2 360 802 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Men ska vi inte platta ut kurvan? Är det inte det som allt går ut på! Tvätta händerna nu och håll avstånd!Mikael_L skrev:
Jodå, jag motraljerade bara lite - på just det inlägg jag citerade.
Men allvarligt. Tror du verkligen att det finns många (ens någon) som inte alls tänker någon som helst kritisk tanke mot FHM, regeringen etc?
Jag för min del tror att alla samlas någorlunda normalfördelat runt mitten.
[bild]
Själv är jag egentligen bara irriterad över att många sådana här trådar i många olika forum egentligen bara används för att sprida sin samhällskritiska dynga. Det spelar egentligen roll om vad det handlar om, utan det är själva kritiken i sig som är det enda intressanta.
Och då reagerar patrioter som de gör förstås ...
Du verkar inte ha följt med, men vad sägs om: Island, Sydkorea, Taiwan?D Daniel 109 skrev:Multiman: Någon har tydligen svårt att förstå.
Det kommer inte att finnas något land som i efterhand kan säga att de gjort allt rätt. Nu har det ju visat sig att stora delar av smittan kommer från andra källor än den kända i Italien och Kina. Så den hårdare linjen mot Italienresenärer som många då förespråkade skulle inte hjälpt.
I efterhand så skulle man nog satt in de allmänna restriktionerna tidigare.
Men samtidigt kan man inte säkert säga att det skulle funkat bättre.
I mina ögon tre exemplariska länder. Sen tycker jag att Finland och Norge har visat framfötterna.
Ingen kan göra alla rätt, men få gör så många fel som Sverige.
Varför tror du att de har gjort rätt?E erkka skrev:
Som min moster som inte vågar röra sig i samhället, måste sätta sina två bolag i konkurs för att få någon slags ekonomisk ersättning, men det som smärtar värst att hon inte kan träffa barnen och sin ögonstenar barnbarnen.
Finland har nått 0,5% immunitet i befolkningen, det kommer ta den 15 år att få såpass hög grad av immunitet att min moster skulle våga börja röra sig i samhället och träffa andra.
Tänk om hon bodde i Finland, komma till studenten för sitt barnbarn och meddela "Hej, jag är faktiskt din farmor, vi har inte setts sen du var tre år, så du minns inte mig, men så är det faktiskt!"
Det har funnits planer och riskhantering runt pandemi. Jag tycker att även alla vi medborgare har ett visst ansvar att hålla oss informerade förberedda. Det kan vara sparkapital, konservburkar, dasspapper, alternativa färdsätt till arbetet.
Annars får man lösa det ad hoc...
Annars får man lösa det ad hoc...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror de har en viss fördel av sina geografiska lägen, två öar geografiskt och en som är en ö i praktiken pga det politiska läget med grannen.E erkka skrev:
Samma med Nya Zeeland som också klarat det hela bra.
Naturligtvis har de gjort mycket bra också, bara läget hjälper inte. Men tror det förenklar.
Och tillfälligheter, jag tänker att det inte var oskickligt av staten att låta så många Stockholmare åka till Österrike samtidigt, med tanke på att en epidemi ju kan utbryta. Eller tänker ni att i framtiden kvoteras semesterfirandet så att inte för många Svenskar är på samma ställe samtidigt, man tilldelas helt enkelt en semesterdestination? Det verkar dessutom som om Stockholm hade fler i Alperna än Nya Zeeland hade på djurmarknaden i Kina.engs skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 845 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 845 inlägg
Det är bättre att fler äldre får möjlighet att överleva. 15år? Du vet alltså att vi varken får mediciner eller vacciner mot SARS-CoV-2 under hela den tiden? Snacka om att vara pessimist!Mikael_L skrev:
Varför tror du att de har gjort rätt?
Som min moster som inte vågar röra sig i samhället, måste sätta sina två bolag i konkurs för att få någon slags ekonomisk ersättning, men det som smärtar värst att hon inte kan träffa barnen och sin ögonstenar barnbarnen.
Finland har nått 0,5% immunitet i befolkningen, det kommer ta den 15 år att få såpass hög grad av immunitet att min moster skulle våga börja röra sig i samhället och träffa andra.
Tänk om hon bodde i Finland, komma till studenten för sitt barnbarn och meddela "Hej, jag är faktiskt din farmor, vi har inte setts sen du var tre år, så du minns inte mig, men så är det faktiskt!"
