P
Hur svårt ska det vara haha. Ingen får lämna planet och komma in i Sverige. Tanka, skicka räkningen till British Airways och hej då. Have a safe trip home.

Men nej, inte i Birgits Sverige. Det är därför vi har misslyckats så jävla fatalt med precis allt. Inkompetenta och naiva människor som du är ett direkt hot mot rikets säkerhet och alla oss andra.
 
BirgitS
danniee skrev:
Så vi har ingen ansvar då att agera när någon bryter mot våra regleringar och lagar, speciellt då i en tid av den värsta epidemin sedan spanska sjukan? LOL.
Och vad tycker du är ett lämpligt agerande när ett flygbolag bryter mot en regel?
 
BirgitS
danniee skrev:
Hur svårt ska det vara haha. Ingen får lämna planet och komma in i Sverige. Tanka, skicka räkningen till British Airways och hej då. Have a safe trip home.

Men nej, inte i Birgits Sverige. Det är därför vi har misslyckats så jävla fatalt med precis allt. Inkompetenta och naiva människor som du är ett direkt hot mot rikets säkerhet och alla oss andra.
Tack och lov är Sverige ett demokratiskt land där svenska medborgare har rätt att komma in jämnt, precis som i alla andra demokratiska länder som anser att mänskliga rättigheter är viktigt. Men tydligen tycker du något annat.

Att skicka svenska medborgare tillbaks till Storbritannien så att de sen tar sig till Sverige på något annat sätt minskar inte på något sätt smittspridningen utan riskerar bara att öka den.
 
  • Gilla
Ingenjören och 7 till
  • Laddar…
T
Hallå?

Var är nyheterna? Det här är väl inte allmänt-tjafs-tråden?

Riktlinjerna för tråden står i första inlägget, av någon märklig anledning är det flera av de som brukar gasta om striktare riktlinjer och rekommendationer som inte ens klarar av att följa dem här...
 
  • Gilla
Ingenjören och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
Och vad tycker du är ett lämpligt agerande när ett flygbolag bryter mot en regel?
Och vad vet vi om vad som sen har agerats. Har BA t.ex. kanske fått ett vitesbelopp?
Ofta brukar väl brott mot regler medföra konsekvenser. Vad drabbades BA av?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du säger ju det ena dummare än det andra. Skulle vi hindra svenska medborgare att gå av planet?
Men är det då inte konstigt att svenska medborgare inte skulle fått gå ombord på planet från början?
 
Snailman
Jag kommer nu ihåg varför jag för nåt halvår sedan slutade följa allt om Corona hör på forumet..

Finns det nån flagga man kan kryssa i min profil så att allt som handlar om Corona plötsligt ser ut att inte existera? Annars skulle jag vilja ha en sådan funktion..;)

Min beundran till Optimum som utan att nedslås kan fortsätta stångas här!(y)

Ska nu försöka hålla mig borta härifrån, med eller utan hjälp.;)

Edit: man kan tydligen ignorera användare, testar detta nu ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
brfbo och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Och vad tycker du är ett lämpligt agerande när ett flygbolag bryter mot en regel?
Förvägra dem landningstillstånd såklart.

Staffan
 
  • Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Förvägra dem landningstillstånd såklart.

Staffan
Okej, skulle antagligen inte bli många flygningar kvar över huvud taget då. Finns väl så många regler att de flesta flygbolag har brutit mot någon av dem några gånger inkl. riktigt farliga saker som att räkna fel på bränsleåtgång och hur passagerare ska fördelas i kabinen när den är rätt tom. Eller så får vi en värld där flygbolag uppstår, flyger något år tills de inte får landningstillstånd och då lägger ner varpå nya uppstår, vilket inte verkar vara någon fördel.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Sen är det ju lite larvigt att man endast har flygstopp, men det är helt OK att passera igenom en massa europeiska länder mellan Storbritannien och Sverige landvägen, om man skulle vilja ta buss eller tåg...
Precis
Det verkar mer som man vill visa att man gör något istället för något som i verkligheten ger någon effekt.

Jag kollade nyss flyg och det vare enkelt att hitta flyg från t.ex. London till Göteborg. KLM via Amsterdam. 1 byte.
Imorgon 06:30 framme 11:30 enkelresa för 1065:-
Eller 11:45 - 16:35 om man vil åka lite senare

Detta är bara ett luftslott.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
P
danniee skrev:
Hur svårt ska det vara haha. Ingen får lämna planet och komma in i Sverige. Tanka, skicka räkningen till British Airways och hej då. Have a safe trip home.
Just detta tror jag det är många som håller med om hur det borde hanterats. Själv har jag ingen åsikt då jag vet för lite om omständigheterna.

Men jag tycker det hade varit jättebra om alla inblandade hade varit transparenta om hur de resonerade och hanterade denna flighten för att undvika alla dessa spekulationer som försiggår.
 
optimum optimum skrev:
Precis
Det verkar mer som man vill visa att man gör något istället för något som i verkligheten ger någon effekt.

Jag kollade nyss flyg och det vare enkelt att hitta flyg från t.ex. London till Göteborg. KLM via Amsterdam. 1 byte.
Imorgon 06:30 framme 11:30 enkelresa för 1065:-
Eller 11:45 - 16:35 om man vil åka lite senare

Detta är bara ett luftslott.
Det är en populistisk åtgärd, eftersom folk krävt hårdare tag... Att det inte skulle göra någon skillnad fattade väl alla som kan läsa och inte bott under en sten hela 2020...
Det tog ju inte lång tid innan UK-varianten ploppade upp lite här och var...
 
  • Gilla
Ingenjören och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Snailman Snailman skrev:
Jag kommer nu ihåg varför jag för nåt halvår sedan slutade följa allt om Corona hör på forumet..

Finns det nån flagga man kan kryssa i min profil så att allt som handlar om Corona plötsligt ser ut att inte existera? Annars skulle jag vilja ha en sådan funktion..;)

Min beundran till Optimum som utan att nedslås kan fortsätta stångas här!(y)

Ska nu försöka hålla mig borta härifrån, med eller utan hjälp.;)

Edit: man kan tydligen ignorera användare, testar detta nu ;)
För att många tycker annorlunda än dig? :thinking:


Nu hamnade jag nog på ignore-listan ... :surprised:
 
  • Gilla
  • Haha
hapazard och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Precis
Det verkar mer som man vill visa att man gör något istället för något som i verkligheten ger någon effekt.

Jag kollade nyss flyg och det vare enkelt att hitta flyg från t.ex. London till Göteborg. KLM via Amsterdam. 1 byte.
Imorgon 06:30 framme 11:30 enkelresa för 1065:-
Eller 11:45 - 16:35 om man vil åka lite senare

Detta är bara ett luftslott.
Först infördes flygstoppet i två dygn därför att det pågick diskussioner i EU om gemensamma regler men tydligen lyckades man inte komma överens utan varje land landade i sina egna. Då hade det väl sett ändå konstigare ut om man hade backat.

Man kan ju fråga sig varför Nederländerna tycker det är okej med att britter flyger dit. Vet @harry73 något om hur diskussionen gått där?
 
BirgitS
tusenett skrev:
Men jag tycker det hade varit jättebra om alla inblandade hade varit transparenta om hur de resonerade och hanterade denna flighten för att undvika alla dessa spekulationer som försiggår.
Har de inte varit transparenta då?
Av de 33 passagerarna var 29 svenska medborgare. De fick efter kontakt med smittskyddsläkare resa in i landet utan krav på karantän.
– Svenska medborgare har alltid rätt att resa in i landet. Vi tillämpar för närvarande inte karantän vid gränsen, och smittskyddet gjorde bedömningen att det inte fanns mer att göra annat än att passagerarna ska följa Folkhälsomyndighetens föreskrifter och covid-testa sig, säger Engström.
och gällande finländarna:
Fyra av passagerarna var finska medborgare, en familj med två små barn. De fick resa vidare efter beslut på plats.
– Man bedömde att det hade varit orimligt att skicka tillbaka dem till London.
https://tt.omni.se/brittiskt-flygplan-landade-i-sverige/a/JJ6xp6

Lite mer om hur det gick till här: https://www.dn.se/sverige/plan-fran-fran-london-landade-i-stockholm-trots-flygforbudet/

På vilket sätt kan man vara mer transparent, vad är det som saknas?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.