2 360 802 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag vill nog påstå att om du ändrar ordet ”FHM” till ”Sverige” eller ”Myndighetssverige” så träffar din analys mycket mer rätt.optimum skrev:
Jag och några kollegor till har i senaste månaden gjort klart riskanalyser för vad som kommer hända på vårt företag om drygt ett år för ett större projekt.
Där finns ett antal saker vi identifierat som vi ska ta hand om före det inträffar.
Alltså helt vanligt strukturerat arbete.
Och vi gör det i god tid så vi hinner åtgärda tänkbara risker.
Om FHM gjort samma för en pandemi så borde man hittat ett antal saker att ta hand om före de sker.
Om FHM gjort det och kommit med åtgärdsplaner till nuvarande och tidigare regering och de inte velat genomföra det är det allvarligt.
OM FHM inte gjort detta är det ännu värre då det rimligen bör ligga i deras ansvar att göra sådant.
Alltså en pandemi är en smitta spridd över stora delar av jorden.
Då kan man knappast räkna med att det går att köpa in utrustning från övriga delar av världen för det kommer bli konkurrens om att få köpa sådant från många länder. Då har man egna beredskapslager. Inte så svårt att räkna ut.
En pandemi skulle ju kunna tänkas komma in på äldreboenden och hur skyddar man både brukare och personal mot en smitta.
En pandemi borde belasta sjukvården och behov av utrustning och skydd.
Då är det korkat att införa centrala lager och hantering EFTER smittan brutit ut i landet och sjukvårdsmaterial tar slut på vissa sjukhus.
Då är det osmart att sätt ihop massa regler om hur folk ska göra för sådant borde funnits för många år sedan.
SARS cov-1 borde varit en väckarklocka.
Tillbaka till våra riskanalyser.
Självklart kommer vi genomföra och säkra upp samtliga risker vi hittat.
Visst vi kan ha missat något men vi har troligen hittat de flesta tänkbara riskerna som kan hända i vårat projekt.¨
Inte väntar vi till folk skadats och avlider innan vi sätter upp avspärrningar och informerar om nya risker.
Jämför med ett bygge. De sätter upp skydden på taket mm innan folk ramlat ned.
Ja man gör riskanalyser på lite större byggen också. Självklart.
Nej vi är inga hjältar utan sköter bara vårt jobb.
Undrar hur den riskanalys och åtgärdsplan som FHM borde gjort för 10 år sedan minst ser ut? Finns den ens?
Ni som snackar om olika läger här på forumet borde givetvis ha sett denna.
Eller är ni så naiva att tror att det går fixa efter folk skadats eller avlider?
Eller är bristerna i en sådan riskanalys så grava att man nu måste sitta och hitta på saker när vi sitter mitt i skiten?
Visst man kan behöva justera vissa saker när man får bättre insyn i saker men det mesta borde suttit där före det händer.
De är ju proffs på just hantera folkets hälsa.
Ja sådant får vi förhoppningsvis svar på i den kommission om regeringens hantering av coronapandemin som förhoppningsvis kommer genomföras.
[länk]
"Den 7 maj gav statsminister Stefan Löfven besked om att regeringen avser tillsätta en kommission om hanteringen av covid-19. Idag meddelar statsministern att regeringen avser att fatta beslut om en kommission innan sommaren."
Varför tvekar man?
Fatta beslutet och genomför den för då kanske vi kan hantera kriser bättre nästa gång.
Det har tydligen funnits en del utredningar och annat som har gjorts som kommit fram till brister och det pekats ut vilka som ska göra vad men där de utpekade myndigheterna inte gjort det de ålagts att göra eller så har de tolkat uppgiften på ett sådant sätt att det blivit ett glapp. Oklara ansvarsförhållanden och politiska beslut har också spelat in.
Här finns något som kanske skulle kunna kallas FHM:s pandemiplan: https://www.folkhalsomyndigheten.se...p-hur-vi-forbereder-oss-ett-kunskapsunderlag/ sid 10-12 visar vilka aktörer som har vilket ansvar.
Sid 14 står att myndigheter, kommuner och regioner ska göra risk och sårbarhetsanalyser och hänvisar till MSB om hur det kan göras https://www.msb.se/sv/amnesomraden/...tsanalyser/stod-i-risk--och-sarbarhetsanalys/
Så FHM är nog som sagt inte den enda ensamma aktören som man ska peka finger åt för de brister som framkommit.
Redigerat av moderator:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag tycker att det är intressant att jämföra sig med de länder som är hårdast drabbade.T TAR12 skrev:
En sak som man tydligt ser i den kurvan är en trappa som går rakt upp och att varje helg som en avsats.
Tegnell säger att kurvan går stadigt nedåt men men så verkar det inte vara, om nu den bilden stämmer?
Kolla den här istället som tar bättre hänsyn till eftersläpningar i rapporteringen:Hyltran från Veglemyren skrev:
https://adamaltmejd.se/covid/
”Sverige borde ha satt in fler åtgärder mot coronaviruset redan från början. Det säger statsepidemiolog Anders Tegnell i en intervju med Ekot.”
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7487188
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7487188
Det finns en pandemi-plan. Jag har dock inte läst den. Har du?optimum skrev:
Detta ligger inte under FHM's ansvar. De är en samling medicinsk kunniga, inte kunniga i logistik och sånt. Ansvaret för lager ligger ute i regionerna och olika boenden. Om någon statlig instans skulle ha ansvaret så borde det vara MSB som är bättre lämpade för sådana frågor. Visst kan man lägga över ansvaret på FHM i framtiden, då måste FHM's storlek öka och de måste skaffa sig sådan kompetens.optimum skrev:
Det får man ju hoppas att de som driver äldreboenden har någon koll på, att de ser till att sin personal är utbildad osv.optimum skrev:
Det är ungefär som med mitt företag. Jag kan ju göra något fel så att någon dör, och det blir ju inte Elsäkerhetsverkets fel. Elsäkerhetsverket har talat om att elinstallationer ska vara säkra, men det blir mitt ansvar att det blir så i praktiken.
Ja det är korkat. Skedde det, gick sjukhusens lager alltså över till central lagerhantering mitt i krisen?optimum skrev:
Vilka regler är det du talar om. Jag kan omöjligt gissa vad du tänker på här ...optimum skrev:
Var det inte det? Vad hände då, där för nästan 20 år sedan? Kom den första pandemiplanen då, eller skrev man en ny. Jag har ingen aning, men finns det enligt dig någon anledning att tro att det inte blev någon väckarklocka.optimum skrev:
Ja, jag vet att det nästan är omöjligt att bevisa det som inte hänt ...
optimum skrev:
Jag och några kollegor till har i senaste månaden gjort klart riskanalyser för vad som kommer hända på vårt företag om drygt ett år för ett större projekt.
Där finns ett antal saker vi identifierat som vi ska ta hand om före det inträffar.
Alltså helt vanligt strukturerat arbete.
Och vi gör det i god tid så vi hinner åtgärda tänkbara risker.
Om FHM gjort samma för en pandemi så borde man hittat ett antal saker att ta hand om före de sker.
Om FHM gjort det och kommit med åtgärdsplaner till nuvarande och tidigare regering och de inte velat genomföra det är det allvarligt.
OM FHM inte gjort detta är det ännu värre då det rimligen bör ligga i deras ansvar att göra sådant.
Alltså en pandemi är en smitta spridd över stora delar av jorden.
Då kan man knappast räkna med att det går att köpa in utrustning från övriga delar av världen för det kommer bli konkurrens om att få köpa sådant från många länder. Då har man egna beredskapslager. Inte så svårt att räkna ut.
En pandemi skulle ju kunna tänkas komma in på äldreboenden och hur skyddar man både brukare och personal mot en smitta.
En pandemi borde belasta sjukvården och behov av utrustning och skydd.
Då är det korkat att införa centrala lager och hantering EFTER smittan brutit ut i landet och sjukvårdsmaterial tar slut på vissa sjukhus.
Då är det osmart att sätt ihop massa regler om hur folk ska göra för sådant borde funnits för många år sedan.
SARS cov-1 borde varit en väckarklocka.
Tillbaka till våra riskanalyser.
Självklart kommer vi genomföra och säkra upp samtliga risker vi hittat.
Visst vi kan ha missat något men vi har troligen hittat de flesta tänkbara riskerna som kan hända i vårat projekt.¨
Inte väntar vi till folk skadats och avlider innan vi sätter upp avspärrningar och informerar om nya risker.
Jämför med ett bygge. De sätter upp skydden på taket mm innan folk ramlat ned.
Ja man gör riskanalyser på lite större byggen också. Självklart.
Nej vi är inga hjältar utan sköter bara vårt jobb.
Undrar hur den riskanalys och åtgärdsplan som FHM borde gjort för 10 år sedan minst ser ut? Finns den ens?
Ni som snackar om olika läger här på forumet borde givetvis ha sett denna.
Eller är ni så naiva att tror att det går fixa efter folk skadats eller avlider?
Eller är bristerna i en sådan riskanalys så grava att man nu måste sitta och hitta på saker när vi sitter mitt i skiten?
Visst man kan behöva justera vissa saker när man får bättre insyn i saker men det mesta borde suttit där före det händer.
De är ju proffs på just hantera folkets hälsa.
Ja sådant får vi förhoppningsvis svar på i den kommission om regeringens hantering av coronapandemin som förhoppningsvis kommer genomföras.
[länk]
"Den 7 maj gav statsminister Stefan Löfven besked om att regeringen avser tillsätta en kommission om hanteringen av covid-19. Idag meddelar statsministern att regeringen avser att fatta beslut om en kommission innan sommaren."
Varför tvekar man?
Fatta beslutet och genomför den för då kanske vi kan hantera kriser bättre nästa gång.
Du har vissa poänger, men samtidigt finns det nog en del skillnader mellan att driva ett företag med några hundra anställda och att driva ett helt land. Att göra en riskanalys för ett begränsat projekt är (relativt) lätt. Att göra det för alla möjliga risker och därefter förbereda och planera är snäppet svårare.
Genom att optimera resurserna så som det gjorts med exvis skyddsutrustning har samhället sparat mycket. Jag har ingen siffra men antar att det måste kosta miljarder årligen att ha beredskapslager, likt Finland. Dessa pengar har vi fått i form av minskade skatter. Vi har ju som kollektiv röstat på denna politik, så jag tycker det är lite klent att nu sitta och snyfta. Vi kan ju göra något åt det och kanske vara mer förberedd till nästa kris, vilket troligen inte kommer vara en pandemi likt denna.
jag anser att det är för tidigt att analysera om någons strategi var den rätta, för vi har inte facit. Troligen om så där fem år vet vi, och då får väl ansvariga stå till svars.
jag anser att det är för tidigt att analysera om någons strategi var den rätta, för vi har inte facit. Troligen om så där fem år vet vi, och då får väl ansvariga stå till svars.
Oj, vilken lavin av alt-right smörja.
Jag är i åsiktsmässigt förmodligen i mitten av kurvan med en dragning åt den sidan som värnar lite mer om ekonomin och framtiden än jag tror folk i gemen.
Anser att detta är ganska enkelt, från där vi sitter alltså. Första ställningstagandet gäller om man tror på upplysningen, kunskap, valet här står mellan en grupp månniskor med relevant utbildning, mycket erfarenhet (i detta fallet av flera pandemier), och ett stort professionellt nätverk, både nationellt och internationellt, och å andra sidan i Sverige en fd svetsare (för Danmark med Mette i spetsen någon som aldrig haft ett riktigt jobb och detsamma verkar gälla för Sanna i Finland, som exempel).