Om man måste sätta bolag i konkurs för att få någon hjälp under en pandemi är det ett ekonomiskt-politiskt misslyckande och brist på handlingskraft.
Hade Sverige gjort en ordentlig smittspårning från början så hade vi klarat oss bättre. Så enkelt är det. Sedan hade det inte varit enkelt att göra smittspårningen, men det är nog den lärdom vi får ta med oss till nästa pandemi - att man måste ha en organisation för smittspårning färdig.
Jättemärklig inställning IMHO.Mikael_L skrev:
Varför tror du att de har gjort rätt?
Så du tror det tar 15 år att ta fram ett vaccin? Tror du att svenskar som har varit smittade har kvar sina antikroppar så länge då?
Dessutom har du fel ang Finland, varför får man inte träffa sina barn barn?
https://svenska.yle.fi/artikel/2020...det-ar-okej-att-traffa-barnbarnen-bara-man-ar
Skulle faktiskt hävda att din moster skulle mått betydligt bättre om hon levt i Finland, då skulle hon inte behöva vara så rädd för att röra sig i samhället.
Tycker du förresten det är bättre att vi låter våra äldre på ålderdomshemmen i Sverige dö i ensamhet? Dom kan definitivt inte träffa sina barn/barn-barn.
Om mitt minne är rätt, så gjordes ju smittspårning i början, men man hann inte med ( fanns inte resurser) när smittan tog fart i första hand mellersta östra sverige.
Njae mitt itu vet jag inte. Enligt mina beräkningar baserade på mig själv och mitt umgänge så är det en rätt bred majoritet som tycker Sverige gör rätt, och vad vi kan höra i media verkar ju till och med det slå över åt det slappare hållet med hur ens våra restriktioner etc efterlevs. Att det finns en stark kritik mot FHM är nog sant men det är en liten men högljudd skara. Det är bara att kolla i tråden. Det blir max ett par tre gillanden av inlägg med skarp kritik mot FHM medan en mer positiv hållning ger tiotalet grillningar. Tror att det stämmer rätt bra på allmänheten också.tompax2 skrev:
Det kan man ju aldrig veta. Det enda man däremot kan säga med stor säkerhet är att vissa här inne hugger direkt när det nämns negativa saker, oavsett källa. Spelar knappt roll om den negativa nyheten om exempelvis FHM, kommer från FHM själva, så skall det försvaras ändå. Man skall hela tiden hitta anledningar till varför det är så.
Så upplever jag det här inne i alla fall och med mig några stycken. Så vissa här inne är alltså en bra bit från mitten på din kurva som du infogade.
Det blir så att säga en stämpel om desperation på dessa, och det enda man kan göra för att motbalansera är att vara lika enveten tillbaka. Eller bara släppa det.
Covid-19 - viruset som delade Sverige mitt itu![]()
Så är det faktiskt. Medan vi hade överdödlighet fanns vissa som t.o.m dog flera gånger. En bekant har varit hemma sjuk i Corona två gånger med en månads mellanrum. Dock inte dött någon av dom. Hade det hunnit komma en annan ny sjukdom där man slapp karens hade han troligen drabbats av den också.optimum skrev:
Det förklarades ju tidigare i tråden att "behagligare" inlägg får många att trycka på gilla-knappen, medan "sanningen" är läskigare och inte ger samma resultat. Jag håller förstås inte riktigt med om den slutsatsen, men jag kanske inte riktigt tillhör de mest kritiska heller.J Jocke Best skrev:Njae mitt itu vet jag inte. Enligt mina beräkningar baserade på mig själv och mitt umgänge så är det en rätt bred majoritet som tycker Sverige gör rätt, och vad vi kan höra i media verkar ju till och med det slå över åt det slappare hållet med hur ens våra restriktioner etc efterlevs. Att det finns en stark kritik mot FHM är nog sant men det är en liten men högljudd skara. Det är bara att kolla i tråden. Det blir max ett par tre gillanden av inlägg med skarp kritik mot FHM medan en mer positiv hållning ger tiotalet grillningar. Tror att det stämmer rätt bra på allmänheten också.
Som vanligt så bygger teorierna här på förutsättningar som inte fanns. Om de borde funnits är en annan fråga, när verkligheten träffar en så får man agera efter den.trähandtag skrev: