1 014 023 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Jo, där är stor spridning i exempelvis Peru trots hög vaccinationsnivå.blackarrow skrev:
Du får tänka på att med Sinovac och dylikt behöver du nästan ha dubbelt så många vaccinerade, som att någon spätt ut det riktiga.
Sputnik kördes väl med i Brasilien innan det stoppades, eller det var kanske den andra ryssen.
Du är ju helt ute och cyklar. Vaccinet biter på Delta, har du verkligen missat det?optimum skrev:
Alltså är den inget problem med Delta i Sverige nu.
Och för att något sprids lättare så är det inte dödligare, bara snabbare. Är det svårt för dig att hålla isär det?
Elementärt min käre Watson.
Tänker du svara på var jag påstått att Delta är snällare? Det var ytterligare ett av dina egna påhitt, för det är en lögn att jag påstått det.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Jag vet inte men beta har funnits i Sverige parallellt med alfa sen januari men har aldrig blivit någon större andel av fallen utan legat på en rätt konstant nivå fram tills delta kom.blackarrow skrev:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...s-cov-2-virusvarianter-av-sarskild-betydelse/
Visserligen sas det att beta var mer smittsam etc. men det var väl i jämförelse med tidigare varianter i Sydamerika, alltså varianter innan alfa. Kanske alfa och beta är likartade när det gäller smittsamhet?
Men för det skulle man ju behöva statistik från fler länder.
Vad jag läst är effekten av vaccinen inte lika bra på delta som på alfa och tidigare mutationer.Nissens skrev:
Du är ju helt ute och cyklar. Vaccinet biter på Delta, har du verkligen missat det?
Alltså är den inget problem med Delta i Sverige nu.
Och för att något sprids lättare så är det inte dödligare, bara snabbare. Är det svårt för dig att hålla isär det?
Elementärt min käre Watson.
Tänker du svara på var jag påstått att Delta är snällare? Det var ytterligare ett av dina egna påhitt, för det är en lögn att jag påstått det.
Finns inget som säger att den är snabbare men mer smittsam.
Det är nog du som är ute och cyklar igen.
Dödlig är den nog rejält och ser man på utvecklingen i Thailand där vaccinationerna inte kommit så långt så så sprids smittan betydligt mer nu med delta och även betydligt fler som avlider.
Jäkligt tråkig utveckling med en mutationer som ger högre dödlighet genom att även vara mer smittsam.
Att vi troligen kommer klara den rätt så bra i Sverige beror på vaccinering av riskgrupper och inte på att viruset är mindre dödligt.
Här har du bevis som även du kan förstå.
Deras nedstängning och skyddsåtgärder fungerade rätt så bra för tidigare mutationer men för deltan räcker inte det till. Jo jag kan det där med projekt "Sandbox" men det är inte det som är orsaken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag vet inte vad du pratar om.
Var har jag påstått att Delta varianten är ”snällare???
Självklart sprids ett virus snabbare om det är mer smittsamt.
Thailand har problem på många nivåer, tyvärr har landets ledning skapat det mesta av den situationen de är i nu…
Var har jag påstått att Delta varianten är ”snällare???
Självklart sprids ett virus snabbare om det är mer smittsamt.
Thailand har problem på många nivåer, tyvärr har landets ledning skapat det mesta av den situationen de är i nu…
Så här ser det ut för uk, holland o sverige avseende fall o döda. Än ser man inget tydligt i holland o uk trots många smittade.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
I Nederländerna har ju den ökade smittspridningen pågått för kort tid för att påverka antalet avlidna, man räknar väl med 3 veckors eftersläpning.trähandtag skrev:
Om man väljer bort vinterns och vårens vågor kan man se att antalet avlidna har gått upp i UK, visserligen låga nivåer men den ökade smittspridningen påverkar och det är nu 3 gånger fler avlidna än i början av juni.
Logga in
Skapa konto
https://ourworldindata.org/explorer...Align+outbreaks=false&country=ISR~SWE~GBR~NLD
Antalet på sjukhus i UK har samtidigt gått från 14/miljon innevånare till 40.
https://ourworldindata.org/explorer...Align+outbreaks=false&country=ISR~SWE~GBR~NLD
Gäller även IVA-patienter.
Så att ta bort för många restriktioner i det här läget får konsekvenser som slår mot sjukvård och avlidna. Då ska man tänka på att vaccinationstäckningen är lägre i Sverige än i de andra 3 länderna i grafen.
Vore jag ett virus så skulle jag jubla nu.
Skämt åsido, men risken är att vi öppnar upp för en ny våg på liknande sätt som UK, Nederländerna och Spanien.
Vi får se hur det går i Danmark nu när deras kurvor börjar peka uppåt och de har snabbt nått upp i 75% av fallen med delta
Skämt åsido, men risken är att vi öppnar upp för en ny våg på liknande sätt som UK, Nederländerna och Spanien.
Vi får se hur det går i Danmark nu när deras kurvor börjar peka uppåt och de har snabbt nått upp i 75% av fallen med delta
Logga in
Skapa konto
Det trodde jag faktiskt att du var!optimum skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Vi har mycket mer restriktioner kvar än i UK och Spanien.optimum skrev:
Tillägg:
Psykologiskt är det nog viktigt att folk får ta en paus så att de klarar av skärpningar i september om det blir nödvändigt.
Det här är en bra artikel men den kräver att man registrerar sig: https://www.dn.se/sverige/fem-experter-har-ar-orosmolnen-nar-restriktioner-lattas/
Efter att ha fått insikt i hur smutskastningskampanjerna, i Coronafrågan, bedrivs på DN är jag oerhört tveksam till att ta del av eller dela det som måste antas vara propaganda, tyvärr.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Det har jag förståelse för men just detta baseras på att fem experter får svara på två frågor och deras svar skiljer sig åt en del.D djac skrev:
Agnes Wold, professor i klinisk bakteriologi vid Sahlgrenska akademin
Ali Mirazimi, professor i klinisk virologi vid Karolinska institutet
Gunilla Karlsson Hedestam, professor i immunologi vid Karolinska institutet
Joakim Dillner, professor i infektionsepidemiologi vid Karolinska institutet
Jorma Hinkula, professor i molekylär virologi vid Linköpings universitet
Är restriktionerna som nu avvecklas på väg bort för gott?
Finns det några orosmoln som kan sätta käppar i hjulen för återöppningen?
Eftersom var och en har svarat med en eller några få meningar på varje fråga så är det svårt att göra någon sorts sammanfattning eller ta enstaka citat som säger så mycket om helheten, men flera tar upp osäkerheten gällande varianter och vad de kan ställa till med.
Det är förstås riktigt att dödliga, och smittsamma, sjukdomar ska bekämpas hårt. Hur hårt beror nog mest på hur smittsamma de är. Finns det några bra kandidater idag som bör bekämpas hårdare än covid-19?D djac skrev:
Kan du förklara vad det spelar för roll?optimum skrev:
Sjukhusen lär inte belastas särskilt hårt ändå.
Du kommer väl att ropa ”lock down” varje influensasäsong nu, eller när kräksjukan drar igång, eller RS viruset…