2 360 804 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
På sätt och vis har det kanske med uppfostran och göra men till största del tror jag det ändå är konfliktoviljan som styr detta. Hade du kommenterat i affären så hade du fått ett snutigt svar i retur och oavsett om du hade svalt oförskämdheten eller gjort upp på parkeringen är det inget som hade förbättrat Covid-situationen.optimum skrev:
Jag har varit nära ett par gånger när jag varit och handlat att säga till folk som inte kan tänka själva.
Folk som böjer sig runt plastskydden vi kassorna (på Coop). Någon som envisades med att tränga sig nära personal för att ställa frågor (på Jula). osv.
Men valde att hålla tyst. Kanske fel men är väl för väluppfostrad att inte lägga sig i. Men jävla folk att inte respektera reglerna och skita i hur det går för andra. Personalen där var nog försiktig att inte stöta sig med kunderna. Båda fallen givetvis män typ 50+
Du har så rätt i det du skrev "Respektera dessa!" Tänk om alla kunde göra det.
Det måste nog få finnas en marginal i våra restriktioner där man exempelvis räknar med att 10% eller så kommer göra exakt tvärtemot vad rekommendationerna säger. För sån är verkligheten, ta siffran med en nypa salt.
I Fredrik Reinfeldts nya familj är det 3-åringen som smittat sin mor som sedan smittat vidare:
- https://www.gp.se/nyheter/fredrik-r...-trump-vara-ett-hot-mot-demokratin-1.32302886
"Den treåriga dottern var först lite krasslig, sedan blev sambon dålig och sedan han själv rejält sjuk."
Det är väl bevisat nu att barn smittar som vuxna (nästan), så det är ju inte förvånande.
- https://www.gp.se/nyheter/fredrik-r...-trump-vara-ett-hot-mot-demokratin-1.32302886
"Den treåriga dottern var först lite krasslig, sedan blev sambon dålig och sedan han själv rejält sjuk."
Det är väl bevisat nu att barn smittar som vuxna (nästan), så det är ju inte förvånande.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 846 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 846 inlägg
För din egen skull hoppas jag du gjort en utredning om orsakerna. Kan ju t ex vara sömnapné, för mycket alkohol, bettproblematik eller i sällsynta fall värre saker.Nyfniken skrev:
Jag har idag radikalt förändrat min syn på hur Folkhälsomyndigheten hittills lyckat hantera vår aktuella smitta av SARS-CoV-2
Med de förutsättningar de har och de krav som ställs på dem så har då hittills gjort ett fantastiskt jobb.
Och vad är det då som fått mig så radikalt förändra min syn på deras arbete? Jo detta.
"Fram till 2014 hade vi ett Smittskyddsinstitut. Vad det pysslade med hörs på namnet. I det sista regleringsbrevet – det är de instruktioner regeringen ger till sina myndigheter – skulle institutet, förutom att hålla koll på antibiotikaförskrivning, ägna sig åt vaccinering, insatser mot smittsamma sjukdomar som hiv och ansvara för skyddet mot spridning av allvarlig smitta.
Det var alltså 2013. Bara sju år sedan."
"För sex år sedan slogs Smittskyddsinstitutet samman med Folkhälsoinstitutet. Det blev Folkhälsomyndigheten. Vet ni vad regeringen säger åt den myndigheten att ägna sig åt i det senaste regleringsbrevet, undertecknat av socialminister Lena Hallengren så sent som i mellandagarna?"
"Vid sidan av att löpande lämna ekonomiska prognoser ser den ut såhär:
Psykisk ohälsa bland migrantbarn. Utvecklingsprojekt inom alkohol-, narkotika-, dopnings- och tobaksområdet. Insatser för att förebygga spelproblem. Insatser för att främja lika rättigheter oavsett sexuell läggning, könsidentitet eller könsuttryck. Genomförande av EU:s tobaksproduktdirektiv. Dopingförebyggande arbete och nätverket PRODIS. Ett utvecklat dopingförebyggande arbete. Preciserad inriktning för arbetet med civilt försvar. Ändrat uppdrag om stöd till kunskapsutveckling. Ändrat uppdrag om informationsinsats inom psykisk hälsa och suicidprevention. Nationella minoriteter. Minskat och förenklat uppgiftslämnande."
