BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Nä, orkar inte gräva i det. Men eftersom dödligheten vissa år varit högre med influensa än Covid-19 så borde sannolikt många sökt vård. Eller menar du att alla legat och dött hemma??

I så fall kan du väl ta fram källa på att de som dör i influensa inte söker läkarvård. Det låter helt orimligt.
Eftersom dödsfall i influensa, liksom med covid, i stor utsträckning inträffar på äldreboenden och bland andra sköra personer så är de just så att de som avlider ofta inte har vårdats på sjukhus och särskilt inte på IVA. Som IVA-läkare har sagt, de är inte alls vana vid att ha patienter liggande så länge på IVA som har skett med covid utan det vanliga är att patienterna där ligger några dagar, inte veckor som nu.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Ja, men det läget har vi inte just nu, eller hur?
Det är sviter efter det som varit…
Vilket läge är vi inte i?
Just nu vårdas över 130 personer för covid på sjukhus. Det är inte något som vården är anpassad för och då särskilt inte under semesterperioden samtidigt som en massa vårdpersonal ska hålla på med vaccinationer.
 
  • Gilla
Wide Glide och 2 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Som den är nu är det inte värre sjukhusbelastning än ett influensaår. Då kan du ju säga att vi har extraordinärt läge ofta.
Man måste förstås lägga sjukhusbelastningen av covid-19 ovanpå den vanliga sjukhusbelastningen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Det kan du ju tycka. Är det extraordinärt att folk ligger på sjukhus för influensa? Cancer? Förlossning?
Var drar du gränsen och varför?
Extraordinärt betyder ungefär avviker från det normal eller vanliga. Före 2020 hade vi inga sjukhusinläggningar pga covid-19. Alltså var dessa extraordinära. Huruvida de fortfarande ska betraktas som extraordinära kan diskuteras, men klart är att efter tillräckligt lång tid så är de inte längre extraordinära. De utgör dock en extra belastning på sjukvården, vilket vi behöver förhålla oss till. Antingen genom att omfördela vårdresurser eller genom att tillföra vården mera resurser.

(I det senare fallet måste förstås annan offentligt finansierad verksamhet minska eftersom ekonomi är ett nollsummespel, eller hur? ;) )

Bästa sättet att se till att sjukvården blir så lite extra belastad som möjligt är att vi ser till att ha flockimmunitet.
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Tyska Biontech ser inget behov av att för tillfället modifiera sitt covidvaccin med anledning av deltavarianten. Att ge en tredje dos av det vaccin bolaget utvecklat i samarbete med Pfizer är en bättre strategi, enligt vd Ugur Sahin.
Han säger också att det kan ju komma varianter som kräver ett uppdaterat vaccin men det är inte fallet än.
https://www.svd.se/biontech-tredje-dosen-funkar-mot-delta
 
D
BirgitS BirgitS skrev:
Har du någon källa till att det brukar vara 130 personer inneliggande på sjukhus samtidigt pga. influensa?

Nu är det dessutom semestertider och vaccinationstider så att det är betydligt färre som jobbar på sjukhusen nu än vintertid när influensan går.
Jag tror inte det finns så exakta budgetar per åkomma och inte ner till varje virusstam, det fluktuerar nog alltid och dessa siffrorna lär inte skrämma någon.

Vi kan ju hålla på att fråga om källa till allt men det finns tex inte en källa på att alla i Sverige inte kommer bryta ett ben imorgon, det är inte sannolikt men heller inte omöjligt.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Vilket läge är vi inte i?
Just nu vårdas över 130 personer för covid på sjukhus. Det är inte något som vården är anpassad för och då särskilt inte under semesterperioden samtidigt som en massa vårdpersonal ska hålla på med vaccinationer.
Jag tar dig på orden, du brukar ha klart för dig, att det vårdas 130 pers med covid, den siffra jag hittade var att vi har 42.000 vårdplatser i Sverige (finns kanske en mer uppdaterad siffra) och då skulle dessa covidpatienter utgöra 0,3% av patienterna, att allt ska falla för detta har jag svårt att köpa.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Man måste förstås lägga sjukhusbelastningen av covid-19 ovanpå den vanliga sjukhusbelastningen.
Märker ogärna ord men man faller lätt in i trallen, det är ju inte självklart, vi har haft färre olyckor och andra smittsamma sjukdomar har gått ner, så jag tvivlar på att det är så nu. När det var som mest med covid ja, men nu tveksamt.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
P
Det är lugnt. Du märker inte ord, men jag ska väl helst inte heller göra det. (Sa han och gjorde tvärtom. :D )

Jo, du har rätt i att smittspridningen i ett antal smittsamma sjukdomar har gått ner under covidpandemin. Det är väl ganska troligt att det kan ha påverkat sjukhusbelastningen positivt, även om det är oklart hur mycket. Nu ökar dock smittspridningen för covid-19 igen så det behövs mer marginal för sjukvården.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Det är lugnt. Du märker inte ord, men jag ska väl helst inte heller göra det. (Sa han och gjorde tvärtom. :D )

