Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Fast det förutsätter ju att personen i fråga verkligen har brist på syre. Andnöd är som sagt vad inte något bra tecken på det.

Mycket hög stressnivå är däremot något som påskyndar att kroppen ställer in sig på att dö.

Du måste bestämma dig. Vill du diskutera patienter som uppvisar andnöd eller patienter som låg syrehalt i blodet? Det är två olika saker och det blir bara konstigt när du försöker blanda ihop de två symtomen.
Men det är ju det vanliga vid covid19 när lungorna är angripna och även annars. Låg syresättning.

Mäter man inte syresättningen är det självklart med syrgas för den som uppvisar andnöd.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Men i alla fall processen handlar om att folk som behövt syrgas istället blivet drogade med morfin om jag har förstått det rätt.

Ja det finns ingen syrgas i älderomsorgen längre. Och skicka dem till sjukhus är ju inte heller aktuellt i landet Sverige i en pandemi där Tegnell klarar kurvan.
 
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Men det är ju det vanliga vid covid19 när lungorna är angripna och även annars. Låg syresättning.

Mäter man inte syresättningen är det självklart med syrgas för den som uppvisar andnöd.
Nu är det ju många äldre som dör långt innan det finns några skador på lungorna och innan de får låg syresättning.

Extra syrgas har biverkningar, se inlägget där någon länkade till Fass, så det är nog inte så bra att ge det hur som helst. Läs gärna de inlägg som Skandiamannen har gjort under eftermiddagen.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ja det finns ingen syrgas i älderomsorgen längre. Och skicka dem till sjukhus är ju inte heller aktuellt i landet Sverige i en pandemi där Tegnell klarar kurvan.
Det är många som har skickats från äldreomsorgen till sjukhus i Stockholmsområdet, särskilda avdelningar på de geriatriska sjukhusen har gjorts i ordning för att ta hand om Covid-sjuka äldre från t.ex. äldreboenden. Har ju varit många sådana artiklar där det nämns i t.ex. DN.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är det ju många äldre som dör långt innan det finns några skador på lungorna och innan de får låg syresättning.

Extra syrgas har biverkningar, se inlägget där någon länkade till Fass, så det är nog inte så bra att ge det hur som helst. Läs gärna de inlägg som Skandiamannen har gjort under eftermiddagen.
Självklart och därför mäter man syresättningen och ger syrgas efter behov?

Men så tycks det ju inte fungera när äldre blir svårt sjuka på våra älderboenden!
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Självklart och därför mäter man syresättningen och ger syrgas efter behov?

Men så tycks det ju inte fungera när äldre blir svårt sjuka på våra älderboenden!
Det går ju inte att generalisera, äldreboenden fungerar olika, de sjuka är mer eller mindre sjuka både i Covid-19 och med andra sjukdomar, de sjuka behandlas på olika sätt inkl. skickas till sjukhus.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är många som har skickats från äldreomsorgen till sjukhus i Stockholmsområdet, särskilda avdelningar på de geriatriska sjukhusen har gjorts i ordning för att ta hand om Covid-sjuka äldre från t.ex. äldreboenden. Har ju varit många sådana artiklar där det nämns i t.ex. DN.
Hur många då? 10%? 50%?

Det finns gott om rapporter när äldre direkt har fått paleativ behandling på boende utan ens en läkarundersökning.

Det är inte de lyckade fallen man skall räkna utan de där vi misslyckats.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det går ju inte att generalisera, äldreboenden fungerar olika, de sjuka är mer eller mindre sjuka både i Covid-19 och med andra sjukdomar, de sjuka behandlas på olika sätt inkl. skickas till sjukhus.
Jo det går utmärkt att generalisera. Alla äldre har rätt till samma sjukvård som du och jag om man är betjänt av det.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är det ju många äldre som dör långt innan det finns några skador på lungorna och innan de får låg syresättning.

Extra syrgas har biverkningar, se inlägget där någon länkade till Fass, så det är nog inte så bra att ge det hur som helst. Läs gärna de inlägg som Skandiamannen har gjort under eftermiddagen.
Det finns ett litet fåtal människor som kan dö av koldioxidförgiftning om får för mycket syrgas men det är inte sämre än att dö av syrebrist.

Den lilla grupp av människor som det är farligt att ge syrgas till behöver uppsikt när de får syrgas men det är inte omöjligt att ge även dessa människor syrgas. Men här talar vi som sagt om en mycket liten grupp människor.

Syrgas skulle kunna rädda många och skulle kunnat rädda många.
 
  • Gilla
erkka och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Hur många då? 10%? 50%?

Det finns gott om rapporter när äldre direkt har fått paleativ behandling på boende utan ens en läkarundersökning.

Det är inte de lyckade fallen man skall räkna utan de där vi misslyckats.
Jag har inte sett någon statistik på det.

De flesta som har provtagits med positivt resultat på SÄBO i Region Stockholm har överlevt.
2461 positivt provtagna
981 avlidna

Positivt provtagna över 80 år är ung. 3600 (om överslagsberäkningen blev rätt)
Avlidna över 80 år ung. 1400 (om det blev rätt)
https://www.sll.se/verksamhet/halsa...rapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/
https://vardgivarguiden.se/globalas...ydd/statistik/covid-19/covid-19-fall-2020.pdf

Men som sagt IVO håller på med undersökningar och så småningom lär vi veta mer.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jo det går utmärkt att generalisera. Alla äldre har rätt till samma sjukvård som du och jag om man är betjänt av det.
Jag invänder mot ditt utrop:
"Men så tycks det ju inte fungera när äldre blir svårt sjuka på våra älderboenden!"
Det är lite som "Har du slutat slå din fru?".
Det fungerar så i en del fall och en del inte beroende på olika omständigheter.
 
harry73
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag försöker diskutera patienter som har otillräcklig andning på grund av covid19 lunginflammation och som kan överleva genom att få syrgas i hemmet eller på sjukhus några dagar så att deras immunförsvar hinner besegra infektionen som Boris Johnson till exempel.
Du lyssnar för mycket på dr whistleblower som antagligen tog ett år ledigt från jobbet för att sälja sin syrgasuppfinning (lärde jag mig idag i tråden)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Du lyssnar för mycket på dr whistleblower som antagligen tog ett år ledigt från jobbet för att sälja sin syrgasuppfinning (lärde jag mig idag i tråden)
Det finns ingen som kallar det för en uppfinning.

Att ställ en gastub på en lastbil går inte att kalla för en uppfinning.

De bara visar hur två uppfinningar kan användas tillsammans.

Så gör man med syrgasen försörjning i Norge.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Staffans2000
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det finns ingen som kallar det för en uppfinning.
Fel!
Jag kallade den/det. För en uppfinning.
Jag hade fel. Det är ingen uppfinning. Däremot ser det ut att vara ett utmärkt sätt att effektivisera syrgasdistributionen til de som behöver den.
Att Jesus från Skåne smiter ut bakvägen för att slippa framstå som den han är, är en annan sak. Ynkryggar kallas de.

Staffan
 
  • Gilla
erkka och 2 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Källa på att Jonsson överlevde på grund av syrgas är videon som jag sett två gånger för din skull och de länkar till källor i beskrivningen.


Och detta [länk]

[länk]
Vart står det att han överlevde tack vare syrgas?
Däremot står det att han inte hade lunginflammation som du påstod att han hade.
"På frågan om han diagnosticerats med lunginflammation svarade en talesperson tidigare på tisdagen: ”Så är inte fallet, nej”."
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.