BirgitS BirgitS skrev:
Jag klagar på de som uttalar sig utan kunskap om vad som gäller.

Jag skulle aldrig komma på tanken att vara med i beslut som gäller pandemihantering, epidemiologi osv. för jag har inte tillräcklig kunskap om det. Däremot har jag stor respekt för folk som har ett stort kunnande och är experter, oavsett om det gäller eldragning, huskonstruktion, medicin eller epidemiologi. Men jag har inte mycket till övers för folk som tror att de vet bättre än de som har utbildning och erfarenhet av det som frågan gäller fast de just inte kan något alls.
ett personligt råd: jag tror du ska se över din respekt för proffsen på alla områden. Inte för jag kan bättre men det finns nästan ingen vedersglig kunskap vare sig i ingenjörskonst, eldragning, huskonstruktion eller hantering pandemier. Jag har sett mycket inom akademian hur folk tabbar sig, tänkt fel, gick på fel antanganden eller gamla myter.
FHM är inte visdomens tempel.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
[QUOTE="skogaliten, post: 4501252, member: 382062"
Nationalekonomi, är lika lite som astrologi en äkta vetenskap, som inte går att jämföra med medicin, fysik, kemi, biologi, astronomi och andra vetenskaper.
Du har en märklig syn på vetenskap. Nationalekonomi och statistisk medicin använder många likartade metoder:
observation av fenomen, definition av lämpliga jämförelsekohorter, letande av positiv och negativ korrelation mellan oberoende faktorer, försök att filtrera bort slump, mm mm. Vetenskapen om statistik bjuder på oändliga möjligheter att analysera, men även att vaska fram behagliga resultat.

Sedan påverkas vetenskap ofta av andra agendor. Mycket tydligt i olika nationalekonomiska teorier och världsbilder men även inom medicin: dagens mest kontroversiella medicinska ämnen är homeopati, skadlig verkan av elektromagnetiska fält, och användning av munskydd mot luftburen eller aerosolburen smitta. Det är väldigt tydligt att bakomliggande agendor styr.

Så låt oss fortsätta att dra fram den ena efter den andra journalartikeln eller metastudien som befäster vår respektive uppfattning. Allt till ingen nytta för ingen av oss, inte ens Birgit, förstår sig på varken epidemiologi eller statistik tillräckligt mycket för att kunna framstå som tillräckligt kompetent.
Inte ens om 5 år när alla döda är räknade och jämförda kommer alla vara överens. Jasg hoppas dock bara att de ansvariga har blivit lagförda.[/QUOTE]
Homeopati är inte en del av skolmedicinen. Läkarvetenskapen anser att homeopati är humbug.
Jag tror att du vet det...

Gravation, termodynamik, aritmetik, molekylärbiologi, hållfasthetslära är några exempel på vetenskapliga ämnesområden.

Nationalekonomi bör klassificeras jämsides andra humanistiska, akademiska discipliner som teatervetenskap, genusteori, historia eller litteraturvetenskap, vars diskurser styrs av ideologiska ställningstaganden.

Att matematik används för att uttrycka något, innebär inte per se, att det som uttrycks är något annat än ideologi.

I samband med rasbiologins skallmätningar, så användes matematiska metoder för att bevisa vilka människor som var högre eller lägre stående. Att matematik användes, innebär inte att rasbiologin var en vetenskap.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Gick på att viruset skulle mutera och bli snällare. I övrigt i princip alla rätt. Du verkar ju intresserad så kolla gärna i den första corontråden. Allt står ju där.
Jag vet inte vad den "första coronatråden" hade för titel. Du förde inte loggbok, alltså?

• Haha
djac
  • Laddar…
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Som statsepidemiolog bär han, genom sina rekommendationer, ansvar för många dödsfall, oavsett om han er diktator inom FHM eller inte. Det ingår i sitt betalt jobb att bära ansvar.
FOHMs rekommendationer dikteras inte av Anders Tegnell. Han är av flera som skapar rekommendationerna.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför försvarar du egentligen Tegnell och FHM? Skulle du hanterat det på samma sätt som dom, med din samlade kunskap?
20/20 hindsight is a wonderful thing.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför försvarar du egentligen Tegnell och FHM? Skulle du hanterat det på samma sätt som dom, med din samlade kunskap?
Jag hade förstås kallat in militären och infört undantagstillstånd inklusive total isolering av alla äldreboenden. Sen hade jag förstatligat alla äldreboenden och sparkat alla som arbetade där som inte hade minst undersköterskekompetens och bara godkänt nyanställningar som hade minst denna kompetens, men helst mer.

