997 267 läst ·
19 546 svar
997k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 207 inlägg
I en befolkning där kanske 25-50 % är vaccinerade och vaccinationstakten är låg gynnas uppkomsten av varianter som lyckas smitta även de vaccinerade. På samma sätt som uppkomsten av de sydafrikanska och brasilianska varianterna gynnades av att en hel del redan var immuna och eftersom smittspridningen var hög så uppstod många mutationer och rätt som det var blev det en som lyckades smitta även de som redan hade varit sjuka.Ulltand skrev:
Nej men det är en liten risk. Men om det sker hoppas jag vi ta efter vår nordiska grannar i hanteringen. Det vore skönt att slippa denna katastrof igen
Pfizers vaccin de flesta får nu har faktiskt en skyddseffekt på över 50 % som sämst mot alla mutationer man testat för.
Det skulle krävas en helt ny mutation som inte heller de nya vaccinet fungerar på för att vi skall hamna där.
En sån situation riskerar att uppstå i många länder som i alltför långsam takt blir vaccinerade. Det är därför som det är så viktigt att t.ex. även U-länder får vaccin i snabb takt, för om det tar 4 år att vaccinera en befolkning så kommer med stor sannolikhet mutationer att uppstå som klarar av att infektera även vaccinerade människor.
Blanda inte bort korten nu.BirgitS skrev:
Du menar att när du visar bilder från Aftonbladet etc. så går du i god för innehållet?
Så är det förstås inte vare sig när det gäller dig eller Fohm utan de visar den bästa statistiken som går att få och berättar varifrån den kommer och att uppgifterna inte är helt jämförbara eftersom länder rapporterar på olika sätt.
Det handlar inte om misstroende utan om att länder har sina egna sätt att rapportera. Tror du att alla länders motsv. till Fohm anser att Sveriges sätt är det absolut bästa och tycker att de ska göra på samma sätt?
Så är det förstås inte utan varje lands myndighet gör på sitt eget sätt utifrån de möjligheter de har. Om inte Spaniens äldreboenden kan rapportera in hur många som avlider med covid där så kommer det inte med i den officiella rapporteringen, som ett exempel. Om inte snabbtester registreras därför att de inte utförs inom sjukvården så kommer de inte med i statistiken, som ett annat exempel.
Det var ansvariga för pressträffen som visade bilden och då går de i god för att uppgifterna stämmer. Annars hade de sagt det.
Misstror du myndigheternas information?
Du verkar inte lite på något.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 207 inlägg
Sara Byfors sa att Fohm inte går i god för uppgifterna i bilden utan att olika länder rapporterar på olika sätt och att de därför inte är helt jämförbara (den betydelsen, antagligen inte med just de orden). Om du inte uppfattade det på presskonferensen kanske du ska lyssna en gång till.optimum skrev:
Tramsdiskussion. Självklart kan Fohm bara redovisa de siffror som kommer från olika länder, man kan inte garantera att siffrorna genererats på exakt likadant sätt.optimum skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 207 inlägg
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ndigheten-foreslar-nya-atgarder-mot-covid-19/På grund av den höga smittspridningen finns ett fortsatt stort behov av åtgärder mot covid-19. Därför har Folkhälsomyndigheten skickat ut ett förslag om ändrade föreskrifter och allmänna råd på remiss. Förslaget rör främst allmänna sammankomster och offentliga tillställningar, till exempel kultur- och idrottsarrangemang.
Man skulle väl aldrig visa sådant om det inte stämmer.B b8q skrev:
Jag litar på deras uppgifter och det är bara att hålla i nu så går detta troligen snart över.
Sommaren på väg och förra året var det en bra effekt samt att vaccinationerna ökar nu. Bra.
Hoppas det de visade på pressträffen får folk att sköta sig ett tag till. För mig ger det bara mer motovation att skärpa mig. Och speciellt nu med vaccin dos 1 ska jag katten inte falla på upploppet.
Men givetvis är det inte över bara för jag får dos 2 utan sedan gäller det att invänta att smittspridning går ned rejält. Dock tror jag inte alla fattat det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 207 inlägg
Samma karta har visats på de flesta presskonferenser i flera månader. Det är lite olika hur den presenteras men man säger då och då att den kommer från ECDC samt då och då att länderna registrerar på olika sätt och att det därför inte är helt jämförbart. Alltså är man helt medveten om att det inte stämmer helt men det finns inga bättre siffror.optimum skrev:
Även uppgifter från WHO visas om smittspridningen i olika områden på jordklotet. Tror du verkligen att de afrikanska och sydamerikanska länderna testar lika stor andel av alla som insjuknar som Sverige?