Här är länk till artikeln
https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/en-fyrkantig-myndighet-blev-livsstilsseminarium-/
Här är länk till regleringsbrevet till Folkhälsomyndigheten. Daterat 2019-12-30
https://www.esv.se/statsliggaren/regleringsbrev/?rbid=20423
Jo jag tycker FHM gör ett fantastiskt bra arbete med de förutsättningar de har.
Hur i hela friden kan vi förstöra en så viktig sak som smittskyddshantering i ett land?
Till er som gillar FHM, ber jag om ursäkt. Ni visste säkert detta och därför försvarat kritiken på dem.
Jag ska aldrig mer klaga på dem. Felet sitter någon annan stans.
(jag hittade till detta genom inlägg på fantastiska Flashback)
Med de förutsättningar de har och de krav som ställs på dem så har då hittills gjort ett fantastiskt jobb.
Och vad är det då som fått mig så radikalt förändra min syn på deras arbete? Jo detta.
"Fram till 2014 hade vi ett Smittskyddsinstitut. Vad det pysslade med hörs på namnet. I det sista regleringsbrevet – det är de instruktioner regeringen ger till sina myndigheter – skulle institutet, förutom att hålla koll på antibiotikaförskrivning, ägna sig åt vaccinering, insatser mot smittsamma sjukdomar som hiv och ansvara för skyddet mot spridning av allvarlig smitta.
Det var alltså 2013. Bara sju år sedan."
"För sex år sedan slogs Smittskyddsinstitutet samman med Folkhälsoinstitutet. Det blev Folkhälsomyndigheten. Vet ni vad regeringen säger åt den myndigheten att ägna sig åt i det senaste regleringsbrevet, undertecknat av socialminister Lena Hallengren så sent som i mellandagarna?"
"Vid sidan av att löpande lämna ekonomiska prognoser ser den ut såhär:
Psykisk ohälsa bland migrantbarn. Utvecklingsprojekt inom alkohol-, narkotika-, dopnings- och tobaksområdet. Insatser för att förebygga spelproblem. Insatser för att främja lika rättigheter oavsett sexuell läggning, könsidentitet eller könsuttryck. Genomförande av EU:s tobaksproduktdirektiv. Dopingförebyggande arbete och nätverket PRODIS. Ett utvecklat dopingförebyggande arbete. Preciserad inriktning för arbetet med civilt försvar. Ändrat uppdrag om stöd till kunskapsutveckling. Ändrat uppdrag om informationsinsats inom psykisk hälsa och suicidprevention. Nationella minoriteter. Minskat och förenklat uppgiftslämnande."
Här är länk till artikeln
https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/en-fyrkantig-myndighet-blev-livsstilsseminarium-/
Här är länk till regleringsbrevet till Folkhälsomyndigheten. Daterat 2019-12-30
https://www.esv.se/statsliggaren/regleringsbrev/?rbid=20423
Jo jag tycker FHM gör ett fantastiskt bra arbete med de förutsättningar de har.
Hur i hela friden kan vi förstöra en så viktig sak som smittskyddshantering i ett land?
Till er som gillar FHM, ber jag om ursäkt. Ni visste säkert detta och därför försvarat kritiken på dem.
Jag ska aldrig mer klaga på dem. Felet sitter någon annan stans.
(jag hittade till detta genom inlägg på fantastiska Flashback)
Detta har väl varit känt länge? Detta lyftes på Flashback redan i februari i alla fall.optimum skrev:
Jag har idag radikalt förändrat min syn på hur Folkhälsomyndigheten hittills lyckat hantera vår aktuella smitta av SARS-CoV-2
Med de förutsättningar de har och de krav som ställs på dem så har då hittills gjort ett fantastiskt jobb.
Och vad är det då som fått mig så radikalt förändra min syn på deras arbete? Jo detta.
"Fram till 2014 hade vi ett Smittskyddsinstitut. Vad det pysslade med hörs på namnet. I det sista regleringsbrevet – det är de instruktioner regeringen ger till sina myndigheter – skulle institutet, förutom att hålla koll på antibiotikaförskrivning, ägna sig åt vaccinering, insatser mot smittsamma sjukdomar som hiv och ansvara för skyddet mot spridning av allvarlig smitta.
