Status
Inte öppen för fler kommentarer.
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jodå, jag motraljerade bara lite - på just det inlägg jag citerade.

Men allvarligt. Tror du verkligen att det finns många (ens någon) som inte alls tänker någon som helst kritisk tanke mot FHM, regeringen etc?

Jag för min del tror att alla samlas någorlunda normalfördelat runt mitten.
[bild]

Själv är jag egentligen bara irriterad över att många sådana här trådar i många olika forum egentligen bara används för att sprida sin samhällskritiska dynga. Det spelar egentligen roll om vad det handlar om, utan det är själva kritiken i sig som är det enda intressanta.
Och då reagerar patrioter som de gör förstås ...
Men ska vi inte platta ut kurvan? Är det inte det som allt går ut på! Tvätta händerna nu och håll avstånd!
 
E
D Daniel 109 skrev:
Multiman: Någon har tydligen svårt att förstå.
Det kommer inte att finnas något land som i efterhand kan säga att de gjort allt rätt. Nu har det ju visat sig att stora delar av smittan kommer från andra källor än den kända i Italien och Kina. Så den hårdare linjen mot Italienresenärer som många då förespråkade skulle inte hjälpt.

I efterhand så skulle man nog satt in de allmänna restriktionerna tidigare.
Men samtidigt kan man inte säkert säga att det skulle funkat bättre.
Du verkar inte ha följt med, men vad sägs om: Island, Sydkorea, Taiwan?
I mina ögon tre exemplariska länder. Sen tycker jag att Finland och Norge har visat framfötterna.

Ingen kan göra alla rätt, men få gör så många fel som Sverige.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
E erkka skrev:
Du verkar inte ha följt med, men vad sägs om: Island, Sydkorea, Taiwan?
I mina ögon tre exemplariska länder. Sen tycker jag att Finland och Norge har visat framfötterna.

Ingen kan göra alla rätt, men få gör så många fel som Sverige.
Varför tror du att de har gjort rätt?

Som min moster som inte vågar röra sig i samhället, måste sätta sina två bolag i konkurs för att få någon slags ekonomisk ersättning, men det som smärtar värst att hon inte kan träffa barnen och sin ögonstenar barnbarnen.
Finland har nått 0,5% immunitet i befolkningen, det kommer ta den 15 år att få såpass hög grad av immunitet att min moster skulle våga börja röra sig i samhället och träffa andra.
Tänk om hon bodde i Finland, komma till studenten för sitt barnbarn och meddela "Hej, jag är faktiskt din farmor, vi har inte setts sen du var tre år, så du minns inte mig, men så är det faktiskt!"
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
Det har funnits planer och riskhantering runt pandemi. Jag tycker att även alla vi medborgare har ett visst ansvar att hålla oss informerade förberedda. Det kan vara sparkapital, konservburkar, dasspapper, alternativa färdsätt till arbetet.

Annars får man lösa det ad hoc...

Text på gul bakgrund som skämtsamt klagar över att byta toarulle med byxorna nere, på väg till ICA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
engs
E erkka skrev:
Du verkar inte ha följt med, men vad sägs om: Island, Sydkorea, Taiwan?
I mina ögon tre exemplariska länder.
Tror de har en viss fördel av sina geografiska lägen, två öar geografiskt och en som är en ö i praktiken pga det politiska läget med grannen.

Samma med Nya Zeeland som också klarat det hela bra.

Naturligtvis har de gjort mycket bra också, bara läget hjälper inte. Men tror det förenklar.
 
  • Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
D
engs engs skrev:
Tror de har en viss fördel av sina geografiska lägen, två öar geografiskt och en som är en ö i praktiken pga det politiska läget med grannen.

Samma med Nya Zeeland som också klarat det hela bra.

Naturligtvis har de gjort mycket bra också, bara läget hjälper inte. Men tror det förenklar.
Och tillfälligheter, jag tänker att det inte var oskickligt av staten att låta så många Stockholmare åka till Österrike samtidigt, med tanke på att en epidemi ju kan utbryta. Eller tänker ni att i framtiden kvoteras semesterfirandet så att inte för många Svenskar är på samma ställe samtidigt, man tilldelas helt enkelt en semesterdestination? Det verkar dessutom som om Stockholm hade fler i Alperna än Nya Zeeland hade på djurmarknaden i Kina.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför tror du att de har gjort rätt?

Som min moster som inte vågar röra sig i samhället, måste sätta sina två bolag i konkurs för att få någon slags ekonomisk ersättning, men det som smärtar värst att hon inte kan träffa barnen och sin ögonstenar barnbarnen.
Finland har nått 0,5% immunitet i befolkningen, det kommer ta den 15 år att få såpass hög grad av immunitet att min moster skulle våga börja röra sig i samhället och träffa andra.
Tänk om hon bodde i Finland, komma till studenten för sitt barnbarn och meddela "Hej, jag är faktiskt din farmor, vi har inte setts sen du var tre år, så du minns inte mig, men så är det faktiskt!"
Det är bättre att fler äldre får möjlighet att överleva. 15år? Du vet alltså att vi varken får mediciner eller vacciner mot SARS-CoV-2 under hela den tiden? Snacka om att vara pessimist!

