Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Haha tkr de är komiskt att alla ryggdunkare t regeringen framför allt birgit s att nu kom de fram att de saknades material för att genomföra 100k tester i veckan.

Ni sa att de var regionernas fel haha.
Nu skriver du ju inget om sammanhanget. Man måste ju skilja på förhållandena i mars då det inte var möjligt att utföra 100 000 tester och förhållande de senaste veckorna där det har varit möjligt.
Ska man vara med i en diskussion måste man hålla reda på tidslinjen och kunna skilja på mars och slutet av maj.

Vecka 23 utfördes drygt 49 000 tester. Drygt 10 gånger mer än vecka 10 (första veckan i mars), det är en mycket stor uppskalning på kort tid.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
tusenett skrev:
I Sverige dog 3000 pers i influensa 2018 trots att vi var förberedda och många var vaccinerade och med 4500 döda i Covid-19 kan man dra slutsatsen att Covid-19 är mindre än 50% dödligare än influensa.
Nåja, nu är ju inte denna epidemi över.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
J
tusenett skrev:
I Sverige dog 3000 pers i influensa 2018 trots att vi var förberedda och många var vaccinerade och med 4500 döda i Covid-19 kan man dra slutsatsen att Covid-19 är mindre än 50% dödligare än influensa.
Mindre än 50% dödligare av 4500 blir strax under 6750..Det blir fler vi måste skicka tillbaka till matteboken.
 
  • Haha
Pin
  • Laddar…
BirgitS
trähandtag trähandtag skrev:
Finns det någon uppgift om hur många som varit infekterande får immunitet, dvs spår av antikroppar, som man idag kan mäta detta ?
Jag har inte sett till resultat från någon sådan studie men det pågår studier där man bland annat bör få fram det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Med tanke på de omöjliga förhållandena i Bergamo-provinsen så är antagligen dödligheten lägre i alla länder i den industrialiserade delen av världen och inte bara där medelåldern är lägre.
Men dödligheten är ju i hög grad beroende av vilka som drabbas och det är ju därför som det är så viktigt att skydda de över 70 år och de som har en riskfaktor.

Det skulle jag också tro. Vi är bättre förberedda än italienarna och kan mer om hur man behandlar svårt sjuka nu.

Sverige var ju iof ganska tidigt ute men länder som väntat med sin topp har så klart ännu bättre förusättningar. Speciellt om de kan sätta in Ebolaläkemedlet för de som behöver syrgas.

Osäkra faktorer kan vara om skillander i virusstammar, blogdruppstillhörighet, niktonanvändning mfl.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Mindre än 50% dödligare av 4500 blir strax under 6750..Det blir fler vi måste skicka tillbaka till matteboken.
Utveckla gärna, 50% fler döda än 3000 blir ju just 4500.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Nåja, nu är ju inte denna epidemi över.
Jag vet, men ville mest visa att man kan räkna på olika sätt och komma fram till de siffror man vill som stödjer den ena eller andra sidan.

Gör man antaganden och väljer data som det behagar kan man nästan påstå vad som helst, t.ex. att covid är tusentals procent dödligare än influensa.

Pandemin är inte över än och jag valde 2018 i Sverige som år eftersom det var det värsta influensaåret.

Jag borde kanske skrivit att covid-19 bara är mindre än en halv gånger dödligare än den värsta influensaperioden också. Lurigt, men hyfsat korrekt i sak.

Sen finns det de som inte läser alla svar på alla påståenden vilket gör att en del okritiskt för vidare att covid-19 bara är 50% dödligare än influensa.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
[bild]
[länk]
Intressant tidslinje, dock blir jämförelsen med tidpunkter långt tillbaka haltande (ex spanska sjukan 1918) eftersom dödstalen var högre relativt populationen då än nu.
 
Graf som jämför ökad dödlighet i New York, Madrid, Paris, London och Stockholm under epidemin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kan också se att även om sverige är hårt drabbat finns är det flera länder/städer där det slagit mycket värre, trots kraftigare ingrepp.

Intressant även hur hårt drabbat NYC och London var tidigt i epidemin, det är ju därifrån vi verkar ha importerat merparten av våran egen smitta.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
[bild]
Man kan också se att även om sverige är hårt drabbat finns är det flera länder/städer där det slagit mycket värre, trots kraftigare ingrepp.

Intressant även hur hårt drabbat NYC och London var tidigt i epidemin, det är ju därifrån vi verkar ha importerat merparten av våran egen smitta.
Ja det är ju just detta som gör per capita dödsstatistiken lite lurig. Förutom att man jämför äpplen och päron i de absoluta dödstalen så är det en trubbig KPI eftersom stockholm utgör 10% av populationen här. Om sverige var ett land där ännu fler bodde i storstan skulle vi sticka ut ännu mer för denna KPI och om vi hade en större utspridd befolkning så skulle vi synas mindre i statistiken. Antalet resor till stockholm via arlanda är också mycket större än andra städer i sverige och andra städer i norden, så det är rimligt att stockholm drabbas hårdast.

Men, vill man bara ha en KPI att raljera med så duger den förstås.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det är ju just detta som gör per capita dödsstatistiken lite lurig. Förutom att man jämför äpplen och päron i de absoluta dödstalen så är det en trubbig KPI eftersom stockholm utgör 10% av populationen här. Om sverige var ett land där ännu fler bodde i storstan skulle vi sticka ut ännu mer för denna KPI och om vi hade en större utspridd befolkning så skulle vi synas mindre i statistiken. Antalet resor till stockholm via arlanda är också mycket större än andra städer i sverige och andra städer i norden, så det är rimligt att stockholm drabbas hårdast.

Men, vill man bara ha en KPI att raljera med så duger den förstås.
Jag förstår inte hur man ens kan diskutera och jämföra på något annat sätt än per capita.

Jag tycker att det är det enda som är intressant om vi pratat på en nationell nivå eller större.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag förstår inte hur man ens kan diskutera och jämföra på något annat sätt än per capita.

Jag tycker att det är det enda som är intressant om vi pratat på en nationell nivå eller större.
Ok. Jag tänker så här: För att en specifik KPI ska vara intressant så måste några kriterier vara uppfyllda:

1. kvalitativ indata måste vara tillgänglig (så verkar inte vara fallet).
2. Det får inte finnas andra omständigheter som påverkar utfallet på ett sätt att jämförelse inte är relevant. Här verkar det finnas sådana omständigheter.

Jag tycker också att det vore enkelt och bra att ha detta som en parameter för jämförelse, men om det finns underliggande faktorer som gör att jämförelsen ändå inte är relevant så ser jag inte poängen med det.

Det är ju flera här i tråden som gång på gång visar att man inte orkar ta sig förbi denna första siffran och reflektera över den underliggande datan. Det är lite synd och gör vidare diskussion meningslös (och lite korkad). "Titta, brasilien har noll döda per kapita denna vecka, Sverige suger!".

Det vore intressantare att ha en diskussion kring vad som faktiskt påverkar dessa KPIer och i vilken utsträckning de är användbara.
 
  • Gilla
Hellacopter och 5 till
  • Laddar…
P
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag förstår inte hur man ens kan diskutera och jämföra på något annat sätt än per capita.

Jag tycker att det är det enda som är intressant om vi pratat på en nationell nivå eller större.
San Marino är mycket sämre än Sverige med nästan 125 döda/100 000 invånare jämfört med Sveriges 46. De måste köra en urusel strategi med så många döda räknat till antalet invånare. Jag tror inte det är så enkelt.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
sunnis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.