Det var väl inget särskilt som visades på pressträffen som inte har visats vid tidigare presskonferenser under våg 3 så varför skulle folk bry sig särskilt mycket om denna?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 978 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 978 inlägg
Konspiratoriskt? För att jag ställer en ärlig fråga?optimum skrev:
Utgår från att de på pressträffen tagit reda på det då de påpekade att vi har en hög smittspridning.
Samt det var de som visade den bilden jag hade med.
Nej nu var det inte kvällspressen eller alternativmedia.
Misstänker du att myndigheterna saltar uppgifterna? Alltså påpekar att vi är sämre än andra?
Låter lite konspiratoriskt.
Jag misstänker inte någonting, jag ställer en fråga...
Du kan få en fråga till: Hur tror du att man gjort för att få siffrorna mellan olika länder jämförbara?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 978 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 978 inlägg
Misstror DU myndigheternas information?optimum skrev:
Jag lyssnade just på den delen av presskonferensen och så här säger Sara Byfors (med reservation att jag skrivit något enstaka ord fel:
Det ska också sägas att det är vissa svårigheter med att tolka data med den exakta evidensen att göra den jämförelse mellan länderna för det skiljer sig fortsatt åt hur man testar, hur man rapporterar in fall åt ECD, så rapporterar man in fall till exempel från tester som görs med antigentester, såkallade snabbtester eller inte och i vilken omfattning så det måste man alltid ha med sig. Det är vanskligt att jämföra länder, men man kan också säga att vi har en relativt hög smittspridning jämfört med andra länder Europa.
Så, vem är det som misstror myndigheterna genom att antyda att det visst går att jämföra länder utan problem? Vem är den konspiratoriska?
Här är ett supertydligt exempel på hur vissa länder hanterar sin rapportering... @optimum och det finns som vanligt en gråskala, detta är från den mörkare delen av den...
https://www.texttv.nu/131/arkiv/sida/30169454
https://www.texttv.nu/131/arkiv/sida/30169454
Och som vi sagt innan, du vet inte om du haft Covid redan.optimum skrev:
Man skulle väl aldrig visa sådant om det inte stämmer.
Jag litar på deras uppgifter och det är bara att hålla i nu så går detta troligen snart över.
Sommaren på väg och förra året var det en bra effekt samt att vaccinationerna ökar nu. Bra.
Hoppas det de visade på pressträffen får folk att sköta sig ett tag till. För mig ger det bara mer motovation att skärpa mig. Och speciellt nu med vaccin dos 1 ska jag katten inte falla på upploppet.
Men givetvis är det inte över bara för jag får dos 2 utan sedan gäller det att invänta att smittspridning går ned rejält. Dock tror jag inte alla fattat det.
Och som de flesta vet så har den rapporteringen du hänvisar till en massa felkällor, INGEN kan garantera att de siffrorna stämmer, än mindre är jämförbara...
BirgitS skrev:
Du skulle ju ha väntat till eftermiddagen så hade dina följare fått bättre data.
Det är alltid bra att vara skeptisk!Fairlane skrev:
På myndigheter arbetar vanlig människor som du och jag. Det finns samma behov där av att rättfärdiga sina beslut som var annan stans i samhället.
Kanske för att jag arbetat på en myndighet i många år så vet jag att "sanningen" inte finns där per automatik. Det är vänliga människor som kämpar för att hitta rätt och att inte förlora ansiktet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 207 inlägg
Nu tror jag knappast att optimum är en följare av mig och det var hans inlägg jag kommenterade.Ulltand skrev:
Ska man resonera som du gjorde nu kan man aldrig visa statistik över t.ex. folk på sjukhus eller hänvisa till någon forskningsrapport för det kommer ju alltid bättre data. Har du tänkt att sluta ta upp några rapporter därför att det dagen efter kan komma någon ännu bättre?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 207 inlägg
Okej, så nu hittar Fohm på att smittspridningen är större i Sverige än i andra länder för att rättfärdiga sina beslut. Hur tänker du då?Ulltand skrev:
Det är alltid bra att vara skeptisk!
På myndigheter arbetar vanlig människor som du och jag. Det finns samma behov där av att rättfärdiga sina beslut som var annan stans i samhället.
Kanske för att jag arbetat på en myndighet i många år så vet jag att "sanningen" inte finns där per automatik. Det är vänliga människor som kämpar för att hitta rätt och att inte förlora ansiktet.