Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
J Jocke Best skrev:
Njae mitt itu vet jag inte. Enligt mina beräkningar baserade på mig själv och mitt umgänge så är det en rätt bred majoritet som tycker Sverige gör rätt, och vad vi kan höra i media verkar ju till och med det slå över åt det slappare hållet med hur ens våra restriktioner etc efterlevs. Att det finns en stark kritik mot FHM är nog sant men det är en liten men högljudd skara. Det är bara att kolla i tråden. Det blir max ett par tre gillanden av inlägg med skarp kritik mot FHM medan en mer positiv hållning ger tiotalet grillningar. Tror att det stämmer rätt bra på allmänheten också.
Det känns dessutom som om den skaran blir bönhörd nu, baserat på vad jag läst verkar det som om vi nu får tajtare restriktioner i Sverige över sommaren medan andra länder släpper upp mer. Så alla som ville bli inlåsta och begränsade får sitt lystmäte tillgodosett, skönt.

Sen att jag personligen misstänker att besluten att släppa upp tas på samma grunder som de att stänga ner, någon sorts gissning multiplicerad med röstfiske är en annan femma.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
D
T tanaris skrev:
Det förklarades ju tidigare i tråden att "behagligare" inlägg får många att trycka på gilla-knappen, medan "sanningen" är läskigare och inte ger samma resultat. Jag håller förstås inte riktigt med om den slutsatsen, men jag kanske inte riktigt tillhör de mest kritiska heller.
Ja, tänk om det som av vissa hanteras som "sanning" verkligen varit sanning... och inte en person som tittar ut över en parkeringsplats och konstaterar att jorden ÄR platt!

• Gilla
Hellacopter
  • Laddar…
Är inte en av huvudfrågorna egentligen om vi ens har en pandemi!? :surprised: nu har vi haft denna sjukdom i över 6 månader och den har varit i alla de folkrikaste länderna i hela världen (KINA / INDIEN / RYSSLAND / USA ) osv... Ändå är det 100k fler självmord i världen än så länge i år (enligt https://www.worldometers.info/ ) Den siffran kommer dessutom stiga konstant... Plus att det säkert är en siffra som är högst under-driven från många "macholänder".
Vad tror ni?
Börsen kör på iaf som om det inte finns något annat än förkylning längre :surprised::surprised:

• Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
D
tusenett skrev:
Jag vill nog påstå att om du ändrar ordet ”FHM” till ”Sverige” eller ”Myndighetssverige” så träffar din analys mycket mer rätt.

Det har tydligen funnits en del utredningar och annat som har gjorts som kommit fram till brister och det pekats ut vilka som ska göra vad men där de utpekade myndigheterna inte gjort det de ålagts att göra eller så har de tolkat uppgiften på ett sådant sätt att det blivit ett glapp. Oklara ansvarsförhållanden och politiska beslut har också spelat in.

Här finns något som kanske skulle kunna kallas FHM:s pandemiplan: [länk] sid 10-12 visar vilka aktörer som har vilket ansvar.

Sid 14 står att myndigheter, kommuner och regioner ska göra risk och sårbarhetsanalyser och hänvisar till MSB om hur det kan göras [länk]

Så FHM är nog som sagt inte den enda ensamma aktören som man ska peka finger åt för de brister som framkommit.
Region Skåne har iaf en pandemiplan som bygger på ett scenario som Covid-19, denna har de både övat på och dokumenterat, dessutom gett tumme upp till FHM att de är klara med. Jag tror därför ine detta var en "svart svan", tvärtom ngt som de som jobbar med sånt här hela tiden räknar med och förväntar sig. Att de senare tog beslut som underminerade planen är ngt annat. Jag tror detta gäller de andra Regionerna också

• Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Nu var det ju inte jag som gjort utredningen utan av WHO anlitad expertis.

Tråkigt att Anders Tegnell och mupparna hade fel.
Kanske vi kunde undvikit en del avlidna i Sverige med rätt åtgärder.

RIP de äldre som gått bort.
WHO har inte anlitat några experter utan de har sammanställt tidigare forskning i ämnet som i det övervägande antalet fall gäller smittspridning vid SARS och MERS, eftersom det har funnits mer tid att göra forskning när det gäller de sjukdomarna, och sen hoppas man att det stämmer hyfsat med smittspridningen när det gäller den nya coronaviruset.

Som framgår av ett inlägg som jag skrev igår så visar rapporten också att det är låg evidens för att mun- och ögonskydd sänker smittspridningen, till skillnad från avstånd som får medium evidens. Sen verkar i stort sett alla undersökningarna gälla sjukhusmiljö så man vet inte heller hur det pass det stämmer i andra miljöer som i kollektivtrafik.

Rapporten från WHO utmynnar snarast i att mycket är oklart och att mer forskning behövs. Sen är en sån slutsats inte så intressant för Aftonbladet som gillar click-baits så de klämmer förstås i med en rubrik som lockar folk fast den inte stämmer med rapportens huvudbudskap.

Men det har aldrig varit förbjudet för dig att gå ut med mun- och ögonskydd.

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
T
T tobbbias skrev:
Är inte en av huvudfrågorna egentligen om vi ens har en pandemi!? :surprised:
Vi har en pandemi.
Källa: WHO

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Den klent begåvade, skulle kunna få för sig att de som flyttades till sjukhus var sjukare än de andra, och därför dog i en större mängd.