Det var alltså 2013. Bara sju år sedan."
"För sex år sedan slogs Smittskyddsinstitutet samman med Folkhälsoinstitutet. Det blev Folkhälsomyndigheten. Vet ni vad regeringen säger åt den myndigheten att ägna sig åt i det senaste regleringsbrevet, undertecknat av socialminister Lena Hallengren så sent som i mellandagarna?"
"Vid sidan av att löpande lämna ekonomiska prognoser ser den ut såhär:
Psykisk ohälsa bland migrantbarn. Utvecklingsprojekt inom alkohol-, narkotika-, dopnings- och tobaksområdet. Insatser för att förebygga spelproblem. Insatser för att främja lika rättigheter oavsett sexuell läggning, könsidentitet eller könsuttryck. Genomförande av EU:s tobaksproduktdirektiv. Dopingförebyggande arbete och nätverket PRODIS. Ett utvecklat dopingförebyggande arbete. Preciserad inriktning för arbetet med civilt försvar. Ändrat uppdrag om stöd till kunskapsutveckling. Ändrat uppdrag om informationsinsats inom psykisk hälsa och suicidprevention. Nationella minoriteter. Minskat och förenklat uppgiftslämnande."
Här är länk till artikeln
[länk]
Här är länk till regleringsbrevet till Folkhälsomyndigheten. Daterat 2019-12-30
[länk]
Jo jag tycker FHM gör ett fantastiskt bra arbete med de förutsättningar de har.
Hur i hela friden kan vi förstöra en så viktig sak som smittskyddshantering i ett land?
Till er som gillar FHM, ber jag om ursäkt. Ni visste säkert detta och därför försvarat kritiken på dem.
Jag ska aldrig mer klaga på dem. Felet sitter någon annan stans.
(jag hittade till detta genom inlägg på fantastiska Flashback)
Som jag förstått det så är dock just smittskyddshanteringen en egen avdelning inom FHM och de arbetar i stort som de gjorde tidigare. Dock får FHMs ansvar en del konstiga uttryck, som när Tegnell pratade om att det var ojämlikt att en del kan arbeta hemifrån.
Det finns dock positiva effekter av den större myndigheten också. Exempelvis att man tar hänsyn till utsatta barns situation i smittskyddet.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Politisk styrning 
Ja, detta var som sagt inte nytt. Det nya FHM har ett bredare folkhälsoperspektiv vilket lett till att man t.ex. har vägt in de långsiktiga konsekvenserna av skolstängningar. Det gamla Smittskyddsinstitutets hade kunnat bomma igen alla skolor i Sverige direkt om de hade tyckt att det skulle bidragit till att stoppa smittspridningen oavsett hur det hade påverkat barnen och folkhälsan på lång sikt.optimum skrev:
Jag har idag radikalt förändrat min syn på hur Folkhälsomyndigheten hittills lyckat hantera vår aktuella smitta av SARS-CoV-2
Med de förutsättningar de har och de krav som ställs på dem så har då hittills gjort ett fantastiskt jobb.
Och vad är det då som fått mig så radikalt förändra min syn på deras arbete? Jo detta.
"Fram till 2014 hade vi ett Smittskyddsinstitut. Vad det pysslade med hörs på namnet. I det sista regleringsbrevet – det är de instruktioner regeringen ger till sina myndigheter – skulle institutet, förutom att hålla koll på antibiotikaförskrivning, ägna sig åt vaccinering, insatser mot smittsamma sjukdomar som hiv och ansvara för skyddet mot spridning av allvarlig smitta.
Det var alltså 2013. Bara sju år sedan."
"För sex år sedan slogs Smittskyddsinstitutet samman med Folkhälsoinstitutet. Det blev Folkhälsomyndigheten. Vet ni vad regeringen säger åt den myndigheten att ägna sig åt i det senaste regleringsbrevet, undertecknat av socialminister Lena Hallengren så sent som i mellandagarna?"
"Vid sidan av att löpande lämna ekonomiska prognoser ser den ut såhär:
Psykisk ohälsa bland migrantbarn. Utvecklingsprojekt inom alkohol-, narkotika-, dopnings- och tobaksområdet. Insatser för att förebygga spelproblem. Insatser för att främja lika rättigheter oavsett sexuell läggning, könsidentitet eller könsuttryck. Genomförande av EU:s tobaksproduktdirektiv. Dopingförebyggande arbete och nätverket PRODIS. Ett utvecklat dopingförebyggande arbete. Preciserad inriktning för arbetet med civilt försvar. Ändrat uppdrag om stöd till kunskapsutveckling. Ändrat uppdrag om informationsinsats inom psykisk hälsa och suicidprevention. Nationella minoriteter. Minskat och förenklat uppgiftslämnande."
Här är länk till artikeln
[länk]
Här är länk till regleringsbrevet till Folkhälsomyndigheten. Daterat 2019-12-30
[länk]
Jo jag tycker FHM gör ett fantastiskt bra arbete med de förutsättningar de har.
Hur i hela friden kan vi förstöra en så viktig sak som smittskyddshantering i ett land?
Till er som gillar FHM, ber jag om ursäkt. Ni visste säkert detta och därför försvarat kritiken på dem.
Jag ska aldrig mer klaga på dem. Felet sitter någon annan stans.
(jag hittade till detta genom inlägg på fantastiska Flashback)
Aftonbladet hade också en artikel om förändringen för nåt tag sedan ang FHM och Smittskyddsinstitutet https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ick-lamna-fhm-bryter-tystnaden-blev-olyckligtoptimum skrev:
Jag har idag radikalt förändrat min syn på hur Folkhälsomyndigheten hittills lyckat hantera vår aktuella smitta av SARS-CoV-2
Med de förutsättningar de har och de krav som ställs på dem så har då hittills gjort ett fantastiskt jobb.
Och vad är det då som fått mig så radikalt förändra min syn på deras arbete? Jo detta.
"Fram till 2014 hade vi ett Smittskyddsinstitut. Vad det pysslade med hörs på namnet. I det sista regleringsbrevet – det är de instruktioner regeringen ger till sina myndigheter – skulle institutet, förutom att hålla koll på antibiotikaförskrivning, ägna sig åt vaccinering, insatser mot smittsamma sjukdomar som hiv och ansvara för skyddet mot spridning av allvarlig smitta.
Det var alltså 2013. Bara sju år sedan."
"För sex år sedan slogs Smittskyddsinstitutet samman med Folkhälsoinstitutet. Det blev Folkhälsomyndigheten. Vet ni vad regeringen säger åt den myndigheten att ägna sig åt i det senaste regleringsbrevet, undertecknat av socialminister Lena Hallengren så sent som i mellandagarna?"
"Vid sidan av att löpande lämna ekonomiska prognoser ser den ut såhär:
Psykisk ohälsa bland migrantbarn. Utvecklingsprojekt inom alkohol-, narkotika-, dopnings- och tobaksområdet. Insatser för att förebygga spelproblem. Insatser för att främja lika rättigheter oavsett sexuell läggning, könsidentitet eller könsuttryck. Genomförande av EU:s tobaksproduktdirektiv. Dopingförebyggande arbete och nätverket PRODIS. Ett utvecklat dopingförebyggande arbete. Preciserad inriktning för arbetet med civilt försvar. Ändrat uppdrag om stöd till kunskapsutveckling. Ändrat uppdrag om informationsinsats inom psykisk hälsa och suicidprevention. Nationella minoriteter. Minskat och förenklat uppgiftslämnande."
Här är länk till artikeln
[länk]
Här är länk till regleringsbrevet till Folkhälsomyndigheten. Daterat 2019-12-30
[länk]
Jo jag tycker FHM gör ett fantastiskt bra arbete med de förutsättningar de har.
Hur i hela friden kan vi förstöra en så viktig sak som smittskyddshantering i ett land?
Till er som gillar FHM, ber jag om ursäkt. Ni visste säkert detta och därför försvarat kritiken på dem.
Jag ska aldrig mer klaga på dem. Felet sitter någon annan stans.
(jag hittade till detta genom inlägg på fantastiska Flashback)
Men jag är också delvis mycket med på din linje att mycket av kritiken ska egentligen riktas mot politiker och andra som skapat de förutsättningarna vi har idag. Det var inte FHM som lade ner beredskapslagren, det är inte FHM som sköter äldrevården osv. men det är dem som får kritik för det.
