2 356 694 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Precis, det som är lite skrämmande är att i många fall har besluten på äldreboenden om hur vården ska gå till skett av läkare på distans och inte på plats. https://lakartidningen.se/aktuellt/...ga-aldre-dor-i-onodan-utan-korrekt-bedomning/ Det finns många artiklar som beskriver detta. Det ska bli intressant och se vad IVO kommer fram till i deras undersökning.Mikael_L skrev:
Vet du att det finns en obegränsad tillgång till alla sjuka som behöver syrgas? Eller pladdrar du bara på om syrgasproduktionen i största allmänhet, medans du har inte en susning om tillgången på ålderdomshemmen?Mikael_L skrev:
Staffan
Där träffade du huvet på spiken, jag pladdrade bara om produktionen i allmänhet.Staffan2000 skrev:
Men ändå, det visade sig att vi hade brist på munskydd och engångsförkläden, och tydligen ingen inhemsk produktion, men även brist på handsprit och där visade det sig att absolut-fabriken i Åhus kunde ställa om produktionen till handsprit.
Syrgas är samma sak, vi har inga problem att tillverka allt vårt behov inom landet.
Så jag är fortfarande intresserad av varför Hyltran f V tror/vet att det inte används i tillräcklig utsträckning inom vården. Är det en brist på syrgas, eller vad ...?
Boris Johnson and coronavirus: the inside story of his illness, länkHyltran från Veglemyren skrev:
Här säger de att talespersonen valde att inte svara på frågan.
[länk]
Nej det står inte ordagrant att han överlevde på grund av syrgas men om han låg på intensiven och fick syrgas tycker jag att man kan anta att detta var en av anledningarna till att han överlevde.
Jag hörde för övrigt att John Campbell visst är doktor![]()
Man kan väl tänka sig att det vart lite extra spring av läkare runt Boris och att man både ville vänta med att lägga honom i respirator och söva ner honom, men samtidigt inte vänta för länge om hans tillstånd skulle försämras. Då var det bra att ha ett eget rum på ett bra sjukhus. Han var ju inte vilken fet 50-åring om helst.
Den dr John Campell som blivit en populär och duktig youtuber är filosofie doktor, PhD, inte läkare, M.D..
På Amazon beskrivs han så här:
Dr. John Campbell is a Senior Lecturer in Nursing studies at the University of Cumbria. He has been a clinical nurse and a nurse tutor for over 30 years. In addition to writing books, he has also produced a range of videos and podcasts on various health and nursing related topics.
Vill man ha lite tidsfördriv på semestern kan man gratis ladda ner korsord från CampbellTeaching
https://campbellteaching.co.uk/free-crosswords/171/acute-respiratory-conditions
På sin site skriver han bland annat:
These media including videos, book, e book, articles, podcasts are not peer-reviewed...All comments are also for educational purposed only and must never replace advice from your own health care provider.
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
Dom har troligen inte fått fluorsköljning i skolan. På 70-talet kom tandsköterskan varje månad för att ge oss fluor ochunder de två minuternasom sköljningen tog matades vi med propaganda för tandhygien och hur man bäst besegrade de elaka tandfrollen. Dags alltså för mer fluorsköljning parat med instruktion i handtvätt.P Pin skrev:Det positiva är ju att de faktiskt jobbar, men allt för många är redan lågutbildade, okunniga och ointresserade av sitt jobb inom vården. Det finns tyvärr totalt inkompetent personal som inte kan följa den enklaste instruktion, personliga assistenter som smsar återbud 5 minuter innan de skulle börjat sitt pass. Jag kan ha haft otur, men min lista är ännu längre.
Finna naturligtvis mycket bra personal också, men att så stor andel inte ens kan tvätta händerna säger en hel del.
Sluta gissa och se verkligheten.Mikael_L skrev:
Det kan ju också vara så att hon ställde frågan till ledningen för alla regionerna;
"En pandemi kan vara påväg, hur är er beredskap och klarar sig förråden med material?"
Och fick svaret att allt var bra - det är lugnt.
Jag misstänker att hon inte åkte runt överallt och inventerade förråden personligen ...
Sjukvården.
Det är där belastningen kommer hamna vid en smittspridning typ denna. Enkelt att förstå.
Där vi bantat i flera år och där det inte finns några extra resurser.
Så hitta inte på massa saker nu med att de fått svar att det är lugnt.
Sjukvården där semestrar är begränsade på många ställen
Där vi letat efter IVA kunnig personal med andra tjänster idag.
Där vi letat efter IVA kunniga som gått i pension.
Där det är brist på respiratorer.
Där vi "snabbutbildat" annan personal till att kunna hantera en patient på IVA plats på två dagar när en riktig utbildning tar flera år.
Vi har "löst" mycket genom att skjuta på alla operationer som går att skjuta på men har ett berg med personer som snart måste opereras och denna pandemi är långt ifrån över.
Vi hade en organisation över sjukvårdsmaterial där det kunde finnas lite att fördela på vissa platser mm. Har nu ändrats.
Vi har upphandling med företag som tidigare visat sig bristfälliga.
osv.
Detta ÄR INTE bra beredskap.
Har du själv någon insyn i hur det har varit inom sjukvården eller gissar du?
