Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Äldre- och sjukvården i Sverige har stresstestats och istället för att ta lärdom av det och förändra till det bättre, för nu ser vi tydligt vad de senaste 30 årens nedskärningar ger för konsekvenser, är det visst viktigare för somliga att ensidigt kritisera FHM...
Tack för ett välskrivet och genomtänkt inlägg. Även om våra liv alltmer tenderar att levas utifrån "just-in-time" som produktionen av varor och tjänster så får vi inte glömma bort att tänka långa tankar. Att reagera utifrån ögonblicket med en känslomässig ilska leder inte till några förändringar i positiv bemärkelse. Snabbt har det som triggade igång ilskan ersatts av något annat som väcker nya känslor.

Att reflektera över sakernas tillstånd som du gör i inlägget ovan är enligt mig en förutsättning för förändring.
 
  • Gilla
  • Älska
Leif i Skåne och 8 till
  • Laddar…
Det är ganska enkelt att konstatera att även med en lockdown där enbart de samhällsviktiga funktionerna skulle fortsätta fungera hade spridningen på äldreboendena varit hög. Äldrevården kan ju inte stängas ner.
 
  • Gilla
Guzzi och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Vad vill du säga med dessa diagram?
Att vi gjort rätt eller?
Måste allt man postar här handla om att peka på någon och skrika rätt eller fel?


edit:
Jag postade det bara för att här verkar vara en bra källa för att hitta rätt mycket data, både nationellt och internationellt, ifall man lite snabbt vill hitta någon uppgift, eller kontrollera någon uppgift.
Användbart oavsett vilket läger man tillhör. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
tttomten och 6 till
  • Laddar…
galento
Ett exempel på varför smittan sprids på äldreboenden kan vara
som här :

En anställd person som blivit avstängd bl.a för att nonchalera
användandet av skyddsutrustning på ett äldreboende får ett
vikariat på en annan avdelning med annan avd chef i samma
byggnad och arbetar dessutom över kommungränser.

Som avd.chef bör man se till att personer från andra länder
förstår vilka regler som gäller och även skrift och språk då
det finns anställda som inte kan läsa de äldres
journaler :rolleyes: på egen hand.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Ett exempel på varför smittan sprids på äldreboenden kan vara som här :
En anställd person som blivit avstängd bl.a för att nonchalera användandet av
skyddsutrustning på ett äldreboende får ett vikariat på en annan avdelning med
annan avd chef i samma byggnad och arbetar dessutom över kommungränser.

Som avd.chef bör man se till att personer från andra länder förstår vilka regler
som gäller och även skrift och språk då det finns anställda som inte kan läsa
patientjournaler :rolleyes: på egen hand.
Så är det, och då har spridnigen ingenting med FHM:s strategi att göra. De förutsätter (kanske naivt) att äldrevården ska fungera. Men istället ballar allt ur. Kanske kan detta leda till bättre äldrevård i slutändan. Slut med benanningsföretag, endast fastanställd personal.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Här är ett annat exempel på ett inlägg där jag anser mig se en viss likgiltighet till det faktum att man inte tar hänsyn till äldre och/eller svagare människors överlevnad. Och om man letar i tråden så kommer man att hitta många fler.
Men detta inlägg verkar väl lite balanserat på det vis att det visar på det faktum att något måste drabbas (jag antar att det här handlar om lock-downs, skolstängningar och annat som alternativ, och som drabbar samhället hårt).
Man kan inte båda äta kakan och ha den kvar.

De nationer som gjort mest drakoniska åtgärderna har antagligen räddat vissa, men då offrat andra.

Men jag börjar ana att vi kommer få svårt att reda ut vad som var bra åtgärder och vad som var oeffektivt.
Ty en del länder (och regioner i länder) med hårda lock-downs har ändå drabbats hårt, vissa andra med inga/väldigt milda restriktioner har klarat sig rätt bra ändå. En del har sett stor effekt av skolstängningar, andra verkar inte fått någon nytta av det osv. Det kommer ta lång tid att rota i allt detta data för att försöka reda ut vad som verkligen var effektiva åtgärder, om det ens kommer gå att dra sådana slutsatser.

Be mig inte om källhänvisningar, jag har satt samman denna slutledning på egen hand utav data som snurrar runt i huvet mitt. :)
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men detta inlägg verkar väl lite balanserat på det vis att det visar på det faktum att något måste drabbas (jag antar att det här handlar om lock-downs, skolstängningar och annat som alternativ, och som drabbar samhället hårt).
Man kan inte båda äta kakan och ha den kvar.

De nationer som gjort mest drakoniska åtgärderna har antagligen räddat vissa, men då offrat andra.

Men jag börjar ana att vi kommer få svårt att reda ut vad som var bra åtgärder och vad som var oeffektivt.
Ty en del länder (och regioner i länder) med hårda lock-downs har ändå drabbats hårt, vissa andra med inga/väldigt milda restriktioner har klarat sig rätt bra ändå. En del har sett stor effekt av skolstängningar, andra verkar inte fått någon nytta av det osv. Det kommer ta lång tid att rota i allt detta data för att försöka reda ut vad som verkligen var effektiva åtgärder, om det ens kommer gå att dra sådana slutsatser.

Be mig inte om källhänvisningar, jag har satt samman denna slutledning på egen hand utav data som snurrar runt i huvet mitt. :)
Jag tror inte heller att man ska/kan jämföra sig med olika länder om man inte vet hur många smittade/capita man hade till att börja med. Om exempelvis Land X fick hem 10 smittade från Kina och Land Y fick hem 100, kan/bör man då jämföra dessa?
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Land X fick hem 10 smittade från Kina och Land Y fick hem 100, kan/bör man då jämföra dessa?
Efter någon vecka har ju land X 100 smittade så det handlar ju bara om någon förskjutning i tid.
 
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Dessutom många som inte vill vara hemma på grund av risken att bli av med sitt arbete
Om dessa haft munskydd hade de troligen inte spridit smittan så mycket,
Om dessa fått mer utbildning i hygien hade det säkert blivit bättre.

Men sådant fanns inte i vår strategi.
En strategi ihopsatt i en hast av FHM som nu bär ett stort ansvar för så många döda.
Omvärlden ser på oss och undrar varför vi valt en helt annan väg än övriga länder.
Vad vet vi i Sverige som de inte vet?
Flockimmunitet?
Och angående denna del av detta ovanstående citat:
optimum optimum skrev:
Men sådant fanns inte i vår strategi.
En strategi ihopsatt i en hast av FHM som nu bär ett stort ansvar för så många döda.
Omvärlden ser på oss och undrar varför vi valt en helt annan väg än övriga länder.
Vad vet vi i Sverige som de inte vet?
Flockimmunitet?
Nej precis, det ingår naturligtvis inte i FHM's strategi.
FHM har inte med i sin strategi hur ofta de anställda inom vård och på boenden ska byta skyddshandskar, hur många patienter de ska träffa, hur ofta toaletter ska rengöras, när personalen får ta matrast och fikapaus, eller om de ska använda alvedon eller Paracetamol Orifarm, om de ska skor eller sandaler, och alltså inte heller när munskydd ska användas eller hur många i personalen som ska vara utbildade till en viss nivå.

Anser du att dessa uppgifter ligger på FHM? eller borde ligga där?
 
  • Gilla
tttomten och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi har ju ältat det där med smittspridning inom skolan och det finns tankar om att skolmiljön på något okänt och vetenskapligt spektakulärt sätt skulle vara skyddad från smitta. DN presenterare idag eländet på Kågeskolan utanför Skellefteå. När viruset tog sig in i skolans sociala kluster insjuknade halva lärarkåren och en lärare dog:

[länk]

Tydligen har man inte gjort smittspårning så vi vet inte ens hur smittan tog sig in på skolan.
Varför skulle lärarna inte kunna smitta varandra? Det är det väl ingen som påstått?

