du säger är korrekt, kanske har Malmös befolkning ännu inte förstått allvaret? Men jag tvivlar på att det rör sig om några volymer i relation till befolkningen i stort.
Vad kvalificerar andra åtgärder? Ja, slutar folk att stanna hemma och laga mat och börjar interagera socialt och då särskilt om de inte bryr sig om infektionssymptom så ökar smittoöverföringen drastiskt. Detta lär leda till politiska åtgärder. "Det är allvar nu" som Löfven säger. Vi har ju också en ökning av smittspridningen i Stockholm, drar det iväg lär det blir mer total nedstängning.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Jag var ute på stan idag och noterade att det började vara folk på restaurangerna igen. Även på affärerna. Inte som innan, men inte heller lika lite som förra veckab.
Lönehelg påverkar naturligtvis.
Lönehelg påverkar naturligtvis.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Läste du hela artikeln?tompas11 skrev:
Nationella minoriteter.
[länk]
"Nu ska det i ärlighetens namn sägas att det finns en aningen undangömd lista över pågående uppdrag i regleringsbrevet också. Den innehåller 30 punkter. Mot slutet finns ”Uppdrag att säkerställa tillgången på influensavaccin” och ”Lagerhållning av antivirala läkemedel”."
Så de där punkterna du räknar upp är inte allt vad FHM ska hålla på med.
En krönika är inte ett bra sätt för att läsa på om vad som faktiskt gäller, det är ett personligt tyckande och eftersom det är Expressen är click-baits viktiga.
Då är det bättre att läsa regeringens proposition inför ombildandet där det i början står:
"De uppgifter som Statens folkhälsoinstitut (FHI) och Smittskyddsinstitutet (SMI) ansvarar för bör övergå till den nya myndigheten."
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...r-samlad-myndighetsstruktur-inom_H003116/html
Eller så kan man läsa vad FHM skriver själva om vad som är deras uppdrag:
"En viktig uppgift är att ta fram och sprida vetenskapligt grundad kunskap som främjar hälsa och förebygger sjukdomar och skador. I samverkan med andra aktörer tar vi fram kunskapsunderlag och metodstöd samt följer upp och utvärderar olika metoder och insatser för en god och jämlik hälsa i hela befolkningen. I uppdraget från regeringen ingår även att följa hälsoläget i befolkningen och de faktorer som påverkar detta."
"En viktig grund för allt folkhälsoarbete är att samla in och analysera data från olika källor. Därför gör Folkhälsomyndigheten löpande uppföljningar av hälsoläget för att tidigt upptäcka förändringar i befolkningen. I arbetet ingår att ta emot inrapportering av smittsamma sjukdomar och att övervaka förekomsten av sjukdomar i stort."
"Folkhälsomyndigheten har det övergripande nationella ansvaret för befolkningens skydd mot smittsamma sjukdomar och samordnar smittskyddet på nationell nivå. Vi tar fram föreskrifter, rekommendationer och vägledningar till hälso- och sjukvårdspersonal för att säkerställa ett effektivt smittskyddsarbete. Några av myndighetens ansvarsområden är vaccinationer, beredskapsplanering inför utbrott av smittsamma sjukdomar samt nationella beredskapslager av smittskyddsläkemedel."
https://www.folkhalsomyndigheten.se/om-folkhalsomyndigheten/vart-uppdrag/
Det torde vara uppenbart för var och en vad det forna Smittskyddsinstitutet förvandlats (förvanskats) till genom regeringens försorg. Att inte just Du är kritisk till detta förvånar mig föga.BirgitS skrev:
Läste du hela artikeln?
"Nu ska det i ärlighetens namn sägas att det finns en aningen undangömd lista över pågående uppdrag i regleringsbrevet också. Den innehåller 30 punkter. Mot slutet finns ”Uppdrag att säkerställa tillgången på influensavaccin” och ”Lagerhållning av antivirala läkemedel”."
Så de där punkterna du räknar upp är inte allt vad FHM ska hålla på med.
En krönika är inte ett bra sätt för att läsa på om vad som faktiskt gäller, det är ett personligt tyckande och eftersom det är Expressen är click-baits viktiga.
Då är det bättre att läsa regeringens proposition inför ombildandet där det i början står:
"De uppgifter som Statens folkhälsoinstitut (FHI) och Smittskyddsinstitutet (SMI) ansvarar för bör övergå till den nya myndigheten."
[länk]
Eller så kan man läsa vad FHM skriver själva om vad som är deras uppdrag:
"En viktig uppgift är att ta fram och sprida vetenskapligt grundad kunskap som främjar hälsa och förebygger sjukdomar och skador. I samverkan med andra aktörer tar vi fram kunskapsunderlag och metodstöd samt följer upp och utvärderar olika metoder och insatser för en god och jämlik hälsa i hela befolkningen. I uppdraget från regeringen ingår även att följa hälsoläget i befolkningen och de faktorer som påverkar detta."
"En viktig grund för allt folkhälsoarbete är att samla in och analysera data från olika källor. Därför gör Folkhälsomyndigheten löpande uppföljningar av hälsoläget för att tidigt upptäcka förändringar i befolkningen. I arbetet ingår att ta emot inrapportering av smittsamma sjukdomar och att övervaka förekomsten av sjukdomar i stort."
"Folkhälsomyndigheten har det övergripande nationella ansvaret för befolkningens skydd mot smittsamma sjukdomar och samordnar smittskyddet på nationell nivå. Vi tar fram föreskrifter, rekommendationer och vägledningar till hälso- och sjukvårdspersonal för att säkerställa ett effektivt smittskyddsarbete. Några av myndighetens ansvarsområden är vaccinationer, beredskapsplanering inför utbrott av smittsamma sjukdomar samt nationella beredskapslager av smittskyddsläkemedel."
[länk]
Hälsa din väninna att handspriten bara är för utvärtes bruk...L Lars48 skrev:Vet ni va. Nu tror ni att jag är en konspiratoriker men det struntar väl jag i.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Då får du förklara vad du menar, vad gjorde Smittskyddsinstitutet som FHM inte gör?tompas11 skrev:
Du kan alltså inte utgå från utdrag ur ett enstaka regeringsbrev eftersom det inte är relevant för hela myndighetens arbete utan det handlar om kortare nya uppdrag/projekt, alltså tillägg. Men som upplysning kan jag berätta att det i regeringsbrevet även står "Insatser mot hiv/aids och andra smittsamma sjukdomar".
Perfekt, jag misstänkte starkt att den här myndigheten kan ingenting om epidemier.tompas11 skrev:
Nationella minoriteter.
[länk]
De har tydligen anställd rätt personer till arbetsuppgifterna. De är tydligen anställda att pysslar med helt andra arbetsuppgifter än att bekämpa en epidemi.
Jag förstår vad han säger och även varför han säger det.BirgitS skrev:
Jag har rätt så hyfsad utbildning och lång livserfarenhet vilket hjälper till att sålla agnarna från vetet.
Sätter snart en tomtemössa på honom.
Än så länge lyssnar jag på vad han säger men det är inte hans ord som styr mitt liv. Det som kommer från regeringen är givetvis det jag följer.
Men jag förstår att du gillar honom precis som de frälsta ser upp till sin predikare. Den som förkunnar det heliga ordet kan ju inte ha fel. Historierna i Knutby är talande exempel.