På samma sätt tycker jag det verkar som att journalisterna nu ibland pressar på och undrar om FHM kommer skärpa rekommendationer ”eftersom folk inte följer dem”. Det handlar ju inte om att FHMs rekommendationer är fel utan om att de inte följs så mycket som behövs och det är inte FHMs fel men det verkar journalisterna inte förstå. Det behövs snarare informationskampanjer och liknande (av FHM) , inte strängare rekommendationer vill jag hävda.
Redigerat av moderator:
Det blir så uppenbart när man hittar det verkliga problemet. Ungefär som varför jordfelsbrytaren löser ut då och då tills man hittar felet. Vi har sett dessa fatala misslyckanden på andra ställen också, Trafikverket, polisen och försvaret samt våra tåg i landet som inte ens fungerar när det är sommar.tusenett skrev:Aftonbladet hade också en artikel om förändringen för nåt tag sedan ang FHM och Smittskyddsinstitutet [länk]
Men jag är också delvis mycket med på din linje att mycket av kritiken ska egentligen riktas mot politiker och andra som skapat de förutsättningarna vi har idag. Det var inte FHM som lade ner beredskapslagren, det är inte FHM som sköter äldrevården osv. men det är dem som får kritik för det.
På samma sätt tycker jag det verkar som att journalisterna nu ibland pressar på och undrar om FHM kommer skärpa rekommendationer ”eftersom folk inte följer dem”. Det handlar ju inte om att FHMs rekommendationer är fel utan om att de inte följs så mycket som behövs och det är inte FHMs fel men det verkar journalisterna inte förstå. Det behövs snarare informationskampanjer och liknande (av FHM) , inte strängare rekommendationer.
Men de går inte in djupare på här för då blir vi OT.
Den här nyheten för mig ger bra förklaring till de uttalanden AT gjort där bl.a. det sågs som ojämlikt att en del fick jobba hemifrån. Har senare ändrats till en rekommendation
Från första punkten i regleringsbrevet
"Jämställdhetsintegrering
Folkhälsomyndigheten ska redovisa resultat av de åtgärder avseende jämställdhetsintegrering som vidtagits för att myndighetens verksamhet ska bidra till att uppnå målen för jämställdhetspolitiken."
Kul att man kan lära sig något nytt av den här smittan.
Tråkigt dock att covid19 inte är ett dugg jämställt, då det stora flertalet som drabbas hårdast är män.optimum skrev:
Det blir så uppenbart när man hittar det verkliga problemet. Ungefär som varför jordfelsbrytaren löser ut då och då tills man hittar felet. Vi har sett dessa fatala misslyckanden på andra ställen också, Trafikverket, polisen och försvaret samt våra tåg i landet som inte ens fungerar när det är sommar.
Men de går inte in djupare på här för då blir vi OT.
Den här nyheten för mig ger bra förklaring till de uttalanden AT gjort där bl.a. det sågs som ojämlikt att en del fick jobba hemifrån. Har senare ändrats till en rekommendation
Från första punkten i regleringsbrevet
"Jämställdhetsintegrering
Folkhälsomyndigheten ska redovisa resultat av de åtgärder avseende jämställdhetsintegrering som vidtagits för att myndighetens verksamhet ska bidra till att uppnå målen för jämställdhetspolitiken."
Kul att man kan lära sig något nytt av den här smittan.
Där finns det lite att jobba med i god svensk jämställdhetsanda
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Du måste skilja på jämställdhet och jämlikhet. Det första handlar om kön och det andra om vilka grupper som helst t.ex. socioekonomiska grupper (se t.ex. Wikipedia).optimum skrev:
Den här nyheten för mig ger bra förklaring till de uttalanden AT gjort där bl.a. det sågs som ojämlikt att en del fick jobba hemifrån. Har senare ändrats till en rekommendation
Från första punkten i regleringsbrevet
"Jämställdhetsintegrering
Folkhälsomyndigheten ska redovisa resultat av de åtgärder avseende jämställdhetsintegrering som vidtagits för att myndighetens verksamhet ska bidra till att uppnå målen för jämställdhetspolitiken."
