120 796 läst ·
1 851 svar
121k läst
1,9k svar
Sveriges coronavirus Covid-19 (SARS-CoV-2) strategi, diskussionstråd
Det tycks finnas ett behov av att diskutera Sveriges Coronastrategi, restriktioner och hur vi lyckats och för att försöka hålla sådana diskussioner borta från Corona nyhetstråden skapar jag denna tråd.
(Jag tror det kan bli mindre antal urflippade diskussioner om man begränsar ämnesområdet för tråden).
Först ut blir en engelsk intervju med Mr Tegnell him self från 28:e Oktober.
Inte för att han är min idol, men jag tror han menar vad han säger, när han säger det.
Här får han prata ut i lugnt tempo och blir en bra sammanfattning av hans ståndpunkt, eller Sveriges strategi och kommentarer till hur det gått.
Coronavirus in Sweden: An Update From Sweden's Chief Epidemiologist,
As many European nations tighten restrictions amid fears of a second wave of coronavirus infections, the scene in Sweden could not be more stark in contrast.
...
The conversation, moderated by GMF President Karen Donfried, will outline the steps Sweden has taken and discuss key takeaways for the transatlantic community.
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=0IgbuUD5MjQ
PS. Den fungera också som någon slags godnattsaga. Jag titta på intervjun 2 ggr men inte sett slutet än...
(Jag tror det kan bli mindre antal urflippade diskussioner om man begränsar ämnesområdet för tråden).
Först ut blir en engelsk intervju med Mr Tegnell him self från 28:e Oktober.
Inte för att han är min idol, men jag tror han menar vad han säger, när han säger det.
Här får han prata ut i lugnt tempo och blir en bra sammanfattning av hans ståndpunkt, eller Sveriges strategi och kommentarer till hur det gått.
Coronavirus in Sweden: An Update From Sweden's Chief Epidemiologist,
As many European nations tighten restrictions amid fears of a second wave of coronavirus infections, the scene in Sweden could not be more stark in contrast.
...
The conversation, moderated by GMF President Karen Donfried, will outline the steps Sweden has taken and discuss key takeaways for the transatlantic community.
PS. Den fungera också som någon slags godnattsaga. Jag titta på intervjun 2 ggr men inte sett slutet än...
I morse på p1 ca 75,50 min in programmet P1 morgon, var det intressant diskussion mellan Lars Kalmfors och Lars Jonung, om nedstängning, effekter på ekonomin mm. Personlig reflektion var att L Jonung hade många poänger i debatten, utan att berätta för mycket.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Lyssnade på det med, min uppfattning är att Calmfors brukar vara ganska insatt i områdena han pratar om. Dock tror jag att han pratade utifrån en ekonomisk synvinkel här (dvs en kort hård nerstängning ger mindre effekter på ekonomin) medan Jonung pratade mer om effekterna på smittspridning (att det inte fanns mycket bevis för att hårda lockdowns minskade smittspridning bättre). Det kändes som de "pratade om" varandra...trähandtag skrev:
Gjorde en graf över smittspridning med några länder som väl anses vara föredömen, typ ”bäst i klassen”.
Man kan ju undra hur Sydkorea ändrat sin och om det har orsakat den snabbt ökande smittspridningen?
Bäst lyckas Kenya i sin strategi som lyckats pricka in en 2 månader låg regnperiod vilket korrelerar väl med den branta nedgången i smittspridning.
Nja, vi kanske inte ska ha en övertro på hur väl vi klarar av att hantera och ”planera begränsningen” av smittspridningen.
Man kan ju undra hur Sydkorea ändrat sin och om det har orsakat den snabbt ökande smittspridningen?
Bäst lyckas Kenya i sin strategi som lyckats pricka in en 2 månader låg regnperiod vilket korrelerar väl med den branta nedgången i smittspridning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nja, vi kanske inte ska ha en övertro på hur väl vi klarar av att hantera och ”planera begränsningen” av smittspridningen.
Stratergin har lett oss till där vi är nu. Man måste fråga sig man man tycker det har varit en lyckad strategi så här i efterhand.
Nu tror jag det börjar bli för sent att ändra kurs. Vi har tagit en hård smäll både första och andra vågen.
Det här är lite som en skogsbrand. Man sätter inte in åtgärder för att släcka tidigt utan skalar istället upp brandbekämpningen allt eftersom elden sprider sig. Motiveringen har ibland varit att åtgärden ger störst resultat vid ett viss tillfälle. Men det man egentligen vill ha är en åtgärd som inte ger något mätbart resultat alls. Det vill säga en som verkar innan man har någon smittspridning att tala om. Ett sådan tillfälle hade varit att stänga gränserna innan smittan kommit hit. Men då måste man ta risken att göra "för mycket". Det jag tror världen har lärt sig är att reagera snabbare nästa gång. Frågan är vad har vi lärt oss av pandemin? Det är inte mycket självkritik som hörs.
Nu tror jag det börjar bli för sent att ändra kurs. Vi har tagit en hård smäll både första och andra vågen.
Det här är lite som en skogsbrand. Man sätter inte in åtgärder för att släcka tidigt utan skalar istället upp brandbekämpningen allt eftersom elden sprider sig. Motiveringen har ibland varit att åtgärden ger störst resultat vid ett viss tillfälle. Men det man egentligen vill ha är en åtgärd som inte ger något mätbart resultat alls. Det vill säga en som verkar innan man har någon smittspridning att tala om. Ett sådan tillfälle hade varit att stänga gränserna innan smittan kommit hit. Men då måste man ta risken att göra "för mycket". Det jag tror världen har lärt sig är att reagera snabbare nästa gång. Frågan är vad har vi lärt oss av pandemin? Det är inte mycket självkritik som hörs.