Jo, du har rätt i att smittspridningen i ett antal smittsamma sjukdomar har gått ner under covidpandemin. Det är väl ganska troligt att det kan ha påverkat sjukhusbelastningen positivt, även om det är oklart hur mycket. Nu ökar dock smittspridningen för covid-19 igen så det behövs mer marginal för sjukvården.
Jag håller med om att vi ska skydda vården, om vi hamnar i en situation igen att dem riskerar att kollapsa, men om 130 av 42.000 patieter vårdas med covid istället för något annat och detta skulle få den att falla så har vi större problem än ett virus.
 
P
Var hittade du siffrorna?
 
D
P pmd skrev:
Var hittade du siffrorna?
130 kom från Birgit och antalet vårdplatser från google!
 
P
Antalet IVA-platser är cirka 525 enligt Svenska Intensivvårdsregistret, varav 26 är belagda av covidpatienter. Det ger en lite annan bild av läget. IVA-inläggningar med covid har gått ner ganska stadigt sen toppen i mitten av april, men ökar nu igen.
(Data från c19.se).

Det finns all anledning att inte slappna av.
https://omni.se/svenska-smittan-rusar-kan-vara-borjan-pa-fjarde-vagen/a/V9qQB4
https://omni.se/regioner-larmar-rad-och-restriktioner-foljs-inte/a/471GL9
https://omni.se/fhm-inte-langre-lag-smittspridning-i-sverige/a/y43lxA
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
Det är ju inte konstigt att denna diskussionen finns, det finns ju de som lever väldigt mycket och tar alla sorters risker, sen finns det de som aldrig har levt men är väldigt säkra och hälsosamma. Nu tror jag inte att någon här representerar extremerna men vi alla ligger någonstans på skalan och att detta ges uttryck även i denna frågan är inget märkligt. Det handlar kanske egentligen bara om risktoleransen, som ju är väldigt individuell.
 
BirgitS
D djac skrev:
Jag tar dig på orden, du brukar ha klart för dig, att det vårdas 130 pers med covid, den siffra jag hittade var att vi har 42.000 vårdplatser i Sverige (finns kanske en mer uppdaterad siffra) och då skulle dessa covidpatienter utgöra 0,3% av patienterna, att allt ska falla för detta har jag svårt att köpa.
Jag ser antalet på sidan https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/ men de hämtar uppgifterna från intensivvårdsregistret resp. Fohm (som i sin tur får dem från regionerna). Just nu står det 29 på IVA och 97 på andra avdelningar så just nu är det lite färre än 130.

Jag följer ju inte alla regioner men för Stockholm har jag ju sett att en massa vårdplatser har stängts pga. semestrar och färre vikarier (pga. att de vaccinerar folk i stället). Vecka 25 fanns det mer än 2700 vårdplatser och i början av förra veckan (då det var som minst) var det under 2000 st. Det blir mycket färre sjuka som kan tas om hand. Samtidigt så har sjukhusen fått in ovanligt många ortopedfall (elcykelolyckor) som kräver anestesipersonal och operationsavdelningar (vilka ju är de som i stor utsträckning har jobbat på IVA resp. gjorts om till covidavdelningar).

Visst är även knappt 2000 många jämfört med de 35-40 med covid som ligger där nu men släpper man på alla restriktioner som Nissens verkar vilja (vet inte riktigt hur det är med dig) så stiger ju antalet mycket, det är bara att se hur mycket sjukhusinläggningarna har stigit i andra länder som har släppt på restriktionerna för tidigt. Trots att UK har fler vaccinerade än Sverige så har de 8-9 gånger fler på sjukhus än Sverige (omräknat för befolkningsskillnaden). Spanien och Frankrike ändå fler men jag vet inte hur det är med deras vaccinationstäckning: https://ourworldindata.org/explorer...n+outbreaks=false&country=ISR~SWE~GBR~ESP~FRA
Även antalet avlidna har stigit till nivåer som är mer än 10 gånger så höga som i Sverige och underdödlighet har bytts mot överdödlighet.

Det är det som jag är rädd för ska hända här när folk inte följer de restriktioner som finns här och nu börjar folk jobba och barn börjar skolor så att "bubblor" bryts och nya möten uppstår (det som startade andra vågen). Det är inte dagens situation som bekymrar mig, det antalet på sjukhus tror jag nog kan hanteras, men vad händer om det blir 8-9 gånger fler!

I stället borde det vara färre än vanligt som vårdas akut på sjukhus så att den eftersatta planerade vården i form av icke-kritiska operationer (vårdskulden) kan komma igång och folk kan slippa vara invalidiserade pga. utslitna höfter, starr mm.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.