1 014 084 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Jobbet är redan öronmärkt för Eliasson.optimum skrev:
Jag har läst om det tidigare och Johan Carlsson har lovat vara kvar till i höst. Han har passerat 65 och ser väldigt trött ut så de borde ersatt honom för flera år sedan.
Hade aldrig satt min fot i en sådan soppa. Dessutom med som jag tidigare skrivit ett hopplöst uppdrag som vi sett resultatet av nu.
Jag har redan ett väldigt kreativt och givande arbete som behöver mig där jag är nu.
Hoppas de inte bara får en chef igen utan även en ledare, men då kommer AT snabbt försvinna.
Ja du har rätt.P Pin skrev:Problemet är löst:
Flygbolagen är informerade.
Myndigheten i Storbritannien är informerad.
Förbudet gäller ändå inte svenska medborgare eller den som bor eller arbetar här.
Passagerarna ska testas och sedan stanna hemma en vecka
Statsministern har sagt att det inte var OK.
Med dessa förutsättningar, vad gör flygförbudet för nytta överhuvudtaget?![]()
Eftersom vi tillåter folk resa via andra länder är det rätt så fattigt beslut.
Kan bara konstatera att det kommer bli en spännande tid fram till sommaren.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Vissa saker går fortfarande inte att lösa på ett sätt som gör dig nöjd. Det kommer alltid vara en risk för att någon som kommer in från ett annat land är en virusspridare när personen sätter sig på flygbussen. Inga tester är säkra till 100 % till att börja med. Det hjälper inte hur man organiserar etc. risken kommer att bestå och därmed finns det alltid något du kan klaga på, det går alltså inte att göra dig nöjd vad man än gör.optimum skrev:
Jag sköter mitt jobb och förväntar mig att andra sköter sitt.
Det är inte bara jag som ser problemen.
Vore nog bra om du öppnade ögonen och såg själv viken soppa detta är.
Vi diskuterade skiten inom äldrevården tidigare och där gick vissa till försvar men är nu knäpptysta efter coronakommisonens delrapport.
Det kommer blir en enormt stor rapport för det finns så mycket dåligt att lägga upp på bordet om detta.
Skandal är bara ett litet ord för vad vi ser hur detta hanteras.
Till och med vår Kung framförde hur illa vi hanterat detta.
Dags att städa i dessa organisationer och få ordning på eländet.
Jag ser problem och jag ser en massa människor som försöker lösa dem. Men problem löser sig inte för att några håller på och gnäller och ställer orimliga krav. Att leva innebär alltid vissa risker hur man än gör, att kliva upp ur sängen innebär en risk men att ligga kvar innebär också en risk.
Det är väl ingen nyhet att det har varit stora problem inom äldreomsorgen i många år. Däremot så hjälper det ju inte att hålla på och gnälla om att man inte skickar ut syrgastuber till äldreboendena som några gjorde i den tidigare coronatråden. Det är ju inte heller det som coronakommissionen har klagat på utan de har ju klagat på missförhållanden som har funnits i väldigt många år samt att boende inte har fått individuell bedömning. Men ingen har heller i den gamla tråden skrivit att alla jämnt har fått en individuell bedömning. Själv tycker jag inte att just något i deras rapport verkade vara någon nyhet.
Kungen framförde att det var ett misslyckande att många har dött, inte att själva hanteringen var det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Flygstoppet gäller även svenska medborgare men inte inreseförbudet. Det är två beslut som man inte ska blanda ihop.P Pin skrev:Problemet är löst:
Flygbolagen är informerade.
Myndigheten i Storbritannien är informerad.
Förbudet gäller ändå inte svenska medborgare eller den som bor eller arbetar här.
Passagerarna ska testas och sedan stanna hemma en vecka
Statsministern har sagt att det inte var OK.
Med dessa förutsättningar, vad gör flygförbudet för nytta överhuvudtaget?![]()
Jag pratade med en finlandssvensk igår, boende sen många år tillbaka i Sverige, men kan se allt detta i bägge ländernas synvinkel bättre än många andra.B b8q skrev:Finns det ens lokaler på Arlanda, Skavsta, Landvetter m.fl. flygplatser, avsedda för att sätta en massa inresande i karantän?
(Ja, det är enkelt för vissa att hänvisa till ”hemkarantän”, men dels ska man ta sig till hemmet på ett smittsäkert sätt, men framförallt är det långt ifrån alla inresande som har ett hem i Sverige! Vissa är på genomresa (som de fyra finländarna), och andra är turister eller affärsresenärer.)
Med det vill jag bara säga att det är inte så konstigt att Arlanda släpper in dem - vad ska de annars göra, liksom?
Hon berättade att Finlands karantän var att folk som kom från fel länder fick ta sig till hemmet och sen ha hemkarantän en tid, om det nu var 7 dagar, 10 dagar eller vad det nu var.
Så de hade i alla fall inga specialtransporter som jag fick veta om. Däremot var det "raka vägen hem" som gällde, och det borde ju vara bättre än att hållas fast någon annanstans i väntan på ... något ...
Hon berättade också att Finländare (släktingar och gamla vänner etc) ofta utbrast "Va, gör de alltså något i Sverige..?!) när hon berättat om olika åtgärder och restriktioner här. I Finland är det tydligen en mycket utbredd tro att vi inte gör ett enda skit här, att vi bara går och visslar och låtsas som att det är som vanligt.
varför fick planet landa öht? Eller snarare hur kunde det få starta? Jag trodde alla flyg fick en slottid att landa redan innan start.BirgitS skrev:
Så med flygförbudet skulle även svenskarna kunnat hållas borta då.