Staffan
Nu verkar det vara så att olika regioner har haft olika principer för hur de ska göra. Vissa har skickat fall till sjukhus som i andra regioner har varit kvar på sina boenden och fått vård där.

BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Det som många här krävde var ju aktiv smittspårning (och karantän efter resor), aktiv smittspårning säger den avgående testkoordinatorn nu att man borde ha gjort.
Man gjorde smittspårning så länge som det gick. När så många blev sjuka att vare sig tester eller personal räckte till för att smittspåra så var man tvungen att lämna det spåret.

pacman42 pacman42 skrev:
Hade Sverige gjort en ordentlig smittspårning från början så hade vi klarat oss bättre. Så enkelt är det. Sedan hade det inte varit enkelt att göra smittspårningen, men det är nog den lärdom vi får ta med oss till nästa pandemi - att man måste ha en organisation för smittspårning färdig.
Precis som Sydkorea gjorde för fem år sen (då de misslyckades totalt) och därför nu var förberedda.

• Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
E erkka skrev:
Dessutom har du fel ang Finland, varför får man inte träffa sina barn barn?

[länk]
Alltså samma regel som i Sverige?
Men brukar du inte tycka att Sverige har dåliga regler?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Alltså samma regel som i Sverige?
Men brukar du inte tycka att Sverige har dåliga regler?
Såklart, men om regeln är finsk så är den perfekt, helt underbar regel!

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Nu verkar det vara så att olika regioner har haft olika principer för hur de ska göra. Vissa har skickat fall till sjukhus som i andra regioner har varit kvar på sina boenden och fått vård där.
Må så vara.
Men det är troligt att de som ändå skickades till sjukhus, var de sjukaste, Och inte de som hjälpt till med disken.

Staffan

BirgitS BirgitS skrev:
Man gjorde smittspårning så länge som det gick. När så många blev sjuka att vare sig tester eller personal räckte till för att smittspåra så var man tvungen att lämna det spåret.
Och orsaken till att det inte gick var två orsaker:
1) man skakade inte fram tillräckligt med testkapacitet och personal för att göra jobbet (det krävs inga läkare till smittspårning)
2) man körde med öppna gränser alldeles för länge, trots att folk protesterade tidigt mot detta (bland annat Björn Olsen)

BirgitS BirgitS skrev:
Precis som Sydkorea gjorde för fem år sen (då de misslyckades totalt) och därför nu var förberedda.
Och här borde vi ju ha lärt oss av de länder som då misslyckades. Ingår inte detta i FHMs uppdrag? På vilket sätt är FHM proaktiva om man inte har byggt upp denna kunskapen?

Och eftersom vi hade kunskapen om att vi inte var förberedda, hade det då inte varit rimligt att stänga gränserna tidigare? Eller åtminstone sätta de som kom hem in i Sverige i karantän? Fortfarande v10 så strömmade det in smittade från hela världen in i Sverige. Jag vet att ett större utbrott där jag bor kommer från resenärer som kom hem söndag v10. Jag vet också att högstadieelever tog med sig smitta från utlandet och spred den i min stad.

Sedan hör man idag Tegnell prata på radion om att vi kanske skulle haft ännu lite hårdare regler i Sverige. Det stora problemet är ju inte att smittan spreds vidare när vi väl fått samhällsspridning, problemen var ju att vi så snabbt fick smitta ut i stora delar av samhället och in i äldrevården den vägen. Där hade inte hårdare regler gjort så stor skillnad. Tidigare införande av hårda regler för resande hade gjort mycket större skillnad.

Ju mer han uttalar sig, desto mer framstår han som en "tomte". Ingen försiktighetsprincip hos honom inte.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
T
D djac skrev:
Så till det som kanske kan anses vara pudelns kärna, gör de fel eller rätt, svaret är nog både och men eftersom de går den väg som både är beprövad och föredragen av de som jobbar med sånt här så gör de förmodligen mer rätt än fel.

Däremot gör de länder som varit drivande i att fördjupa krisen i världen genom populistiska och verkningslösa men oerhört dyra åtgärder mer fel än rätt och kostnaden för detta är vi med och betalar. Både direkt genom någon sorts gåvor till andra länder inom EU och indirekt genom att vår exportekonomi går på knäna.
Jag håller med dig om att man ska lyssna på de som arbetar med sådant här, men problemet är att "våra" experter har kommit fram till en strategi som markant skiljer sig från resten av världen och som även går emot WHO's rekommendationer om att testa, smittspåra och isolera.

Jag tror att det finns många duktiga experter i vår omvärld och även bland de asiatiska länderna som tidigare år har drabbats hårt av epidemier och därigenom har praktisk erfarenhet av dessa.

Vi kanske vara lite ödmjuka gentemot de länder som har valt en annan strategi än Sverige, istället för säga att alla andra länder har fel och deras åtgärder bara är "populistiska och meningslösa". Speciellt med tanke på att de flesta länderna än så länge ,enligt tillgänglig data, har ett lägre antal döda per capita än Sverige. (Vi ligger på 8:e plats)

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Gott folk, -goda nyheter från Sverige! [länk]
Vad står det i den? Mitt företag blockerar länken pga våra etiska regler...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.