Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
optimum optimum skrev:
Om vi på vårt företag gör motsvarande med våra riskanalyser. Alltså hittar risker och förslag till åtgärder och aldrig ser till att de genomförs. Ja då blir det rättssak om det sker en olycka.
Nu har jag inte lästdokumentet, så det i sak kan jag inte ha någon åsikt om, huruvida det är bra eller dåligt. Jag har dock var med om mängder med riskanalyser där man hittar risker hos exempelvis leverantörer, samarbetspartners etc. De riskerna lyfter man med dessa externa parter och frågar hur de hanterar risken. Får man då ett svar som visar att man tänkt på frågan och hanterar det på ett vettigt sätt så brukar det stanna där. Om den externa parter visar sig ljuga så brukar man blir det jobbigt, men det är nog ovanligt att det blir rättsak.
Jag vet inte om det var du eller någon annan som skrev tidigare att de på FHM som inte såg till att åtgärderna hos externa parter verkligen var genomförda borde få sparken, men det är samma där. Om jag har gjort en bra riskanalys, fått bra svar på att riskerna är hanterade så vill jag inte ha sparken om det visar sig att motparten ljugit.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Nu har jag inte lästdokumentet, så det i sak kan jag inte ha någon åsikt om, huruvida det är bra eller dåligt. Jag har dock var med om mängder med riskanalyser där man hittar risker hos exempelvis leverantörer, samarbetspartners etc. De riskerna lyfter man med dessa externa parter och frågar hur de hanterar risken. Får man då ett svar som visar att man tänkt på frågan och hanterar det på ett vettigt sätt så brukar det stanna där. Om den externa parter visar sig ljuga så brukar man blir det jobbigt, men det är nog ovanligt att det blir rättsak.
Jag vet inte om det var du eller någon annan som skrev tidigare att de på FHM som inte såg till att åtgärderna hos externa parter verkligen var genomförda borde få sparken, men det är samma där. Om jag har gjort en bra riskanalys, fått bra svar på att riskerna är hanterade så vill jag inte ha sparken om det visar sig att motparten ljugit.
Nä, jag hoppas inte in ICA-handlare kör för fort, jag har ju delfinansierat bilen och blir säkert åtalad för anstiftan då :(
 
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Notera också att Västra Götaland fortsätter att tuffa på med spridningen:
- [länk] Götaland
Det dör fler i Västra Götaland än i Stockholm numera.
Fast beror inte det ökade antalet fall på att man har börjat testa dem med lindriga symtom i större skala?
I och med att antalet på sjukhus minskar.

I Stockholm har de ju fått ner spridningen på äldreboenden rejält, även om det kommer in på något mer boende då och då så verkar det bli stopp på spridningen inne på boendena.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fast beror inte det ökade antalet fall på att man har börjat testa dem med lindriga symtom i större skala?
I och med att antalet på sjukhus minskar.

I Stockholm har de ju fått ner spridningen på äldreboenden rejält, även om det kommer in på något mer boende då och då så verkar det bli stopp på spridningen inne på boendena.
Varför skulle testerna av lindrigare fall i större skala leda till en större ökning i VG än i övriga landet? Särskilt med tanke på att VG inte riktigt fått igång testerna ännu, de har ökat lite grann, men har inte full kapacitet än. Och varför skulle testerna påverka dödsfallen där det dör klart fler per capita i VG numera?

Epicentrum i Sverige har flyttats över till Göteborg, man har sett tendensen ett tag men iom att Stockholm inte minskat sina fall så snabbt som man kunde tro så har det tagit ett tag att komma dit.

Vi ser dock en annan tendens över tid och det är att allteftersom man inom vården har blivit duktigare på att preventivt vårda de allvarligare fallen så sjunker andelen som ligger på IVA.

Sedan måste man notera att Stockholm hela tiden har haft en större andel av de inlagda på IVA än vad man har haft i VG, jag har ingen aning om varför, men så har det varit.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Läste att man ser en snabb ökning av smittade i New Delhi och även stigande siffror i Danmark som lättat upp
Intresserad! Var läste du det?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Varför skulle testerna av lindrigare fall i större skala leda till en större ökning i VG än i övriga landet? Särskilt med tanke på att VG inte riktigt fått igång testerna ännu, de har ökat lite grann, men har inte full kapacitet än. Och varför skulle testerna påverka dödsfallen där det dör klart fler per capita i VG numera?

Epicentrum i Sverige har flyttats över till Göteborg, man har sett tendensen ett tag men iom att Stockholm inte minskat sina fall så snabbt som man kunde tro så har det tagit ett tag att komma dit.

Vi ser dock en annan tendens över tid och det är att allteftersom man inom vården har blivit duktigare på att preventivt vårda de allvarligare fallen så sjunker andelen som ligger på IVA.

Sedan måste man notera att Stockholm hela tiden har haft en större andel av de inlagda på IVA än vad man har haft i VG, jag har ingen aning om varför, men så har det varit.
Så är det väl inte alls?
I Västra Götaland kan privatpersoner sedan början på juni boka tid för provtagning på vårdcentral om man har milda symptom. Det kan man inte i Stockholm.

Enligt senaste rapporterna från respektive region återfinns i Stockholm 83 av 582 inlagda på IVA, dvs 14 %.
I Västra Götaland återfinns 57 av 228 inlagda på IVA, dvs 25 %.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
N Noell skrev:
Så är det väl inte alls?
I Västra Götaland kan privatpersoner sedan början på juni boka tid för provtagning på vårdcentral om man har milda symptom. Det kan man inte i Stockholm.

Enligt senaste rapporterna från respektive region återfinns i Stockholm 83 av 582 inlagda på IVA, dvs 14 %.
I Västra Götaland återfinns 57 av 228 inlagda på IVA, dvs 25 %.
När det gäller andelen på IVA så blandade jag ihop siffrorna, vet inte hur det gick till. Ber om ursäkt för det.

När det gäller test på vårdcentralen så har man ännu inte kommit igång fullt ut med dessa. Det fungerar på en del ställen men inte med full kapacitet (åtminstone i min kommun). Ökningen av fall i VG drog iväg några dagar innan dessa hann komma med i statistiken, vilket gör att de inte kan förklara allt.
 
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Varför skulle testerna av lindrigare fall i större skala leda till en större ökning i VG än i övriga landet? Särskilt med tanke på att VG inte riktigt fått igång testerna ännu, de har ökat lite grann, men har inte full kapacitet än. Och varför skulle testerna påverka dödsfallen där det dör klart fler per capita i VG numera?
Olika regioner har kommit olika långt i att öka antalet tester och jag har för mig att det var VG som orsakade att FHM på presskonferensen för någon vecka sen sa typ att de skulle kolla upp varför det var så stor ökning av bekräftade fall och det sen visade bero på att det var VG som hade rapporterat in så många därför att de hade testat så många lindriga fall. Det är väl det man ser som en kraftigt hopp den 4 juni för "fall idag" på https://c19.se/Sweden/Västra Götaland

Stockholm har ju bara hittat lite fler fall senaste veckan än tidigare enligt c19.se så här verkar det ju inte ha hänt mycket på testfronten.

På den sidan tycker jag det är rätt hopplöst att studera hur antalet avlidna beter sig eftersom det rör sig så kraftigt, men topparna ser ju lägre ut än tidigare.
Linjediagram som visar antal fall, dödsfall och sjukhusinläggningar över tid.

Antalet sjukhusinläggningar i VG sjunker ju också.
 
harry73
pacman42 pacman42 skrev:
Prognosen fortsätter att visa utplanande dödsfall per dag och det verkar som om den nog har rätt:
- [länk]
Det har blivit min nya favoritsida efter byggahus förstås.

Det som hade varit ännu bättre med Adam Altmejds diagram, är om det hade funnits en funktion att se diagrammet från tidigare dagar. Den sista veckan i diagrammet är framförallt en prognos baserat på medelvärdet från föregående vecka (eller kanske två veckor) Så när nu antal dagliga dödsfall går ner, blir prognosen lite för högt. den baseras ju på de högre dödstal vi hade veckan innan.

Tittar man på diagrammet från 27 maj, har måndag den 18 maj nästan 70 (68) förväntade fall och rund den 26-27 maj, ligger värdet på drygt 60 döda.
Ett stapeldiagram som visar antalet bekräftade dagliga Covid-19 dödsfall i Sverige med prognos.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tittar man på dagens diagram efter samma dagar, borde vi få lite mer facit. Och då ser man att 18 maj blev det lite över 60 dödsfall (61-62), och 26-27 maj hamnade vi på 30-40 dödsfall. den 26 maj var faktiskt lite av ett undantag och hade lägsta dödssiffran sedan slutet av mars.
Stapeldiagram som visar antal dödsfall per dag med prognos, rapporterade och totala fall under en period.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så även om det verkar som dödstalen stabiliserar sig något eller även går upp igen, behöver det inte vara så. Det kan gå ner mycket fortare än diagrammet förutser. Men lärdomen är väl att vi inte vet hur många dödsfall saknas den senaste veckan, så det kan bli bättre, men också sämre och den infon finns inte i siffrorna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det har blivit min nya favoritsida efter byggahus förstås.

Det som hade varit ännu bättre med Adam Altmejds diagram, är om det hade funnits en funktion att se diagrammet från tidigare dagar. Den sista veckan i diagrammet är framförallt en prognos baserat på medelvärdet från föregående vecka (eller kanske två veckor) Så när nu antal dagliga dödsfall går ner, blir prognosen lite för högt. den baseras ju på de högre dödstal vi hade veckan innan.

Tittar man på diagrammet från 27 maj, har måndag den 18 maj nästan 70 (68) förväntade fall och rund den 26-27 maj, ligger värdet på drygt 60 döda.
[bild]
Tittar man på dagens diagram efter samma dagar, borde vi få lite mer facit. Och då ser man att 18 maj blev det lite över 60 dödsfall (61-62), och 26-27 maj hamnade vi på 30-40 dödsfall. den 26 maj var faktiskt lite av ett undantag och hade lägsta dödssiffran sedan slutet av mars.
[bild]
Så även om det verkar som dödstalen stabiliserar sig något eller även går upp igen, behöver det inte vara så. Det kan gå ner mycket fortare än diagrammet förutser. Men lärdomen är väl att vi inte vet hur många dödsfall saknas den senaste veckan, så det kan bli bättre, men också sämre och den infon finns inte i siffrorna.
Prognosen baseras väl på hur stor andel av dödsfallen som rapporterats bakåt i tiden på olika antal dagar tillbaka? Det ger delvis samma effekt, men inte lika stor.

Sidan är definitivt den bästa.
 
optimum
D djac skrev:
Jo så är det såklart i den världen, men för myndigheterna ser det inte riktigt ut så, om det sker en olycka på en väg och den hade kunnat hindras av mitträcke så hamnar inte GD för vägverket i fängelse vid nästa olycka, även om det fortfarande inte finns något räcke. Samhället måste hela tiden acceptera brister för att pengarna inte räcker till, dvs medborgarna vill inte avsätta medel för att höja den generella säkerhetsnivån.
Antagligen ger detta bristfälliga arbetssätt att 100-tals, 1000-tals avlidna av covid-19

Jag tycker det är för jävligt på ren svenska.
 
optimum
T tanaris skrev:
Fungerar länder som företag i din verklighet? Det är inte första gången du drar den liknelsen.
Tänk vilken förbättringspotential det finns.
Är det inte fantastiskt?
 
optimum
tusenett skrev:
Du tycker du borde blivit hårdare behandlad när du kom till Arlanda den 23:e feb och tycker Sverige var värdelösa. Jag försöker förklara att de andra länderna inte heller var på tårna den 23:e och varför.

Sen kan man ju undra varför du åkte till Thailand i februari när både Johan Giesecke och Björn Olsen avrådde från det i början av februari. Borde du inte ha avstått?
Det har du hittat på själv. Nu tillskriver du mig påståenden som jag aldrig skrivit. Fult.
Jag anser det borde funnit mer information och på plats ta hand om de som är sjuka eller behöver annan hjälp.

När vi åkte 31:a januari fanns inga avrådan.
Har för mig att det inte kom någon avrådan från regeringen om Thailand under hela februari.
Du kan säkert få fram en källa om avrådan från UD och Thailand för corona.
Däremot i vanlig ordning gjorde vi bedömning av situationen så gott vi kunde och via andra vänner som redan var på plats i Thailand. Efteråt kan vi konstatera att risken var låg där för vi har ännu inte hör talas om någon svensk som smittats under resa till Thailand. Varje dag på plats i Thailand höll jag koll på nyheter och utveckling av situationen,
För säkerhets skull hade vi plasthandskar och munskydd samt gott om handsprit i packningen.
Handspriten användes men övrigt är med hem igen.
Som du ser "lever jag som jag lär"
Därför är båda jag och hustrun fortfarande friska.

Hur är det själv? Du verkar bo framför datorn hela dagarna. Sjukskriven med covid-19 ?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
optimum
Fairlane Fairlane skrev:
Nu har jag inte lästdokumentet, så det i sak kan jag inte ha någon åsikt om, huruvida det är bra eller dåligt. Jag har dock var med om mängder med riskanalyser där man hittar risker hos exempelvis leverantörer, samarbetspartners etc. De riskerna lyfter man med dessa externa parter och frågar hur de hanterar risken. Får man då ett svar som visar att man tänkt på frågan och hanterar det på ett vettigt sätt så brukar det stanna där. Om den externa parter visar sig ljuga så brukar man blir det jobbigt, men det är nog ovanligt att det blir rättsak.
Jag vet inte om det var du eller någon annan som skrev tidigare att de på FHM som inte såg till att åtgärderna hos externa parter verkligen var genomförda borde få sparken, men det är samma där. Om jag har gjort en bra riskanalys, fått bra svar på att riskerna är hanterade så vill jag inte ha sparken om det visar sig att motparten ljugit.
Som chef har jag arbetsmiljöansvar och vi gör en hel del riskanalyser och hittar vi saker där som verkligen ska genomföras och vi struntar i det och det sedan händer en olycka så åker jag dit.
Förutom det skulle jag må jäkligt dåligt att indirekt skadat en annan människa.

Sedan har vi givetvis liknande riskanalyser som du nämner. Alltså hur vi säkerställer leveransförmåga vid maskinhaverier.
Har man avtal med sina kunder om leveranssäkerhet och det skiter sig och man brustit i åtgärda upptäckta fel så blir det dyrt och tråkigt för vi riskerar då att kunden lämnar oss. Inte bra.

Lovar att vi numera sover betydligt skönare när vi vet att vi gjort vårt jobb så gott det går. Allt går inte täcka in men det mest sannolika. Så jobbar de flesta moderna företag som vill vara kvar imorgon också.

Tråkigt att det är så många här som försvarar och bortförklara vårt lands brister i beredskap av en pandemi med snart 5000 avlidna medborgare. Avser inte dig Fairlane för detta.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.