BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Just nu står det 29 på IVA och 97 på andra avdelningar så just nu är det lite färre än 130.
Efter uppdatering till gårdagens antal på andra avdelningar än IVA och fler IVA-avdelningar har rapporterat in idag så är det:
31 på IVA
112 på andra avdelningar
Alltså mer än 140 st.

Det genomsnittliga antalet nyinskrivningar/dag på IVA har gått från under 1 i början av juli till ung. 2 nu.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

P
D djac skrev:
Det är ju inte konstigt att denna diskussionen finns, det finns ju de som lever väldigt mycket och tar alla sorters risker, sen finns det de som aldrig har levt men är väldigt säkra och hälsosamma. Nu tror jag inte att någon här representerar extremerna men vi alla ligger någonstans på skalan och att detta ges uttryck även i denna frågan är inget märkligt. Det handlar kanske egentligen bara om risktoleransen, som ju är väldigt individuell.
Det är skillnad på att ta risker för egen del och på att ta risker för samhället. Det första är i stort sett upp till var och en och inget som någon annan bör lägga sig i, medan det andra är något som vi alla kollektivt har intresse av att minimera.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Besöksrestriktionerna som rått inom äldreomsorg och sjukvård under pandemin har påverkat både patienter och anhöriga negativt, det visar en ny studie från Örebro universitet som publicerats i International Journal of Nursing Studies.
Viktnedgång, ökad smärta, ångest, psykisk ohälsa och frustration, det är några av de konsekvenser Karin Hugelius och hennes forskarkollegor noterat när de granskat 17 studier som alla berör besöksrestriktioner under pandemin.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/o...averkade-bade-patienter-och-anhoriga-negativt

BirgitS
Det här är vad som händer när folk tar för lätt på de råd och rekommendationer som finns:
Sju av åtta i Västra Götaland som varit utomlands och anländer till Landvetter och sedan insjuknar i covid-19 har inte tagit de frivilliga testerna på flygplatsen, enligt regionens bedömning.
Av alla positiva prov i regionen härrör mellan en tredje- och fjärdedel från gruppen inresande.
Sikora nämner att man fått ett utbrott på ett äldreboende i början av sommaren sedan där en ovaccinerad kommit till jobbet direkt från utlandsresa och smittat såväl ovaccinerade kolleger som boende.
https://www.dn.se/sverige/okning-av-smittade-till-landvetter-men-fa-valjer-att-testa-sig/

• Ledsen
hydrolift
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det här är vad som händer när folk tar för lätt på de råd och rekommendationer som finns:
[länk]
Vad är orsaken att testerna är frivilliga? Det är ju helt vansinnigt. :sweat: Igår var första dagen jag kunnat åka in i Norge utan karantän och testning eftersom det nu gått en vecka efter andra dosen. De har och har haft en betydligt professionellare hantering. (y)

BirgitS
H hydrolift skrev:
Vad är orsaken att testerna är frivilliga? Det är ju helt vansinnigt. :sweat: Igår var första dagen jag kunnat åka in i Norge utan karantän och testning eftersom det nu gått en vecka efter andra dosen. De har och har haft en betydligt professionellare hantering. (y)
Därför att enligt grundlagen har alla svenskar alltid rätt att komma in i Sverige. Däremot andra länders medborgare, förutom de i Norden, ska visa upp nytt negativt PCR-test, vaccinationsintyg eller annat (kommer inte ihåg exakt). Alla ska dessutom testa sig omedelbart samt efter 5 dagar och dessutom undvika att träffa andra i en vecka (men allt det är ju lite svårt att övervaka, precis som Norges obligatoriska karantän).

D
P pmd skrev:
Det är skillnad på att ta risker för egen del och på att ta risker för samhället. Det första är i stort sett upp till var och en och inget som någon annan bör lägga sig i, medan det andra är något som vi alla kollektivt har intresse av att minimera.
Ja men nej, det är samma sak, det tas risker hela tiden även när man sköter sitt land.

Sen representerar vi väl bara oss själv här och då lyser vår personliga hållning genom.

