Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Intressanta data. I Bergamo Italien har 57 % antikroppar mot Covid19. Antalet dödsfall är 16.000 på en befolkning av 120.000 invånare om man skall tro wikipedia och DN. Det ger faktiska dödstal på 23%! Är det ens möjligt?
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Tänk vilken förbättringspotential det finns.
Är det inte fantastiskt?
Trump gick bl.a. till val på att USA borde drivas som ett företag. Jag tycker inte att det har blivit bättre där över.

optimum optimum skrev:
Lovar att vi numera sover betydligt skönare när vi vet att vi gjort vårt jobb så gott det går. Allt går inte täcka in men det mest sannolika.
Det är nog så FHM tycker också skulle jag tro.

optimum optimum skrev:
Tråkigt att det är så många här som försvarar och bortförklara vårt lands brister i beredskap av en pandemi med snart 5000 avlidna medborgare.
Jag tycker att man ska gå på dem som har gjort fel och när det gäller t.ex. beredskapslager så är det inte FHM. Det ansvaret ligger på alla Sveriges röstberättigade eftersom det är vi som har röstat fram en politik där det ska sparas på den offentliga sektorn så att skatterna kan hållas nere.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Antagligen ger detta bristfälliga arbetssätt att 100-tals, 1000-tals avlidna av covid-19

Jag tycker det är för jävligt på ren svenska.
Ja, och av avgaser, rökning, utsläpp, klimatproblem och annat som vi redan tagit upp. Är inte det för jävligt, eller är det bara just corona?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Intressanta data. I Bergamo Italien har 57 % antikroppar mot Covid19. Antalet dödsfall är 16.000 på en befolkning av 120.000 invånare om man skall tro wikipedia och DN. Det ger faktiska dödstal på 23%! Är det ens möjligt?
Kan du ge lite länkar på detta?

Men det är väl inte helt orimligt om du betänker att provinsen Bergamo har 1,108 miljoner invånare. Det ger ungefär 2,3% (grovt räknat). Så länkar hade varit bra för att reda ut detta...
 
optimum
Ulltand Ulltand skrev:
Intressanta data. I Bergamo Italien har 57 % antikroppar mot Covid19. Antalet dödsfall är 16.000 på en befolkning av 120.000 invånare om man skall tro wikipedia och DN. Det ger faktiska dödstal på 23%! Är det ens möjligt?
Intressant och skrämmande
De borde ha flockimmunitet nu.
Skulle vi sätta likhetstecken med Sverige kanske vi får 2,3 miljoner avlidna för motsvarande flockimmunitet.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Intressanta data. I Bergamo Italien har 57 % antikroppar mot Covid19. Antalet dödsfall är 16.000 på en befolkning av 120.000 invånare om man skall tro wikipedia och DN. Det ger faktiska dödstal på 23%! Är det ens möjligt?
Du måste hålla isär orten Bergamo och provinsen Bergamo.
Det är i provinsen man har mätt antikroppar och den har en folkmängd på drygt 1,1 miljon (Wikipedia).
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Trump gick bl.a. till val på att USA borde drivas som ett företag. Jag tycker inte att det har blivit bättre där över.


Det är nog så FHM tycker också skulle jag tro.


Jag tycker att man ska gå på dem som har gjort fel och när det gäller t.ex. beredskapslager så är det inte FHM. Det ansvaret ligger på alla Sveriges röstberättigade eftersom det är vi som har röstat fram en politik där det ska sparas på den offentliga sektorn så att skatterna kan hållas nere.
Klipp och klistra.

Givetvis drar du upp tomten i USA istället för att se till möjligheter att bli bättre. Du måste vara besviken på det mesta.
Du får inga mer svar så hej då.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Du måste hålla isär orten Bergamo och provinsen Bergamo.
Det är i provinsen man har mätt antikroppar och den har en folkmängd på drygt 1,1 miljon (Wikipedia).
Det blir en avsevärd skillnad i så fall. Låter betydligt mer rimligt men ändå en indikation på höga dödstal. 2-3 % av alla smittade. I samma härad som WHO. Blir intressant att se hur FHM bedömning på 0,6 % står sig över tid.

Kollade medelåldern i Bergamo som är ungefär som här runt 40 år.
 
optimum
T tanaris skrev:
Ja, och av avgaser, rökning, utsläpp, klimatproblem och annat som vi redan tagit upp. Är inte det för jävligt, eller är det bara just corona?
Ja där tycker vi nog samma.
Välfärdssamhälle där folk lever bra tycker jag om.
Samhällen där folk lider är fruktansvärt.
Men denna tråd handlar om coronan så du får ta miljöproblemen någon annan stans.
Rökare borde verkligen sluta med skiten. Utsläpp är inte bra och där ligger Sverige rätt så bra till men kan bli bättre,
Klimatproblem, glöm att jag skriver något om dem för då skickar admin snart ut mig för OT i denna tråd.
Du med?
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det blir en avsevärd skillnad i så fall. Låter betydligt mer rimligt men ändå en indikation på höga dödstal. 2-3 % av alla smittade.

Kollade medelåldern som är ungefär som här runt 40 år.
Ja, dödstalen blev ju mycket höga eftersom sjukvården inte var förberedd så många fick ingen vård alls, äldre blev bortprioriterade för att yngre skulle få respiratorbehandling, det saknades skyddsutrustning, läkemedel och respiratorer.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, dödstalen blev ju mycket höga eftersom sjukvården inte var förberedd så många fick ingen vård alls, äldre blev bortprioriterade för att yngre skulle få respiratorbehandling, det saknades skyddsutrustning, läkemedel och respiratorer.
Jo dom hade ett sämre läge först ut i Europa. Iof har vi ju också undlåtit många äldre behandling med syrgas

Tror det är en ny antikroppsmätning på gång från blodgivare. Då vet vi lite mer.
 
P
optimum optimum skrev:
Det har du hittat på själv. Nu tillskriver du mig påståenden som jag aldrig skrivit. Fult.
Jag anser det borde funnit mer information och på plats ta hand om de som är sjuka eller behöver annan hjälp.

När vi åkte 31:a januari fanns inga avrådan.
Har för mig att det inte kom någon avrådan från regeringen om Thailand under hela februari.
Du kan säkert få fram en källa om avrådan från UD och Thailand för corona.
Däremot i vanlig ordning gjorde vi bedömning av situationen så gott vi kunde och via andra vänner som redan var på plats i Thailand. Efteråt kan vi konstatera att risken var låg där för vi har ännu inte hör talas om någon svensk som smittats under resa till Thailand. Varje dag på plats i Thailand höll jag koll på nyheter och utveckling av situationen,
För säkerhets skull hade vi plasthandskar och munskydd samt gott om handsprit i packningen.
Handspriten användes men övrigt är med hem igen.
Som du ser "lever jag som jag lär"
Därför är båda jag och hustrun fortfarande friska.

Hur är det själv? Du verkar bo framför datorn hela dagarna. Sjukskriven med covid-19 ?
Du anser. Varför är din åsikt den som ska avgöra den frågan? Gjorde man inte som du tycker så gjorde man fel är det så man ska tolka det?

Du valde att åka till Thailand när du gjorde det, det finns nog de som tycker det var fel.

Du gjorde en annan bedömning utifrån den information du hade då vid tillfället. Jag har inga problem med det, men du verkar ha problem med att andra gör exakt detsamma.
 
Redigerat av moderator:
  • Haha
optimum
  • Laddar…
Från Omni.se, känns det bekant?:


Professor: Tidigare åtgärder kunde halverat dödsfallen
De brittiska dödsfallen till följd av coronaviruset hade kunnat vara hälften så höga om regeringen hade stängt ner landet en vecka tidigare. Det sa professor Neil Ferguson, tidigare rådgivare till regeringen, när han i dag frågades ut i parlamentets vetenskapsutskott, enligt Sky News.

Han sa att åtgärderna som vidtogs var de rätta men att de borde ha kommit tidigare. Vidare sa han att regeringens rådgivare inte räknade med det stora antalet dödsfall på vårdhem eftersom man trodde att personer där skulle kunna hållas isolerade från smittan.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Antagligen ger detta bristfälliga arbetssätt att 100-tals, 1000-tals avlidna av covid-19

Jag tycker det är för jävligt på ren svenska.
Jag tror inte vi förstår varandra rätt här, om man ständigt ska undanröja alla risker så skulle ju skatten bli oändligt hög, för allt kostar, och vi skulle dessutom hindras från att göra väldigt mycket eftersom ibland är ju vi människor faran, vill du ha det så?

Det jag kan hålla med om är att det finns såklart förbättringspotential, det gör det alltid, och förmodligen skulle man kunna tillåta lite mer döda inom några områden för att rädda fler inom ett annat, men där finns ju moral etc som spelar in och måste tas hänsyn till.

Vi är redan ett oerhört tryggt land, att från där vi är öka tryggheten ytterliggare blir enormt dyrt. Jag har inget emot att betala skatt men jag tror att när många redan betalar hälften i skatt, så ligger man nog nära vad man kan ta ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.