(nej, jag har inte läst artikeln eftersom den är bakom paywall)
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Claes Sörmland
F fiskbuggaren skrev:
Varför skulle lärarna inte kunna smitta varandra? Det är det väl ingen som påstått?
Ingen smittspårning har skett så vi vet inte vem som har smittat vem på den här skolan.

FHM hävdar att skolan inte är drivande i smittan. Det kan stämma eller så gör det inte det. Utan smittspårning så vet vi inte. FHM har spekulerat att barn smittas i lägre utsträckning än vuxna. Det har dock inte visat sig stämma med empirin från antikroppstester i landet. Det är oklart om det är något problemn med antikroppstesternas urval (att man råkat testa en barngrupp som smittas extra mycket) eller om FHM helt enkelt har gissat fel vad gäller detta.
 
Redigerat:
BirgitS
Nyfniken Nyfniken skrev:
Efter någon vecka har ju land X 100 smittade så det handlar ju bara om någon förskjutning i tid.
Nja, när det gäller R0-värdet så har det väl beräknats att det ligger på 2-3 så det tar några veckor innan de 10 har hunnit smitta fler i två led så det blir 100 och under den tiden hinner även milda restriktioner begränsa smittspridningen, dvs. få ner det faktiska R-värdet.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ingen smittspårning har skett så vi vet inte vem som har smittat vem.
Du argumenterar oärligt. Du gör dig lustig över de som tror att skolmiljön är magiskt skyddad från smitta, men det är det väl ingen som påstår. Straw man fallacy.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Claes Sörmland
F fiskbuggaren skrev:
Du argumenterar oärligt. Du gör dig lustig över de som tror att skolmiljön är magiskt skyddad från smitta, men det är det väl ingen som påstår. Straw man fallacy.
Jag gör mig inte lustig över någon och det finns inget oärligt uppsåt. Magi har inget med virusspridning att göra.

FHM hävdar att skolan inte är drivande i smittspridningen. Man hävdar också att barn smittar i lägre grad än vuxna. Dock har man inte redogjort för empirin för detta och hur mycket lägre barn förväntas smitta och vad en eventuell mekanism för detta skulle kunna vara. Om t ex barngrupperna är mer socialt isolerade än vuxna så stämmer detta uttalande troligen. Det har i så fall inte en biologisk grund utan en social. En annan variant är att barn smittas i lägre grad än vuxna. Tegnell drev denna tes i samband med att de första antikroppsdatan kom ut trots att datan uppenbart inte stödde det (konfidensintervallen var för stora). Senare antikroppstester har heller inte bekräftat detta uppslag, barn smittas precis som vuxna. Så här är vi nu, kanske är skolmiljön en signifikant del av smittospridningen, kanske är den inte det.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Artikel i DN som är kritisk mot att svenska skolan inte stängt ned, läsvärd (jag behövde ingen inloggning).

https://www.dn.se/nyheter/varlden/i-tyskland-stangs-skolor-for-sakerhets-skull/

Denna refereras dessutom av lärarupprorets Facebook där man även kan läsa att de har begärt ut FHMs underlag för att skolbarn inte är smittdrivande, FHM hade inget underlag att lämna ut då de inte hade gjort någon analys.

Kopplar man då tillbaka detta till artikeln i DN så är det uppenbart att man inte stängt skolorna därför att skolbarn inte skall drabbas av konsekvenserna av viruset (precis som man inte stängde skolor under krigen). Lägg på att stängda skolor skulle påverka arbetskraften förmåga att vara på arbetet och ni har en orsak till att skolorna inte stängde.

I DN-artikeln refereras också att Sverige genom att inte följa smittspridning I skolan har missat möjligheten att internationellt leverera resultat om smittspridning I skolan.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.