Så här med lite mer kött på benen kan man väl fastställa att hela grejen med flockimmunitet var dömt att misslyckas. Covid-19 har alldeles för allvarliga effekter på kroppen för att det skulle vara en acceptabel strategi. Vi ser ju nu att det orsakar skador på nervsystem, hjärta, lungor, njurar osv. Det här är ingen vanlig influensa.
Nu har vi tack och lov vaccin på gång så förhoppningsvis kan vi snart börja blicka framåt. Men vi har mycket att lära av detta. Vi kan nog alla hålla med om att Sverige sticker ut på ett väldigt negativt sätt i den här pandemin. Känns märkligt då vi alltid varit ett land som haft för vana att peka finger och slå oss för bröstet.
Nu har vi tack och lov vaccin på gång så förhoppningsvis kan vi snart börja blicka framåt. Men vi har mycket att lära av detta. Vi kan nog alla hålla med om att Sverige sticker ut på ett väldigt negativt sätt i den här pandemin. Känns märkligt då vi alltid varit ett land som haft för vana att peka finger och slå oss för bröstet.
Redigerat av moderator:
Det är på tok för tidigt att göra en summering. Vi lär ha viruset hängande över oss i minst ett år till innan allt vaccin får effekt. Just nu rasar Sverige i den sk dödslistan. Trots detta är det stor skillnad mellan olika länder. Många länder i våras som slog sig för bröstet, har ju bitit i det sura covid-äpplet under hösten. Ulltanden är ju aldrig sen att påpeka, Sveriges sk tillkortakommande. Vår grannländer har lyckats bättre. Hur ligger vi till i hela Europa just nu. I denna vecka lär väl Ungern, Moldavien och möjligen Schweiz gå om oss.
I dagsläget har sverige någon typ av mittenplacering med avseende på dödstal i Europa. De som är klart bättre är är våra nordiska grannländerna, om det beror på hårdare "bättre" strategi, eller skillnader i utgångsläge och förutsättningar är svårt att säga - men jag tror mer på det senare. Noterbart är att Danmark ser ut att ha liknande omfattning på spridningen som sverige för tillfället, trots munskydd och hårdare åtgärder.danniee skrev:Så här med lite mer kött på benen kan man väl fastställa att hela grejen med flockimmunitet var dömt att misslyckas. Covid-19 har alldeles för allvarliga effekter på kroppen för att det skulle vara en acceptabel strategi. Vi ser ju nu att det orsakar skador på nervsystem, hjärta, lungor, njurar osv. Det här är ingen vanlig influensa.
Nu har vi tack och lov vaccin på gång så förhoppningsvis kan vi snart börja blicka framåt. Men vi har mycket att lära av detta. Vi kan nog alla hålla med om att Sverige sticker ut på ett väldigt negativt sätt i den här pandemin. Känns märkligt då vi alltid varit ett land som haft för vana att peka finger och slå sig för bröstet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Tycker nog att vi har och har haft en utveckling som liknar väldigt många länder i Europa. Inte ens Tyskland, som så många beundrade i våras, har ju lyckats hålla höstens smittspridning i schack.danniee skrev:
Jag tycker väl att det är mer rimligt att jämföra med våra direkta grannar, dvs Danmark, Norge och Finland och då kan man ju dra slutsatsen att läget här är katastrofalt i jämförelse. Vad det beror på saknar jag kunskap att svara på även om jag har mina teorier.BirgitS skrev:
Hur som helst var min poäng att flockimmunitetstrategin är helt orimligt (så här ”in hindsight) med tanke på hur allvarligt viruset kan påverka organ och nervsystem även hos normalt friska människor.
Ja och även ett land som Tyskland som också har det tufft nu har bara 30% av våra dödstal.BirgitS skrev:
Ska man idka konstruktiv självkritik är det nog inte rätt spår att leta upp och jämföra med de lyckats sämst.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Har inte Danmark en liknande smittspridning som Sverige nu under hösten?danniee skrev:Jag tycker väl att det är mer rimligt att jämföra med våra direkta grannar, dvs Danmark, Norge och Finland och då kan man ju dra slutsatsen att läget här är katastrofalt i jämförelse. Vad det beror på saknar jag kunskap att svara på även om jag har mina teorier.
Hur som helst var min poäng att flockimmunitetstrategin är helt orimligt (så här ”in hindsight) med tanke på hur allvarligt viruset kan påverka organ och nervsystem även hos normalt friska människor.
Norge och Finland står ju ut som undantag i Europa, inte det minsta typiska.
Ingen har ju heller haft en flockimmunitetsstrategi så jag vet inte varför du drar upp det. Hade FHM velat att Sverige skulle uppnå flockimmunitet så fort som möjligt i våras hade vi ju inte haft några restriktioner alls i stället för restriktioner som snabbt begränsade smittspridningen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Men hur har Tysklands smittspridning varit under hösten jämfört med Sveriges?Ulltand skrev:
De har ju tagit till andra åtgärder än Sverige.
Så vad gjorde då Norge och Finland annorlunda i våras?
Vi vet att rörligheten avtog i ungefär samma omfattning där som i Sverige. Det var inte utegångsförbud i något av länderna. Så på vilket sätt skiljer det sig åt?