1 016 690 läst ·
19 546 svar
1017k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Var i Norge idag. Lyssnade med ett öra på nyheternas valsnack. Däremellan nämndes det att smittalen plötsligt sjunkit dramatiskt.Ulltand skrev:
Hade brottom att sticka från hotellet, så jag hann bara höra det.
Staffans
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Dramatiskt tycker jag väl inte men visst har kurvan vänt de senaste dagarna, man får bara hoppas att det inte är en helgeffekt.Staffans2000 skrev:
https://ourworldindata.org/explorer...on=true&Align+outbreaks=false&country=NOR~SWE
Kan ju bero på att tillräckligt många har vaccinerat sig nu eller att nu har viruset spridit sig färdigt i många av de skolklasser som haft någon sjuk eller något annat.
Vänsterpartiets ledare nämnde i morse eller om det var i går att en skillnad mellan Sverige o våra nordiska grannländer är de inte haft karensdag, vid sjukdom. Vi tog ju halft bort den efter ett tag. Hon hävade att detta kan ha bidragit till större smittspridning i Sverige. Vet inte om det är sant..
Kan säkert ligga lite i det. Snålheten bedrar visheten, som bekant.trähandtag skrev:
Vänsterpartiets ledare nämnde i morse eller om det var i går att en skillnad mellan Sverige o våra nordiska grannländer är de inte haft karensdag, vid sjukdom. Vi tog ju halft bort den efter ett tag. Hon hävade att detta kan ha bidragit till större smittspridning i Sverige. Vet inte om det är sant..
Det får vi kanske veta men jag är övertygad att anledningarna till skillnaderna i utfallen mellan länder kommer att hittas i såna här frågor, snarare än om man enkelriktade gångvägarna i parkerna.trähandtag skrev:
Detta är en farhåga jag har, det överdrivna fokuset på småbarn, som blir lindrigt sjuka och inte sprider så värst bra, verkar ta fokus från det som är viktigt på riktigt, att se till att gruppen mellan 20-30 (bla barnens föräldrar) ser till att bli vaccinerade genast. Här har vi dålig täckning och de är stora smittspridare.BirgitS skrev:
Något måste vara konstigt med våra barn, alltså när de var småbarn och spred förkylningar till mig och frugan väldigt ofta. Sådant de fick med sig från dagis/fritids/skolan.
Sedan när de var i åldern 20-30 blev vi aldrig smittade av dem.
Trodde faktiskt att förkylningsvirus smittar på liknande sätt som coronan.
Någon mer som har erfarenhet av att småbarn smittar sina föräldrar?
Detta belyser väl skillnaden mellan lekmän och vetenskapare ganska väl, de senare samlar data och omsätter det till fakta, som man sedan kan använda för beslut.optimum skrev:
Något måste vara konstigt med våra barn, alltså när de var småbarn och spred förkylningar till mig och frugan väldigt ofta. Sådant de fick med sig från dagis/fritids/skolan.
Lekmän behöver inte studera data, de är fulla av svar!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Jovisst, när det gäller förkylningar är ju barnen smittdrivande och i viss mån när det gäller influensa tydligen. Men när man sett på bekräftade fall för covid har det ju inte alls varit så tidigare utan under andra vågen var det tydligt att först blev vuxna smittade (arbetsplatser, vänner?) och efter det började kurvan stiga för tonåringarna så då verkade det som att de vuxna tog hem covid till barnen.optimum skrev:
Inte vet jag men kanske det kan bero på att vuxna har haft så många förkylningar så deras immunsystem kan ofta ta hand om den mindre mängd viruspartiklar som sprids på arbetsplatser etc. utan att det blir några symtom men immunsystemet klarar inte av att ta hand om de stora mängder som det blir från barn som nyser rakt ut på nära håll. I kombination med att virusvarianterna innan alfa sällan orsakade så mycket symtom från barn innan puberteten, alltså de var mindre smittsamma.
Tråkigt att det finns grupper som ligger sjuka pga att de inte nåtts av informationen om hur man gör för att bli vaccinerad:
https://texttv.nu/110/arkiv/2021-9-14/30979432/
https://texttv.nu/110/arkiv/2021-9-14/30979432/
Nej, det skulle ju riskera att Norge får ”fläckar”.BirgitS skrev:
Om Sverige skall man också bara prata historik, då är det också helt oviktigt hur det ser ut nu..
Det vore ju förfärligt om Sverige se positivt ut…
Redigerat:
Min erfarenhet är att barnen SJÄLVA blev sjuka mycket oftare när de var små, dvs att deras immunförsvar ännu inte var lika utvecklat, jämfört med hur mindre ofta de blev sjuka i tonåren.optimum skrev:
Sen kan det förstås även ha nåt att göra med att små barn snorar och klänger på varandra mer än vad tonåringarna gör.
Hursomhelst så har nog effekten på mig varit ungefär lika, dvs jag har blivit smittad av dem kanske var femte gång de själva varit sjuka, eller nåt i den stilen.
Ja, England ligger ju utanför EU, så de gör väl som de vill. Frågan är ju om de därmed begränsar sina medborgare att komma in i andra länder.Staffans2000 skrev:
Men generellt är det ju bra att begränsa rörligheten bland ovaccinerade och de som inte heller haft infektionen eftersom de både riskerar att smitta mer, att behöva sjukhusvård samt att de ökar risken för nya mutationer.
Så, det är ju logiskt att ha koll.