Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
optimum optimum skrev:
Jag vet, jag har också gått i skolan. Du behöver inte märka ord. Försök se saker i sitt sammanhang.
Det blir ju lite svårt med det när du skriver om att orsaken till att Tegnell pratade om jämlikhet skulle grundas på en punkt om jämställdhet.
 
  • Gilla
Ingenjören och 5 till
  • Laddar…
J
pacman42 pacman42 skrev:
I Fredrik Reinfeldts nya familj är det 3-åringen som smittat sin mor som sedan smittat vidare:
- [länk]

"Den treåriga dottern var först lite krasslig, sedan blev sambon dålig och sedan han själv rejält sjuk."

Det är väl bevisat nu att barn smittar som vuxna (nästan), så det är ju inte förvånande.
Jaså? Det har nog resten av oss missat. Eller är beviset att Reinis treåring blev sjuk före mamman? Annars drar jag också slutsatser. Barn till fd statsministrar löper miljoner procent större risk att drabbas av corona.
 
Redigerat:
  • Haha
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Det blir ju lite svårt med det när du skriver om att orsaken till att Tegnell pratade om jämlikhet skulle grundas på en punkt om jämställdhet.
Optimum gillar inte att bli tillrättavisad, för har han inte rätt så har man bara missförstått vad han egentligen menar. Orden är inte så viktiga.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Sedan kan vi även gå tillbaka till varför många män har problem med bukfetma, höga blodfetter, högt blodtryck mm. Detta är biverkningar av lågt testosteronvärde som många män drabbas av.

Tyvärr så är kunskapen och förståelsen från vården väldigt låg, samt att gränsvärdena för att kunna få medicin är väldigt lågt satta - så många män behöver helt I onödan bli sjuka, tvingas medicinera mot sjukdomar och riskerar tidig död även i Covid-19.

Forskning (Bland annat i Sverige) finns om detta sedan mer än tio år, men man har inte ändrat riktlinjer och vård ändå. Det är tabu att behöva behandla folk med testosteron nämligen.

Ett litet stickspår, men det är ändå ytterst relevant i denna tråden då många av riskfaktorerna för män är sådana som en mer allmän testosteronbehandling av män skulle kunna minska kraftigt.

En bieffekt är också att ut skrivningen av potensläkemedel (exempelvis Viagra) troligen skulle minska kraftigt också.

Tänk vad man kan hitta när man gräver i vad det är som gör att män har så mycket mer hjärt- och kärlsjukdomar och därmed även ökad risk för allvarlig sjukdom vid Covid-19. ;)

Jag kommer definitivt att begära ett test av min läkare nästa gång, det vore skönt om man kunde få lite mer hjälp med att hålla nere blodtrycket och blodfetterna.
Blodtrycket kan man enkelt lösa genom att minimera intaget av kolhydrater och eventuellt faktiskt öka saltintaget. Blodfetter behöver inte sänkas, absolut inte med hjälp av medicinering. Människor med högt kolesterol lever faktiskt längre, och de flesta som dör i hjärt-kärlsjukdomar har lågt kolesterol. Kolesterol är helt avgörande för att kroppen ska kunna tillverka bla D-vitamin och testosteron.
Jag rekommenderar att du lyssnar på Uffe Ravnskov för att få en inblick, tex i denna intervju: https://www.podomatic.com/podcasts/feelgoodhavefun/episodes/2014-06-11T03_57_14-07_00 finns även i diverse poddspelare. Och Ravnskov är inte ensam om denna syn på kolesterolet, det finns forskare och läkare över hela världen som håller med honom.
Det viktigaste av allt, tänk på att du inte kan medicinera dig till god hälsa.
 
J Jocke Best skrev:
Mm men håll med om att du använder den artikeln för att den vid första anblicken ger stöd för den linje du driver här att de flesta som drabbas av covid kommer få hämta ut en rullator istället för en ny bil inom kort?

"Linjen" är om det vill kallla den så att ett okänt men inte obetydligt antal patienter aldrig kommer att bli helt åsteställda efter covid.

För egen del tror jag det rör sig om 5-10%.

Och håll med om att du medvetat misstolkar det jag skriver för att det passar din linje. Om du vill lura dig själv är det ju ok men andra kan ju också tro att det du skriver är sakligt och på så sätt blir förda bakom ljuset.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
"Linjen" är om det vill kallla den så att ett okänt men inte obetydligt antal patienter aldrig kommer att bli helt åsteställda efter covid.

För egen del tror jag det rör sig om 5-10%.

Och håll med om att du medvetat misstolkar det jag skriver för att det passar din linje. Om du vill lura dig själv är det ju ok men andra kan ju också tro att det du skriver är sakligt och på så sätt blir förda bakom ljuset.
Nej jag noterar att du ofta glider på sanningen och letar upp artiklar som på något sätt bekräftar dina teser, och sedan drar du delar av deras resonemang till sin spets. Detta är inte att misstolka vad du skriver. Stor skillnad.
Det är ni otrygga som levererar artikel efter artikel här om hur dåligt allt går i just Sverige så svårt för oss trygga att vara osakliga i några egna rapporter. Att vi kritiserar det som presenteras osakligt är en annan sak.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Nja det är möjligtvis vanligt hos övre medelålders patienter med högt blodtryck och diabetes. ?
Hade merparten både högt blodtryck och diabetes?

För det är väl inte så att du hittar på här i syfte att stärka din linje?
 
J Jocke Best skrev:
Nej jag noterar att du ofta glider på sanningen och letar upp artiklar som på något sätt bekräftar dina teser, och sedan drar du delar av deras resonemang till sin spets. Detta är inte att misstolka vad du skriver. Stor skillnad.