Duger det?

Redigerat:
  • Älska
djac
  • Laddar…
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Och därför framstår det som troligt att FHM har en annan agenda än enbart folkhälsan.
FOHM har just folkhälsan som sitt uppdrag. I folkhälsa ingår mycket mer än bara smittskydd.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Det blev något muck med citeringen förut. Så här svarade jag @/thomas_blekinge

Homeopati är inte en del av skolmedicinen. Läkarvetenskapen anser att homeopati är humbug.
Jag tror att du vet det...

Gravation, termodynamik, aritmetik, molekylärbiologi, hållfasthetslära är några exempel på vetenskapliga ämnesområden.

Nationalekonomi bör klassificeras jämsides andra humanistiska, akademiska discipliner som teatervetenskap, genusteori, historia eller litteraturvetenskap, vars diskurser styrs av ideologiska ställningstaganden.

Att matematik används för att uttrycka något, innebär inte per se, att det som uttrycks är något annat än ideologi.

I samband med rasbiologins skallmätningar, så användes matematiska metoder för att bevisa vilka människor som var högre eller lägre stående. Att matematik användes, innebär inte att rasbiologin var en vetenskap.

• Älska
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag hade förstås kallat in militären och infört undantagstillstånd inklusive total isolering av alla äldreboenden. Sen hade jag förstatligat alla äldreboenden och sparkat alla som arbetade där som inte hade minst undersköterskekompetens och bara godkänt nyanställningar som hade minst denna kompetens, men helst mer.

Duger det?
Glöm inte att bötfälla pensionärer som inte vaccinerar sig:

Skärmdump av en nyhetsartikel om att Greklands premiärminister inför böter för ovaccinerade pensionärer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av en nyhetsartikel om obligatorisk vaccination och böter i Europa.
Skapa konto

• Ledsen
  • Wow
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
T Thomas_Blekinge skrev:
ett personligt råd: jag tror du ska se över din respekt för proffsen på alla områden. Inte för jag kan bättre men det finns nästan ingen vedersglig kunskap vare sig i ingenjörskonst, eldragning, huskonstruktion eller hantering pandemier. Jag har sett mycket inom akademian hur folk tabbar sig, tänkt fel, gick på fel antanganden eller gamla myter.
Jag har lite svårt att förstå vad du menar. Uppenbarligen så byggs det hus som håller ihop, det dras el på ett sätt som gör att det inte brinner, sjukvården blir duktigare och duktigare på att rädda människoliv osv. Men naturligtvis är det så att ingen människa aldrig gör fel.

T Thomas_Blekinge skrev:
FHM är inte visdomens tempel.
Jag vet det så det behöver du inte påpeka. De är människor de med.
Men, till skillnad från Ulltand, så tycker jag inte att de ska besluta saker som strider mot grundlagen.

• Gilla
Tubes
  • Laddar…
Nyhetsgrafik från ECDC. Sambandet borde synas tydligt för de flesta…

Graf som jämför andel fullvaccinerade och COVID-19-dödsfall per miljon invånare i olika EU-länder.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
pmd och 2 till
  • Laddar…
D
B b8q skrev:

[bild]
Tydligt men i tidningen idag stod det att vi nu har nått 86%, kan det vara definitionen som skiljer?

D djac skrev:
Tydligt men i tidningen idag stod det att vi nu har nått 86%, kan det vara definitionen som skiljer?
Grafiken står bara "november", jag vet inte exakt vilken dag den sammanställdes. Inte heller om definitionen av "vuxna" är densamma i tidningen som hos ECDC.

BirgitS
D djac skrev:
Gissningsvis, SVT skriver 79 % av alla 12 år eller mer.

B b8q skrev:

[bild]
Är inte det där att förenkla lite väl mycket?
Vi vet ju att smittspridningen går i vågor så även när länder med relativt få vaccinerade är i en dal så blir det relativt få som avlider, och i viss mån tvärtom.

BirgitS BirgitS skrev:
Är inte det där att förenkla lite väl mycket?
Vi vet ju att smittspridningen går i vågor så även när länder med relativt få vaccinerade är i en dal så blir det relativt få som avlider, och i viss mån tvärtom.
Ja, som Slovakien (SK) i grafen ovan. Men man ser huvuddragen väldigt tydligt, även om några länder kan befinna sig just i en topp eller en dal. Men att nästan ALLA lågt vaccinerade länder gör det samtidigt (medan de högt vaccinerade INTE gör det), är rätt osannolikt.

• Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.