optimum
Svenska myndigheters flathet i århundradets pandemi Nyheter om hanteringen.

Flygplan i luften med rubriken "Svaret efter att 29 släppts in i landet

"29 personer landade med ett plan från Storbritannien på Arlanda i Stockholm på lördagen. Ett plan som egentligen inte borde fått landa då det råder inreseförbud från Storbritannien till Sverige.

Det är även någonting som bryter mot regeringens beslut om tillfälligt flygstopp mellan Storbritannien och Sverige – som ska minska risken för spridning av det nya muterade coronaviruset.

– Vi förstår inte hur det här har kunnat hända, sa Patrik Engström, chef på gränspolisen till Aftonbladet tidigare under dagen och menade att det hela handlade om ett missförstånd.

De 29 personerna ombord släpptes in i Sverige, utan vare sig tester eller krav på karantän.

Ingen av de 29 resenärerna sattes i karantän när de landade på Arlanda. Det är också upp till varje region att hantera smittspårningen framöver."

Liknar apskit tycker jag.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Vad då drälla?
De som kom var ca 30 st.

Berätta nu hur du får 30 st. att bli ett problem.
Jag ser större problem i om några av dessa är smittade och sprider nya mutationen i Sverige.
Samma sak borde förstås gälla även de som kom med flyg under måndagen innan stoppet hann träda i kraft, liksom de som kommer in via färjor från t.ex. Danmark.

Som sagt: Hur har du tänkt att lösa problemet med att någon av de 30 inte hade tillräckligt med virus i halsen just efter landningen för att PCR-testet ska bli positivt men har det ett dygn senare?
Du får ju samma problem då att det kan bli någon smittsam som sätter sig på bussen så du har ju bara skjutit problemet framför dig.

• Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
optimum
Ytterligare ett plan som landat där en nu är sjuk och ingen smittspårning.
Skrämmande hantering.

Flygplan i luften med British Airways-logotyp och två personers porträtt med text om virusoron.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Några dagar innan Sverige införde flygstopp från Storbritannien landade ett plan på Skavsta flygplats med en resenär som bar på den nya brittiska virusmutationen.
Då visade personen inga tecken på smitta – men ett dygn efter ankomsten insjuknade personen med feber.
Trots detta har ingen annan smittspårats på planet.
– Om man tar det virus på allvar – att det här är något som utgör ett hot. Då borde man satt dem i karantän, tills man vet om de bär på smitta eller inte, säger Annika Linde, tidigare statsepidemiolog."

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Samma sak borde förstås gälla även de som kom med flyg under måndagen innan stoppet hann träda i kraft, liksom de som kommer in via färjor från t.ex. Danmark.

Som sagt: Hur har du tänkt att lösa problemet med att någon av de 30 inte hade tillräckligt med virus i halsen just efter landningen för att PCR-testet ska bli positivt men har det ett dygn senare?
Du får ju samma problem då att det kan bli någon smittsam som sätter sig på bussen så du har ju bara skjutit problemet framför dig.
Det är väl för katten inte min arbetsuppgift.
Hade jag misskött mitt arbete bara bråkdelen så mycket hade jag fått avsked för länge sedan.
Jag har krav på mig själv och givetvis mina medarbetare att de ska sköta sitt jobb och det gör de alldeles förträffligt.
Jag förväntar mig resultat och att man sköter sitt ansvar.
Du verkar uppenbarligen väldigt frikostig med dina förväntningar.
Har du missat att folk blir sjuka och många dör av denna vanskötsel av pandemin här i Sverige?

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Finns det ens lokaler på Arlanda, Skavsta, Landvetter m.fl. flygplatser, avsedda för att sätta en massa inresande i karantän?

(Ja, det är enkelt för vissa att hänvisa till ”hemkarantän”, men dels ska man ta sig till hemmet på ett smittsäkert sätt, men framförallt är det långt ifrån alla inresande som har ett hem i Sverige! Vissa är på genomresa (som de fyra finländarna), och andra är turister eller affärsresenärer.)

Med det vill jag bara säga att det är inte så konstigt att Arlanda släpper in dem - vad ska de annars göra, liksom?

BirgitS
optimum optimum skrev:
Ytterligare ett plan som landat där en nu är sjuk och ingen smittspårning.
Skrämmande hantering.

[bild]

"Några dagar innan Sverige införde flygstopp från Storbritannien landade ett plan på Skavsta flygplats med en resenär som bar på den nya brittiska virusmutationen.
Då visade personen inga tecken på smitta – men ett dygn efter ankomsten insjuknade personen med feber.
Trots detta har ingen annan smittspårats på planet.
– Om man tar det virus på allvar – att det här är något som utgör ett hot. Då borde man satt dem i karantän, tills man vet om de bär på smitta eller inte, säger Annika Linde, tidigare statsepidemiolog."
Hur vet du att det inte har smittspårats?
Man ska inte lita på tidningar som skriver click-bait-rubriker.
Sen är det ju sagt att alla som har landat sen 12 december ska hålla sig isolerade och testa sig. Om de har blivit smittade så kommer man alltså att få reda på det alltså även utan någon särskild smittspårning.

optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Hur vet du att det inte har smittspårats?
Man ska inte lita på tidningar som skriver click-bait-rubriker.
Sen är det ju sagt att alla som har landat sen 12 december ska hålla sig isolerade och testa sig. Om de har blivit smittade så kommer man alltså att få reda på det alltså även utan någon särskild smittspårning.
Här kommer mer och jag tror inte de ljuger.
FoHM ville inte ha smittspårning.
Skandal

"Ingen smittspårning av de som var på planet
I stället har bara personer i den smittades hushåll testats, och de har alla visat negativt.

– Folkhälsomyndigheten har sedan tidigare sagt att smittspårning på flygplan inte leder någonvart. Därför blev det ingen åtgärd, säger Signar Mäkitalo, smittskyddsläkare i Sörmland.

Borde man inte tagit kontakt med de andra resenärerna?

– Det har nu gått så många dagar, men det är en diskussion vi haft med Folkhälsomyndigheten. Men att det inte skulle leda någonvart, säger Signar Mäkitalo.

Samtidigt säger han att det är Folkhälsomyndigheten som har haft sista ordet i frågan.

– Skulle de (Folkhälsomyndigheten, reds. anm) sagt att vi skulle smittspåra skulle vi gjort det."

Länk
https://www.expressen.se/nyheter/lindes-kritik-sa-man-sar-ett-virus/

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Då låter det ju bara som du vill hålla på och klaga på saker som inte går att lösa. Lätt att gnälla på allt men vissa saker går inte att lösa på något sätt som gör att du blir nöjd.

optimum optimum skrev:
Hade jag misskött mitt arbete bara bråkdelen så mycket hade jag fått avsked för länge sedan.
- - -
Har du missat att folk blir sjuka och många dör av denna vanskötsel av pandemin här i Sverige?
Men det kan bli! Du missade väl inte att Fohm söker ny chef? :cool:
Skylt med "Folkhälsomyndigheten" och logotyp på en byggnad, annonserar sökandet efter ny generaldirektör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Här kommer mer och jag tror inte de ljuger.
FoHM ville inte ha smittspårning.
Skandal

"Ingen smittspårning av de som var på planet
I stället har bara personer i den smittades hushåll testats, och de har alla visat negativt.

– Folkhälsomyndigheten har sedan tidigare sagt att smittspårning på flygplan inte leder någonvart. Därför blev det ingen åtgärd, säger Signar Mäkitalo, smittskyddsläkare i Sörmland.

Borde man inte tagit kontakt med de andra resenärerna?

– Det har nu gått så många dagar, men det är en diskussion vi haft med Folkhälsomyndigheten. Men att det inte skulle leda någonvart, säger Signar Mäkitalo.

Samtidigt säger han att det är Folkhälsomyndigheten som har haft sista ordet i frågan.

– Skulle de (Folkhälsomyndigheten, reds. anm) sagt att vi skulle smittspåra skulle vi gjort det."

Länk
[länk]
Som sagt alla på planet ska låta sig testas och hålla sig isolerade ändå så någon särskild smittspårning behövs inte.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Då låter det ju bara som du vill hålla på och klaga på saker som inte går att lösa. Lätt att gnälla på allt men vissa saker går inte att lösa på något sätt som gör att du blir nöjd.
Jag sköter mitt jobb och förväntar mig att andra sköter sitt.
Det är inte bara jag som ser problemen.
Vore nog bra om du öppnade ögonen och såg själv viken soppa detta är.

Vi diskuterade skiten inom äldrevården tidigare och där gick vissa till försvar men är nu knäpptysta efter coronakommisonens delrapport.
Det kommer blir en enormt stor rapport för det finns så mycket dåligt att lägga upp på bordet om detta.
Skandal är bara ett litet ord för vad vi ser hur detta hanteras.
Till och med vår Kung framförde hur illa vi hanterat detta.
Dags att städa i dessa organisationer och få ordning på eländet.

BirgitS
Problem med vaccineringen i Tyskland eftersom vaccinet kan ha blivit för varmt.
Medicinsk personal befarar att vissa partier vaccin som tillverkats av amerikanska Pfizer och tyska Biontech har lagrats i ojämn temperatur, uppger Reuters. Det är dock oklart hur långa förseningar det handlar om.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 15.08

optimum optimum skrev:
Vad då drälla?
De som kom var ca 30 st.

Berätta nu hur du får 30 st. att bli ett problem.
Jag ser större problem i om några av dessa är smittade och sprider nya mutationen i Sverige.
Problemet är löst:
Flygbolagen är informerade.
Myndigheten i Storbritannien är informerad.
Förbudet gäller ändå inte svenska medborgare eller den som bor eller arbetar här.
Passagerarna ska testas och sedan stanna hemma en vecka
Statsministern har sagt att det inte var OK.

Med dessa förutsättningar, vad gör flygförbudet för nytta överhuvudtaget?:thinking:

Staffans2000
B b8q skrev:
[bild]
Jag tror att Optimum skulle blivit en alldeles utmärkt chef. Så även Bröderna Lindkvist , Paradise hotellbimbon Gertrud eller ÅsaNisse. För sämre skött kan det inte bli.

Staffan

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
[bild]
Jag har läst om det tidigare och Johan Carlsson har lovat vara kvar till i höst. Han har passerat 65 och ser väldigt trött ut så de borde ersatt honom för flera år sedan.
Hade aldrig satt min fot i en sådan soppa. Dessutom med som jag tidigare skrivit ett hopplöst uppdrag som vi sett resultatet av nu.
Jag har redan ett väldigt kreativt och givande arbete som behöver mig där jag är nu.
Hoppas de inte bara får en chef igen utan även en ledare, men då kommer AT snabbt försvinna.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.