1 014 100 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Ok, så du backar plötsligt?Staffans2000 skrev:
Jag påstod att Covid är inte ett samhällsproblem i Sverige längre pga vaccinationsprogrammet
Då protesterade du och säger att folk kommer snart att bli sjuka igen.
Hur skall du ha det egentligen?
Ta nu ditt vaccin och börja leva istället.
Fel igen Nissens. Skolkade du även på Svenskalektionerna?Nissens skrev:
Se mitt inlägg ovan.
Staffans
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Om du tar fram sidan jag länkade till kan du välja andra parametrar än antal bekräftade fall, t.ex. antal på sjukhus. Den stora smittspridningen i England har lett till ökat antal inlagda.trähandtag skrev:
Nisse, har du sett hur många vuxna det är som inte är fullvaccinerade ännu. typ 18-49?Nissens skrev:
Det är väl sådana du träffade på ute på Smögen.
Och FHM har inte gett ut några frikort till oss som är fullvaccinerade så fortsätt följ deras råd.
Det gör givetvis jag.
Och hade det varit jag som varit på Smögenbryggan hade vi sett ett helt uppbåd med hackare på mig.
NEJ jag har givetvis inte varit ute på Smögen varken sommaren 2020 eller 2021.
Dit åker man om man vill få fart på smittspridningen igen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Nej, så skrev jag inte.Staffans2000 skrev:
Jag skrev "Ser du något där ..." under en graf så "där" syftade på grafen.
Grunden för en fjärde våg finns så fort det finns en enda person som kan smitta någon annan och inte tillräckligt många är vaccinerade eller har antikroppar av andra skäl. Ju fler som vaccinerar sig desto mindre risk för en fjärde våg.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Det finns grafer för vaccinering där ocksåträhandtag skrev:
Storbritannien är välvaccinerat och som jag har uppfattat det så har de haft en likartad strategi som Sverige, alltså börja med de äldsta och vård/omsorgspersonal för sen gå neråt i åldrarna, kombinerat med hög vaccinationsvilja. Men även folk under 30 år hamnar på sjukhus ibland (utan att tillhöra någon riskgrupp) så är det bara tillräckligt många under 30 som insjuknar så påverkar det sjukvården. Med hög smittspridning så kommer ju viruset även att hitta många av de som är vaccinerade men där vaccinationen inte har tagit, och då blir det ju folk över 50 där risken för sjukhusinläggning är större.
Jag vet, men har du sett hur många i de åldersgrupperna som blir allvarligt sjuka?optimum skrev:
Nisse, har du sett hur många vuxna det är som inte är fullvaccinerade ännu. typ 18-49?
Det är väl sådana du träffade på ute på Smögen.
Och FHM har inte gett ut några frikort till oss som är fullvaccinerade så fortsätt följ deras råd.
Det gör givetvis jag.
Och hade det varit jag som varit på Smögenbryggan hade vi sett ett helt uppbåd med hackare på mig.
NEJ jag har givetvis inte varit ute på Smögen varken sommaren 2020 eller 2021.
Dit åker man om man vill få fart på smittspridningen igen.
[bild]
Tja, jag har aldrig utgett mig för att vara amatörepidemiolog och har inte framhävt mig själv att vara bättre än någon annan, det kan ju påverka.
Smittan har sedan länge florerat fritt bland de yngre(i praktiken), ca 50% av befolkningen har antikroppar, alla riskgrupper har vaccinerats eller erbjudits vaccin. Myndigheterna har börjat släppa på restriktionerna. Det är med andra ord helt andra förutsättningar nu.
Visst kan några få bli krassliga, men det är så livet är, det kan mycket väl vara så att något annat som florerar är väl så farligt.
Jag tycker att du skall släppa på munskyddet lite och njuta av sommaren!
Antikroppar mot covid-19 ökar i alla grupper
Lyssna
Lyssna
https://www.folkhalsomyndigheten.se...antikroppar-mot-covid-19-okar-i-alla-grupper/När det gäller barn och ungdomar i åldern 0-19 år visar undersökningen av antikroppar från blodprover i öppenvården, sista veckan i maj och första veckan i juni, att 28 procent hade antikroppar. Allra högst var förekomsten i gruppen 16-19 år där 37 procent hade antikroppar. Däremot var den lägre i gruppen 0-10 år där 22 procent hade antikroppar och i gruppen 11-15 år där 34 procent hade antikroppar. Andelen vaccinerade bland de unga var under motsvarade period som förväntat mycket låg.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
UK har kört Astra för folk över 30 och inte-Astra för folk under. Det påverkar också möjligheten till utrullning baserat på åldersgrupper.BirgitS skrev:
Det finns grafer för vaccinering där också
Storbritannien är välvaccinerat och som jag har uppfattat det så har de haft en likartad strategi som Sverige, alltså börja med de äldsta och vård/omsorgspersonal för sen gå neråt i åldrarna, kombinerat med hög vaccinationsvilja. Men även folk under 30 år hamnar på sjukhus ibland (utan att tillhöra någon riskgrupp) så är det bara tillräckligt många under 30 som insjuknar så påverkar det sjukvården. Med hög smittspridning så kommer ju viruset även att hitta många av de som är vaccinerade men där vaccinationen inte har tagit, och då blir det ju folk över 50 där risken för sjukhusinläggning är större.
Det är oklart om Tegnell ställer krav. Det står inte något om krav i citaten av Tegnell så det kan lika gärna vara artikelförfattarens formulering.B b8q skrev:


