1 014 646 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Ja, du kanske hört om vaccinationsprogrammet i Sverige som först erbjöd alla riskgrupper vaccin, därefter har man gett vaccin efter ålder och snart erbjuds 16 åringar vaccin.P pmd skrev:Är verkligen alla som är sårbara vaccinerade? Vad menas med sårbara, och hur många av dem är vaccinerade?
Även vaccinerade kan bli smittade och föra smittan vidare, även om de inte blir så värst sjuka (eller inte sjuka alls).
Plus, som redan påpekats, allt som ökar trängsel ökar risken för allmän smittspridning.
All smittspridning är dålig. Det ökar risken för ytterligare mutationer som de nuvarande vaccinerna fungerar sämre mot.
Du påstår alltså att det finns grupper kvar som inte blivit erbjudna vaccinering…
Då undrar jag vilka grupper det är man har missat?
Om FHM missat någon riskgrupp så är det nog bra att kontakta dem och berätta det…
Restriktionerna har börjat lätta och kommer att hävas efterhand framöver enl. Tegnell.
P pmd skrev:
Nissens skrev:
Snacka om att kunna förvränga folks ord.
Jag tror inte att det är försvarbart att begränsa medborgarnas rättigheter längre pga av coronaviruset, som sagts så har vi en ganska hög grad av immunitet och den ökar också väldigt snabbt.P pmd skrev:Är verkligen alla som är sårbara vaccinerade? Vad menas med sårbara, och hur många av dem är vaccinerade?
Även vaccinerade kan bli smittade och föra smittan vidare, även om de inte blir så värst sjuka (eller inte sjuka alls).
Plus, som redan påpekats, allt som ökar trängsel ökar risken för allmän smittspridning.
All smittspridning är dålig. Det ökar risken för ytterligare mutationer som de nuvarande vaccinerna fungerar sämre mot.
Regeringen har redan fått skarp kritik flera gånger av Riksrevisionen för att alltför spekulativt satt in åtgärder, läget nu är ju ännu svagare gällande skyddsbehov.
Jag tror också att för de som jobbar med smittsamma sjukdomar så är det ganska ofta vi har oroande virus som i varierande grad sprids och vi kan inte och bör inte, ta till dessa mycket skadliga åtgärder om inte uppsidan tydligt kan förklaras och kvantifieras.
Som jag ständigt återkommer till måste man dessutom ställa behovet i förhållande till alla andra sjukdomstillstånd och prioritera, detta gör FHM mycket bra men det kräver mycket resurser för att lägga det pusslet, så det är inte speciellt förvånande att vi missar det perspektivet helt här.
Visst är alla covid-19 vaccinen nya. Vissa bygger på så ny teknik att den inte använts till några vaccin för människa tidigare, andra bygger på existerande mer beprövad teknik. Det gäller hur vaccinet är tänkt att fungera, hur det utvecklats, hur det framställts och vilka hjälpämnen som använts. Alltså inte bara hur man provat/testat ett visst nytt vaccin i vaccinstudier.P pmd skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Eftersom du inte brukar skriva i den här tråden så har du kanske inte noterat att detta är tråden för nyheter om corona och covid. Det finns andra trådar om covid/corona som handlar om andra saker.L LukasK skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Men fortfarande är det bara 48 % av den vuxna befolkningen som har fått två doser, och för två veckor sen var det ändå mindre. Alltså mer än hälften av den vuxna befolkningen kan bli allvarligt sjuka om de smittas.Nissens skrev:
Ja, du kanske hört om vaccinationsprogrammet i Sverige som först erbjöd alla riskgrupper vaccin, därefter har man gett vaccin efter ålder och snart erbjuds 16 åringar vaccin.
Du påstår alltså att det finns grupper kvar som inte blivit erbjudna vaccinering…
Då undrar jag vilka grupper det är man har missat?
Om FHM missat någon riskgrupp så är det nog bra att kontakta dem och berätta det…
Restriktionerna har börjat lätta och kommer att hävas efterhand framöver enl. Tegnell.
Vecka 27 var det åtminstone någon mellan 20 och 29 år som las in på IVA. Man behöver inte tillhöra någon riskgrupp för att hamna på IVA.
En förutsättning för ytterligare lättnader, enligt dokumentet från Fohm, är att antalet på sjukhus och antalet nya bekräftade fall går ner.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Vilka rättigheter menar du begränsas genom att folk håller avstånd och låter bli att trängas?D djac skrev:Jag tror inte att det är försvarbart att begränsa medborgarnas rättigheter längre pga av coronaviruset, som sagts så har vi en ganska hög grad av immunitet och den ökar också väldigt snabbt.
Regeringen har redan fått skarp kritik flera gånger av Riksrevisionen för att alltför spekulativt satt in åtgärder, läget nu är ju ännu svagare gällande skyddsbehov.
Jag tror också att för de som jobbar med smittsamma sjukdomar så är det ganska ofta vi har oroande virus som i varierande grad sprids och vi kan inte och bör inte, ta till dessa mycket skadliga åtgärder om inte uppsidan tydligt kan förklaras och kvantifieras.
Som jag ständigt återkommer till måste man dessutom ställa behovet i förhållande till alla andra sjukdomstillstånd och prioritera, detta gör FHM mycket bra men det kräver mycket resurser för att lägga det pusslet, så det är inte speciellt förvånande att vi missar det perspektivet helt här.
Trådar om Covid-19… skriver man i fel tråd riskerar man ju få sitt inlägg raderat som Off Topic.
Sveriges Covid-19 (SARS-VoV-2) strategi, diskussionstråd
https://www.byggahus.se/forum/threads/sveriges-covid-19-sars-cov-2-strategi-diskussionstrad.399024/
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus-sars-cov-2-nyhetstrad.398099/
Covid-19, munskydd och smittspridning
https://www.byggahus.se/forum/threads/covid-19-munskydd-och-smittspridning.398611/
Covid-19 - hälsolägestråden
https://www.byggahus.se/forum/threads/covid-19-haelsolaegestraden.372696/
Har ni vaccinerat Er mot Covid-19 (Corona)?
https://www.byggahus.se/forum/threads/har-ni-vaccinerat-er-mot-covid-19-corona.419995/
Förstasidan med omröstning/statistik
https://www.byggahus.se/forum/threads/har-ni-vaccinerat-er-mot-covid-19-corona.419995/page-1
Edit, länkarna leder till sista inlägget i appen, men i webbläsaren kommer man början med omröstningen !?
Sveriges Covid-19 (SARS-VoV-2) strategi, diskussionstråd
https://www.byggahus.se/forum/threads/sveriges-covid-19-sars-cov-2-strategi-diskussionstrad.399024/
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus-sars-cov-2-nyhetstrad.398099/
Covid-19, munskydd och smittspridning
https://www.byggahus.se/forum/threads/covid-19-munskydd-och-smittspridning.398611/
Covid-19 - hälsolägestråden
https://www.byggahus.se/forum/threads/covid-19-haelsolaegestraden.372696/
Har ni vaccinerat Er mot Covid-19 (Corona)?
https://www.byggahus.se/forum/threads/har-ni-vaccinerat-er-mot-covid-19-corona.419995/
Förstasidan med omröstning/statistik
https://www.byggahus.se/forum/threads/har-ni-vaccinerat-er-mot-covid-19-corona.419995/page-1
Edit, länkarna leder till sista inlägget i appen, men i webbläsaren kommer man början med omröstningen !?
Redigerat:
Rättigheter för näringsidkare att bedriva sin verksamhet, rättigheter för individer att besöka de evenemang man vill, bara för att börja någonstans, restriktionerna har fortfarande långtgående negativa konsekvenser och jag misstänker att bakom brådskan att ta bort dem ligger hårda påpekanden från kontrollinstanser.BirgitS skrev:
Kan rekommendera dagens artikel av Per T Ohlsson där bla demokratins nedmontering i samband med Corona nämns.
https://www.sydsvenskan.se/2021-07-25/har-demokratin-nagon-framtid
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Nåja, det finns ju gott om regler sen långt tillbaka som begränsar näringsidkare och individer, hygien- och arbetsmiljöregler t.ex. Men det är väl klart att alla vill få bort restriktioner men som jag ser det så är det ju då för närvarande viktigast att se till att smittspridningen går ner. Ju fortare som antalet nya fall och antal på sjukhus går ner desto fortare blir det lättnader.D djac skrev:Rättigheter för näringsidkare att bedriva sin verksamhet, rättigheter för individer att besöka de evenemang man vill, bara för att börja någonstans, restriktionerna har fortfarande långtgående negativa konsekvenser och jag misstänker att bakom brådskan att ta bort dem ligger hårda påpekanden från kontrollinstanser.
[QUOTE="BirgitS, post: 4320966, member: 155688"... som jag ser det så är det ju då för närvarande viktigast att se till att smittspridningen går ner. [/QUOTE]
Det är här vi tycker olika, och våra myndigheter och tjänstemän detsamma, Coronan är inte längre ett av de större hälsoproblemen och att sätta demokratin ur spel för specifikt denna sjukdom är inte längre försvarbart och skulle myndigheterna fortsätta, utan att klart kunna redogöra för nyttan med varje åtgärd, så riskerar de att begå allvarliga myndighetsbrott.
Det är här vi tycker olika, och våra myndigheter och tjänstemän detsamma, Coronan är inte längre ett av de större hälsoproblemen och att sätta demokratin ur spel för specifikt denna sjukdom är inte längre försvarbart och skulle myndigheterna fortsätta, utan att klart kunna redogöra för nyttan med varje åtgärd, så riskerar de att begå allvarliga myndighetsbrott.
