997 227 läst ·
19 546 svar
997k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Lite efter ibland, men vidarebefordrar bara länkar/nyheter .. utan att ha hunnit läsa ikapp härinne alla gånger.
https://www.aftonbladet.se/senasten...JjWavz3AHDIHiAL6zeHTujJ3zBnwlYTsULaoECjIQphVU
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.aftonbladet.se/senasten...JjWavz3AHDIHiAL6zeHTujJ3zBnwlYTsULaoECjIQphVU
Den bilden ser ut att vara pespektivfel i. 2 Köer med 2 meter emellan och sedan har de hamnat i osync.B b8q skrev:
Men lite nyheter från TT
Region Stockholm öppnar för fas 4-vaccinering
Region Stockholm inleder nu fas fyra av vaccinationerna mot covid-19. Till en början kommer regionen att ha en åldersindelning om femårsintervall.
– Det här är ett stort steg mot friheten, säger hälso- och sjuvårdsregionrådet Anna Starbrink (L) till TT.
Region Stockholm inleder fas fyra av vaccineringarna mot covid-19 genom att nu släppa på successivt uppifrån och ner, i åldersintervaller om fem år. Från klockan 11.15 på onsdagen är systemet i gång så att bokningar kan göras.
– Nu till en början är det alltså 55- till 59-åringarna som kommer att kunna boka, säger Anna Starbrink.Det känner oerhört skönt för varje ny fas som vi kan inleda. I den här gruppen räknar vi med att det kommer att finnas 150 000 personer som nu har möjlighet att boka.
TT
Kan du visa var jag kallade dig konspiratorisk så ska jag be om ursäkt.Fairlane skrev:
Bra då tror du alltså på det som sades på presskonferensen, att olika länder testar olika och rapporterar olika så det är vanskligt att jämföra.
Ändå fick jag intrycket att att du faktiskt gjorde en jämförelse mellan länderna och kallade mig konspiratorisk när jag undrade om inte testning skiljer mellan länderna?!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 947 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 947 inlägg
Jag tolkar nog ditt inlägg så, men det kanske är något helt annat du menar när du skriver "Låter lite konspiratoriskt".optimum skrev:
optimum skrev:
Jadu, testningen är ju vad den är, vi kan enkelt få ner smittspridningen genom att testa mindre, alternativt missa i sammanställningen av testresultaten. Säker på att dessa siffror modereras med stor omsorg runt om i Europa, i många länder är situationen oerhört ansträngs i befolkningen och det finns risk för folklig resning ovanpå allt annat elände. Då finns det andra prioriteringar att ta hänsyn till än att populationen av hobbyepidimiologer ska matas med siffror som de kan missbruka i sina spaningar.G gaidin skrev:
Ok, det är alltid mottagarens bedömning som gäller. Hur man uppfattar saker.Fairlane skrev:
Ber givetvis dig om ursäkt om du uppfattade det negativt.
Var inte menat så och vid en muntlig diskussion hade det framgått klart.
Speciellt om man ser varandra.
Helt sjukt! att de nu släpper upp fas fyra samtidigt som medicinska riskgrupperna bla hjärtsjuka är hänvisade till att vaccinera sig på de vårdcentraler de är listade på....med det finns ett stort problem just nu...vårdcentralerna i stockholm har sedan länge inte fått något vaccin!....vilket innebär att den medicinska riskgruppen som tillhör fas 3 och där många levt helt isolerade under hela pandemin och där många skjutit upp sina behandlingar, kontroller och provtagningar för att undvika att bli smittade av corona nu blir tvingade att vänta ytterligare på att bli vaccinerade trots att det finns överflöd av vaccin ute på de stora vaccinhallarna...snuttjulle skrev:
Den bilden ser ut att vara pespektivfel i. 2 Köer med 2 meter emellan och sedan har de hamnat i osync.
Men lite nyheter från TT
Region Stockholm öppnar för fas 4-vaccinering
Region Stockholm inleder nu fas fyra av vaccinationerna mot covid-19. Till en början kommer regionen att ha en åldersindelning om femårsintervall.
– Det här är ett stort steg mot friheten, säger hälso- och sjuvårdsregionrådet Anna Starbrink (L) till TT.
Region Stockholm inleder fas fyra av vaccineringarna mot covid-19 genom att nu släppa på successivt uppifrån och ner, i åldersintervaller om fem år. Från klockan 11.15 på onsdagen är systemet i gång så att bokningar kan göras.
– Nu till en början är det alltså 55- till 59-åringarna som kommer att kunna boka, säger Anna Starbrink.Det känner oerhört skönt för varje ny fas som vi kan inleda. I den här gruppen räknar vi med att det kommer att finnas 150 000 personer som nu har möjlighet att boka.
TT
...bra jobbat Region Stockholm...eller inte!
Jag var senast i dag i kontakt med min vårdcentral i Region Stockholm och de har inget vaccin och blir inte informerade om när de kommer att få nåt.
Jag tror att de inte får bokningar i den takt de behöver, detta i sin tur beror väl på ännu ett misslyckande att organisera sig på regionnivå.B brfbo skrev:Helt sjukt! att de nu släpper upp fas fyra samtidigt som medicinska riskgrupperna bla hjärtsjuka är hänvisade till att vaccinera sig på de vårdcentraler de är listade på....med det finns ett stort problem just nu...vårdcentralerna i stockholm har sedan länge inte fått något vaccin!....vilket innebär att den medicinska riskgruppen som tillhör fas 3 och där många levt helt isolerade under hela pandemin och där många skjutit upp sina behandlingar, kontroller och provtagningar för att undvika att bli smittade av corona nu blir tvingade att vänta ytterligare på att bli vaccinerade trots att det finns överflöd av vaccin ute på de stora vaccinhallarna...
...bra jobbat Region Stockholm...eller inte!
Jag var senast i dag i kontakt med min vårdcentral i Region Stockholm och de har inget vaccin och blir inte informerade om när de kommer att få nåt.
D djac skrev:
Jag har skrivit till ansvarig Magnus Thyberg på Hälso och sjukvårdsförvaltningen och påtalat problemet och önskat svar, vilket jag inte förväntar mig att få.D djac skrev:
Ny indisk mutation hela 15 gånger dödligare. Kan förklara varför så många avlider i Indien trots att deras medelålder inte är så hög:
https://m.businesstoday.in/story/south-india-n440k-covid-variant-15-times-more-lethal/1/438271.html
https://m.businesstoday.in/story/south-india-n440k-covid-variant-15-times-more-lethal/1/438271.html