2 356 200 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det står att han behandlats med syrgas på intensiven.useless skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Här säger de att talespersonen valde att inte svara på frågan.useless skrev:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7446862
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7446862
Nej det står inte ordagrant att han överlevde på grund av syrgas men om han låg på intensiven och fick syrgas tycker jag att man kan anta att detta var en av anledningarna till att han överlevde.
Jag hörde för övrigt att John Campbell visst är doktor
Det är en mänsklig svaghet att överdramatisera. Jag gör det, du gör det, alla gör det. Den som säger nej, ljuger. Eller hur? Så, när det gäller att uttrycka oss så övertygande som möjligt, är du och jag , lika goda kålsupare båda två. Så spela inte Allan (Ladd)!useless skrev:
Man kan ana att sjukvården i England inte låg på latsidan, eller höll fast vid några tidigare fastställda dogmer, när det gällde att kurera gubben.
Syrgas? -Nej för faan. Skall vi ha visir och andningsskydd? -Är du go i huvudet heller? Chefen sa att de ligger längst in i städskrubben och vi har inte nyckeln dit. Därför har han i sin oändliga vishet bestämt att andningsskydd skadar våra patienter. Så gick det naturligtvis inte till.
Johnsson hade en djäkla tur att han inte vårdades i Sverige. Eller förresten. Eliten kryssar naturligtvis långt över populasens krumma vatten, så han hade naturligtvis behandlats av läkareliten som inte var fjättrad vid lojaliteten till läkemedelsbolagen och mantrat: -Vetenskap och beprövad erfarenhet.
Staffan
Staffan
Om han även fått morfin hade du dragit samma slutsats då? Eller den utspädda svartvinbärssaften man får på svenska sjukhus? Du resonerar väldigt konstigt då du först bestämmer dig för att nånting är bra, och sedan letar du baklänges tills du hittar någonstans där det braiga använts, och då är det beviset på att din tes stämmer?Hyltran från Veglemyren skrev:
Här säger de att talespersonen valde att inte svara på frågan.
[länk]
Nej det står inte ordagrant att han överlevde på grund av syrgas men om han låg på intensiven och fick syrgas tycker jag att man kan anta att detta var en av anledningarna till att han överlevde.
Jag hörde för övrigt att John Campbell visst är doktor![]()
Lite som en fotbollsspelare som gjorde mål i ett par skitna kalsonger, och därför spelar han alltid bättre med dom på sig sen.
Det kan ju också vara så att hon ställde frågan till ledningen för alla regionerna;optimum skrev:
"En pandemi kan vara påväg, hur är er beredskap och klarar sig förråden med material?"
Och fick svaret att allt var bra - det är lugnt.
Jag misstänker att hon inte åkte runt överallt och inventerade förråden personligen ...
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
J Jocke Best skrev:Om han även fått morfin hade du dragit samma slutsats då? Eller den utspädda svartvinbärssaften man får på svenska sjukhus? Du resonerar väldigt konstigt då du först bestämmer dig för att nånting är bra, och sedan letar du baklänges tills du hittar någonstans där det braiga använts, och då är det beviset på att din tes stämmer?
Lite som en fotbollsspelare som gjorde mål i ett par skitna kalsonger, och därför spelar han alltid bättre med dom på sig sen.
Magkänsla kallad det även.
I just fallet som hela tiden refereras till så var hon på besök i en region och träffade smittskyddsläkarna och fick frågan från radion och svarade som hon gjorde. Att när hon pratat med FHM och Socialstyrelsen så hade hon bilden att beredskapen var god.Mikael_L skrev:
Det kan ju också vara så att hon ställde frågan till ledningen för alla regionerna;
"En pandemi kan vara påväg, hur är er beredskap och klarar sig förråden med material?"
Och fick svaret att allt var bra - det är lugnt.
Jag misstänker att hon inte åkte runt överallt och inventerade förråden personligen ...
Japp, men ni blandar ändå ihop allt möjligt när ni skuggfäktas ... Kanske inte vill förstå varandra helt enkelt.Hyltran från Veglemyren skrev:
Är det syrebrist så är det, och syrgas är en hjälp.
Är det andningssvårigheter, men utan syrebrist, utan kanske mest panik, så hjälper ej syre.
Och bedömningen kan endast göras av personal på plats.
Detta jag skrev betyder inte att allt gått rätt till eller att det funnits felaktiga beslut, det kan jag inte bedöma, men troligast båda, så det är ju ganska meningslöst att diskutera såhär.
Glöm ej att det alltid skett misstag och felaktiga beslut inom vården (sånt sker i typ alla verksamheter, men inom vården, i krigssituationer och inom flygfarten, för att ta några exempel, så kan felaktiga beslut bli mer förödande än de om de sker på MCdonalds eller på ett spelutvecklarbolag).
Shit happens, det man måste spåra och åtgärda är systematiska fel.
Hmmm, det är verkligen inte säkert sant.BirgitS skrev:
Vården är inte helt jämlik och rättvis, inte i något land.
Skulle Löven, Trump, Merkel, Xi Jinping eller någon annan ledare av ett land få svåra andningssvårigheter så lär de inte hamna på en vanlig vårdavdelning med en syrgastub bredvid sängen, utan självklart får de ett eget rum med hela IVA-kitet omkring sig, vare sig det behövs eller inte.
Har ni läst denna artikel, den innehåller många intressanta saker:
- https://www.nytimes.com/2020/06/18/health/coronavirus-antibodies.html
Framförallt är det intressant att SARS och MERS bara ger immunitet på ett år. Om Covid-19 har samma tidsspann på immunitet en så har vi problem...
- https://www.nytimes.com/2020/06/18/health/coronavirus-antibodies.html
Framförallt är det intressant att SARS och MERS bara ger immunitet på ett år. Om Covid-19 har samma tidsspann på immunitet en så har vi problem...
Nej. Såklart hon inte gjorde. Då skulle hon fått ta ett personligt ansvar. Och Inte tusan har vi valt våra politiker för att de skall ta ansvar. De stackars små liven har det redan svårt som det är.Mikael_L skrev:
Däremot skulle hon förvissat sig om att det stod till som hon påstod. -Jag har förhört mig om läget och inventerat slumpmässigt utvalda förråd. Därför kan jag lova svenska folket att vi har en mycket god beredskap.
Men det sade hon inte. Varför?
Staffan
Men varför tror du det skulle vara så?Hyltran från Veglemyren skrev:
Brist på syrgas i landet?
Isåfall kan jag lugna dig med att vi absolut inte har någon brist, och absolut en inhemsk produktion som vida överstiger alla sjukvårdsbehov. Bara syrgasverket i Luleå producerar mer än hela vårdens årsbehov varje timme.
Morfin är däremot kanske en importprodukt, förut var det det, då det tillverkades av vallmo, men numera är det väl syntetiskt framställt? och kanske tillverkas inom landet ..?