1 016 488 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Efter uppdatering till gårdagens antal på andra avdelningar än IVA och fler IVA-avdelningar har rapporterat in idag så är det:BirgitS skrev:
31 på IVA
112 på andra avdelningar
Alltså mer än 140 st.
Det genomsnittliga antalet nyinskrivningar/dag på IVA har gått från under 1 i början av juli till ung. 2 nu.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Det är skillnad på att ta risker för egen del och på att ta risker för samhället. Det första är i stort sett upp till var och en och inget som någon annan bör lägga sig i, medan det andra är något som vi alla kollektivt har intresse av att minimera.D djac skrev:Det är ju inte konstigt att denna diskussionen finns, det finns ju de som lever väldigt mycket och tar alla sorters risker, sen finns det de som aldrig har levt men är väldigt säkra och hälsosamma. Nu tror jag inte att någon här representerar extremerna men vi alla ligger någonstans på skalan och att detta ges uttryck även i denna frågan är inget märkligt. Det handlar kanske egentligen bara om risktoleransen, som ju är väldigt individuell.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Det här är vad som händer när folk tar för lätt på de råd och rekommendationer som finns:
https://www.dn.se/sverige/okning-av-smittade-till-landvetter-men-fa-valjer-att-testa-sig/
Vad är orsaken att testerna är frivilliga? Det är ju helt vansinnigt.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Därför att enligt grundlagen har alla svenskar alltid rätt att komma in i Sverige. Däremot andra länders medborgare, förutom de i Norden, ska visa upp nytt negativt PCR-test, vaccinationsintyg eller annat (kommer inte ihåg exakt). Alla ska dessutom testa sig omedelbart samt efter 5 dagar och dessutom undvika att träffa andra i en vecka (men allt det är ju lite svårt att övervaka, precis som Norges obligatoriska karantän).H hydrolift skrev:
Ja men nej, det är samma sak, det tas risker hela tiden även när man sköter sitt land.P pmd skrev:
Sen representerar vi väl bara oss själv här och då lyser vår personliga hållning genom.
Det påverkar inte att i vi kollektivt har ett intresse av att minimera riskerna för samhället. (I samhället finns förvisso en del individer som inte tar sitt kollektiva ansvar).D djac skrev:
Ja. Min personliga hållning tror jag lyser igenom ganska tydligt ovan.
Jag håller inte med, samhället har inte ett speciellt intresse att minimera risker, däremot ett intresse av att balansera risker. Skulle det vara så ensidigt skulle vi snabbt förbjuda en massa saker som innebär risker, det mesta faktiskt, det gör vi inte utan vi accepterar risker som medför uppsida och bygger resurser för att ta hand om de konsekvenser som detta får.P pmd skrev:
Det tål förvisso att diskuteras men vi har åtminstone inget intresse av att öka riskerna för samhället. Staten tycks vara av åsikten att det är bra att minska riskerna för samhället eftersom den stiftar lagar för det ändamålet på uppdrag av samhället (eller åtminstone den del av samhället som har rösträtt).D djac skrev:
Jag får be lite om ursäkt för att ha använt en felaktig term. Minimera var fel ord. Minska är ett bättre ord. Vad staten gör är att balansera risker mot frihet för enskilda och grupper, med det långsiktiga målet att minska riskerna för samhället (vilket inte nödvändigtvis innebär minskade risker för en specifik individ).
En av riskerna med stora negativa konsekvenser för samhället är överbelastning av sjukvården.
Vad är det här för trams. Ett nytt förkylningsvirus och en överdödlighet som är inom felmarginalen på årsbasis, men folk gnäller. Sluta ligga hemma på sofflocket. Det är ju över nu. Ta en extra Alvedon och bit ihop om ni inte blivit opererade än.
https://www.svt.se/datajournalistik/vardskulden-fran-installda-operationer/
(Inlägget kan ha en viss ironisk ton).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
https://www.svt.se/datajournalistik/vardskulden-fran-installda-operationer/
(Inlägget kan ha en viss ironisk ton).
Tror det var någon typ av yoga och meditations festival, med kurser, sång, konserter och vem vet vad. Det hjälper inte att det är snälla människor som träffas. Det bryr sig viruset inte om.optimum skrev:
Logga in
Skapa konto
(Bilden lånad från en låst artikel).
Jag misstänker att vaccinationsgraden kan vara något lägre bland denna grupp människor än övriga, men det är en spekulation från min sida.
De fick i alla fall uppmaningen att stanna hemma om de kände symptom.
Redigerat: