BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Det var 12 fall 2020 och alltså 13 fall 2018, 2019.
1997 var ett toppår med 34, 2007: 13 och 2015: 25 fall, så det varierar.
Tack, verkar inte ha så mycket samvarians med antalet fall av RS-virus alltså.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
BirgitS
D djac skrev:
Sen finns såklart alltid risken att detta, och många andra alltid närvarande, virus, muterar till något värre men det är liksom en vardag som vi innan Coronan inte låg vakna och tänkte på, inget nytt.
Det låg nog en hel del vakna i en del länder när andra epidemier härjade, kanske inte just om mutationer men med funderingar om hur det skulle gå och vad man borde göra.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Det skulle man kunna kalla det men som stat kallas det prioritering, alltid dåligt att prioritera små problem som kräver stora åtgärder före stora problem som kräver små.
Då måste man göra en nyttokostnadsanalys för alla problem som är tillräckligt stora för att de ska behöva åtgärdas. (Först måste man förstås identifiera dessa problem). Sen prioriterar man utgående från nyttokostnadsanalyserna.

Att helt enkelt bara hävda att covid-19 inte är ett så stort problem att det behöver åtgärdas är inte så seriöst.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
Tegnell fick en fråga om det kommer att finnas några restriktioner kvar till Jul. Att han inte kan lova det kan ju låta som att han planerar att ha restriktionerna kvar. Alla vill nog att pandemin ska vara över, men när är den över för Sveriges del? Räcker det att inte så många dör längre?
Det där är en mycket viktig poäng. Pandemin går inte över för att alla vill det, men den går över snabbare om alla beter sig enligt den viljan.
Bara som en hypotetisk moralisk fråga. Vad är den personliga friheten värd räknat i liv?
Frågan kanske bör delas upp i två:

  1. Vad är den personliga friheten värd att riskera livet för?
  2. Vad är den personliga friheten värd räknat i andras liv?
 
  • Gilla
remrag
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Personligen anser jag att det finns svar mellan allt och inget och alltid och vid behov, mao kan man ha restriktioner under kortare perioder, om det kan motiveras men inte slentrianmässigt eller för att någon i ett annat land tycker det.
Vid behov är väl den strategi som Sverige har och har haft?
 
  • Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Vid behov är väl den strategi som Sverige har och har haft?
Jag uppfattar det så inledningsvis men sedan tycker jag att vi har gett efter för den externa pressen och den interna populismen. Tycker att vår regering varit mycket stark i förhållande till andra länders men till sist blev pressen för stor.
 
P
Du har nog mer inside-information om extern press än jag, för jag har inte sett några sådana tecken.

Däremot håller jag med om intern populism. Jag fick intrycket att FOHM lättade på "restriktioner" lite väl snabbt i början av sommaren.
 
D
P pmd skrev:
Du har nog mer inside-information om extern press än jag, för jag har inte sett några sådana tecken.

Däremot håller jag med om intern populism. Jag fick intrycket att FOHM lättade på "restriktioner" lite väl snabbt i början av sommaren.
Nja, du har väl läst tidningarna och vi lever fortfarande i någon sorts EU-grepp med begränsad rörlighet etc, allt har ju och går fortfarande ut på att släta över overksamma tilltag av diverse politiker. Det handlar i första hand om att fortsätta låtsas som att man gjort något bra, genom att hålla dessa tilltag igång.
 
D djac skrev:
Nja, du har väl läst tidningarna och vi lever fortfarande i någon sorts EU-grepp med begränsad rörlighet etc, allt har ju och går fortfarande ut på att släta över overksamma tilltag av diverse politiker. Det handlar i första hand om att fortsätta låtsas som att man gjort något bra, genom att hålla dessa tilltag igång.
Nu har diskussionen övergått i strategidiskussion och det har vi en annan tråd för.

D djac skrev:
Jag uppfattar det så inledningsvis men sedan tycker jag att vi har gett efter för den externa pressen och den interna populismen. Tycker att vår regering varit mycket stark i förhållande till andra länders men till sist blev pressen för stor.
Det låter som du kunde acceptera ytterligare 2000 döda eller mer för att snabbt ta bort alla kvarvarande restriktioner.

D djac skrev:
Jag är bara förbluffad hur villiga vi förväntas vara att offra så många liv och så mycket resurser över hela världen, i generationer framöver, för vad jag tycker är ett förhållandevis litet problem.
Vilka liv pratar du om? Tittar man på självmordsstatistik för Sverige var det ingen ökning 2020 utan en minskning med 3,7% jämfört med snittet för 5 föregående år.
Nedslängda musik, sport-event, danspubbar, dansställen och andra tror jag repar sig.
Misslyckade studier är värre.
Det skulle vara intressant med siffror på kostnaden för Australiens långa och upprepade kraftfulla nedstängningar och sen står de ändå där med skägget i brevlådan (vaccinbrist och ett mer smittsamt virus).

Sen finns såklart alltid risken att detta, och många andra alltid närvarande, virus, muterar till något värre men det är liksom en vardag som vi innan Coronan inte låg vakna och tänkte på, inget nytt.
Den här pandemin har inte varit någon ”vanlig förkylning” även om det kanske ser ut så om man tittar på överdödligheten. Allvarligheten kan vi väl mäta i covid-19 patienternas ”överkonsumtion” av vårdresurser som trängde undan annan vård.
 
  • Gilla
trähandtag och 1 till
  • Laddar…
D
blackarrow blackarrow skrev:
Nu har diskussionen övergått i strategidiskussion och det har vi en annan tråd för.

Det låter som du kunde acceptera ytterligare 2000 döda eller mer för att snabbt ta bort alla kvarvarande restriktioner.

Vilka liv pratar du om? Tittar man på självmordsstatistik för Sverige var det ingen ökning 2020 utan en minskning med 3,7% jämfört med snittet för 5 föregående år.
Nedslängda musik, sport-event, danspubbar, dansställen och andra tror jag repar sig.
Misslyckade studier är värre.
Det skulle vara intressant med siffror på kostnaden för Australiens långa och upprepade kraftfulla nedstängningar och sen står de ändå där med skägget i brevlådan (vaccinbrist och ett mer smittsamt virus).

Den här pandemin har inte varit någon ”vanlig förkylning” även om det kanske ser ut så om man tittar på överdödligheten. Allvarligheten kan vi väl mäta i covid-19 patienternas ”överkonsumtion” av vårdresurser som trängde undan annan vård.
Jag kan kanske hålla med om att det inte är direkta nyheter men det rör trots allt vid det som förmedlas

Ser bara medvetna feltolkningar, men det kan ju i sin tur vara feltolkat av mig.

Jag tror inte någon vänder en frågeställning på det hållet, en lika rimlig fråga skulle ju kunna vara hur många offrade liv är det värt att undvika ett dödsfall i Covid?

Att beräkna dödsfall pga av restriktionerna är alldeles för komplext för oss, däremot kan man ju med bara normal fantasi tänka sig att det rör sig om ganska många miljoner nu och säkerligen 10-tals eller kanske 100-tals under det kommande decenierna. I vår del av världen har vården av andra sjukdomar eftersatts, utbildningar har i praktiken avbrutits, som vi vet leder till kriminalitet och ohälsa, ofta i generationer. Fattigdomsbekämpningen har förlorat 30 år av fransteg, i fattigare delar av världen har mödomsamma kedjor av utbildning nu brutits och barn är tillbaks i arbetslivet igen, sannolikt kommer deras barn gå samma öde till mötes. Vaccinationsprogram har stoppats och infrastrukturen slagits sönder så att återuppta dem kommer vara svårt.

Detta är bara ett fåtal av de allra uppenbaraste exemplen, listan är oändlig.
 
P
Vilda gissningar, med normal fantasi, är inga uppenbara exempel för mig.
 
D
P pmd skrev:
Vilda gissningar, med normal fantasi, är inga uppenbara exempel för mig.
Gissningar, du menar att om det inte händer så du ser det så har det inte hänt?
 
P
Nej.
 
EN OBSERVATION IDAG: (Dvs inte stornyhet direkt, men lite småintressant)

Har tagit min andra dos vaccin idag och hade chansen att under 1 timme och 40 minuter ungefär observera människorna som skulle få vaccin.

Det var stor skillnad mot när jag fick första dosen.

Det kanske var 100 pers i kö där när jag kom och det var TVÅ personer som hade munskydd. Vid första sprutan hade 40 pers av 45 munskydd. Stor skillnad!

Alla var givetvis tvungna att ha munskydd därinne, men ingen brydde sig utanför. De blev ”påtvingade” inne och kastade dem direkt vid utgången. Trots att de måste passera den stora massan som fortfarande väntade utanför. Det verkar som om att alla som tagit första dosen anser numer att munskydd ej behövs.

Kunde också observera att inte många stannade kvar sina ”15 min” efter. De flesta pös efter 5-10 min, vissa direkt och så vi som hade akutsjuksköterskevakt.. som höll koll på oss i 30 min (vi satt alla 30 min).

Några få gick in.. frågade något och vägrade sedan ta vaccin och gick.
En handfull yngre kom för vaccination och de flesta hade mamma med sig (enda gångerna andra fick följa med in).

Hos oss frågade de alla vid dörren vilket vaccin man fått (om man fått nån dos) och alla som fått första dosen Astra.. fick själva välja om de ville ha det som nr 2 eller ej.. sedan placerades de i kö efter det (de flesta valde annat vaccin som dos 2).

Satt o räknade lite för skojs skull., (som sagt kön o tiden var mer irriterande än sprutan).. de verkade kunna spruta 1000 pers om dagen :surprised::cool:(y)
 
Nissens
P pmd skrev:
Det där är en mycket viktig poäng. Pandemin går inte över för att alla vill det, men den går över snabbare om alla beter sig enligt den viljan.

Frågan kanske bör delas upp i två:

  1. Vad är den personliga friheten värd att riskera livet för?
  2. Vad är den personliga friheten värd räknat i andras liv?
Pandemin är ju inte över inom överskådlig tid. Men den extraordinära belastningen på sjukvården är över.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.