Dvs tror man verkligen att en ensam människa, utan utbildning, erfarenhet eller nätverk att rådfråga, genomgående tar bättre beslut? Det förbluffar mig att någon verkligen tror det.
Detta är ett svårt val för vissa eftersom antielitismen gror så frodigt i vissa delar av samhället men för mig enkelt, jag väljer kunskap. Detta är ju ett byggforum och jag tror valet hade varit enklare om vi drog det dit, hur många skulle välja en murare för att sätta in vv-beredaren, istället för en rörmokare?
Sen tror jag att skillnaderna mellan Sveriges och andra länders åtgärder överdrivs starkt, ser återkommande hur andra länders motsvarighet till FHM gång på gång säger samma sak, att egentligen, bakom bling bling och annat så är skillnaderna rätt små.
De skillnader som finns kan nog till viss del hänföras till att länder har olika regelverk, strukturer, resursfödelningar etc, man får helt enkelt laga efter läge. Ovanpå detta får också läggas diverse politiskt introducerade åtgärder, som gång på gång påpekas av deras FHM, de som kan sånt här påpekar har varit verkningslöst men syftar till att tillfredsställa befolkningens önskningar.
Detta förvånar mig inte alls, det gäller för alla områden, ju bättre du är ju färre val finns det. Jag kan rekommendera en väldigt bra bok som belyser detta ämne, "The Next 100 Years: A Forecast for the 21st Century", av George Friedman, här förklaras bland annat att ett parti chack för en medelmåtta verkar innehålla 20 möjliga öppningsdrag men för en världsspelare finns det väldigt få, alla andra leder till snabb förlust.
Detta återkommer inom alla områden, för de som är pandemiexperter, finns det vissa verktyg och de är detsamma för alla världsspelare, oavsett vilket land de jobbar i. Ovanpå detta har sedan lagts amatörens tilltag och personligen väljer jag som sagt bort amatören till fördel för experten, när jag kan.
Jag tror heller inte att de i ledande ställning på FHM är vare sig styrda från yttre rymden, deltar i en komplott mot Sverige å främmande makts vägnar, eller har en egen agenda som skulle vara något annat än allas bästa. Detta antyds också återkommande i dessa, i mina ögon, galna inlägg.
Så till det som kanske kan anses vara pudelns kärna, gör de fel eller rätt, svaret är nog både och men eftersom de går den väg som både är beprövad och föredragen av de som jobbar med sånt här så gör de förmodligen mer rätt än fel.
Däremot gör de länder som varit drivande i att fördjupa krisen i världen genom populistiska och verkningslösa men oerhört dyra åtgärder mer fel än rätt och kostnaden för detta är vi med och betalar. Både direkt genom någon sorts gåvor till andra länder inom EU och indirekt genom att vår exportekonomi går på knäna.
På längre sikt leder det till större klyftor i världen och alla kan just nu se vad som pågår i USA när dessa klyftor blir för smärtsamma. Världen har varit på väg att bli en bättre plats och många i fattigdom har fått hopp, detta ska nu ryckas ur händerna på dem och jag tror inte de släpper taget så enkelt, alltid värre att släppa något man haft. Det kan ge mycket tråkiga konsekvenser framöver.
'nough said.
Jag är i åsiktsmässigt förmodligen i mitten av kurvan med en dragning åt den sidan som värnar lite mer om ekonomin och framtiden än jag tror folk i gemen.
Anser att detta är ganska enkelt, från där vi sitter alltså. Första ställningstagandet gäller om man tror på upplysningen, kunskap, valet här står mellan en grupp månniskor med relevant utbildning, mycket erfarenhet (i detta fallet av flera pandemier), och ett stort professionellt nätverk, både nationellt och internationellt, och å andra sidan i Sverige en fd svetsare (för Danmark med Mette i spetsen någon som aldrig haft ett riktigt jobb och detsamma verkar gälla för Sanna i Finland, som exempel).
Dvs tror man verkligen att en ensam människa, utan utbildning, erfarenhet eller nätverk att rådfråga, genomgående tar bättre beslut? Det förbluffar mig att någon verkligen tror det.
Detta är ett svårt val för vissa eftersom antielitismen gror så frodigt i vissa delar av samhället men för mig enkelt, jag väljer kunskap. Detta är ju ett byggforum och jag tror valet hade varit enklare om vi drog det dit, hur många skulle välja en murare för att sätta in vv-beredaren, istället för en rörmokare?
Sen tror jag att skillnaderna mellan Sveriges och andra länders åtgärder överdrivs starkt, ser återkommande hur andra länders motsvarighet till FHM gång på gång säger samma sak, att egentligen, bakom bling bling och annat så är skillnaderna rätt små.
De skillnader som finns kan nog till viss del hänföras till att länder har olika regelverk, strukturer, resursfödelningar etc, man får helt enkelt laga efter läge. Ovanpå detta får också läggas diverse politiskt introducerade åtgärder, som gång på gång påpekas av deras FHM, de som kan sånt här påpekar har varit verkningslöst men syftar till att tillfredsställa befolkningens önskningar.
Detta förvånar mig inte alls, det gäller för alla områden, ju bättre du är ju färre val finns det. Jag kan rekommendera en väldigt bra bok som belyser detta ämne, "The Next 100 Years: A Forecast for the 21st Century", av George Friedman, här förklaras bland annat att ett parti chack för en medelmåtta verkar innehålla 20 möjliga öppningsdrag men för en världsspelare finns det väldigt få, alla andra leder till snabb förlust.
Detta återkommer inom alla områden, för de som är pandemiexperter, finns det vissa verktyg och de är detsamma för alla världsspelare, oavsett vilket land de jobbar i. Ovanpå detta har sedan lagts amatörens tilltag och personligen väljer jag som sagt bort amatören till fördel för experten, när jag kan.
Jag tror heller inte att de i ledande ställning på FHM är vare sig styrda från yttre rymden, deltar i en komplott mot Sverige å främmande makts vägnar, eller har en egen agenda som skulle vara något annat än allas bästa. Detta antyds också återkommande i dessa, i mina ögon, galna inlägg.
Så till det som kanske kan anses vara pudelns kärna, gör de fel eller rätt, svaret är nog både och men eftersom de går den väg som både är beprövad och föredragen av de som jobbar med sånt här så gör de förmodligen mer rätt än fel.
Däremot gör de länder som varit drivande i att fördjupa krisen i världen genom populistiska och verkningslösa men oerhört dyra åtgärder mer fel än rätt och kostnaden för detta är vi med och betalar. Både direkt genom någon sorts gåvor till andra länder inom EU och indirekt genom att vår exportekonomi går på knäna.
På längre sikt leder det till större klyftor i världen och alla kan just nu se vad som pågår i USA när dessa klyftor blir för smärtsamma. Världen har varit på väg att bli en bättre plats och många i fattigdom har fått hopp, detta ska nu ryckas ur händerna på dem och jag tror inte de släpper taget så enkelt, alltid värre att släppa något man haft. Det kan ge mycket tråkiga konsekvenser framöver.
'nough said.
