2 356 863 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Syrgas är inte farlig tänk bara på att jordens atmosfär består av 21% syrgas.useless skrev:
Det finns väl en massa säkerhetsregler och restriktioner runt syrgas kopplade till vilken mängd man förvarar i/vid en viss anläggning?
Visst, det är ett nationellt krisläge, men på gängse svenskt byråkratimanér är det inte bara att köra ut ett lastbilslass syrgas till varje vårdhem istället för den vanliga 5-kiloskrukan.
Argument att syrgas är farlig är larvigt jämför med hur mycket brandfarliga vätskor och gaser i vätskeform som fraktad runt i vårt land. Och tänk bara på all bensin och diesel som finns i de blir som står parkerade utanför våra vårdhem och övriga byggnader i vårt land.
Ge ett exempel på en betydelsefull olycka där syrgasflaskor har varit orsaken?
Va?Hyltran från Veglemyren skrev:
Om vi för ett ögonblick antar att Tallinger drivs helt och hållet av en vilja att rädda liv, så behöver ju inte det betyda att det gäller de han tar hjälp av. Det finns gott om människor som mer än gärna utnyttjar andra. Jag förstår fortfarande inte hur två flaskor i en container och lite tillbehör kan kosta en miljon. Dessutom finns det ju gott om andra möjligheter att få in kapital till gångbara affärsidéer än att be regeringen om pengar.Hyltran från Veglemyren skrev:
De undersköterskor, sjuksköterskor och läkare som just nu sliter med sjuka covid19 sjuka och räddar liv världen över tjänar också pengar.
Videon visar hur man på ett bra sätt kan kombinera två uppfinningar (stor syrgasflaska och lastbil) och på så sätt högst väsentligt underlätta transporten av syrgas i detta land. Så att fler skulle kunna få syrgas och överleva.
Så gör man i till exempel Norge och är en av orsakerna till att de inte har 5370 döda i covid19.
Även om man fortsätter att göra med syrgasen som vi gör nu kommer fortfarande någon att tjäna pengar på syrgas i detta land.
Om Tallinger bara ville tjäna pengar kunde han lika gärna jobbat kvar som läkare.
Jag tycker bara det är skumt att ingen annan än de själva (och kanske du och Staffan2000 då) verkar anse att deras idé är särskilt revolutionerande eller ens användbar. Jag har svårt att tro att förklaringen till det är en konspiration som går ut på att äldre ska dö.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 810 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 810 inlägg
T tanaris skrev:
http://www.saob.se/artikel/?unik=T_3009-0074.m2ghHyltran från Veglemyren skrev:
3) om (mindre) cylinderformad behållare; särsk. om kortare sådan av tunn formbar metall l. plast tillsluten i ena ändan o. med skruvkork i andra (använd ss. förpackning av (tjock)flytande massa (i sht färg l. lim l. livsmedel l. salva o. d.)); äv. dels ss. måttsord, dels om själva innehållet. Tuberna innehåller komprimerad luft. Köp kaviar, två tuber. Kläm inte mitt på tuben! Nu är färgen slut! Har du något hvitt? Nu gudan nåda ä’ inte alla tuberna så klämda, så – du måste ge mig färg, Lundell. Strindberg RödaR 81 (1879). Smältost saluföres inslagen i stanniol, på tub samt i olika förpackningar. StKokb. 112 (1940). (Gummisulorna) förpackas parvis i kartong, som även innehåller en tub gummilösning för fastsättning samt bruksanvisning. Varulex. Beklädn. 420 (1945). Det kräver stor apparatur (att tillverka tandkräm), och det är långt billigare att offra en krona på att köpa en tub. Holm AlltFläck. 94 (1946). Tub med huvudvärkstabletter. Mankell Villospår 139 (1995). Raklöddret stod ensamt på en hylla och deodoranten hade gott om plats bredvid tuben med hudkräm. Ingemarsson SmåCitr. 250 (2004). — jfr FÄRG-, RADIUM-, SKO-KRÄMS-, STOMATOL-, SYRGAS-, TANDKRÄMS-TUB m. fl.
Redigerat:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Vart får du det ifrån att en begagnad lätt lastbil och två gasflaskor kostar en miljon?T tanaris skrev:Va?
Om vi för ett ögonblick antar att Tallinger drivs helt och hållet av en vilja att rädda liv, så behöver ju inte det betyda att det gäller de han tar hjälp av. Det finns gott om människor som mer än gärna utnyttjar andra. Jag förstår fortfarande inte hur två flaskor i en container och lite tillbehör kan kosta en miljon. Dessutom finns det ju gott om andra möjligheter att få in kapital till gångbara affärsidéer än att be regeringen om pengar.
Jag tycker bara det är skumt att ingen annan än de själva (och kanske du och Staffan2000 då) verkar anse att deras idé är särskilt revolutionerande eller ens användbar. Jag har svårt att tro att förklaringen till det är en konspiration som går ut på att äldre ska dö.
Och vad är det för fel med att någon vill tjäna pengar genom att rädda liv?
Jag, Tallinger, några till här och hela Norge tror på den idén
Det är så man har levererat syrgas i Norge i 30 år nu.
Och det är märkligt att man har slutat med det i Sverige.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 810 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 810 inlägg
Hur ska du ha det? Blott två exempel nedan på din inkonsekvens med hur du debatterar, med ett enda fokus, slå ner all kritik mot den svenska modellen.BirgitS skrev:
BirgitS skrev:
Precis, man kan inte jämföra länder med varandra för de har olika förutsättningar, allt sånt när det gäller täthet, användning av lokaltrafik och antal smittspridare som kommer in i landet samtidigt gör att länder får olika förlopp och påverkar vilka restriktioner som ger effekt. Sen får man se vad som väntar framöver när det gäller hur våg nummer två slår.