P
D djac skrev:
Ja men nej, det är samma sak, det tas risker hela tiden även när man sköter sitt land.
Det påverkar inte att i vi kollektivt har ett intresse av att minimera riskerna för samhället. (I samhället finns förvisso en del individer som inte tar sitt kollektiva ansvar).
Sen representerar vi väl bara oss själv här och då lyser vår personliga hållning genom.
Ja. Min personliga hållning tror jag lyser igenom ganska tydligt ovan.

D
P pmd skrev:
Det påverkar inte att i vi kollektivt har ett intresse av att minimera riskerna för samhället. (I samhället finns förvisso en del individer som inte tar sitt kollektiva ansvar).

Ja. Min personliga hållning tror jag lyser igenom ganska tydligt ovan.
Jag håller inte med, samhället har inte ett speciellt intresse att minimera risker, däremot ett intresse av att balansera risker. Skulle det vara så ensidigt skulle vi snabbt förbjuda en massa saker som innebär risker, det mesta faktiskt, det gör vi inte utan vi accepterar risker som medför uppsida och bygger resurser för att ta hand om de konsekvenser som detta får.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag håller inte med, samhället har inte ett speciellt intresse att minimera risker, däremot ett intresse av att balansera risker.
Det tål förvisso att diskuteras men vi har åtminstone inget intresse av att öka riskerna för samhället. Staten tycks vara av åsikten att det är bra att minska riskerna för samhället eftersom den stiftar lagar för det ändamålet på uppdrag av samhället (eller åtminstone den del av samhället som har rösträtt).
Skulle det vara så ensidigt skulle vi snabbt förbjuda en massa saker som innebär risker, det mesta faktiskt, det gör vi inte utan vi accepterar risker som medför uppsida och bygger resurser för att ta hand om de konsekvenser som detta får.
Jag får be lite om ursäkt för att ha använt en felaktig term. Minimera var fel ord. Minska är ett bättre ord. Vad staten gör är att balansera risker mot frihet för enskilda och grupper, med det långsiktiga målet att minska riskerna för samhället (vilket inte nödvändigtvis innebär minskade risker för en specifik individ).

En av riskerna med stora negativa konsekvenser för samhället är överbelastning av sjukvården.

• Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
Vad är det här för trams. Ett nytt förkylningsvirus och en överdödlighet som är inom felmarginalen på årsbasis, men folk gnäller. Sluta ligga hemma på sofflocket. Det är ju över nu. Ta en extra Alvedon och bit ihop om ni inte blivit opererade än.
Skärmdump av en artikel som diskuterar värden av inställda operationer under COVID-19-pandemin i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Graf som visar antal operationer per dag i Sverige 2017-2021, jämfört med normalvärde, med skuld från inställda operationer.
Skapa konto

https://www.svt.se/datajournalistik/vardskulden-fran-installda-operationer/

(Inlägget kan ha en viss ironisk ton).

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
DN skriver 09.12 att Reuters har rapporterat att Sputnik V är 83 % effektivt mot deltavarianten. I juni sa tillverkaren att det var 90 %.

optimum
AB nu
Låter som det finns gott om korkade personer

Stod inte vad det var för aktiviteter men man skulle kunna tro att det var för festival. Kanske hedrande av coronan..

Nyhetstitel om covid-utbrott på kursgård med 82 smittade.

Skärmbild av ett foruminlägg om covid-19-utbrott kopplat till en festival.

• Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Låter som det finns gott om korkade personer
Stod inte vad det var för aktiviteter men man skulle kunna tro att det var för festival. Kanske hedrande av coronan..
Tror det var någon typ av yoga och meditations festival, med kurser, sång, konserter och vem vet vad. Det hjälper inte att det är snälla människor som träffas. Det bryr sig viruset inte om.
Människor sitter och ligger på mattor vid en festival med yoga och meditation.
Skapa konto

(Bilden lånad från en låst artikel).
Jag misstänker att vaccinationsgraden kan vara något lägre bland denna grupp människor än övriga, men det är en spekulation från min sida.
De fick i alla fall uppmaningen att stanna hemma om de kände symptom. :rolleyes:

• Wow
optimum
  • Laddar…
P
Redigerat:
  • Wow
blackarrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.