Förra året bränder, i år pandemi, nästa år något annat, varje händelse kräver stora resurser och "folk" kräver förberedelser mot allt. Det blir en grannlaga uppgift för våra politiker att skapa beredskap för allt, budgeten är nämligen noll, ingen vill betala! Tvärtom slänger de sig på röstknappen (i min kommun) så fort ett parti antyder att de kan dra ner skatten med 5 öre, oavsett vad priset blir för deras barn eller äldre (dessa är ju kommunens största utgiftsposter).trähandtag skrev:
Genom att optimera resurserna så som det gjorts med exvis skyddsutrustning har samhället sparat mycket. Jag har ingen siffra men antar att det måste kosta miljarder årligen att ha beredskapslager, likt Finland. Dessa pengar har vi fått i form av minskade skatter. Vi har ju som kollektiv röstat på denna politik, så jag tycker det är lite klent att nu sitta och snyfta. Vi kan ju göra något åt det och kanske vara mer förberedd till nästa kris, vilket troligen inte kommer vara en pandemi likt denna.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 845 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 845 inlägg
Anders Tegnell kastar sina Byggahus-beundrare framför tåget: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7487188
– Skulle vi stöta på samma sjukdom, med precis vad vi vet om den i dag, tror jag att vi skulle landa i att göra mittemellan det som Sverige gjorde och det som resten av världen gjort.
Någonstans mittemellan?
– Ja, jag tror att det finns förbättringspotential i det vi har gjort i Sverige, helt klart. Och det vore bra att veta mer exakt vad man ska stänga ner för att hindra smittspridningen bättre.
...
Skönt att det blir klarlagt att Sverige var helt oförberedda och agerade ogenomtänkt. Den kommande utredningen lär visa vidden av det.
– Skulle vi stöta på samma sjukdom, med precis vad vi vet om den i dag, tror jag att vi skulle landa i att göra mittemellan det som Sverige gjorde och det som resten av världen gjort.
Någonstans mittemellan?
– Ja, jag tror att det finns förbättringspotential i det vi har gjort i Sverige, helt klart. Och det vore bra att veta mer exakt vad man ska stänga ner för att hindra smittspridningen bättre.
...
Skönt att det blir klarlagt att Sverige var helt oförberedda och agerade ogenomtänkt. Den kommande utredningen lär visa vidden av det.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Vi har ju gjort riskanalys er tidigare (för krig) och då vidtagit de behövliga åtgärderna, beredskapslager av masker, mediciner och fältsjukhus, sen när man bedömde att det inte kommer att bli några krig så tog man inte någon hänsyn till eventuella pandemier utan lät avveckla alltihop och gjorde dessutom om folkhälsomyndigheten till nån sorts genus myndighetT tanaris skrev:Du har vissa poänger, men samtidigt finns det nog en del skillnader mellan att driva ett företag med några hundra anställda och att driva ett helt land. Att göra en riskanalys för ett begränsat projekt är (relativt) lätt. Att göra det för alla möjliga risker och därefter förbereda och planera är snäppet svårare.
https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/en-fyrkantig-myndighet-blev-livsstilsseminarium-/
Nån tidigare skrev ju att fhm behövde fler anställda om de fick större ansvar, mitt svar är att ta bara bort de helt onödiga genusvetarna och låt dem göra något vettigt istället
Multiman: Någon har tydligen svårt att förstå.
Det kommer inte att finnas något land som i efterhand kan säga att de gjort allt rätt. Nu har det ju visat sig att stora delar av smittan kommer från andra källor än den kända i Italien och Kina. Så den hårdare linjen mot Italienresenärer som många då förespråkade skulle inte hjälpt.
I efterhand så skulle man nog satt in de allmänna restriktionerna tidigare.
Men samtidigt kan man inte säkert säga att det skulle funkat bättre.
Det kommer inte att finnas något land som i efterhand kan säga att de gjort allt rätt. Nu har det ju visat sig att stora delar av smittan kommer från andra källor än den kända i Italien och Kina. Så den hårdare linjen mot Italienresenärer som många då förespråkade skulle inte hjälpt.
Håller med och ovanpå detta tror jag att "rätt" är så olika saker för olika människor. Det är ju som ett skjutreglage, extremerna är noll döda av Corona men många döda av åtgärder och på andra sidan många döda av Corona men inga övriga konsekvenser och bara i den här tråden finns det nog många olika föredragna inställningar på den regeln.D Daniel 109 skrev:Någon har tydligen svårt att förstå.