Precis som det är skillnad på Bryssel och Stockholm så är det skillnad på Stockholm och Oslo/Helsingfors.
BirgitS skrev:
All gas under tryck är farlig. Syrgas är farligt vid en brand och kan vara explosivt i kombination med fett.Hyltran från Veglemyren skrev:
Syrgas är inte farlig tänk bara på att jordens atmosfär består av 21% syrgas.
Argument att syrgas är farlig är larvigt jämför med hur mycket brandfarliga vätskor och gaser i vätskeform som fraktad runt i vårt land. Och tänk bara på all bensin och diesel som finns i de blir som står parkerade utanför våra vårdhem och övriga byggnader i vårt land.
Ge ett exempel på en betydelsefull olycka där syrgasflaskor har varit orsaken?
Och som jag skrev så är inte problemet framför allt av teknisk karaktär, utan det finns ett antal byråkratiska hinder till att bara köra ut en massa extra syrgas till olika ställen.
https://www.vardhandboken.se/vard-o...ing/oxygenbehandling/sakerhet-vid-behandling/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 088 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 088 inlägg
Nej, det är det inte.Hyltran från Veglemyren skrev:
https://www.dagensarena.se/innehall/darfor-skiljer-sig-dodligheten-nordens-aldrevard/
Så norrmännen har inte kunnat skydda sin äldsta och skröpligaste.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Adj7zM/skr-onyanserad-kritik-mot-aldreomsorgen
Alltså just ingen skillnad alls ens om man tittar på alla över 70 år oavsett var de bor.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Svensk byråkrati krånglar till det igen. Det funkar bra att göra så i Norge och säkert i resten av världen.useless skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 088 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 088 inlägg
Enligt deras egna pressmeddelande ville de ha sex miljoner för att plocka fram sex "enheter", vilket jag antar att det är vad som visades i filmen, dvs två flaskor för flytande syre, ett plåtskåp och lite kopplingsdetaljer. Tror inte någon lastbil ingick.Hyltran från Veglemyren skrev:
Vart får du det ifrån att en begagnad lätt lastbil och två gasflaskor kostar en miljon?
Och vad är det för fel med att någon vill tjäna pengar genom att rädda liv?
Jag, Tallinger, några till här och hela Norge tror på den idén
Det är så man har levererat syrgas i Norge i 30 år nu.
Och det är märkligt att man har slutat med det i Sverige.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 088 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 088 inlägg
Nu har jag ett flertal gånger i tråden tagit upp att jag tycker att fel beslut har tagits i Sverige.MultiMan skrev:
Jag tycker att det är fel att jämföra hur många som har dött i länder under delar av pandemin men eftersom några andra inte håller med utan kommer med diagram som visar några enstaka länder under några enstaka dagar och från det drar slutsatser som gäller månader och många länder så tycker jag att just genom att visa att om man väljer andra länder, drar ut till en månad osv. får helt andra kurvor, dvs. helt andra slutsatser, så visar det just hur meningslöst och fel det är att basera slutsatser på enstaka länder under enstaka dagar.
Förstår du då hur jag menar?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 088 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 088 inlägg
Nu var det väldigt många årtionden sen det fanns några ålderdomshem och de ålderdomshem som fanns är väldigt annorlunda än dagens äldreboenden, t.ex. sovsalar resp. enskilda lägenheter. På åldershemmen fanns garanterat ingen tillgång till syrgas.Staffan2000 skrev:
Men jag antar att det var en felskrivning.
Att ge syrgas till någon som har låg syremättnad kräver kunskap som de vanliga undersköterskorna och vårdbiträdena som finns på äldreboendena inte har samt en övervakning som det inte finns personal till. Det finns dock undantag på vissa ställen.
Så det är liksom inte att bara skicka ut syrgas och tro att det kan användas på ett säkert sätt, dvs. inte orsaka mer skada.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 810 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 810 inlägg
Nej, inte alls.BirgitS skrev:
Du glömmer valet att vara konsekvent och låta bli att kommentera inlägg som inte uppfyller dina högt ställda krav. Det är dock bara ett alternativ så länge du inte har betalt för att kommentera i den här tråden dygnet runt.
Jag låter bli att svara på en oerhörd mängd inlägg där mina åsikter går isär, men jag inte anser det värt besväret, håller för låg nivå eller på annat sätt inte kräver en reaktion.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 088 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 088 inlägg
Hehe, jag har då annat jobb under dessa månader precis som alla de andra år jag har skrivit många inlägg i forumet. Jag skriver då inte heller dygnet runt så du bara överdriver.MultiMan skrev:
Nej, inte alls.
Du glömmer valet att vara konsekvent och låta bli att kommentera inlägg som inte uppfyller dina högt ställda krav. Det är dock bara ett alternativ så länge du inte har betalt för att kommentera i den här tråden dygnet runt.
Jag låter bli att svara på en oerhörd mängd inlägg där mina åsikter går isär, men jag inte anser det värt besväret, håller för låg nivå eller på annat sätt inte kräver en reaktion.
Du får tycka vad du vill men jag tycker det är viktigt att svara på inlägg som förvränger fakta, för att låta sånt passera gör bara att fake news tolereras allt mer och då blir sånt dagens sanning i stället.