Jag har det.
Däremot när budskapet om vår beredskap gick ut visste jag inte hur dåligt det var med förråd av skyddsutrustning och mediciner vilket vi nu sett vara riktigt dåligt. Det kan vara så att hon inte visste om men borde väl för katten varit sådant de haft koll på. Eller ville de inte inse hur det såg ut?
Visir och munskydd. Där flera företag med 3D-printrar gjort hållare och jagat overheadfilm för att tillverka och skänka till sjukvården. Jo även vi har kört våra 3D-printrar för sådant. Munskydd har vi troligen ljugit om deras skyddseffekt för att de få som fanns skulle gå till sjukvården. Helt rätt att de vi har ska till sjukvården men det är fortfarande hopplöst att få tag i riktiga om man skulle vilja ha.
Vi har sålt ut för mycket produktion av tillverkning av skyddsutrustning att det är för jävligt illa. Och då tro man kan beställa från andra länder vid en pandemi. Så naivt.
Vår bild om svensk beredskap som gick ut var fejk. Det kan de flesta förstå.
"Konungen är naken"
(jag tror du vet vart det citatet kommer ifrån och varför)
Det vi misstänkte skulle ske och nu ser vi resultatet
"Fördubbling av smittfall bland studenter i väst"
"Sedan vecka 23, då många gymnasieelever tog studenten i Västra Götaland, har antalet bekräftade fall av coronavirus i årskullen fördubblats i regionen, rapporterar Göteborgs-Posten.
– Studentfirandena, kramkalasen och festerna har med all sannolikhet bidragit till en smittspridning, säger regionens biträdande smittskyddsläkare Leif Dotevall."
https://www.fplus.se/fordubbling-av-smittfall-bland-studenter-i-vast/a/kJ2x0B
Det är inte över än, hur svårt kan det vara att förstå detta?
Snart kommer vi se effekten från midsommar, snart från semesterfirare.
De vi skulle skydda med rutiner som aldrig kom.
De som överläts till branschorganisationen Visita och hotell och restaurangfacket.
Överlät till de som värnar om medlemsföretagens ekonomi och sysselsättningen.
Så jäkla dåligt skött.
Jag tror vi kommer se en ny våg av smittspridning redan nu i sommar.
Jag hoppas givetvis att jag har fel.
"Fördubbling av smittfall bland studenter i väst"
"Sedan vecka 23, då många gymnasieelever tog studenten i Västra Götaland, har antalet bekräftade fall av coronavirus i årskullen fördubblats i regionen, rapporterar Göteborgs-Posten.
– Studentfirandena, kramkalasen och festerna har med all sannolikhet bidragit till en smittspridning, säger regionens biträdande smittskyddsläkare Leif Dotevall."
https://www.fplus.se/fordubbling-av-smittfall-bland-studenter-i-vast/a/kJ2x0B
Det är inte över än, hur svårt kan det vara att förstå detta?
Snart kommer vi se effekten från midsommar, snart från semesterfirare.
De vi skulle skydda med rutiner som aldrig kom.
De som överläts till branschorganisationen Visita och hotell och restaurangfacket.
Överlät till de som värnar om medlemsföretagens ekonomi och sysselsättningen.
Så jäkla dåligt skött.
Jag tror vi kommer se en ny våg av smittspridning redan nu i sommar.
Jag hoppas givetvis att jag har fel.
Helt riktigt sagt i dina inlägg. När inget ansvar utkrävs, kan det i värsta fall gå så här illa.optimum skrev:
Men munskydd finns det massor av. Jag köpte tjugo stycket för två månader sedan.
Staffan
WHO höll presskonferens igår 1:a juli
Några intressant punkter därifrån
"Find, isolate, test and care for every case, trace and quarantine every contact, equip and train health workers and educate and empower communities to protect themselves and others.
Not testing alone. Not physical distancing alone. Not contact tracing alone. Not masks alone. Do it all.
Countries that have adopted this comprehensive approach have suppressed transmission and saved lives."
"However, we are concerned that some countries have not used all the tools at their disposal and have taken a fragmented approach.
These countries face a long, hard road ahead."
Från
"WHO Director-General's opening remarks at the media briefing on COVID-19 - 1 July 2020"
https://www.who.int/dg/speeches/det...-the-media-briefing-on-covid-19---1-july-2020
Undrar vilka länder han avser?
Måste väl vara underutvecklade länder som inte förstår sitt folks bästa.
Några intressant punkter därifrån
"Find, isolate, test and care for every case, trace and quarantine every contact, equip and train health workers and educate and empower communities to protect themselves and others.
Not testing alone. Not physical distancing alone. Not contact tracing alone. Not masks alone. Do it all.
Countries that have adopted this comprehensive approach have suppressed transmission and saved lives."
"However, we are concerned that some countries have not used all the tools at their disposal and have taken a fragmented approach.
These countries face a long, hard road ahead."
Från
"WHO Director-General's opening remarks at the media briefing on COVID-19 - 1 July 2020"
https://www.who.int/dg/speeches/det...-the-media-briefing-on-covid-19---1-july-2020
Undrar vilka länder han avser?
Måste väl vara underutvecklade länder som inte förstår sitt folks bästa.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg