Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, dödstalen blev ju mycket höga eftersom sjukvården inte var förberedd så många fick ingen vård alls, äldre blev bortprioriterade för att yngre skulle få respiratorbehandling, det saknades skyddsutrustning, läkemedel och respiratorer.
Fått för mig att de dessutom hade ovanligt många tjocka, har detta nämnts, verkar ju vara en stor riskfaktor?
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Från Omni.se, känns det bekant?:


Professor: Tidigare åtgärder kunde halverat dödsfallen
De brittiska dödsfallen till följd av coronaviruset hade kunnat vara hälften så höga om regeringen hade stängt ner landet en vecka tidigare. Det sa professor Neil Ferguson, tidigare rådgivare till regeringen, när han i dag frågades ut i parlamentets vetenskapsutskott, enligt Sky News.

Han sa att åtgärderna som vidtogs var de rätta men att de borde ha kommit tidigare. Vidare sa han att regeringens rådgivare inte räknade med det stora antalet dödsfall på vårdhem eftersom man trodde att personer där skulle kunna hållas isolerade från smittan.
Ännu en mästarkusk, som man brukar säga inom travet "de bästa loppen körs från stallbacken" ;) Speciellt om man får köra dem i efterhand, haha. Men vi såg honom, det måste känts skönt för en avdankad akademiker.
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
BirgitS
D djac skrev:
Fått för mig att de dessutom hade ovanligt många tjocka, har detta nämnts, verkar ju vara en stor riskfaktor?
Har i alla fall inte tänkt att det har varit många tjocka i Italien när jag har varit där på semester och har man BMI över 40 är man ju inte bara tjock utan mycket fet, 130 kg vid 180 cm längd.
 
D djac skrev:
Ännu en mästarkusk, som man brukar säga inom travet "de bästa loppen körs från stallbacken" ;) Speciellt om man får köra dem i efterhand, haha. Men vi såg honom, det måste känts skönt för en avdankad akademiker.
Nu råkar detta ju vara den expert som Tegnell refererade till som den bästa i världen i början av pandemin...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Från Omni.se, känns det bekant?:


Professor: Tidigare åtgärder kunde halverat dödsfallen
De brittiska dödsfallen till följd av coronaviruset hade kunnat vara hälften så höga om regeringen hade stängt ner landet en vecka tidigare. Det sa professor Neil Ferguson, tidigare rådgivare till regeringen, när han i dag frågades ut i parlamentets vetenskapsutskott, enligt Sky News.

Han sa att åtgärderna som vidtogs var de rätta men att de borde ha kommit tidigare. Vidare sa han att regeringens rådgivare inte räknade med det stora antalet dödsfall på vårdhem eftersom man trodde att personer där skulle kunna hållas isolerade från smittan.

Föga överrsakande men intressant.

Undrar om Tegnell hade en aning om hur dödstalen skulle rusa i Storbrittaninen. Landet som gorde rätt.
 
optimum
D djac skrev:
Jag tror inte vi förstår varandra rätt här, om man ständigt ska undanröja alla risker så skulle ju skatten bli oändligt hög, för allt kostar, och vi skulle dessutom hindras från att göra väldigt mycket eftersom ibland är ju vi människor faran, vill du ha det så?

Det jag kan hålla med om är att det finns såklart förbättringspotential, det gör det alltid, och förmodligen skulle man kunna tillåta lite mer döda inom några områden för att rädda fler inom ett annat, men där finns ju moral etc som spelar in och måste tas hänsyn till.

Vi är redan ett oerhört tryggt land, att från där vi är öka tryggheten ytterliggare blir enormt dyrt. Jag har inget emot att betala skatt men jag tror att när många redan betalar hälften i skatt, så ligger man nog nära vad man kan ta ut.
Jo vi är på samma våglängd.
Det skulle bli enormt dyrt om man skulle försöka säkra upp allt till 100%
Man får göra en konsekvensanalys och säkra det viktigaste.
I detta fall hade man nog exempelvis fått dra gränsen med skyddsutrustning för vårdpersonal av olika kategorier.
Samma med respiratorer så kan man knappast ha en miljon sådana men ett stycke mer än vad vi har nu.
Som tur är har det gått att hålla nivån där sjukvården klarar detta någorlunda men om det nu i sommar eskalerar eller vi får en ny våg och kanske med muterad variant kan vi bli tvungna till betydligt mer prioritering vem som ska få vård.

Jag håller med om att skatten idag är på tok för hög och här behövs åtgärder för att fördela pengarna bättre. Min åsikt är att vi behöver inta massa olika regioner med massa administration utan förstatliga sjukvården och se till att den är lika bra över hela landet och rensa upp med massa olika administrationer över hela landet. Då borde rimligen resurserna kunna styras över till mera vård. Kunde vi få fler arbetsföra i arbete så vore det fler som är med och betalar skatt. Vi har fått massor med nya människor till Sverige och de ska ha jobb och då kommer även de betala skatt.
Men nu riskerar vi att bli för mycket OT.

Så nej det går inte säkra upp allt. Precis samma som vi ser själva när vi gör våra riskanalyser på företaget. Vi kan omöjligen skydda för allt. Men vi har kommit långt och våra olyckor brukar max vara någon enklare skärskada. Oftast plåster och i något fall ses om på vårdcentral eller akuten. Sällan med sjukskrivning till följd. Mycket sällan. Det är lätt att slappna av då men det är då faran är som störst. Och nu i denna coronans tid kör vi ständigt meddelanden på våra skärmar om att hålla social distans. Tvätta händerna osv. Lånat från FHM sida och vi upprepar det ständigt för att det ska bli vår vardag.
Skype är nu vardag och när vi sitter i konferensrum är varannan stol tom.

Än är eländet inte över.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Har i alla fall inte tänkt att det har varit många tjocka i Italien när jag har varit där på semester och har man BMI över 40 är man ju inte bara tjock utan mycket fet, 130 kg vid 180 cm längd.
Nej, det håller jag med om, men kan ju vara så i en region, de äter ju smör däruppe istället för olivolja ;) något jag fått för mig att jag läst.
 
  • Haha
BirgitS
  • Laddar…
MultiMan
Olivolja innehåller betydligt fler kalorier per 100gr än normalt smör så det borde isf ha motsatt effekt på vikten.
 
  • Haha
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Nu råkar detta ju vara den expert som Tegnell refererade till som den bästa i världen i början av pandemin...
Jo, säkert, men återigen otroligt mycket lättare att köra loppet på avstånd, utan ansvar för något, speciellt om du först får se reprisen och fundera lite. I denna tråden finns det tex ett helt gäng som trots de inte har några kunskaper alls redan med säker stämma sagt samma sak, så egentligen kan det vara den brittiska experten som läst här och, tyckt det var så bra, och sen bara säger samma sak?
 
  • Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
MultiMan MultiMan skrev:
Olivolja innehåller betydligt fler kalorier per 100gr än normalt smör så det borde isf ha motsatt effekt på vikten.
Fast det som inte är fett i smöret duger ju inte att steka i så det borde behöva att man behöver ta mer smör än olivolja i stekpannan för att få samma effekt vid stekningen. :D
 
D
BirgitS BirgitS skrev:
Fast det som inte är fett i smöret duger ju inte att steka i så det borde behöva att man behöver ta mer smör än olivolja i stekpannan för att få samma effekt vid stekningen. :D
Se.. de är nog lite runda i alla fall!
 
  • Wow
BirgitS
  • Laddar…
J
MultiMan MultiMan skrev:
Olivolja innehåller betydligt fler kalorier per 100gr än normalt smör så det borde isf ha motsatt effekt på vikten.
Säg inte det till Ulltand, då tar han bara 60gr istället :D:cool:
 
Räknade på dödligheten utifrån antikroppstest och invånare i Bergamo där 57% har antikroppar mot Covid19. 2,8 % dödlighet landar det på.

Förmodligen det bästa underlaget just nu för att bedömma dödlighet. Medelåldern i Bergamo är ungefär som här drygt 40 år.

Eftersom vi vet att ålder är den mest avgörande riskfaktorn så bör rimligen tex länderna i Afrika och Kina ha en betydligt lägre dödliget.

@Jocke Best Har jag rätt i att det är 2700 % högre dödlighet än infuensa?
 
  • Haha
  • Gilla
Teacer och 1 till
  • Laddar…
optimum
Ulltand Ulltand skrev:
Räknade på dödligheten utifrån antikroppstest och invånare i Bergamo där 57% har antikroppar mot Covid19. 2,8 % dödlighet landar det på.

Förmodligen det bästa underlaget just nu för att bedömma dödlighet. Medelåldern i Bergamo är ungefär som här drygt 40 år.

Eftersom vi vet att ålder är den mest avgörande riskfaktorn så bör rimligen tex länderna i Afrika och Kina ha en betydligt lägre dödliget.

@Jocke Best Har jag rätt i att det är 2700 % högre dödlighet än infuensa?
Det lät ju betydligt bättre än förra uppgiften på över 20%

Då räknar jag med motsvarande.
Antagande om man skulle få motsvarande förhållande för Sverige och om vårt mål är flockimmunitet som tidigare angetts vara ca. 60% vilket är liknande som för Bergamo på 57%.
Om flockimmunitet skulle uppnås via att folk enbart blivit smittade och fått antikroppar genom detta som skydd för oss.

Med invånarantal på 10 miljoner så skulle med 2,8% dödlighet bli ca 280.000 döda

Hemsk tanke. Fruktansvärt.

Not. Jag vet att det finns andra saker som påverkar flockimmunitet och att hälsoförhållanden kan var olika mellan de i Bergamo och Sverige. Så se det som ett räkneexempel som jag aldrig hoppas blir verklighet.


Jag kommer fortsätta hålla mig undan tills det finns vaccin eller motsvarande.
Genom att inte smittas kommer jag inte heller vara en smittbärare och smitta andra.

Idag börjar jag renovera altan med ny trall. Den gamla spikade 22x95 från mitten 80 talet ska bli ny fin 28x120 skruvad med rostfri skruv. Jo jag är hemma från jobbet på korttidspermittering. De gamla reglarna som troligen var NTR A verkar väldigt friska så det räcker med ny trall. (lite OT men det är ju ett byggforum):cool:
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D djac skrev:
Ännu en mästarkusk, som man brukar säga inom travet "de bästa loppen körs från stallbacken" ;) Speciellt om man får köra dem i efterhand, haha. Men vi såg honom, det måste känts skönt för en avdankad akademiker.

Om man har ansvaret för ett land så funkar det inte att hela tiden ta fel beslut och köra med.

”Vi såg det ut inte komma.”
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.