Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Va. Nytt rekord i Nissenssvammel! Jag har, som du vet, inte spekulerat i antalet fall på IVA.
Hade Ulltand skrivit lika osakligt som du, hade han blivit fullständigt manglad.
Men inte du? Ett av internets mysterier.

Staffans
Ok, så du backar plötsligt?

Jag påstod att Covid är inte ett samhällsproblem i Sverige längre pga vaccinationsprogrammet
Då protesterade du och säger att folk kommer snart att bli sjuka igen.

Hur skall du ha det egentligen?

Ta nu ditt vaccin och börja leva istället.
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Ok, så du backar plötsligt?

Jag påstod att Covid är inte ett samhällsproblem i Sverige längre pga vaccinationsprogrammet
Då protesterade du och säger att folk kommer snart att bli sjuka igen.

Hur skall du ha det egentligen?

Ta nu ditt vaccin och börja leva istället.
Fel igen Nissens. Skolkade du även på Svenskalektionerna?
Se mitt inlägg ovan.

Staffans
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
trähandtag trähandtag skrev:
finns det någon information om hur mycket sjukvården belastas i de länder med större spridning? När man tittar på antalet döda syns ingen tydlig uppgång.
Om du tar fram sidan jag länkade till kan du välja andra parametrar än antal bekräftade fall, t.ex. antal på sjukhus. Den stora smittspridningen i England har lett till ökat antal inlagda.
 
optimum
Nissens Nissens skrev:
Ta nu ditt vaccin och börja leva istället.
Nisse, har du sett hur många vuxna det är som inte är fullvaccinerade ännu. typ 18-49?
Det är väl sådana du träffade på ute på Smögen.

Och FHM har inte gett ut några frikort till oss som är fullvaccinerade så fortsätt följ deras råd.
Det gör givetvis jag.

Och hade det varit jag som varit på Smögenbryggan hade vi sett ett helt uppbåd med hackare på mig.
NEJ jag har givetvis inte varit ute på Smögen varken sommaren 2020 eller 2021.
Dit åker man om man vill få fart på smittspridningen igen.

Stapeldiagram som visar procentandelen vaccinerade per åldersgrupp i Sverige, uppdelat på minst 1 dos och färdigvaccinerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Du skrev: -"Ser du något"?
Ja. Jag ser något. Och det var det jag svarade på. Jag skrev inte att det skulle komma en fjärde våg. Bara att grunden för den finns. Eller hur?

Staffans
Nej, så skrev jag inte.
Jag skrev "Ser du något där ..." under en graf så "där" syftade på grafen.

Grunden för en fjärde våg finns så fort det finns en enda person som kan smitta någon annan och inte tillräckligt många är vaccinerade eller har antikroppar av andra skäl. Ju fler som vaccinerar sig desto mindre risk för en fjärde våg.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, så skrev jag inte.
Jag skrev "Ser du något där ..." under en graf så "där" syftade på grafen.
Aha. Jag syftade på en allmän iaktagelse.

Staffans
 
tack Birgit. Det finns en viss ökning, dock inte lika dramatisk som smittspridningen. Hur har vaccinationsstrategin varit de dessa länder? Allt måste ju inte vara som i Sverige!
Linjediagram som visar antal COVID-19 patienter på sjukhus per miljon i Storbritannien, Spanien och Sverige över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
trähandtag trähandtag skrev:
tack Birgit. Det finns en viss ökning, dock inte lika dramatisk som smittspridningen. Hur har vaccinationsstrategin varit de dessa länder? Allt måste ju inte vara som i Sverige!
[bild]
Det finns grafer för vaccinering där också ;)

Storbritannien är välvaccinerat och som jag har uppfattat det så har de haft en likartad strategi som Sverige, alltså börja med de äldsta och vård/omsorgspersonal för sen gå neråt i åldrarna, kombinerat med hög vaccinationsvilja. Men även folk under 30 år hamnar på sjukhus ibland (utan att tillhöra någon riskgrupp) så är det bara tillräckligt många under 30 som insjuknar så påverkar det sjukvården. Med hög smittspridning så kommer ju viruset även att hitta många av de som är vaccinerade men där vaccinationen inte har tagit, och då blir det ju folk över 50 där risken för sjukhusinläggning är större.
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Nisse, har du sett hur många vuxna det är som inte är fullvaccinerade ännu. typ 18-49?
Det är väl sådana du träffade på ute på Smögen.

Och FHM har inte gett ut några frikort till oss som är fullvaccinerade så fortsätt följ deras råd.
Det gör givetvis jag.

Och hade det varit jag som varit på Smögenbryggan hade vi sett ett helt uppbåd med hackare på mig.
NEJ jag har givetvis inte varit ute på Smögen varken sommaren 2020 eller 2021.
Dit åker man om man vill få fart på smittspridningen igen.

[bild]
Jag vet, men har du sett hur många i de åldersgrupperna som blir allvarligt sjuka?

Tja, jag har aldrig utgett mig för att vara amatörepidemiolog och har inte framhävt mig själv att vara bättre än någon annan, det kan ju påverka.

Smittan har sedan länge florerat fritt bland de yngre(i praktiken), ca 50% av befolkningen har antikroppar, alla riskgrupper har vaccinerats eller erbjudits vaccin. Myndigheterna har börjat släppa på restriktionerna. Det är med andra ord helt andra förutsättningar nu.

Visst kan några få bli krassliga, men det är så livet är, det kan mycket väl vara så att något annat som florerar är väl så farligt.

Jag tycker att du skall släppa på munskyddet lite och njuta av sommaren! :)
 
  • Haha
optimum och 1 till
  • Laddar…
Antikroppar mot covid-19 ökar i alla grupper
Lyssna

När det gäller barn och ungdomar i åldern 0-19 år visar undersökningen av antikroppar från blodprover i öppenvården, sista veckan i maj och första veckan i juni, att 28 procent hade antikroppar. Allra högst var förekomsten i gruppen 16-19 år där 37 procent hade antikroppar. Däremot var den lägre i gruppen 0-10 år där 22 procent hade antikroppar och i gruppen 11-15 år där 34 procent hade antikroppar. Andelen vaccinerade bland de unga var under motsvarade period som förväntat mycket låg.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...antikroppar-mot-covid-19-okar-i-alla-grupper/
 
P
optimum optimum skrev:
Inte så länge sedan Anders Tegnell gissade igen att vi inte skulle få någon spridning av deltan.
Man ska inte förlita sig på vad folk gissar …

(Har Tegnell gissat att vi inte skulle få någon spridning av deltavarianten flera gånger? ;) )
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns grafer för vaccinering där också ;)

Storbritannien är välvaccinerat och som jag har uppfattat det så har de haft en likartad strategi som Sverige, alltså börja med de äldsta och vård/omsorgspersonal för sen gå neråt i åldrarna, kombinerat med hög vaccinationsvilja. Men även folk under 30 år hamnar på sjukhus ibland (utan att tillhöra någon riskgrupp) så är det bara tillräckligt många under 30 som insjuknar så påverkar det sjukvården. Med hög smittspridning så kommer ju viruset även att hitta många av de som är vaccinerade men där vaccinationen inte har tagit, och då blir det ju folk över 50 där risken för sjukhusinläggning är större.
UK har kört Astra för folk över 30 och inte-Astra för folk under. Det påverkar också möjligheten till utrullning baserat på åldersgrupper.
 
Det här är Sverige i ett nötskal!
Vi ställer ”KRAV”, men de utgörs bara av tydliga REKOMMENDATIONER… :thinking::crysmile:

Jag tycker det verkar vara genomgående; även i t.ex. skola och integrationspolitiken.

Skärmdump av en artikeltext som diskuterar rekommendationer och krav för svenskar efter resor, med fokus på att undvika smittspridning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det här är Sverige i ett nötskal!
Vi ställer ”KRAV”, men de utgörs bara av tydliga REKOMMENDATIONER… :thinking::crysmile:
det kan bero på att vi har grundlagar att följa, därför kan man bara ge tydliga rekommendationer
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
P
B b8q skrev:
Det här är Sverige i ett nötskal!
Vi ställer ”KRAV”, men de utgörs bara av tydliga REKOMMENDATIONER… :thinking::crysmile:

Jag tycker det verkar vara genomgående; även i t.ex. skola och integrationspolitiken.

[bild]
Det är oklart om Tegnell ställer krav. Det står inte något om krav i citaten av Tegnell så det kan lika gärna vara artikelförfattarens formulering.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.