Då är du skyldig men att svara på var jag glidigt på sanningen i detta och min fråga i inlägget ovan.
 
J
Ulltand Ulltand skrev:
Hade merparten både högt blodtryck och diabetes?

För det är väl inte så att du hittar på här i syfte att stärka din linje?
Att något är vanligt behöver inte vara merparten. Det är väl just därför du tycker att 5 % med komplikationer exempelvis är alldeles för vanligt?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Då är du skyldig men att svara på var jag glidigt på sanningen i detta och min fråga i inlägget ovan.
Om du alldeles nyss skrev att jag är osaklig och driver en linje mot det du skriver här sedan länge så är det väl just det jag gjort hela tiden? Läs genom i stort sett alla svar till dig.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Hade merparten både högt blodtryck och diabetes?

För det är väl inte så att du hittar på här i syfte att stärka din linje?
Nu skrev inte Jocke något om merparten. Ett typexempel på hur du glider på sanningen ibland.

Men det var många i undersökningen du hänvisade till som hade högt blodtryck och andra riskfaktorer. Mer än vad som är normalt i den svensk befolkningen.
Se inlägg https://www.byggahus.se/forum/goto/post?id=3801796#post-3801796 som du svarade på i inlägg #23779.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu skrev inte Jocke något om merparten. Ett typexempel på hur du glider på sanningen ibland.

Men det var många i undersökningen du hänvisade till som hade högt blodtryck och andra riskfaktorer. Mer än vad som är normalt i den svensk befolkningen.
Se inlägg [länk] som du svarade på i inlägg #23779.

Skärp er! jag har översatt rukriken och länkat till undersökningen.

Jag gar inte skrivit något annat alls om riskgrupper. Det får man läsa fram själv,

Hade merparen högt blodtryck och diabetes eller fabulerar du fritt Jocke? Eller hur vanligt var detta tillstånd?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men det var många i undersökningen du hänvisade till som hade högt blodtryck och andra riskfaktorer..

Har jag skrivit någon som motsätter det?

Hur många är då så klart inttessant. Posta gärna det om du sitter på den datan
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Hade merparen högt blodtryck och diabetes eller fabulerar du fritt Jocke? Eller hur vanligt var detta tillstånd?
Men Jocke har ju inte påstått att merparten hade högt blodtryck och diabetes samtidigt.

Ulltand Ulltand skrev:
Skärp er! jag har översatt rukriken och länkat till undersökningen.

Jag gar inte skrivit något annat alls om riskgrupper. Det får man läsa fram själv,
Precis, det var just det jag och troligen Jocke gjorde. Vissa sjukdomar var överrepresenterade.

Ulltand Ulltand skrev:
Hur många är då så klart inttessant. Posta gärna det om du sitter på den datan
Det står ju i undersökningen och jag skrev lite utifrån det i inlägg #23779.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Jag har idag radikalt förändrat min syn på hur Folkhälsomyndigheten hittills lyckat hantera vår aktuella smitta av SARS-CoV-2
Med de förutsättningar de har och de krav som ställs på dem så har då hittills gjort ett fantastiskt jobb.

Och vad är det då som fått mig så radikalt förändra min syn på deras arbete? Jo detta.

"Fram till 2014 hade vi ett Smittskyddsinstitut. Vad det pysslade med hörs på namnet. I det sista regleringsbrevet – det är de instruktioner regeringen ger till sina myndigheter – skulle institutet, förutom att hålla koll på antibiotikaförskrivning, ägna sig åt vaccinering, insatser mot smittsamma sjukdomar som hiv och ansvara för skyddet mot spridning av allvarlig smitta.

Det var alltså 2013. Bara sju år sedan."


"För sex år sedan slogs Smittskyddsinstitutet samman med Folkhälsoinstitutet. Det blev Folkhälsomyndigheten. Vet ni vad regeringen säger åt den myndigheten att ägna sig åt i det senaste regleringsbrevet, undertecknat av socialminister Lena Hallengren så sent som i mellandagarna?"

"Vid sidan av att löpande lämna ekonomiska prognoser ser den ut såhär:

Psykisk ohälsa bland migrantbarn. Utvecklingsprojekt inom alkohol-, narkotika-, dopnings- och tobaksområdet. Insatser för att förebygga spelproblem. Insatser för att främja lika rättigheter oavsett sexuell läggning, könsidentitet eller könsuttryck. Genomförande av EU:s tobaksproduktdirektiv. Dopingförebyggande arbete och nätverket PRODIS. Ett utvecklat dopingförebyggande arbete. Preciserad inriktning för arbetet med civilt försvar. Ändrat uppdrag om stöd till kunskapsutveckling. Ändrat uppdrag om informationsinsats inom psykisk hälsa och suicidprevention. Nationella minoriteter. Minskat och förenklat uppgiftslämnande."


Här är länk till artikeln
[länk]

Här är länk till regleringsbrevet till Folkhälsomyndigheten. Daterat 2019-12-30
[länk]

Jo jag tycker FHM gör ett fantastiskt bra arbete med de förutsättningar de har.
Hur i hela friden kan vi förstöra en så viktig sak som smittskyddshantering i ett land?

Till er som gillar FHM, ber jag om ursäkt. Ni visste säkert detta och därför försvarat kritiken på dem.
Jag ska aldrig mer klaga på dem. Felet sitter någon annan stans.


(jag hittade till detta genom inlägg på fantastiska Flashback)
Men hallå? Den där postades och diskuterades här redan i mars. Att komma på den nu och hänvisa till Flashback känns inte sådär jättefantastiskt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
optimum och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.