Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
optimum optimum skrev:
Den här hittade jag idag via Flashback. Vet dock inte om det stämmer men intressant. Finns säkert någon här som vet mera.

Rubrik:
"There may be no immunity against Covid-19, new Wuhan study suggests"

[länk]

Kanske förklaring till att så få i Stockholm har antikroppar enligt den undersökning som är gjord och inte blev som Anders Tegnell förutspådde. Tegnell hade kanske rätt men visste inte om hur folk utvecklar antikroppar för SARS-CoV-2.
Hade det följt tidigare kända virus så kanske det stämt.
Studien slår ju fast att vissa har utvecklat antikroppar så jag förstår inte hur den som satt rubriken har tänkt, den verkar ju vara felaktig.

Det är ju pågående forskning så det är ju ingen som vet hur det faktiskt förhåller sig.

När det gäller antikroppars livslängd så pågår det t.ex. en studie på Danderyds sjukhus (eller om det är Karolinska) där man testade antikroppar hos hundratals med anställda för 1-2 månader sen och sen ska samma personer testas igen efter 3 månader för att se om de fortfarande har antikroppar, och sen upprepas det typ var 3:e månad under minst 1 år. Det skrevs om det i tråden när de kom ut med de första resultaten av hur många som hade antikroppar.

Notera att artikeln du länkar till slutar så här:
But Wu Yingsong, director of antibody engineering research at the Southern Medical University in Guangzhou, said the Wuhan study should be treated with caution. He noted that most antibody tests only checked for a couple of antibodies to save time and cost – and that could mean false results.

“There are still a lot of fundamental things about the coronavirus we don’t understand,” he said.
Det är en preliminär studie och som alla sådana kan de ha rätt men det kan också visa sig vara helt fel eller något mittemellan.

Att basera en undersökning på vilka man tror har varit sjuka och inte på dem man vet har varit sjuka är ju en stor osäkerhetsfaktor.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Om det stämmer så kan man ju säga att vi i Sverige har skitit i det blå skåpet.

Men om det är så att man inte blir immun efter att man varit infekterad. Kan man i så fall ändå göra ett vaccin mot viruset?

Ett vaccin är ju en förändrad form av viruset som får kroppen att göra antikroppar mot det aktuella viruset?

Men om man inte blir immun av en faktisk infektion så borde man knappast bli immun av ett vaccin?
Nu vet ju faktiskt efter att många antikroppstester har gjorts att många utvecklar antikroppar. Men kanske inte alla gör det, t.ex. därför att kroppen har några olika sätt att bekämpa virus.

Ett vaccin kan vara konstruerat på olika sätt, inte bara som en förändrad form av viruset. Det pågår ju arbete med att ta fram många vaccin och de verkar använda sig av olika metoder för att få kroppen att bilda antikroppar. Förhoppningen är ju då att om ett sätt inte fungerar i praktiken så ska det finnas andra typer av möjliga vaccin som är på gång.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Vad jag tror och efter jag hört en expert på tv om detta så verkar det finnas olika antikroppar. En del starkare och en del svagare.
Alltså för de som producerar svagare former kan man tillföra starkare och på så sätt få immunitet.
Hur detta fungerar i praktiken kan jag inte. Även att stimulera kroppen att producera antikroppar utan att vara sjuk. Finns säkert de här på forumet som kan förklara mera.
Det där lät konstigt. Har du något minne av vad det var för program?

Men att stimulera kroppen att producera antikroppar utan att personen blir sjuk är just att vad ett vaccin gör.

optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Det där lät konstigt. Har du något minne av vad det var för program?

Men att stimulera kroppen att producera antikroppar utan att personen blir sjuk är just att vad ett vaccin gör.
Ett nyhetsprogram på TV4 med en expert inom ämnet inbjuden.
Svensk kvinna och lät mycket intressant men utanför vad jag helt förstår.
Fanns olika metoder att bygga upp ett skydd.
Dels traditionellt vaccin där man blir lite sjuk och bildar antikroppar, tar väl 10-15 dagar.
Sedan en metod som direkt stimulerar/aktiverar produktion av antikroppar
Och den tredje att tillföra antikroppar liknande blodplasma från de med antikroppar.

Här är jag mycket ödmjuk till påståenden då detta är långt utanför min kompetens.
Lät mycket intressant och lovande samt svensk forskning och teknik.
Finns garanterat motsvarande i andra länder.

Alltså lösningen behöver inte vara en utan flera metoder och kan väljas efter behov.

Snailman Snailman skrev:
Jag tror inte att det nämndes i tidningarna när de intervjuade honom att han gjorde det betald av FHM?
Nej. Rikigt smutsigt skött det där.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Dels traditionellt vaccin där man blir lite sjuk och bildar antikroppar, tar väl 10-15 dagar.
Och den tredje att tillföra antikroppar liknande blodplasma från de med antikroppar.

Här är jag mycket ödmjuk till påståenden då detta är långt utanför min kompetens.
Lät mycket intressant och lovande samt svensk forskning och teknik.
Finns garanterat motsvarande i andra länder.

Alltså lösningen behöver inte vara en utan flera metoder och kan väljas efter behov.
Okej, lite svårt att hitta det igen utifrån den infon för det hade ju varit intressant att höra.

Som jag har förstått det så har de forskargrupper som jobbar med Covid-vaccin valt olika metoder så att om en metod inte fungerar så ska det finnas alternativ, eller om någon visar sig ha en allvarlig biverkan för en viss grupp av befolkningen så kan ett annat vaccin passa dem bättre.

När det gäller den tredje metoden du nämner så har jag bara läst om det när det gäller behandling av allvarligt Covid-sjuka, men inte som en typ av vaccination .

• Gilla
optimum
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Kollektivtrafiken måste säkras. Munskydd är lösningen, men kommer Sverige att införa det lagom till skolan startar?
Förmodligen inte, men idag såg jag ändå fler med munskydd än under mina tidigare utflykter i samhället. Själv har jag nedgraderat från helmask till halvmask i de flesta miljöer så vi kanske kan mötas någonstans på vägen. Men lite hopp kan vi till skolstart åtminstone komma ur stigmat och få se en delvis maskförsedd grupp människor i kollektivtrafiken.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Kan det vara denna kvinna?
https://ki.se/forskning/labbet-ar-min-frontlinje
Det står i alla fall om tre spår i den artikeln och blodplasma nämns.

E
BirgitS BirgitS skrev:
Det var du som gjorde en jämförelse mellan vad du anser vara äpplen och päron. Jag bara la fram fakta för att man själv skulle kunna dra de slutsatser man vill, jag skrev inte "titta vad bra det är" eller något liknande. Det var inget i min inlägg som hindrade någon från att t.ex. dra slutsatsen att den minskade trafiken har gjort att färre dör i trafiken. Jag tycker att det är bra om man börjar tänka på varför det kan vara så och t.ex. tänker att det är något i våra restriktioner som gör att färre dör, vad kan det vara så att man kan göra så att färre dör i framtiden när Covid-19 inte är en epidemi och det inte finns restriktioner.

För det är väl inte så att du värderar livet på dem som dör i trafiken andra år lägre än på dem som nu dör med Covid-19?

Så här löd mitt inlägg om du inte kommer ihåg det längre:
fast vad är poängen med dina jämförelser då? Man får ju uppfattningen att du vill torgföra någon form av åsikt att Corona minsann inte är så dödligt.
Dessutom har du tidigare sagt att man inte kan jämföra olika länder sinsemellan, men här går det bra att jämföra. Att jämföra Sverige idag med Sverige för 3 år sen är lika korkat som att jämföra Sverige idag med Nigeria idag.

BirgitS
E erkka skrev:
fast vad är poängen med dina jämförelser då? Man får ju uppfattningen att du vill torgföra någon form av åsikt att Corona minsann inte är så dödligt.
Dessutom har du tidigare sagt att man inte kan jämföra olika länder sinsemellan, men här går det bra att jämföra. Att jämföra Sverige idag med Sverige för 3 år sen är lika korkat som att jämföra Sverige idag med Nigeria idag.
Det var i alla fall inte min tanke utan det var bara att svara på en fråga och sprida information.

Själv tycker jag att det är intressant att veta hur många som brukar avlida och fundera på t.ex. hur det kommer sig att det varierar så mycket över året och vad som går att göra åt det. Eftersom jag knappast är unik så kan det vara fler som tycker det, även om du inte tycker det.

• Gilla
erkka
  • Laddar…
Staffans2000
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej. Rikigt smutsigt skött det där.
Det är det minsta man kan säga. Mutor eller svågerpolitik kallas det i länder där befolkningen redan insett att styrande styr för egen vinning.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
[länk]
Mycket intressant eftersom man kan ge färdiga antikroppar, immunoglobulin, IG, som verkar direkt mot viruset och man behöver inte vänta på att immunförsvaret bildar antikroppar.

De kan dock motverka kroppens egen förmåga att bilda antikroppar, så något vaccin är det inte.

Sen kan de framställas på olika sätt. Ur blod från de som tillfrisknade från covid-19, odlas fram, eller klonas.

Kloningsprocessen för att producera ”monoklonala” antikroppar är dock dyr. Kallas även biologiska läkemedel. Metoder finns och fungerar för att framställa medicin för att modifiera signalvägar i immunförsvaret. Sen får immunförsvaret ta han om den inaktiverade signalproteinet.
Årskostnaden kan ligga på 140’000kr/år vilket kan vara lönsamt för att få en patient åter i arbete, men för dyrt för en allmän behandling.

Men det borde absolut fungera och kanske även vara kostnadseffektivt för IVA-patienter.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Skärp er nu. Sluta fyllesnacka. Håll er till ämnet tack.

• Gilla
  • Älska
  • Wow
  • Haha
Guzzi och 13 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
[länk]
Nej. Något äldre, ca 45-55. Men jag är hopplös på att bedöma ålder.

Mycket intressant inslag och mycket hoppingivande och från Sverige.
Tror det var från KI men inte säker.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.