Om man måste sätta bolag i konkurs för att få någon hjälp under en pandemi är det ett ekonomiskt-politiskt misslyckande och brist på handlingskraft.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Hade Sverige gjort en ordentlig smittspårning från början så hade vi klarat oss bättre. Så enkelt är det. Sedan hade det inte varit enkelt att göra smittspårningen, men det är nog den lärdom vi får ta med oss till nästa pandemi - att man måste ha en organisation för smittspårning färdig.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför tror du att de har gjort rätt?

Som min moster som inte vågar röra sig i samhället, måste sätta sina två bolag i konkurs för att få någon slags ekonomisk ersättning, men det som smärtar värst att hon inte kan träffa barnen och sin ögonstenar barnbarnen.
Finland har nått 0,5% immunitet i befolkningen, det kommer ta den 15 år att få såpass hög grad av immunitet att min moster skulle våga börja röra sig i samhället och träffa andra.
Tänk om hon bodde i Finland, komma till studenten för sitt barnbarn och meddela "Hej, jag är faktiskt din farmor, vi har inte setts sen du var tre år, så du minns inte mig, men så är det faktiskt!"
Jättemärklig inställning IMHO.
Så du tror det tar 15 år att ta fram ett vaccin? Tror du att svenskar som har varit smittade har kvar sina antikroppar så länge då?

Dessutom har du fel ang Finland, varför får man inte träffa sina barn barn?

https://svenska.yle.fi/artikel/2020...det-ar-okej-att-traffa-barnbarnen-bara-man-ar

Skulle faktiskt hävda att din moster skulle mått betydligt bättre om hon levt i Finland, då skulle hon inte behöva vara så rädd för att röra sig i samhället.

Tycker du förresten det är bättre att vi låter våra äldre på ålderdomshemmen i Sverige dö i ensamhet? Dom kan definitivt inte träffa sina barn/barn-barn.
 
Om mitt minne är rätt, så gjordes ju smittspårning i början, men man hann inte med ( fanns inte resurser) när smittan tog fart i första hand mellersta östra sverige.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
J
tompax2 tompax2 skrev:
Det kan man ju aldrig veta. Det enda man däremot kan säga med stor säkerhet är att vissa här inne hugger direkt när det nämns negativa saker, oavsett källa. Spelar knappt roll om den negativa nyheten om exempelvis FHM, kommer från FHM själva, så skall det försvaras ändå. Man skall hela tiden hitta anledningar till varför det är så.

Så upplever jag det här inne i alla fall och med mig några stycken. Så vissa här inne är alltså en bra bit från mitten på din kurva som du infogade.

Det blir så att säga en stämpel om desperation på dessa, och det enda man kan göra för att motbalansera är att vara lika enveten tillbaka. Eller bara släppa det.

Covid-19 - viruset som delade Sverige mitt itu :crysmile:
Njae mitt itu vet jag inte. Enligt mina beräkningar baserade på mig själv och mitt umgänge så är det en rätt bred majoritet som tycker Sverige gör rätt, och vad vi kan höra i media verkar ju till och med det slå över åt det slappare hållet med hur ens våra restriktioner etc efterlevs. Att det finns en stark kritik mot FHM är nog sant men det är en liten men högljudd skara. Det är bara att kolla i tråden. Det blir max ett par tre gillanden av inlägg med skarp kritik mot FHM medan en mer positiv hållning ger tiotalet grillningar. Tror att det stämmer rätt bra på allmänheten också.
 
  • Gilla
Hellacopter och 5 till
  • Laddar…
J
optimum optimum skrev:
Underdödlighet
Du menar att redan döda kommer återuppstå?
Så är det faktiskt. Medan vi hade överdödlighet fanns vissa som t.o.m dog flera gånger. En bekant har varit hemma sjuk i Corona två gånger med en månads mellanrum. Dock inte dött någon av dom. Hade det hunnit komma en annan ny sjukdom där man slapp karens hade han troligen drabbats av den också.
 
  • Gilla
sysmali och 1 till
  • Laddar…
T
J Jocke Best skrev:
Njae mitt itu vet jag inte. Enligt mina beräkningar baserade på mig själv och mitt umgänge så är det en rätt bred majoritet som tycker Sverige gör rätt, och vad vi kan höra i media verkar ju till och med det slå över åt det slappare hållet med hur ens våra restriktioner etc efterlevs. Att det finns en stark kritik mot FHM är nog sant men det är en liten men högljudd skara. Det är bara att kolla i tråden. Det blir max ett par tre gillanden av inlägg med skarp kritik mot FHM medan en mer positiv hållning ger tiotalet grillningar. Tror att det stämmer rätt bra på allmänheten också.
Det förklarades ju tidigare i tråden att "behagligare" inlägg får många att trycka på gilla-knappen, medan "sanningen" är läskigare och inte ger samma resultat. Jag håller förstås inte riktigt med om den slutsatsen, men jag kanske inte riktigt tillhör de mest kritiska heller.
 
D
trähandtag trähandtag skrev:
Om mitt minne är rätt, så gjordes ju smittspårning i början, men man hann inte med ( fanns inte resurser) när smittan tog fart i första hand mellersta östra sverige.
Som vanligt så bygger teorierna här på förutsättningar som inte fanns. Om de borde funnits är en annan fråga, när verkligheten träffar en så får man agera efter den.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Källa på det tack.
Du får läsa mer av vad Anna_H skrev igår så slipper du fråga.
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.