Ja,har hört samma,inte så konstigt iof,Ryssland och Finland är lika på många sättMikael_L skrev:
Jag pratade med en finlandssvensk igår, boende sen många år tillbaka i Sverige, men kan se allt detta i bägge ländernas synvinkel bättre än många andra.
Hon berättade att Finlands karantän var att folk som kom från fel länder fick ta sig till hemmet och sen ha hemkarantän en tid, om det nu var 7 dagar, 10 dagar eller vad det nu var.
Så de hade i alla fall inga specialtransporter som jag fick veta om. Däremot var det "raka vägen hem" som gällde, och det borde ju vara bättre än att hållas fast någon annanstans i väntan på ... något ...
Hon berättade också att Finländare (släktingar och gamla vänner etc) ofta utbrast "Va, gör de alltså något i Sverige..?!) när hon berättat om olika åtgärder och restriktioner här. I Finland är det tydligen en mycket utbredd tro att vi inte gör ett enda skit här, att vi bara går och visslar och låtsas som att det är som vanligt.
Svenskar bemöts illa vid gränsen,har hänt att Svenskreggade bilar vandaliserats(torneå)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Naturligtvis finns det inte sådana lokaler.B b8q skrev:Finns det ens lokaler på Arlanda, Skavsta, Landvetter m.fl. flygplatser, avsedda för att sätta en massa inresande i karantän?
(Ja, det är enkelt för vissa att hänvisa till ”hemkarantän”, men dels ska man ta sig till hemmet på ett smittsäkert sätt, men framförallt är det långt ifrån alla inresande som har ett hem i Sverige! Vissa är på genomresa (som de fyra finländarna), och andra är turister eller affärsresenärer.)
Med det vill jag bara säga att det är inte så konstigt att Arlanda släpper in dem - vad ska de annars göra, liksom?
Hade det på planet funnits turister eller affärsresenärer från Storbritannien hade de avvisats, dvs. fått vänta på Arlanda på nästa flyg tillbaks. Allt berodde ju på att British Airways hade blandat ihop flygstoppet och inreseförbudet.
Men vad var det då statsministern kommenterade att det inte var OK? Att svenska medborgare anlände till sitt hemland?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Jag uppfattade det som att luftfartsverket, Swedavia eller vilka som kunde ha hindrat planet trodde att planet var tomt på passagerare eftersom beslutet om flygstopp hade meddelats på rätt sätt. Det kommer ju tomma plan från Storbritannien för att ta med folk tillbaks lite då och då sen stoppet infördes.P Pin skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Jag gnäller inte jag framför kritik mot skandalerna som får fortgå.BirgitS skrev:
Vissa saker går fortfarande inte att lösa på ett sätt som gör dig nöjd. Det kommer alltid vara en risk för att någon som kommer in från ett annat land är en virusspridare när personen sätter sig på flygbussen. Inga tester är säkra till 100 % till att börja med. Det hjälper inte hur man organiserar etc. risken kommer att bestå och därmed finns det alltid något du kan klaga på, det går alltså inte att göra dig nöjd vad man än gör.
Jag ser problem och jag ser en massa människor som försöker lösa dem. Men problem löser sig inte för att några håller på och gnäller och ställer orimliga krav. Att leva innebär alltid vissa risker hur man än gör, att kliva upp ur sängen innebär en risk men att ligga kvar innebär också en risk.
Det är väl ingen nyhet att det har varit stora problem inom äldreomsorgen i många år. Däremot så hjälper det ju inte att hålla på och gnälla om att man inte skickar ut syrgastuber till äldreboendena som några gjorde i den tidigare coronatråden. Det är ju inte heller det som coronakommissionen har klagat på utan de har ju klagat på missförhållanden som har funnits i väldigt många år samt att boende inte har fått individuell bedömning. Men ingen har heller i den gamla tråden skrivit att alla jämnt har fått en individuell bedömning. Själv tycker jag inte att just något i deras rapport verkade vara någon nyhet.
Kungen framförde att det var ett misslyckande att många har dött, inte att själva hanteringen var det.
Det är en jävla skillnad.
Ta bara ett exempel.
Munskydd inom kollektivtrafiken
Ja sådant har mina "barn" använt sedan flera månader tillbaka och de väntar inte på en försenat införande till 7:e januari.
Tror det var i oktober de började med det. Inte för att jag sagt det utan för att de kan tänka själva.
Ja det är väl inte jämlikt för de tjänar så pass bra att de har råd med egna.
Jo de är alla friska och har även de bestämt sig att föröka hålla sig friska tills de får vaccin.
Vi har aldrig styr våra barn i detalj men hjälpt dem till att kunna fatta egna beslut och ta ansvar för sina handlingar.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Andra länder kan ju lösa dessa problem, våra politiker brukade ju tidigare vara pigga på att studera hur man gör utomlands, men det var väl roligare när man kunde ta semester samtidigt.. Man skyller ju på att det inte fanns lagar etc, bra då att man fixat till lagarna under det halvår som gått (ironi)BirgitS skrev:
Jag önskar att en del personer kunde sluta upp med att alltid höja svenska politiker och myndigheter till skyarna, oavsett hur grav inkompetens man visat och fortfarande visar upp.
Ok, tro bör man göra någon annanstans.BirgitS skrev:
Jag uppfattade det som att luftfartsverket, Swedavia eller vilka som kunde ha hindrat planet trodde att planet var tomt på passagerare eftersom beslutet om flygstopp hade meddelats på rätt sätt. Det kommer ju tomma plan från Storbritannien för att ta med folk tillbaks lite då och då sen stoppet infördes.
Samma trick som i Troja då.
